Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
0

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
Μια γυναίκα που κάθεται πάνω σε βάθρο με έναν σταυρό στη μέση, μπροστά της έχει μια χύτρα και κρατά ένα κρανίο που πρέπει να καθαρίσει με ένα κομμάτι γυαλί – σχόλιο στα απάνθρωπα στρατόπεδα που είχαν στήσει οι Γερμανοί αποικιοκράτες στη νοτιοδυτική Αφρική. φωτό: © Victor Tonelli

 

Η καθόλα εντυπωσιακή έκθεση-περφόρμανς «Exhibit B» του Μπρετ Μπέιλι μας προβλημάτισε για το τι μπορεί να σημαίνει πολιτική τέχνη – θα χρησιμοποιούσα τον όρο «καλλιτεχνικός ακτιβισμός», αν το εν λόγω έργο δεν εντασσόταν στο πρόγραμμα ενός φεστιβάλ που διοργανώνει ένας θεσμικός πολιτιστικός οργανισμός, όπως είναι η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών. Το ερώτημα αφορά τον τρόπο που μπορούν να πραγματώνουν τον λόγο της επιτέλεσής τους καλλιτεχνικές πράξεις με φιλοδοξίες πολιτικής παρέμβασης, από τη στιγμή που τις οικειοποιούνται σεβαστοί θεσμικοί (κρατικοί ή ιδιωτικοί) οργανισμοί, οι οποίοι μετέχουν (στην) και στηρίζουν την κυρίαρχη πολιτική τάξη πραγμάτων. Την ίδια που, κατά τα άλλα, οι δημιουργοί καταγγέλλουν.  

 

Το πλαίσιο υποδοχής ενός καλλιτεχνικού έργου με σαφή καταγγελτικό χαρακτήρα, τουλάχιστον σύμφωνα με τη δηλωμένες προθέσεις του Μπέιλι, δεν είναι ο μόνος λόγος που έφυγα σκεπτική από το κτίριο στην Ακαδημίας 23 που άλλοτε στέγαζε την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου και αυτές τις μέρες φιλοξενεί την έκθεση-περφόρμανς του Νοτιοαφρικανού δημιουργού. Στο Λονδίνο η πολυεπίπεδη live installation «κατέβηκε» για τον φόβο επεισοδίων από ακτιβιστές που θεωρούν ότι δεν δικαιολογείται η καταγγελία της αποικιοκρατίας με τρόπο που στην πραγματικότητα αναπαράγει τη λογική της και «εκθέτει» τους Αφρικανούς στο βλέμμα του φιλότεχνου δυτικού κοινού − όπως άλλοτε, στην ακμή της αποικιοκρατίας, εκθέτονταν σε κλουβιά στα μουσεία Φυσικής Ιστορίας, δίπλα σε πιθήκους και άλλα εξωτικά ζώα. Σ’ αυτή την επιχειρηματολογία βασίστηκαν οι αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς του «Exhibit B». 

 

Στο Λονδίνο η πολυεπίπεδη live installation «κατέβηκε» για τον φόβο επεισοδίων από ακτιβιστές που θεωρούν ότι δεν δικαιολογείται η καταγγελία της αποικιοκρατίας με τρόπο που στην πραγματικότητα αναπαράγει τη λογική της και «εκθέτει» τους Αφρικανούς στο βλέμμα του φιλότεχνου δυτικού κοινού

 

Πράγματι, ο Μπέιλι διαμορφώνει σε διαφορετικούς χώρους και αίθουσες του κτιρίου στην Ακαδημίας 23 (εκλεκτικιστικού ρυθμού με επιρροές από την αρ νουβό και τη βιεννέζικη σχολή του Ότο Βάγκνερ!) 12 ζωντανούς πίνακες. Οι περισσότεροι παραπέμπουν σε σκοτεινές σελίδες της ευρωπαϊκής ιστορίας, όταν η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ολλανδία και το Βέλγιο εγκλημάτησαν κατά των λαών και των χωρών της Αφρικής, όχι μόνο απομυζώντας τον φυσικό πλούτο τους αλλά υποδουλώνοντας, βασανίζοντας και εξολοθρεύοντας, με αποτρόπαιες μεθόδους, εκατομμύρια Αφρικανών. 

 

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
Νιγηριανός, ξαπλωμένος σε βάθρο, ντυμένος με ολόλευκη στολή αυλικού υπηρέτη της εποχής του Αυστριακού αυτοκράτορα Ιωσήφ Α’. Αναφορά σε πραγματική περίπτωση άνδρα που μεταφέρθηκε στη Βιέννη, θανατώθηκε, βαλσαμώθηκε και έγινε έκθεμα της αυτοκρατορικής συλλογής Φυσικής Ιστορίας. Φωτό: © Sofie Knijff

 

Στον πρώτο πίνακα, μια πανέμορφη γυμνή μαύρη γυναίκα κάθεται αλυσοδεμένη στο κρεβάτι του λευκού αποικιοκράτη. Βλέπουμε το πρόσωπό της μέσα από τον στρογγυλό καθρέφτη μπροστά της (θέση που θυμίζει γνωστούς πίνακες Ευρωπαίων μάστερ με το μοντέλο, μετά το μπάνιο, πλάτη στον θεατή). Είναι σκλάβα του σεξ, αντικειμενοποιημένο απόκτημα, όπως τα κεφάλια από αντιλόπες που κοσμούν το δωμάτιο, δίπλα σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες αποίκων και μαύρων σκλάβων τους. 

 

Στον δεύτερο ζωντανό πίνακα μια άλλη μαύρη καλλονή στέκεται σε περιστρεφόμενη βάση πάνω σε βάθρο ενός μέτρου – η επεξηγηματική ταμπελίτσα μάς πληροφορεί ότι από το 1810 έως το 1814 μια Αφρικανή, ονόματι Σάρα Μπάρτμαν, είχε μεταφερθεί αρχικά στην Αγγλία (στη συνέχεια και σε μουσεία και θέατρα του Παρισιού) και εκτίθετο ως «τέρας της φύσης». 

 

Στον τρίτο πίνακα ένας άνδρας από το Κονγκό κάθεται σε υπερυψωμένο βάθρο, κρατώντας ένα καλάθι με κομμένα χέρια, ενώ δίπλα, σε στενόμακρη στήλη, στέκεται ένα αγαλματίδιο του Χριστού. Ο δημιουργός αναφέρεται στα βασανιστήρια εκατομμυρίων γηγενών του Κονγκό και στη γενοκτονία στην οποία οδήγησε το επαίσχυντο αποικιοκρατικό καθεστώς του Βέλγου βασιλιά Λεοπόλδου Β’ στα τέλη του 19ου αι. Είναι ένα άλλο «ολοκαύτωμα» στο όνομα του κέρδους που επιβεβαιώνει αυτό που υποστηρίζουν σημαντικοί πολιτικοί στοχαστές, ότι οι Αφρικανοί, ακόμη και σήμερα, αντιμετωπίζονται από τον καπιταλιστικό, «πολιτισμένο» δυτικό κόσμο ως άνθρωποι με μικρότερη αξία (αν έχουν κάποια…) σε σχέση με τους Καυκάσιους. Το σύγχρονο ακτιβιστικό κίνημα Black Lives Matter στις ΗΠΑ επαναφέρει το παλιό ζήτημα με τρόπο που ακυρώνει αυτό που λέει ο Μπέιλι, ότι με το «Exhibit B» ήθελε να «ξύσει τα αρχεία μιας βολικά ξεχασμένης περιόδου της Ιστορίας». Μπορεί να μην υπάρχει «έκθεμα» στην ευρω-κεντρική εγκατάσταση του Μπέιλι που να σχολιάζει τι συνέβη με το δουλεμπόριο στην Αμερική, αλλά αυτό που συμβαίνει σήμερα, για παράδειγμα στο Μάλι (το νόμισμα του οποίου κόβεται στη Γαλλία!), επιβεβαιώνει ότι το ζήτημα που απασχολεί τον δημιουργό δεν ήταν ποτέ βολικά ξεχασμένο. Πολλοί ανάμεσά μας γνωρίζουν ότι η αποικιοκρατία συνεχίζεται στις μέρες μας με άλλες μορφές. Μεταξύ άλλων, με διεφθαρμένες από τα δυτικά κράτη κυβερνήσεις ντόπιων και με εμφυλίους που προκαλούνται εντέχνως για να ενισχύονται οι βιομηχανίες όπλων. 

 

Τα δώδεκα tableaux vivants είναι αισθητικώς άρτια, είναι όμορφα κι ας έχουν αποτρόπαιο «θέμα». Ο Μπέιλι, με άλλα λόγια, αισθητικοποιεί τη φρίκη κι έτσι ακυρώνει την πολιτική καταγγελία.

 

Από αίθουσα σε αίθουσα τα ζωντανά ταμπλό του Μπέιλι ξεδιπλώνουν φρικτές σελίδες βασανιστηρίων από «χριστιανούς» κατακτητές: ένας Αφρικανός με σιδερένια μάσκα σε πλαίσιο παραθύρου με νεκρή φύση μπροστά∙ ένας άνδρας και μια γυναίκα, βαμμένοι πορφυροί, όρθιοι και ακίνητοι σε βάθρο, τρόπαια ανάμεσα σε αντιλόπες και πιθήκους από την Κένυα∙ ένας Νιγηριανός, ξαπλωμένος σε βάθρο, ντυμένος με ολόλευκη στολή αυλικού υπηρέτη της εποχής του Αυστριακού αυτοκράτορα Ιωσήφ Α’ (αναφορά σε πραγματική περίπτωση άνδρα που μεταφέρθηκε στη Βιέννη, θανατώθηκε, βαλσαμώθηκε και έγινε έκθεμα της αυτοκρατορικής συλλογής Φυσικής Ιστορίας). Ακόμη, μια γυναίκα που κάθεται πάνω σε βάθρο με έναν σταυρό στη μέση, μπροστά της έχει μια χύτρα και κρατά ένα κρανίο που πρέπει να καθαρίσει με ένα κομμάτι γυαλί – σχόλιο στα απάνθρωπα στρατόπεδα που είχαν στήσει οι Γερμανοί αποικιοκράτες στη νοτιοδυτική Αφρική. 

 

Μια άλλη, από τη Νότια Αφρική αυτή, φορώντας μακρύ φόρεμα με τα χαρακτηριστικά άφρο εμπριμέ, κάθεται πίσω από ένα συρματένιο κλουβί – το καθεστώς του Απαρτχάιντ απαγόρευσε τους μεικτούς γάμους και επιπλέον εγκατέστησε τους μιγάδες σε ειδικούς οικισμούς, χωρίζοντας τους γονείς από τα παιδιά τους.

 

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
Τρία ζωντανά ταμπλό συνδέουν την εγκατάσταση-περφόρμανς με τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα: δύο άνδρες και μία γυναίκα, αιτούντες άσυλο, από τη Συρία και την Αφρική, κάθονται δίπλα σ’ έναν όρθιο «χάρακα», όπου γράφονται όλα τα στοιχεία ταυτότητάς τους. Φωτό: © Ada Nieuwendijk

 

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
Ο δημιουργός θέλει να πει ότι τα παλιά δεινά σήμερα αναπαράγονται σε όσα υφίστανται οι πρόσφυγες και οι μετανάστες που φτάνουν παράτυπα στα δυτικά κράτη.

 

Κάποιοι πίνακες «μιλούν» για πιο πρόσφατα γεγονότα, όπως ο όρθιος άνδρας που στέκεται σε βάθρο και κρατά κάδρο με ασπρόμαυρη φωτογραφία λευκών αποίκων που ποζάρουν σημαδεύοντας με τα όπλα τους – αναφέρεται σε μαύρο που ευνουχίστηκε από Άγγλους αποίκους, ένας από τους 5.228 μαύρους που αποζημιώθηκαν με σχεδόν 20 εκατομμύρια λίρες από βρετανικό δικαστήριο το 2013 γι’ αυτά που υπέστησαν.

 

Σε άλλον χώρο, τρία καθίσματα αεροπλάνου και στο μεσαίο ένας μαύρος με στόμα κλεισμένο με κολλητική ταινία και πόδια δεμένα με σκοινί. Η εικόνα αφορά τους μετανάστες που πέθαναν κατά την πτήση της απέλασής τους από το Παρίσι στο Γιοχάνεσμπουργκ από ασφυξία ή καρδιακό επεισόδιο, υπό μυστήριες συνθήκες, με ευθύνη των συνοριοφυλάκων.  

 

Τρία ζωντανά ταμπλό συνδέουν την εγκατάσταση-περφόρμανς με τη σημερινή ελληνική πραγματικότητα: δύο άνδρες και μία γυναίκα, αιτούντες άσυλο, από τη Συρία και την Αφρική, κάθονται δίπλα σ’ έναν όρθιο «χάρακα», όπου γράφονται όλα τα στοιχεία ταυτότητάς τους. Προφανώς, ο δημιουργός θέλει να πει ότι τα παλιά δεινά σήμερα αναπαράγονται σε όσα υφίστανται οι πρόσφυγες και οι μετανάστες που φτάνουν παράτυπα στα δυτικά κράτη. Οπωσδήποτε σχέση υπάρχει, μιλώντας γενικά για το φαινόμενο. Αλλά μου φαίνεται άδικο να συνδέεται ο παράτυπος μετανάστης σήμερα στην Ελλάδα, χώρα χωρίς αποικιοκρατικό παρελθόν, που πληρώνει την αποικιοκρατία των Ευρωπαίων εταίρων της, ως «περίπτωση» με περιπτώσεις ανθρώπων που ταπεινώθηκαν, βασανίστηκαν, σκοτώθηκαν συστηματικά από τους τελευταίους επί τουλάχιστον ενάμιση αιώνα.  

 

Τον τελευταίο ζωντανό πίνακα συνθέτουν τέσσερις άνδρες και γυναίκες από τη Ναμίμπια (πίσω κόκκινη βελούδινη κουρτίνα, εγκιβωτισμένοι ο καθένας σε ατομικό λευκό στενόμακρο κουτί, ώστε να φαίνεται μόνο το κεφάλι τους) που τραγουδούν υπέροχα τραγούδια της πατρίδας τους. Είναι σαφώς η πιο συγκινητική στιγμή σ’ αυτήν τη βουβή περιήγηση. Σε έναν χώρο λίγο πριν από την έξοδο συναντάμε τα φωτογραφικά πορτρέτα των Αφρικανών που συμμετέχουν στην περφόρμανς, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι εγκατεστημένοι στη χώρα μας. Μ’ ένα μικρό κείμενό τους μεταφέρουν εμπειρίες και απόψεις για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται από τους Έλληνες. Οι περισσότεροι λένε ότι οι Έλληνες δεν είναι στην πλειονότητά τους ρατσιστές και, δικαίως, καταγγέλλουν το ισχύον νομικό καθεστώς που στερεί την ιθαγένεια ακόμη και σ’ αυτούς που γεννήθηκαν εδώ – κρατώντας τους ανθρώπους σε μια κατάσταση απαράδεκτης ημι-νομιμότητας. Μα, τότε, απορώ: πώς δηλώνει ο Μπέιλι σε πρόσφατη συνέντευξή του ότι η Ελλάδα είναι χώρα απολύτως ρατσιστική;

 

Εxhibit B: Η αισθητικοποίηση της φρίκης. Από τη Ματίνα Καλτάκη Facebook Twitter
Ένας άνδρας από το Κονγκό κάθεται σε υπερυψωμένο βάθρο, κρατώντας ένα καλάθι με κομμένα χέρια, ενώ δίπλα, σε στενόμακρη στήλη, στέκεται ένα αγαλματίδιο του Χριστού.Φωτό: © Sofie Knijff

 

Πιο σοβαρά είναι, ωστόσο, τα ζητήματα που θέτει το ίδιο το έργο. Τα δώδεκα tableaux vivants είναι αισθητικώς άρτια, είναι όμορφα κι ας έχουν αποτρόπαιο «θέμα». Ο Μπέιλι, με άλλα λόγια, αισθητικοποιεί τη φρίκη κι έτσι ακυρώνει την πολιτική καταγγελία. Μπορεί οι άνθρωποι-εκθέματα να κοιτούν τους επισκέπτες στα μάτια, οι επισκέπτες να είναι μέρος της «μεικτής τεχνικής» κάθε εγκατάστασης, αλλά αυτό είναι ένα εύρημα-επιχείρημα του δημιουργού που δεν απαντά στην αντίρρηση ότι, παρά τις καλλιτεχνικές προθέσεις, το έργο επιβάλλεται, τελικά, ως θέαμα. 

 

Επιπλέον, συμβαίνει και το εξής, που έχει γράψει ο Αλέν Μπαντιού: ο άνθρωπος, σε αντίθεση με τα ζώα, είναι ικανός να αναγνωρίζει τον εαυτό του ως θύμα. Παραστάσεις που αναπαράγουν εικόνες της αποικιοκρατίας και του ιμπεριαλισμού εσωτερικοποιούν στους ανθρώπους που έχουν υποστεί την αποικιοκρατία και τον (πολιτιστικό ή οικονομικό) ιμπεριαλισμό την «ιδιότητα» του θύματος, που ως στοιχείο ταυτότητας πια περιορίζει τις δυνατότητες μιας χειραφετητικής πολιτικής δράσης. Τα «θύματα» μένουν θύματα.

 

Υπάρχει, βέβαια, αντίλογος και σ’ αυτό. Η απόλυτη αισθητικοποίηση (total aestheticization), λέει, μεταξύ άλλων, ο Μπόρις Γκρόις, σημαίνει ότι αντιμετωπίζουμε τη σύγχρονη τάξη πραγμάτων ως ήδη νεκρή. Ως εκ τούτου, κάθε κίνηση που γίνεται προς την κατεύθυνση της σταθεροποίησης του κυρίαρχου στάτους κβο δεν μπορεί παρά να είναι αναποτελεσματική – άρα, κάθε πράξη που επιδιώκει την καταστροφή του είναι «καταδικασμένη» να επιτύχει. Μπορούμε, με άλλα λόγια, να βλέπουμε τέχνη και να αισιοδοξούμε ότι «το καλό θα επικρατήσει». Μερικές φορές η θεωρία της τέχνης οδηγεί σε αστεία συμπεράσματα. Που δεν αφορούν, βεβαίως, το μεγάλο μέρος του κοινού που θα έπρεπε, ακριβώς για τον προβληματισμό που προκαλεί, να δει το «Exhibit B» – και δεν θα το δει, γιατί εκ των πραγμάτων απευθύνεται στους γνωστούς λίγους του «ψαγμένου» κοινού της πόλης. 

 

 

Info:

FFF | Exhibit B

24/5 -29/5
Ώρες επισκέψεων (οι επισκέψεις ξεκινούν κάθε 20 λεπτά, με 25 επισκέπτες κάθε φορά):
19:00 | 19:20 | 19:40 | 20:00 | 21:20 | 21:40 | 22:00 | 22:20

Ακαδημίας 23, Αθήνα

Γλώσσες εγκατάστασης: ελληνικά, αγγλικά
είσοδος: € 5-10
Η δράση πραγματοποιείται σε μη θεατρικό χώρο ο οποίος δεν είναι προσβάσιμος σε ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ