ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
0

 

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)


Μια ενδιαφέρουσα έκθεση πραγματοποιείται στο Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης, που κατάφερε για πρώτη φορά να ενώσει τη σειρά των τεσσάρων πινάκων του διάσημου Βρετανού ζωγράφου τοπίων Joseph Mallord William Turner (1775-1851) που έχουν σαν θέμα τους σκηνές φαλαινοθηρίας. Στην έκθεση που έχει τίτλο "Turner's Whaling Pictures" ο επισκέπτης θα δει τον πίνακα του Turner που ανήκει στο μουσείο -από την αγορά του οποίου συμπληρώνονται 120 χρόνια- μαζί με άλλους τρεις που δάνεισε η Tate Britain του Λονδίνου, καθώς και μερικές σχετικές με το θέμα υδατογραφίες. Οι πίνακες συγκαταλέγονται ανάμεσα στις τελευταίες θαλασσογραφίες που παρουσίασε δημόσια ο Turner, για τον οποίο η θάλασσα ήταν μια επική σκηνή στην οποία μπορούσε να συλλάβει τις πολιτικές, εμπορικές και πολιτιστικές δυνάμεις που διαμόρφωσαν την ιστορία του έθνους του. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν ανά δύο στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου το 1845 και 1846, προκάλεσαν σύγχυση στους κριτικούς με τα «θυελλώδη κύματα» από πινελιές και χρώμα, που απειλούσαν να συσκοτίσουν το μοτίβο, τελικά όμως κέρδισαν τον θαυμασμό για τη συνολική τους λάμψη και τη ζωντάνια.

Η πιο απτή κληρονομιά των έργων του Turner με θέμα την φαλαινοθηρία είναι μια νέα εικαστική γλώσσα που έμελλε να αλλάξει τα κριτήρια της σύγχρονης ζωγραφικής


Η έκθεση κλείνει με τη δελεαστική πιθανότητα ο Turner να έχει επηρεάσει έναν άλλο μεγάλο θιασώτη της φαλαινοθηρίας που έζησε την ίδια εποχή, τον Χέρμαν Μέλβιλ. Ο Αμερικανός μυθιστοριογράφος και πρώην φαλαινοθήρας επισκέφθηκε το Λονδίνο λίγο πριν ξεκινήσει να γράφει τον «Μόμπυ Ντικ» και χωρίς να είναι βέβαιο ότι είδε το έργα, αναμφισβήτητα γνώριζε γι΄αυτά. Η εκτενής περιγραφή μιας τοιχογραφίας στο μυθιστόρημα μοιάζει ύποπτα με τους πίνακες του Turner κι έχει πείσει ορισμένους μελετητές ότι ο Μέλβιλ ήξερε από πρώτο χέρι το έργο του καλλιτέχνη. Η έκθεση δίνει στους φιλότεχνους τη δυνατότητα να κρίνουν οι ίδιοι κατά πόσο ο Βρετανός ζωγράφος αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα της αμερικανικής λογοτεχνίας. Όπως και να έχει, σύμφωνα με την καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης Mary Tompkins Lewis «η πιο απτή κληρονομιά των έργων του Turner με θέμα την φαλαινοθηρία είναι μια νέα εικαστική γλώσσα που έμελλε να αλλάξει τα κριτήρια της σύγχρονης ζωγραφικής».

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)
Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers (Boiling Blubber) Entangled in Flaw Ice, Endeavouring to Extricate Themselves, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT