Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
0
Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία

Πήγα στο κτίριο της Πειραιώς 40 έχοντας την εντύπωση ότι θα δω μια performance. Η προειδοποίηση ότι χρειάζεται να κλείσεις θέση, ότι όλη η διαδικασία κρατάει 35 λεπτά και ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός των ανθρώπων που μπαίνουν στο χώρο ανά επίσκεψη (μέχρι 10 νομίζω), σε προετοιμάζει για κάτι διαφορετικό από αυτό που σε περιμένει. Η κοπέλα στο ταμείο όταν ρωτήσαμε «τι ώρα ξεκινάει η επόμενη performance;» μας πληροφόρησε ότι δεν υπάρχει performance, αυτό που θα δούμε είναι ένα μουσείο, μας έδωσε ένα χάρτη του κτιρίου και ένα νούμερο και μας είπε να περιμένουμε στον προθάλαμο μέχρι να μας φωνάξουν. Επίσης, μας ανακοίνωσε στεγνά ότι το βίντεο και η φωτογραφίες απαγορεύονται.  

Μπαίνοντας στο κτίριο με τις γλάστρες με το ίδια παχύφυτα σπαρμένα παντού στο χώρο το περιβάλλον είναι καφκικό, αυστηρά διμοσιοϋπαλλήλικο, άδειο, άσχημο, με την «υπάλληλο» που ανακοινώνει τον αριθμό σου μέσα σε ένα γυάλινο γκισέ μόλις και μετά βίας να ακούγεται, συνειδητοποιήσαμε ότι το μουσείο είναι το στοιχειωμένο κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας, που έχει μετατραπεί σε «Domo Europa de Historio en ekzilo» (To σπίτι της Ευρωπαϊκής ιστορίας στην εξορία) ένα καλλιτεχνικό project του Βέλγου καλλιτέχνη Tomas Bellinck για τη «ζωή στην πρώην Ευρωπαϊκή Ένωση» (στα πλαίσια του Fast Forward Festival, που διοργανώνει η Στέγη).

Βλέπεις την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Στην αίθουσα αναμονής (που ονομάζεται Υποδοχή) περιμένεις μέχρι να ανακοινωθεί ο αριθμός σου μέσα από ένα «χαλασμένο» μικρόφωνο και μετά, με το χάρτη στο χέρι, περιπλανιέσαι στους δαιδαλώδεις διαδρόμους και στις αίθουσες που φιλοξενούν τα εκθέματα. Μόνος σου. Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Για να δεις το πρώτο έκθεμα πρέπει να ανέβεις με τα πόδια τις βρόμικες σκάλες του κτιρίου μέχρι τον τρίτο όροφο και μετά να ανοίξεις την πόρτα και να διασχίσεις άλλον έναν διάδρομο, να περάσεις σκονισμένες βιβλιοθήκες και παλιά έπιπλα σε δυο χώρους που ονομάζονται Η Ενότητα στην Πολυμορφία, Ο Μαγνήτης Ευρώπη / Όθων της Ευρώπης, φτάνοντας σε μια πόρτα που θυμίζει ιερό. Δεν την άνοιξα με την πρώτη γιατί νόμισα ότι ήταν απλά μέρος του installation και γύρισα να φύγω, αλλά ο χάρτης έδειχνε ότι υπάρχει συνέχεια. Την σπρώχνεις, περνάς και βγαίνεις στο Τέλος της Ιστορίας. Ακολουθούν Η Επιστροφή του Παρελθόντος, Η Τέχνη του Συμβιβασμού, Κανονισμοί και Οδηγίες, Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Λόμπινγκ, εκθέματα που παρουσιάζουν με χρονική σειρά και μαύρο χιούμορ όλη την ιστορία της Ενωμένης Ευρώπης, από τις αρχικές ελπίδες μέχρι την κατάρρευσή της.  Το μουσείο σε μεταφέρει σε έναν μελλοντικό χωροχρόνο που όσα έγιναν μέχρι το 2020 είναι κοντινό παρελθόν.

Τα συναισθήματα που σου δημιουργεί αυτή η περιπλάνηση στην ευρωπαϊκή ιστορία ξεκινούν από την αδιαφορία και την βαρεμάρα μέχρι την αγωνία, την απόγνωση και τον τρόμο και όσο συνεχίζεται η πορεία προς το τέλος αντιλαμβάνεσαι ότι ο καλλιτέχνης αφηγείται με δικό του τρόπο τη διαδικασία που οδήγησε την Ευρώπη σε αυτό που είναι σήμερα (και στα χειρότερα που φαντάζεται ότι θα επακολουθήσουν). Βλέπεις σταδιακά το αρχικό πολιτικό όραμα να μετατρέπεται σε υπόθεση της γραφειοκρατίας και των μεγάλων εταιριών, την επικράτηση των μονεταριστικών λογικών στην οικονομία (από το Wikipedia: Μονεταρισμός αποκαλείται η θεωρία σύμφωνα με την οποία η αύξηση της ποσότητας του χρήματος σε μια οικονομία μέσω νομισματικής πολιτικής, οδηγεί τελικά σε άνοδο των τιμών και αύξηση του πληθωρισμού), την νέα άνθιση του φασισμού και των αυτονομιστών, τους φανατισμούς κάθε είδους, την ξενοφοβία, την δημιουργία φρακτών και συρματοπλεγμάτων στα εξωτερικά σύνορα, την εκμετάλλευση των μεταναστών, την ραγδαία αύξηση του εθνικισμού.

Domo de Eŭropa Historio en ekzilo: Αναμνήσεις από την κατάρρευση της Ευρώπης Facebook Twitter
Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Ο καθένας ξεκινάει το «ταξίδι» στην Ενωμένη Ευρώπη από την εποχή της ίδρυσής της (1953) μέχρι τον τελικό όλεθρο της αποσύνθεσής της (2020) με χρονική διαφορά από τον επόμενο για να είναι πιο επιβλητική η εμπειρία. Και πιο τρομακτική.

Η αφήγηση συνεχίζεται στον τέταρτο όροφο (Η Έρημος από Πλαστικό, Η Δημοκρατική Βουλιμία, Διαχείριση Κινδύνου, Το Τείχος) με τον Bellinck να προδιαγράφει τη μοίρα της Ευρώπης με ένα μίγμα από πραγματικά και φανταστικά στοιχεία που μέχρι να ολοκληρωθεί το project του δεν είσαι σίγουρος αν είναι μια προειδοποίηση, μια προφητεία ή αυτό που σε περιμένει πραγματικά. Δεν είναι ακριβώς μυθοπλασία, όλα όσα παρουσιάζονται ως στοιχεία αναφέρονται σε ένα μέλλον που φαίνεται προδιαγεγραμμένο (π.χ. η απόσχιση της Βρετανίας το 2019, το Πανευρωπαϊκό Πογκρόμ που πυροδότησαν οι βομβιστικές επιθέσεις στη Βουδαπέστη το 2018). Η memorabilia μπερδεύεται με το φανταστικό –κι ας ξεχνάς προς στιγμήν ότι όσα βλέπεις είναι ένα καλλιτεχνικό project.  

Η μοναχική περιπλάνηση ολοκληρώνεται στον πέμπτο όροφο με Τον Ευρωπαϊκό Κολοφώνα, την Μεγάλη Ύφεση και τον Φόβο της Απώλειας, περνώντας μέσα από ένα προσφυγικό κατάλυμα και καταλήγοντας σε ένα εφιαλτικό δωμάτιο με μια διακήρυξη μέσα σε έναν θεοσκότεινο χώρο.

Στο κείμενο που συνοδεύει το χάρτη οι Φίλοι μιας Επανενωμένης Ευρώπης αναφέρουν: «Στην τελευταία του έκθεση, το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας στην Εξορία σας πάει πάνω από μισό αιώνα πίσω στο χρόνο, στα πρώτα χρόνια του 21ου αιώνα. Στα αποκαλόκαιρο της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, ένα από τα πιο θεαματικά σχέδια ειρήνης και εκσυγχρονισμού της εποχής μας. Μετά από δύο αιματηρούς Ευρωπαϊκούς Εμφυλίους Πολέμους με παγκόσμιες επιπτώσεις, η Ενοποίηση φαινόταν να είναι ο βέλτιστος τρόπος για την παγίωση της ειρήνης. Όμως, η επακόλουθη ευημερία και σταθερότητα αποκοίμισε την εφησυχασμένη Ευρώπη. Η ήπειρος άρχισε να γκριζάρει αισθητά. Σχεδόν ανίκανη να δημιουργήσει τις απαραίτητες καινοτομίες, η Ευρώπη έβλεπε να την προσπερνούν, από δεξιά κι αριστερά, οι ανερχόμενες οικονομίες. Σε ολόκληρο τον πλανήτη, η ισχύς και η οικονομική δραστηριότητα μετακινούνταν από τη Δύση προς την Ανατολή. Στις συνόδους κορυφής για το κλίμα και την επίλυση διεθνών συγκρούσεων, η Ευρώπη καλούνταν να αρκεστεί σε μια θέση κομπάρσου. Η Μακρά Ειρήνη έδωσε τη θέση της στη Μεγάλη Ύφεση. Μετά από χρόνια εκτεταμένης Εναρμόνισης, το Σχέδιο Ευρώπη ξαφνικά βρέθηκε αντιμέτωπο με σημαντική πίεση. Οι ψηφοφόροι έχασαν την αίσθηση ιδεαλισμού και ελπίδας, με την οποία έβλεπαν το Δημοκρατικό πείραμα μέχρι τότε. Η αβεβαιότητα αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι επί μακρόν υποβόσκουσες συγκρούσεις αναδύθηκαν ξανά στην επιφάνεια. Νέες διαμάχες βλάστησαν πάνω στα παλιά ρήγματα. Παρά τις σκληρές προσπάθειες να διατηρηθεί στο νέο κόσμο, η Ευρώπη συρρικνώθηκε σε αυτό που υπήρξε πάντα: μια πολιτικά διαιρεμένη ήπειρος. Μέσα από τις ψηφιακές οθόνες τους και τον παγκόσμιο ιστό από υαλοβάμβακα, οι παππούδες μας παρακολουθούσαν την αδιάπτωτη κατάρρευση του πάλαι ποτέ γνώριμου κόσμου τους».  

Στην ταράτσα με θέα στην Ακρόπολη και τα έρημα κτίρια της Πειραιώς (με έντονους συνειρμούς για το μέλλον της Ευρώπης) σε περιμένει ένα μπαρ με βότκα και τεκίλα που επέλεξε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για να ταιριάζουν με την κομμουνιστική ατμόσφαιρα που δημιουργεί ολόκληρο το project.  

Φεύγεις και αισθάνεσαι ότι έζησες μια εμπειρία -που σε έκανε, τουλάχιστον, να σκεφτείς τι σε περιμένει.

Domo de Europa Historio en ekzilo, Πειραιώς 40, ως τις 5 Ιουνίου 2016 (Δευτ. - Παρ.: 17.30 - 21.00, Σάβ. - Κυρ.: 10.00 - 13.00 και 17.30 - 21.00)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM