Comicdom Con Athens - Το πάρτι του Greek geek

Comicdom Con Athens - Το πάρτι του Greek geek Facebook Twitter
0

Comicdom Con Athens - Το πάρτι του Greek geek Facebook Twitter
Aφιέρωμα στον Tintin και τον δημιουργό του για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό

 

Από τα συρτάρια των nerds ως την κορυφή του box office τα κόμικς έχουν διανύσει τα τελευταία χρόνια μια εντυπωσιακή διαδρομή παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι τις μεγαλύτερες εισπράξεις στον πλανήτη Χόλιγουντ τις εξασφαλίζουν πλέον ταινίες που δημιουργούνται «πάνω» σε γνωστούς ήρωες κόμικς.

Αυτές οι εξελίξεις άργησαν κομματάκι να φθάσουν στην Ελλάδα -ως είθισται-, παρ' όλα αυτά παρατηρείται εσχάτως και στη χώρα μας μια άνθηση στον χώρο των κόμικς. Κι αυτό διότι ολοένα και περισσότεροι νέοι δημιουργοί ξεπηδούν δεξιά κι αριστερά, διαθέτοντας μεγάλη ποικιλία σχεδιαστικών στυλ που ξεφεύγουν από τις εμμονές και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος. Πολλοί δε εξ αυτών καταφέρνουν να «εξάγουν» τις δουλειές τους στο εξωτερικό.

Η σημαντικότερη ίσως εκδήλωση της ελληνικής σκηνής των κόμικς τα τελευταία οκτώ χρόνια είναι το Comicdom Con Athens που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο κτίριο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Το φεστιβάλ περιλαμβάνει προβολές, εκθέσεις, workshops για την τεχνική του σεναρίου και της εικονογράφησης, μπαζάρ ελληνικών καταστημάτων κόμικς και εκδοτικών εταιρειών, παιδικό πρόγραμμα (με ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση των παιδιών με τα κόμικς) και φυσικά τα Comicdom Awards, τα βραβεία κόμικς για τους Έλληνες δημιουργούς.

Πρόκειται για μια ευρωπαϊκού επιπέδου διοργάνωση, στην οποία οι άνθρωποι της Comicdom Press (οι οποίοι βρίσκονται πίσω από το φεστιβάλ) καταφέρνουν κάθε χρονιά να συμπεριλάβουν στους διεθνείς προσκεκλημένους τους ηχηρά ονόματα του χώρου. Φέτος θα φιλοξενηθεί ο βετεράνος Βρετανός σεναριογράφος John Wagner, συνδημιουργός, μεταξύ άλλων, του χαρακτήρα Judge Dredd, ο γνωστός Βρετανός σεναριογράφος Jamie Delano («Hellblazer»), ο ταλαντούχος Ιταλός σχεδιαστής Matteo Scalera («Secret Avengers», «Deadpool») και ο ανερχόμενος Τουρκο-αυστριακός σχεδιαστής Mahmud Asrar («Supergirl», «Ultimate comics X-Men»), καθώς και ο Rufus Dayglo («Tank Girl») για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Τρεις Έλληνες καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο φεστιβάλ μιλούν στη LifΟ.


Αλεξία Οθωναίου


 
Τι αγαπάς στα κόμικς;

Μου αρέσει να ακούω και να αφηγούμαι ιστορίες και το κόμικ είναι ένα μέσο αφήγησης. Σου δίνει τη δυνατότητα να σκηνοθετήσεις μια ιστορία, να διαλέξεις τη μορφή που θα δώσεις στους πρωταγωνιστές, να γράψεις το σενάριο, να διαλέξεις τα σκηνικά και να φτιάξεις μια ιστορία που μπορείς να ελέγξεις απόλυτα πώς θα την αφηγηθείς στον αναγνώστη. Βασικά, σου δίνει τη δυνατότητα ως μέσο να δημιουργήσεις έναν ολόκληρο κόσμο.

Τι θα θεωρούσες επιτυχία για την ελληνική σκηνή τη δεδομένη περίοδο;

Το ίδιο που θα θεωρούσα επιτυχία και για τους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν άλλα μέσα (ζωγραφική, κινηματογράφο, μουσική κ.λπ.). Να φέρουν αλλαγή με την τέχνη τους στην άρρωστη πολιτικά και κοινωνικά Ελλάδα του σήμερα.

Ποια είναι η σχέση των Ελλήνων με την 9η Τέχνη;

Ποια είναι η σχέση του Έλληνα με οποιαδήποτε τέχνη; Το επίπεδο της τηλεόρασης λέει αρκετά για το πολιτισμικό επίπεδο του μέσου Έλληνα. Το κόμικ στην Ελλάδα έχει περιορισμένο κοινό γιατί δεν θεωρείται (ακόμα) «υψηλή» τέχνη, οπότε δεν είναι ευρέως διαδεδομένο στους κύκλους των διανοουμένων, αλλά δεν είναι και αρκετά «ευκολομάσητο» ως μέσο για να το καταναλώσει ο μέσος Έλληνας στον οποίο αναφέρθηκα πριν. Παρ' όλα αυτά, πέρα από το σταθερό κοινό των κόμικς και μια μερίδα φιλότεχνων που ψάχνεται και που θα αγόραζε ένα κόμικ όπως θα αγόραζε ένα βιβλίο ή θα πήγαινε σε μια έκθεση ζωγραφικής, υπάρχει ίσως παραπάνω ενδιαφέρον και περιέργεια για το μέσο τώρα, με αφορμή τις ταινίες που έχουν βγει βασισμένες σε κόμικς. Επίσης υπάρχει ένα νεανικό κοινό από manga fans το οποίο δεν υπήρχε παλιότερα στην Ελλάδα.

Ποιών κόμικς δηλώνεις fan;

Θα αναφέρω ως tribute το πρώτο «ενήλικο» κόμικ που διάβασα και με έκανε να θέλω να διαβάσω και άλλα κόμικς, το «Sandman».


Αποστόλης Ιωάννου


 
Τι θα θεωρούσες επιτυχία για την ελληνική σκηνή τη δεδομένη περίοδο;

Επιτυχία θα ήταν να «τσαμπουκαλευτεί», να πετάξει μακριά και για πάντα οποιαδήποτε «ξενολατρία». Να καταλάβει ότι αυτά που έχει να πει ο Έλληνας δημιουργός κόμικ, και γενικά ο καλλιτέχνης, έχουν ουσία, νόημα και λόγο ύπαρξης χωρίς να χρειάζεται να κοπιάρει τους ξένους για κανέναν λόγο. Να δώσει βήμα σε αυτό που τρέχει στις φλέβες του - το οφείλει στην ιστορία του. Να καταλάβει ότι έχει γεννηθεί δάσκαλος και οδηγός και να αναλάβει τις ευθύνες του, δηλαδή να δείχνει τον δρόμο και στους άλλους λαούς, αντί να παριστάνει ότι είναι τυφλός.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του κόμικ ως μορφής τέχνης και ποια τα μειονεκτήματα;

Το κόμικ διδάσκει, διασκεδάζει, ψυχαγωγεί, εξασκεί τη φαντασία. Άσε που το καλύτερο για μένα είναι ότι με χαλαρώνει. Αν βρεις μειονεκτήματα, πες τα και σ' εμένα.

Πες μου ένα αγαπημένο σου ξένο κόμικ και ένα ελληνικό.

Αγαπημένο ξένο κόμικ είναι το «Κililana Song» του B. Flao και αγαπημένο ελληνικό το «Feathers» του Έκτωρα.


Χρήστος Μαρτίνης


 
Πώς βλέπεις τη σκηνή των κόμικς στην Ελλάδα; Πλησιάζουμε το εξωτερικό; Πώς βλέπεις το μέλλον;

Έχει σίγουρα ενδιαφέρον. Όσο περισσότεροι δημιουργοί, εκδότες, αναγνώστες κ.λπ. παίρνουμε στα σοβαρά αυτό που κάνουμε, τόσο πιο πολύ θα πλησιάζουμε - όσον αφορά στην ποιότητα πάντα.  Για το μέλλον, ελπίζω ότι θα αναγνωρίσουμε όλοι ξανά (εκδότες/δημιουργοί/αναγνώστες) ότι τα κόμικς είναι ένα μέσο αφήγησης ιστοριών όπως είναι η λογοτεχνία, το σινεμά, το θέατρο. Και σε αυτό το μέσο μπορεί να υπάρξει ένα Έγκλημα και Τιμωρία, ένας Πολίτης Κέην ή ένας Κοριολανός. Απλώς πρέπει να του φερθούμε αναλόγως.

Αγαπάνε οι Έλληνες τα κόμικς;

Νομίζω ότι οι περισσότεροι δεν έχουν ανοίξει ποτέ ούτε ένα κόμικ.

Πώς θα χαρακτήριζες το προσωπικό σου στυλ; Σε τι άξονες κινείται η θεματολογία σου;

Προσεγγίζω κάθε ιστορία ως σκηνοθέτης παρά ως σχεδιαστής και ασχολούμαι πρώτα με τον ρυθμό της ιστορίας, τους χαρακτήρες και τις ερμηνείες τους. Μετά έρχονται όλα τα άλλα. Επομένως, το στυλ μου είναι μάλλον «κινηματογραφικό». Όσο για το σχέδιο, φαίνεται τα τελευταία χρόνια να έχω δύο διαφορετικά στυλ που ταιριάζουν σε διαφορετικές ιστορίες. Ένα στυλιζαρισμένο, με παχιά μελάνια και σκληρές γωνίες και ένα που προσπαθεί να γίνει κλασικό μπαρόκ. Τα θέματά μου είναι βίαια. Νομίζω ότι κάθε ιστορία που αξίζει να ειπωθεί αφορά τη μετάβαση από μια κατάσταση σε μια άλλη και σχεδόν πάντα κάτι τέτοιο συνοδεύεται από κάποιας μορφής βία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ