Γιάννης Κωστόπουλος: Τραπεζίτης, ιστιοπλόος, μαικήνας, «άνδρας πολύτροπος»

«άνδραν πολύτροπον»: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Ο Γ. Κωστόπουλος παρουσιάζει το νέο σήμα της Τράπεζας Πίστεως, 1972. Φωτ.: Ιστορικό Αρχείο Alpha Bank
0

Ο τίτλος «άνδραν πολύτροπον» αποτελεί δάνειο από τον πρώτο στίχο της «Οδύσσειας» και δεν είναι διόλου τυχαίος. Ο Γιάννης Κωστόπουλος (1938-2021) θαύμαζε την ευφυΐα του μυθικού ήρωα του Ομήρου, και ίσως να προσπαθούσε λίγο να τον μιμηθεί στις αναρίθμητες τολμηρές του αποφάσεις, τόσο επαγγελματικά όσο και στη μεγάλη γκάμα των υπόλοιπων ενδιαφερόντων του.

Οι περισσότεροι το όνομά του το γνωρίζουν από την ιδιότητά του ως προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της Alpha Bank, αλλά λιγότεροι ξέρουν ότι υπήρξε μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της μεταπολεμικής Ελλάδας σε πολλά επίπεδα. Εκσυγχρονιστής του τραπεζικού συστήματος, καινοτόμος, με μια σειρά από πρωτοβουλίες που σχετίζονταν κυρίως με τη σχέση του κοινού με τις καθημερινές του συναλλαγές, συγχρόνως βαθύτατα καλλιεργημένος, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην προώθηση του ελληνικού πολιτισμού τόσο μέσα στη χώρα όσο και διεθνώς.

Η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού έχει στόχο να αναδείξει όλες εκείνες τις πτυχές του σημαντικού αυτού πατριώτη, του οποίου η αφοσίωση στον τόπο ξεκινούσε από τη μεγάλη του αγάπη για τη θάλασσα ως πρωταθλητή ιστιοπλοΐας και ταξιδευτή με τα μοναδικά, σχεδιασμένα και από τον ίδιο σκάφη του, και έφτανε έως την εμμονική του μελέτη γύρω από την αρχαία νομισματολογία και την ανάδειξη τόσο του βυζαντινού πολιτισμού, ως συνέχειας του αρχαίου κόσμου, όσο και της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Ο Γιάννης Κωστόπουλος συνεισέφερε καθοριστικά σε ό,τι έβαζε με το μυαλό του, αποτελώντας έναν «δημιουργό προϋποθέσεων» –ήταν η ψυχή πίσω από σημαντικά ερευνητικά προγράμματα και εκθέσεις διεθνούς κύρους και σημασίας.

Άνθρωπος εσωστρεφής, όπως λένε όσοι τον συναναστράφηκαν, και ταυτόχρονα τρομερά δραστήριος, δίνοντας δυναμικό «παρών» σε μια σειρά συλλογικών πρωτοβουλιών που γεννούσαν τα προσωπικά του ενδιαφέροντα, ηγήθηκε μέσα στα χρόνια πολλών σημαντικών «εθνικών» στόχων. Θα μπορούσαμε να τον χαρακτηρίσουμε άτυπα και ως έναν εθνικό μαικήνα, αλλά η μεγάλη του αφοσίωση ξεπερνούσε εκείνη κάποιου που απλώς αποτελεί τον οικονομικό ενισχυτή δημιουργικών οραμάτων.

άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Στήβεν Αντωνάκος, «On the Third Day» («Την τρίτη ημέρα»), 1995. Βαμμένο ξύλο και νέον, 150 × 152 × 11 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου

Ο Γιάννης Κωστόπουλος συνεισέφερε καθοριστικά σε ό,τι έβαζε με το μυαλό του, αποτελώντας έναν «δημιουργό προϋποθέσεων» – ήταν η ψυχή πίσω από σημαντικά ερευνητικά προγράμματα και εκθέσεις διεθνούς κύρους και σημασίας. Και πώς αλλιώς, εφόσον οι εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις κάλυπταν ευρύτατη γκάμα, ενώ οι οραματισμοί του απαιτούσαν σοβαρότητα και μεθοδικότητα ώστε να πραγματοποιηθούν.

Τον ενδιέφερε οτιδήποτε αφορούσε νομίσματα, χάρτες, ανασκαφές, τη βυζαντινή αγιογραφία, τη σύγχρονη τέχνη, τη βελτίωση της Αθήνας και τέλος τη ναυσιπλοΐα. Πώς αλλιώς το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου θα ήταν σήμερα από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς φορείς της χώρας;

Για μια ολόκληρη γενιά οι καινοτομίες της Τράπεζας Πίστεως παλιότερα, μετέπειτα Alpha Bank, από το λογότυπό της που παραπέμπει στον αργυρό στατήρα της Αίγινας (470-440 π.Χ.) μέχρι τις στολές των υπαλλήλων με την υπογραφή του Γιάννη Τσεκλένη, αποτέλεσαν την εικόνα μιας νέας Ελλάδας. Γιατί μπορεί σήμερα να θεωρούνται αυτονόητα, αλλά τη δεκαετία του 1970 αποτελούσαν αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες διεθνούς πνοής.

Φυσικά και όλα όσα ακολούθησαν, όπως τα πρώτα ΑΤΜ, οι αναθέσεις των νέων κτιρίων της τράπεζας σε σημαντικούς αρχιτέκτονες και η αξιοζήλευτη συλλογή έργων Ελλήνων καλλιτεχνών, μέρος της οποίας κοσμούσε τα υποκαταστήματα της ανά την Ελλάδα, έδωσαν το στίγμα τους στην αισθητική αναβάθμιση και πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου.

Το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστόπουλου, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, θέλοντας να τιμήσει τη μνήμη αυτού του ευπατρίδη, ο οποίος υπήρξε βασικός συνεργάτης του Άγγελου Δεληβορριά και συμμετείχε στο διοικητικό συμβούλιο του μουσείου, παρουσιάζει μια έκθεση μεγάλου και πολλαπλού ενδιαφέροντος, καθώς μέσα από τη ζωή και το έργο του αναδεικνύει όλες τις πτυχές της συμβολής του στον σύγχρονο πολιτισμό.

άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης, «Τα τραπέζια», 1987, Λάδι σε μουσαμά, 132 x 134 εκ. Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank ΑΑ 1133
άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Γιώργος Λάππας, «Μπλε γλυπτό», 2007 Σίδερο βαμμένο, 650 x 200 x 200 εκ. Εκπαιδευτικό Κέντρο Alpha Bank στον Άγιο Στέφανο, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank AA 4073
άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Γιάννης Μόραλης, «Επιτοίχιο», 1973, Ισόγειο Κεντρικού Καταστήματος, Σταδίου 40, Συλλογή Έργων Τέχνης Alpha Bank AA 4782

Ο χώρος μάς υποδέχεται με το έργο του Νικόλαου Γύζη «Ο νέος αιών» του 1899, που κρεμόταν στο γραφείο του Κωστόπουλου, ενώ η έκθεση είναι δομημένη σε πέντε ενότητες, ξεκινώντας από το χρονολόγιο της ζωής του, που συμπληρώνεται από σύντομες βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις συνεργατών του.

Συνεχίζει με το κεφάλαιο «Τραπεζίτης», όπου μέσα από τεκμήρια αποδεικνύεται το πρωτοποριακό του κριτήριο για τη λειτουργία της Alpha Bank, ακολουθεί η ενότητα «Πολιτισμός και κοινωνία», όπου παρατίθενται όλες οι συνεισφορές του στον τομέα του πολιτισμού, από την ενίσχυση αρχαιολογικών ανασκαφών και τις διεθνείς εκθέσεις ανάδειξης του βυζαντινού πολιτισμού (Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, 1997, και Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, Λονδίνο, 2009), τη στήριξη καλλιτεχνών (με αντιπροσωπευτικά έργα καλλιτεχνών όπως οι Τσαρούχης, Τέτσης, Παπαλουκάς, Αντωνάκος κ.ά. από τη συλλογή της τράπεζας) μέχρι μεγάλες κοινωνικές πρωτοβουλίες όπως η χρηματοδότηση βρεφονηπιακού σταθμού στην Καλαμάτα (1994) και η δημιουργία των Φίλων του Εθνικού Κήπου (2005).

Η «Αγάπη για το αρχαίο νόμισμα» (που ξεκίνησε στην εφηβεία του χάρη σε ένα βιβλίο που του χάρισε η αδελφή του) είναι μια ακόμα σημαντική ενότητα, καθώς συγκεντρώνει μια επιλογή νομισμάτων από τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank (συμπεριλαμβανομένου του σπανιότατου αθηναϊκού αργυρού δεκάδραχμου του 465 π.Χ.), ενώ η ενότητα με την οποία ολοκληρώνεται η έκθεση έχει να κάνει με τη λατρεία του για το υγρό στοιχείο και έχει τίτλο «Ιστιοπλόος».

Φωτογραφίες από ιστιοπλοϊκούς αγώνες, μακέτες ιστιοφόρων στον σχεδιασμό των οποίων συνείσφερε και ο ίδιος (είχε σπουδάσει Μηχανικός Ναυπηγός στη Μεγάλη Βρετανία) και η μουσική υπόκρουση του συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου αναδεικνύουν τη σχέση του Γιάννη Κωστόπουλου με την απεραντοσύνη της θάλασσας και την ελευθερία του απόπλου στα ανοιχτά, εκεί που ονειρευόταν και κατάστρωνε τα σχέδιά του για το μέλλον του ελληνικού πολιτισμού.

Να σημειώσουμε ότι ο μουσειακός σχεδιασμός της έκθεσης είναι της Ερατώς Κουτσουδάκη, ενώ ο κατάλογος που τη συνοδεύει ολοκληρώθηκε με την επιμέλεια της Ειρήνης Οράτη και περιλαμβάνει κείμενα της ίδιας και των Πέτρου Θέμελη, Κώστα Κωστή, Πολυξένης Αδάμ-Βελένη, Δήμητρας Τσαγκάρη, Μαρίας Βασιλάκη, Κατερίνας Κοσκινά, Έκτορα Βερύκιου και της κόρης του, Δάφνης Κωστοπούλου.

άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Μανώλης Μπαμπούσης, «Ο Γιάννης Κουνέλλης στο φορτηγό πλοίο M ⁄ S Ιόνιον, αναδρομική έκθεση, Πειραιάς, 1994» © Μανώλης Μπαμπούσης /ADAGP, Paris / ΟΣΔΕΕΤΕ, Αθήνα 2024
άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Αργυρό δεκάδραχμο Αθηνών, 465 π.Χ., Νομισματική Συλλογή Alpha Bank 10407
άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Το πρώτο laptop του Γιάννη Κωστόπουλου, δώρο της εταιρείας Olivetti. Διάφορα, 30 x 22,5 x 28 εκ., Ιστορικό Αρχείο Alpha Bank
άνδραν πολύτροπον: Μια έκθεση στη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες της καινοτομίας και του πολιτισμού Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ