Bernier/Eliades

Bernier/Eliades Facebook Twitter
0

Μπήκα στην γκαλερί Bernier σαν επισκέπτρια στην πρώτη της έκθεση, στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Η γκαλερί του Jean Bernier έφερνε πίσω στον τόπο του τον Γιάννη Κουνέλλη, έναν σπουδαίο έλληνα καλλιτέχνη που είχε φύγει από την Ελλάδα το 1957, παρουσιάζοντας τη δου- λειά του για πρώτη φορά στη χώρα μας. Σε αυτόν το χώρο αμέσως διαισθάνθηκα ότι θα συνέβαιναν ενδιαφέροντα δρώμενα και προτάσεις της σύγχρονης εικαστικής σκηνής. Οι στόχοι του Jean Bernier και το πρόγραμμα της γκαλερί έδινε στην Αθήνα μια ενδιαφέρουσα εικόνα της σύγχρονης τέχνης. Δύσκολα βέβαια όλα αυτά και απαιτητικά για εκείνη την εποχή. Έτσι, με τον Jean Bernier άρχισε η επικοινωνία, ο προβληματισμός, ο διάλογος και μια φιλία, που είχαν σαν αποτέλεσμα την τριαντάχρονη συνεργασία μας.

Πάντα μού άρεσε να ταξιδεύω πολύ, και να αναζητώ το «καινούριο». Αυτό ήταν κάτι που συνέβαλε ουσιαστικά στην επιλογή των καλλιτεχνών και στη διαμόρφωση του προγράμματος της γκαλερί. Προσπαθούσαμε να φέρνουμε καλλιτέχνες με μια σύγχρονη άποψη για την τέχνη, οι οποίοι δουλεύανε δυναμικά στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι σχέσεις μας – οι δικές μου και του Jean Bernier– με τους καλλιτέχνες υπήρξαν προσωπικές: περνούσαμε πολύ χρόνο μαζί, ήταν μέρος της ζωής μας. Αποτέλεσμα αυτού του συνεχούς διαλόγου ήταν μια δυναμική που ξεχώριζε τις εκθέσεις τους στην Αθήνα. Το κοινό αντιμετώπιζε τις εκθέσεις από τη μία με ενδιαφέρον και από την άλλη με διστακτικότητα. Οι συλλέκτες λίγοι, μουσείο ανύπαρκτο, κριτικός λόγος όμως, σημαντικός και αξιόλογος!

Και ύστερα από τριάντα χρόνια η κατάσταση παραμένει σχεδόν ίδια και το μουσείο βρίσκεται ακόμα σε εμβρυακή φάση! Αρνούμαι να αποδεχτώ ότι κανένας δημόσιος φορέας, κανένα υπουργείο Πολιτισμού, κανένας υπουργός από όσους πέρασαν τα τελευταία τριάντα χρόνια δεν είχε το μεράκι να πει «εγώ θα το παλέψω και θα γίνει». Μήπως ο τόπος δεν έχει ανάγκη να επενδύσει σε αυτόν τον τομέα; Μήπως τελικά η Ελλάδα δεν θέλει ένα πραγματικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, αντίστοιχο αυτών στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου; Το γεγονός αυτό με εκπλήσσει και παράλληλα με στενοχωρεί καθημερινά…

Όταν όμως το 2001 πήραμε την πρωτοβουλία να οργανώσουμε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση των Gilbert & George στο χώρο της Σχολής Καλών Τεχνών, καθώς και όταν το 2002 παρουσιάσαμε στον ίδιο χώρο τη συλλογή του Μουσείου Eindhoven, η προσέλευση και το ενδιαφέρον του κοινού ήταν εντυπωσιακή! Οι εκθέσεις αυτές είχαν μουσειακό χαρακτήρα. Η οργάνωσή τους ήταν δύσκολη και δαπανηρή. Σε αυτόν τον τομέα, βέβαια, η ιδιωτική πρωτοβουλία έπαιξε δυναμικό ρόλο: χωρίς αυτή δεν θα ήταν δυνατή η πραγματοποίη- ση των δύο αυτών εκθέσεων, που συγκέντρωσαν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Η απήχηση αυτών των εκθέσεων και μόνο, αποδεικνύει ότι και κοινό και ενδιαφέρον υπάρχει για τη σύγχρονη τέχνη.

Βέβαια εξίσου εντυπωσιακή είναι και η ανταπόκριση του κόσμου σε οτιδήποτε ενδιαφέρον και αξιόλογο γίνεται σε αυτόν τον τόπο. Για παράδειγμα, το Φεστιβάλ Αθηνών 2006. Ο σημερινός διευθυντής του κ. Λούκος έφερε πέρυσι στην Αθήνα αξιόλογες παραστάσεις. Οι καινούριοι χώροι που άνοιξε συγκίνησαν ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και ιδιαίτερα τους νέους. Τέτοιες προσπάθειες πιστεύω ότι πρέπει να αρχίσουν να γίνονται στον τομέα των εικαστικών. Βέβαια τέτοιες κινήσεις χρειάζονται αυστηρότητα στις επιλογές, όραμα, γνώσεις και αποφασιστικότητα.

Θα ήθελα να περάσω τη σκυτάλη με τις γνώσεις μου σε κάποιους νεότερους. Και εγώ έτσι έμαθα. Έναν Ιόλα είχα από πάνω μου. Έχω πολλή εμπιστοσύνη στους νέους. Πιστεύω ότι αν τους δώσεις τρία πράγματα ένα καλό, ένα κακό κι ένα μέτριο–, θα ξεχωρίσουν αμέσως το καλό. Τους θεωρώ μεγάλο κεφάλαιο. Αυτός ο τόπος πάσχει επειδή τα μυαλά δεν αξιοποιούνται. Αν αξιοποιηθούν στα 60, ειδικά στον πολιτισμό, δεν πάμε μακριά. Σήμερα πάντως οι νέοι ακούγονται πιο πολύ. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια από κάποιους νεότερους που δημιούργησαν καινούριους χώρους τέχνης, μέσα από τους οποίους προσπαθούν να προωθήσουν αξιόλογους έλληνες καλλιτέχνες στη διεθνή εικαστική σκηνή.

Ο Jean Bernier και εγώ συνεχίζουμε ακόμη την προσπάθειά μας και παρουσιάζουμε στο ελληνικό κοινό τη δουλειά διεθνώς καταξιωμένων καλλιτεχνών. Παράλληλα με αυτό, η γκαλερί εδώ και πολλά χρόνια έχει μόνιμη παρουσία στις μεγάλες φουάρ του εξωτερικού. Η συμμετοχή σε αυτές τις διεθνείς εκθέσεις ήταν και εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για την γκαλερί και την πορεία της. Διότι σήμερα, μέσα στον κόσμο της τεχνολογίας και ταχύτητας, οφείλουμε να είμαστε ανοιχτοί σε έναν παγκόσμιο διάλογο. Τους προβληματισμούς μιας κοινωνίας σίγουρα τους νιώθουν έντονα οι καλλιτέχνες. Οι καλλιτέχνες συνεισφέρουν στο πνεύμα και στην παιδεία και συμβάλλουν στη διαμόρφωση του πολιτισμού κάθε εποχής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ