Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο;

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
1

Επικαλούμαι εσένα που όλους τους θνητούς εξουσιάζεις

δίδοντας χρόνο καθαρό σε όλους όσους βρίσκονται μακριά σου

γιατί ο ύπνος ο δικός σου σπάζει τον δεσμό της ψυχής με το κορμί

όποτε διαλύεις της φύσης τους τα δυνατά δεσμά

φέρνοντας τον μακρό αιώνιο ύπνο στους ζωντανούς

και μολονότι είσαι κοινός για όλους,  είσαι άδικος για μερικούς

γιατί τους κόβεις τη ζωή στης νιότης τους το άνθος...

Ορφικός ύμνος στο θάνατο

 

Η τύχη της αθάνατης ψυχής μετά το θάνατο του φθαρτού σώματος απασχόλησε και εξακολουθεί να απασχολεί τον άνθρωπο. Το πανανθρώπινο ζήτημα της ζωής και του θανάτου παρουσιάζεται στην έκθεση Επέκεινα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, η οποία διοργανώνεται από το μουσείο και το Ίδρυμα Ωνάση,  και ζητά από τον επισκέπτη να βρει τις ομοιότητες και τις διαφορές με τις αντιλήψεις των ανθρώπων που έζησαν χιλιάδες χρόνια πριν από εμάς και τα στοιχεία που επιβίωσαν στο πέρασμα των χρόνων λαμβάνοντας νέες μορφές αλλά διατηρώντας τις παλιές αγωνίες.

Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Καθηγητή Νίκου Σταμπολίδη, Διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και της Δρ Σταυρούλα Οικονόμου, επιμελήτριας αρχαιοτήτων του ΜΚΤ.

Η έκθεση χωρίζεται σε πέντε ενότητες: Η στιγμή του θανάτου, Έθιμα ταφής, Ο Ομηρικός Άδης, Ο Βακχικός-Ορφικός Άδης, Ο Πλατωνικός Άδης.

7 ιστορίες για το θάνατο και τη μεταθανάτια ζωή

Η στιγμή του Θανάτου: Σε έναν μελανόμορφο αμφορέα που αποδίδεται στον αγγειοπλάστη Εξηκία, πρωταγωνιστούν ο Αχιλλέας και η Πενθεσίλια. Ο νικητής Αχιλλέας, σκοτεινός όπως ο θάνατος πλήττει στο λαιμό τη βασίλισσα των Αμαζόνων Πενθεσίλια.

Πολλά έχουν γραφτεί σχετικά με τα βλέματα των δυο πρωταγωνιστών που συναντιούνται σε έναν ερωτικό και ταυτόχρονα θανάσιμο εναγκαλισμό. Η εικόνα εστιάζει στην κρίσιμη στιγμή που τα βλέμματα των δυο πρωταγωνιστών συναντιούνται και με τραγικό τρόπο ερωτεύονται την ώρα ακριβώς που ο Αχιλλέας επιφέρει το θανάσιμο χτύπημα στην Πενθεσίλια.

Τα ακάλυπτα γεννητικά όργανα του Αχιλλέα προσθέτουν ένα ακόμα στοιχείο ερωτικής επιθυμίας και επί πλέον τονίζουν την υποταγή της γυναίκας στον άνδρα και τη διαπλοκή του έρωτα με το θάνατο. «Ο Αχιλλέας δεν μπορούσε να ελέγξει τη θλίψη της καρδιάς του που την σκότωσε αντί να την κάνει νύφη του λαμπρή». 

 

 

Φρουρός εγώ λέων: Αυτό το λιοντάρι βρέθηκε και κατασχέθηκε από ένα σπίτι στο Μαρκόπουλο. Το κορμί του είναι αδύνατο και λυγερό. Ο Ηρόδοτος, ο Ξενοφών και ο Αριστοτέλης μαρτυρούν την παρουσία λιονταριών στα βουνά της Μακεδονίας, ενώ είναι γνωστή η ενασχόληση του βασιλικού οίκου της Μακεδονίας με το κυνήγι του βασιλιά των ζώων.

Τα λιοντάρια είχαν χρήση δημόσια, κυρίως όμως ταφική, ως επιστήματα σε ταφικά μνημεία ιδιωτών ή σε πολεμικά μνημεία. Το λιοντάρι αυτό βρέθηκε πιθανώς σε τάφο, ο χαρακτήρας του είναι επιτάφιος. Όταν σε βρίσκεται σε τάφο υποδηλώνει άλλοτε τον φύλακα του τάφου ως την υπέρτατη δύναμη στη φύση και άλλοτε την αλκή και την ανδρεία των θανόντων. Άλλοτε υπαινίσσεται το όνομα του νεκρού όπως ο Λέων στον τάφο του Λεωνίδα στις Θερμοπύλες. 

 

 

Προσευχές για δικαιοσύνη και εκδίκηση: Σύμφωνα με μια διαδεδομένη δοξασία του Πυθαγόρα οι ψυχές των άωρων και των βιαιοθάνατων υπέφεραν και περιπλανούνταν στη γη χωρίς ανάπαυση από την ώρα του βίαιου θανάτου τους μέχρι την ώρα του προκαθορισμένου από τη φύση τους τέλους.

Αυτές οι ψυχές θρηνούσαν στην Αινειάδα του Βιργίλιου. Αυτό είναι το επιτύμβιο μνημείο της Ζωσίμης, κόρης του Ηρακλέωνος. Τα υψωμένα χέρια είναι σύμβολο κατάρας και επίκλησης των συγγενών προς τους θεούς για την εκδίκηση ενός βίαιου ή ανεξήγητου θανάτου.

Πολλές από αυτές τις προσευχές απευθύνονται στον Ήλιο, τον ουράνιο δικαστή πολλών ανατολικών θρησκειών που ανακάλυπτε και τιμωρούσε τους ενόχους με ανάλογο τέλος και κτυπούσε με τις πρώτες ακτίνες του τα πνεύματα του κακού.

Η παράσταση των υψωμένων χεριών έχει συνδεθεί με την εισαγωγή ξένων λατρειών στην Ελλάδα από την Εγγύς Ανατολή. 

 

 

Το ρόδι: Το πήλινο αυτό ρόδι πιθανότατα προέρχεται από τάφο στην Αττική. Σε όλο τον αρχαίο κόσμο είχε έντονα συμβολικό χαρακτήρα. Αποτέλεσε σύμβολο της γονιμότητας, της ευκαρπίας, της ευγονίας και της ευμάρειας.

Το προσέφεραν συνήθως σε ιερά γυναικείων θεοτήτων όπως η Ήρα, η Αφροδίτη, η Περσεφόνη, η Αθηνά, η Άρτεμις. Παράλληλα όμως ο πολύσπερμος καρπός της ροδιάς σχετίστηκε με το θάνατο. Αποκτά χθόνιο χαρακτήρα και πήλινα ομοιώματα ροδιών γίνονται χαρακτηριστικό κτέρισμα σε τάφους ενώ συχνά προσφέρεται και ο ίδιος ο καρπός στον νεκρό.

Η εύρεση πήλινων ροδιών σε παιδικούς τάφους στον Κεραμεικό και την Ελευσίνα έχει οδηγήσει στην ερμηνεία ότι τα χρησιμοποιούσαν ως κουδουνίστρες.

Το ρόδι με όλους τους συμβολισμούς που το συνοδεύουν αποτέλεσε διακοσμητικό θέμα στην τέχνη σε όλη την αρχαιότητα και μέχρι τις μέρες μας και ήταν γνωστό από παλιά σε όλο τον μεσογειακό κόσμο. 

 

 

Εκάτη, η θεά του κάτω κόσμου: Ο Αισχύλος τη συνδέει με τη Σελήνη και την παρουσιάζει ως Άρτεμι-Εκάτη, ενώ ο Ευριπίδης τη θεωρεί κόρη της Λητούς, και πρώτος στη Μήδεια την παρουσιάζει ως θεά προστάτιδα των μαγισσών.

Η Εκάτη λοιπόν συνδέεται και συνταυτίζεται με τη Δήμητρα, την Περσεφόνη, τον Ερμή και τον Κάτω Κόσμο, τη Γη, τον Πάνα, την Κυβέλη και τους Κορύβαντες, τις Χάριτες στη μορφή που έχει ως προστάτης των καλλιεργειών και της γης.

Η θεά του κάτω κόσμου της Σελήνης και του Νυχτερινού ουρανού λατρευόταν στην Ελλάδα και ως προστάτιδα των οικιών, των τάφων και των περιβόλων.

Τα αγάλματά της στήνονταν μπροστά από τις εξώθυρες ώστε να προφυλάσσουν το σπίτι από κάθε κακό και μέσα στις νεκροπόλεις.

Η τρίμορφη Εκάτη επινοήθηκε προκειμένου να εποπτεύει τα τρίστρατα, και τις διασταυρώσεις, τόπους στιγματισμένους σύμφωνα με τις λαϊκές δοξασίες της αρχαιότητας από την ύπαρξη δαιμονικών όντων. 

 

To ζύγισμα της ψυχής: Ψυχοστασία ή κηροστασία που κρίνει το αποτέλεσμα μιας ηρωικής αναμέτρησης και είναι ένα σπάνιο θέαμα στην ελληνική τέχνη που υπήρξε δημοφιλές για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Στην σκηνή αυτή εικονίζονται οι δύο ήρωες εκατέρωθεν της σκηνής της ψυχοστασίας.

Μεταξύ των δυο πολεμιστών στέκεται ο θεός Ερμής. Κρατά μια ζυγαριά στους δίσκους της οποίας εικονίζονται είδωλα (μικρές φτερωτές μορφές) προσωποποιήσεις του κηρός των πολεμιστών δηλαδή του κλήρου του θανάτου τους.

Το ζύγισμα των κηρών το βρίσκουμε για πρώτη φορά στον Όμηρο στις περιπτώσεις μεγάλων συγκρούσεων ή σε ανατροπές έκβασης της μάχης. Έτσι ο Δίας λύνει το αδιέξοδο στον αγώνα ανάμεσα στους δυο θεϊκούς γιούς του τον Έκτορα και τον Αχιλλέα.

«Μα όταν έφτασαν για τέταρτη φορά στις βρυσομάνες την ζυγαριά του την ολόχρυση σήκωσε ο Δίας πατέρας και έβαλες κλήρους (κήρες) δυο του ανήλεου του θανάτου, έναν του αλογατάρη Έκτορα και έναν του Αχιλλέα. Και από τη μέση ως την άδραξε, ο Δίας τη ζυγιάζει και του Εκτόρου ο κλήρος έγειρε τραβώντας τον στον Άδη». Αυτή είναι η μοναδική γνωστή απεικόνιση κηροστασίας σε λευκή λήκυθο. 

 

  

Διαβατήρια έθιμα: «Τώρα πέθανες και τώρα εγεννήθης τρισόλβιε, αυτήν εδώ τη μέρα. Πες στην Περσεφόνη ότι εσένα σε ελευθέρωσε ο ίδιος ο Βάκχιος. Ως ταύρος στο γάλα όρμηξες. Γρήγορα στο γάλα όρμηξες. Ως κριάρι στο γάλα έπεσες. Κρασί έχεις ως ευδαίμονα τιμή. Και κάτω από τη γη σε περιμένει η ολοκλήρωση της τελετής όση περίμενε και τους άλλους όλβιους».

Ορφικο-διονυσιακό κείμενο γραμμένο σε ένα λεπτό σαν φύλλο χαρτιού χρυσό έλασμα σε σχήμα κισσού. Το κείμενο είναι οδηγίες προς τον νεκρό για το ταξίδι του στον κάτω κόσμο.

Πιστοποιεί την ταυτότητα της νεκρής ως μύστη του θεού Διονύσου, ο οποίος μεσολαβεί ανάμεσα σε αυτήν και την κυρίαρχο του Κάτω Κόσμου, Περσεφόνη. Είναι αποκλειστικά ταφικά ευρήματα τα οποία τοποθετούσαν στο στόμα ή στο στήθος ή στις παλάμες των νεκρών. 

 

Μια επιλογή από τα εκθέματα

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Μαρμάρινη οστοθήκη με κάλυμμα, 1ος αι. μ.Χ.Κατασκευασμένη από λευκό, ιταλικό μάρμαρο σε εργαστήριο της ΡώμηςΜουσείο Παύλου & Αλεξάνδρας ΚανελλοπούλουPhoto © ΥΠΠΟΑ, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Πήλινη κεφαλή Περσεφόνης, 480 περίπου π.Χ.Από τη Βασιλική Νεκρόπολη των Αιγών (Βεργίνα)Εφορεία Αρχαιοτήτων ΗμαθίαςPhoto © ΥΠΠΟΑ

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Μαρμάρινη βάση επιτύμβιου αγγείου με παράσταση καρπολογίας, 410-400 π.Χ.Από το Μοσχάτο.Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ΑθηνώνPhoto © ΥΠΠΟΑ, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Μαρμάρινο ανάγλυφο με τον Ορφέα, την Περσεφόνη και τον Ερμή με την ιδιότητα του ΨυχοπομπούΡωμαϊκό αντίγραφο του 1ο αι. π.Χ./1ο αι. μ.Χ. από ελληνικό έργο του 5ου αι. π.Χ. Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό ΜουσείοPhoto © Su concessione del Ministero dei Beni e delle Attività Culturali e del Turismo – Soprintendenza per i Beni Archeologici di Napoli

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Χρυσό ενεπίγραφο φύλλο μυρτιάς ή δάφνης, τέλος 4ου αι. π.Χ.Από το ανατολικό νεκροταφείο της Πέλλας.Φέρει στικτή επιγραφή σε τρεις στίχους: ΦΕΡΣΕΦΟΝΗΙ ΠΟΣΕΙΔΙΠΠΟΣ ΜΥΣΤΗΣ ΕΥΣΕΒΗΣΕφορεία Αρχαιοτήτων ΠέλλαςPhoto © ΥΠΠΟΑ

 

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Μελανόμορφος αμφορέας που αποδίδεται στον Εξηκία (540 π.Χ. περίπου)Εικονίζεται η προετοιμασία της αυτοκτονίας του ΑίανταΒουλώνη, Μουσείο της ΒουλώνηςPhoto © Collection du Musée de Boulogne-sur-Mer, Philippe Beutheret


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Ερυθρόμορφος κρατήρας με την άνοδο της Περσεφόνης από τον Κάτω Κόσμο440 π.Χ. περίπουΑττικό εργαστήριο. Αποδίδεται στον Ζωγράφο της Περσεφόνης (επώνυμο αγγείο)New York, The Metropolitan Museum of ArtPhoto © The Metropolitan Museum of Art. Image source: Art Resource, NY


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Ερυθρόμορφος κρατήρας με παράσταση Νέκυιας (Κάτω Κόσμου)450-440 π.Χ.Αττικό εργαστήριο, Αποδίδεται στον Ζωγράφο της Νέκυιας (επώνυμο αγγείο)New York, The Metropolitan Museum of ArtPhoto © The Metropolitan Museum of Art. Image source: Art Resource, NY


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Χρυσό ομοίωμα ζυγαριάς, 16ος αι. π.Χ.Από τάφο των ΜυκηνώνΕθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ΑθηνώνPhoto © ΥΠΠΟΑ, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Ορειχάλκινος κρατήρας, 425-400 π.Χ.Από τον τάφο Α στο Δερβένι ΘεσσαλονίκηςΑρχαιολογικό Μουσείο ΘεσσαλονίκηςPhoto © ΥΠΠΟΑ

 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Μαρμάρινο τριπρόσωπο Εκαταίο, 1ος αι. π.Χ.Εικονίζεται η θεά Εκάτη, προστάτιδα των τρίστρατων, των τάφων και των οικιώνΜουσείο ΜπενάκηPhoto © 2013, Μουσείο Μπενάκη, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Πήλινο μικρογραφικό τραπέζι παιχνιδιού με θρηνωδούς, 580-570 π.Χ.Από τον Κεραμεικό.Αρχαιολογικό Μουσείο ΚεραμεικούPhoto © ΥΠΠΟΑ


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Επιτύμβια στήλη πολεμιστή, τέλος 5ου αι. π.Χ.Εικονίζεται ο νεκρός Αλκίας Φωκεύς ως νικητής οπλίτης που πατά νεκρό αντίπαλοΕθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ΑθηνώνPhoto © ΥΠΠΟΑ, φωτογράφος Ειρήνη Μίαρη


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Ελεφαντοστέινο πλακίδιο από διακόσμηση νεκρικής κλίνης που εικονίζει Μαινάδα, 325-300 π.Χ.Από τάφο της ΜεθώνηςΕφορεία Αρχαιοτήτων ΠιερίαςPhoto © ΥΠΠΟΑ


 Επέκεινα: Τι βρίσκεται πέρα από το θάνατο; Facebook Twitter
Χάλκινο κράνος και χρυσή προσωπίδα, 520-510 π.Χ.Από το αρχαϊκό νεκροταφείο της ΣίνδουΑρχαιολογικό Μουσείο ΘεσσαλονίκηςPhoto © ΥΠΠΟΑ

 

Info:

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

ΕΠΕΚΕΙΝΑ. Ο Θάνατος και η ζωή μετά στην Αρχαία Ελλάδα

από 11/12/2014 έως 8/2/2015

 

Εικαστικά
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια