Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari
0



ΕΝΑ ΑΙΔΟΙΟ ΜΗΚΟΥΣ 33 ΜΕΤΡΩΝ
από οπλισμένο σκυρόδεμα (μπετόν-αρμέ, για τους φίλους) κείτεται στην ηλιόλουστη πλαγιά ενός λόφου στη Βραζιλία και διχάζει ολόκληρη τη χώρα.

Πρόκειται για γλυπτική σύνθεση της καλλιτέχνιδας Juliana Notari. Την κατασκεύαζε μόνη της, επί 9 μήνες, και φιλοξενείται σε ένα ανοικτό-«αγροτικό» πάρκο τέχνης, το οποίο απλώνεται στις εγκαταστάσεις ενός παλαιού μύλου ζάχαρης, στην πολιτεία Περναμπούκο, στα ανατολικά της χώρας.

Η καλλιτέχνις κάλυψε τη στιβαρή τσιμεντένια κατασκευή με παχιά επίστρωση εποξεικής ρητίνης, κατακόκκινου χρώματος και γυαλιστερού (βλ. gloss) φινιρίσματος, ούτως ώστε η γενική εικόνα του έργου να αποδίδει στο μάξιμουμ ζωντάνια, σφριγηλότητα, πανετοιμότητα και όρεξη.

Εν κατακλείδι και με μια απλή λέξη, η καλλιτέχνις «υπερσεξουαλικοποίησε» στο έπακρο το έτσι κι αλλιώς υπερσεξουαλικό έργο της, φροντίζοντας όμως ταυτόχρονα να το καταστήσει και άλλο τόσο funky, με αποτέλεσμα να προκαλεί μόνο κέφι.

Επιπλέον, επέλεξε γι' αυτό τον τίτλο «Ντίβα», που είναι απολύτως ταιριαστός σε μια σύνθεση, η οποία και μόνο από το queen size της εμπνέει σεβασμό και ουδείς τολμά να αμφισβητήσει το πόσο επιβλητική και αξιοθαύμαστη είναι.

Ένα τσιμεντένιο αιδοίο, καλυμμένο με εποξεική ρητίνη κατάπιε διαμιάς την όποια ψυχραιμία και σύνεση των εκεί απανταχού ακροδεξιών, που προσποιούμενοι πάντα ότι έχουν την κατάσταση των πραγμάτων στα χέρια τους επιδόθηκαν για άλλη μια φορά σε ό,τι γνωρίζουν να κάνουν καλύτερα: μια περφόρμανς λεονταρισμών στον τόνο του αγανακτισμένου και σκανδαλισμένου «κανονικού ανθρώπου».

Ωστόσο, η Juliana Notari δεν παρέλειψε να παραθέσει και το φιλοσοφικο-θεωρητικό υπόβαθρο των καλλιτεχνικών προθέσεων της, που ήταν να διατυπωθεί «μια διερώτηση για τη σχέση μεταξύ φύσης και αγροτικών καλλιεργειών στη φαλλοκεντρική και ανθρωποκεντρική δυτική κοινωνία μας». Και κατέληγε στο ότι, μέσω αυτής της οδού, θα ήταν σημαντικό το έργο να αποτελέσει αφορμή για να ξεκινήσει ένας γενικότερος «προβληματισμός σχετικά με τα φύλα και τα γένη», ο οποίος «στις μέρες μας έχει πλέον αποκτήσει τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος».

Αυτή η τελευταία άποψή της σχετικά με το κατεπείγον του θέματος υπήρξε και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι. Θεωρήθηκε χοντρή μομφή κατά του κλίματος άκρατου συντηρητισμού και δυσανεξίας στις προοδευτικές και χειραφετητικές σκέψεις, επιδιώξεις και διεξόδους, το οποίο καλλιεργεί (και πουλάει με τη σέσουλα στους ψηφοφόρους του) ο διαβόητος πρόεδρος της Βραζιλίας Ζαΐρ Μεσίας Μπολσονάρου.

Κι έτσι, από τη μια στιγμή στην άλλη, η Βραζιλία, που κάθε λεπτό που περνάει ροκανίζει το τροπικό της δάσος εις βάρος ολόκληρου του πλανήτη, που είναι τρίτη στην παγκόσμια σειρά κατάταξης των χωρών που επλήγησαν από την κορωνο-πανδημία, με περίπου 7.800.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα, που αντιμετωπίζει ολοένα και πιο έντονες εξεγέρσεις του αφρο-βραζιλιάνικου πληθυσμού της, του οποίου ο βίος του έχει γίνει αβίωτος και διεκδικεί, αν μη τι άλλο, λίγη αντιρατσιστική ανάσα, βρέθηκε να έχει παρατήσει όλα αυτά τα θεμελιώδη προβλήματά της και να ασχολείται με το τσιμεντένιο αιδοίο της Juliana Notari και το πόσο προσβλητικό είναι αυτό το κατασκεύασμα, που μόνο οι αριστεροί μπορεί να βαυκαλίζονται ότι βγάζει κάποιο νόημα και έχει καλλιτεχνική αξία.

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Κι επειδή σε αυτές τις περιπτώσεις, αν αρχίσει η διαμάχη, δύσκολα σταματά, η χώρα ζει εδώ και μερικές μέρες διχασμένη. Ένα τσιμεντένιο αιδοίο, καλυμμένο με εποξεική ρητίνη κατάπιε διαμιάς την όποια ψυχραιμία και σύνεση των εκεί απανταχού ακροδεξιών, που προσποιούμενοι πάντα ότι έχουν την κατάσταση των πραγμάτων στα χέρια τους επιδόθηκαν για άλλη μια φορά σε ό,τι γνωρίζουν να κάνουν καλύτερα: μια περφόρμανς λεονταρισμών στον τόνο του αγανακτισμένου και σκανδαλισμένου «κανονικού ανθρώπου».

Έτσι, ένα έργο τόσο απλοϊκό στη σύλληψή του, τόσο κωμικό στην εμφάνισή του, τόσο «λούνα-παρκ» στις διαστάσεις του –δηλαδή, αδύναμο να οδηγήσει σε συγκίνηση ή περισυλλογή, αλλά ικανότατο να εντυπωσιάζει σαν πυροτέχνημα– κατάφερε να αποδείξει πόσο ακυβέρνητο από τη λογική πλέει το σκάφος μιας μεγάλης και σπουδαίας χώρας.

Για τον λόγο αυτό και μόνο –για το ότι προκάλεσε ένα τόσο ισχυρό (αν και στο φάσμα του προσποιητού) πολιτικό «κοκομπλόκο»– θα όφειλε κάποιος να υποκλίνεται με σεβασμό στο έργο της Juliana Notari.

Όμως τι θα απομείνει από αυτό, όταν το σούσουρο κοπάσει; Το πιθανότερο είναι ότι θα θυμόμαστε μόνο μία ακόμη επιβεβαίωση της στατιστικής αλήθειας, ότι όποτε η κουβέντα επικεντρώνεται στο αιδοίο, αλλάζει ο τόνος της προς το καλύτερο και προς το πιο ευπρόσδεκτο – όλα τα δεινά ξεχνιούνται και το κέφι φτιάχνει, είτε από την καλή είτε από την ανάποδη.

  

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Ένα γιγάντιο τσιμεντένιο γλυπτό αιδοίου διχάζει ολόκληρη τη Βραζιλία Facebook Twitter
Πηγή: Facebook / Juliana Notari

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα συνέβαινε αν αύριο δεν υπήρχε το Ίντερνετ;

Εικαστικά / Τι θα συνέβαινε αν αύριο δεν υπήρχε το Ίντερνετ;

Πόσο δυστοπική μπορεί να φαντάζει μια καθημερινότητα χωρίς Διαδίκτυο, ειδικά σήμερα, που έχει καταστεί βασική ανθρώπινη ανάγκη; Μια συζήτηση με τους καλλιτέχνες της έκθεσης «Imagine you wake up and there is no Internet», που δυστυχώς αναβλήθηκε λόγω της πανδημίας.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κλάιν

Εικαστικά / Οι εκτυφλωτικές μονοχρωμίες του Ιβ Κλάιν

Ποιος ήταν ο καλλιτέχνης που το όνομά του δέθηκε με ένα συγκεκριμένο χρώμα, το Klein blue; Μικρή αναδρομή στην πορεία και στο αποτύπωμα που άφησε ο Γάλλος εικαστικός στη σύγχρονη τέχνη, με αφορμή τα έργα του που εκτίθενται στο Ίδρυμα Γουλανδρή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλέκος Φασιανός: έργα 1960-1980

Εικαστικά / Αλέκος Φασιανός: Νέα έκθεση-φόρος τιμής, έναν χρόνο μετά τον θάνατο του ζωγράφου

Μια μεγάλη συλλογή έργων από τη δεκαετία του ‘60 έως και το 1980 εκτίθενται για πρώτη φορά στο Μουσείο Μπουζιάνη ιχνηλατώντας την πορεία του ζωγράφου στα πιο δημιουργικά του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βούλκος

Εικαστικά / Πίτερ Βούλκος: Ο γίγαντας της μεταπολεμικής αμερικανικής κεραμικής

Με αφορμή την επέτειο 99 χρόνων από τη γέννησή του, μια αναδρομή στη ζωή του ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνη που γεφύρωσε με τα έργα του τους κόσμους της χειροτεχνίας και της καλής τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons και τη Χιονάτη με το graffiti και τη street art

Street Art / Nique: Η Ελληνίδα που μπλέκει τους Simpsons με τη street art

«Θεωρώ ότι το graffiti λειτουργεί ως μια μορφή ψυχοθεραπείας». Η Nique μιλάει στη LiFO για το graffiti και τη street art και εξηγεί πώς καταφέρνει να απεικονίσει αγαπημένους ήρωες από καρτούν σε πιο ενήλικες στιγμές, έτσι όπως δεν τους έχουμε ξαναδεί.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

2023 Ελευσίς / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Συστήνουμε την πόλη που για πολλούς αιώνες έμεινε στην αφάνεια»

Μια διεξοδική συζήτηση με τον γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» για την ιδέα, τους θεματικούς άξονες, το καλλιτεχνικό πρόγραμμα και όλα εκείνα τα στοιχεία που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την πόλη της Αττικής την τρέχουσα χρονιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δέσποινα Γερουλάνου

Οι Αθηναίοι / H Δέσποινα Γερουλάνου από την Αθήνα ως την Ελευσίνα: μια ζωή

Η πρόεδρος του Δ.Σ. της διοργάνωσης «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και μέλος της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη μοιράζεται ιστορίες από τους σταθμούς της ζωής της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ελευσίνα: Τα πάντα για την Τελετή Έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Πολιτισμός / Ελευσίνα: Τα πάντα για την Τελετή Έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Είκοσι ένα χιλιόμετρα δυτικά της Αθήνας ξεκινά στις 4 και 5/2 το σημαντικότερο πολιτιστικό γεγονός του 2023. Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός μας ξεναγεί βήμα βήμα σε ένα συναρπαστικό διήμερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ