Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Before and after science: Ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
FEW BODY SYSTEMS, 2024, καρέκλες, διαστάσεις μεταβλητές. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ. Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά
0

Τo νέο έργο του NEON στην πόλη είναι σχεδόν κρυπτικό, μια εμβυθιστική εμπειρία σε μια βιβλιοθήκη, ένα παιχνίδι εικαστικών παρεμβάσεων που καθόλου δεν διασαλεύουν την ησυχία, την αρμονία και τη λειτουργική της λιτότητα.

Η εικαστικός Ίρις Τουλιάτου με το έργο της «Before and after science» (27 Μαΐου έως 7 Ιουλίου 2024), σε επιμέλεια της Γαλήνης Νόττι, μας συστήνει έναν χώρο εμβληματικής σημασίας για την επιστήμη και το κέντρο της πόλης, το κτίριο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ).

Στη συμβολή των λεωφόρων Βασιλέως Κωνσταντίνου και Βασιλέως Γεωργίου, το κτίριο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ) με την ιδιαίτερη μαρμάρινη κατασκευή, πνευματικό προϊόν των αρχιτεκτόνων Κωνσταντίνου Δοξιάδη και Δημήτρη Πικιώνη και αντιπροσωπευτικό δείγμα της δημόσιας αρχιτεκτονικής των δεκαετιών του ’60 και του ’70, δεσπόζει στην καρδιά του πολιτισμικού κόμβου του κέντρου των Αθηνών.

Η είσοδος και το αίθριο με τα γλυπτά του Δημήτρη Αρμακόλα και του Νίκου Ζήβα οδηγούν σε μια από τις ωραιότερες βιβλιοθήκες της Αθήνας, που πήρε το όνομά της από τον σπουδαίο Έλληνα φιλόλογο, κριτικό και ιστορικό της νεοελληνικής λογοτεχνίας Κ. Θ. Δημαρά, έναν από τους ιδρυτές του ΕΙΕ και οραματιστή της Βιβλιοθήκης Επιστημονικών Περιοδικών του.

Η Ίρις Τουλιάτου με την καλλιτεχνική της πρακτική ανακατανέμει αντικείμενα, συστήματα οικονομιών, ανθρώπινων σχέσεων και διαδικασιών παραγωγής, συντήρησης και επισκευών, για να σκιαγραφήσει τις δομές της σύγχρονης κατάστασης.

Το κτίριο έχει τη μορφή ενός γλυπτικού σχηματισμού αποτελούμενου από τρεις μάζες που χάρη στη διάπλασή τους ανάγονται σε σύνθεση: την υψίκορμη μάζα του κτιρίου των γραφείων και εργαστηρίων, το ευρύ, πεπλατυσμένο τετράγωνο της βιβλιοθήκης και την αίθουσα διαλέξεων.

cover
Ίρις Τουλιάτου, εικαστικός

Η Ίρις Τουλιάτου με την καλλιτεχνική της πρακτική ανακατανέμει αντικείμενα, συστήματα οικονομιών, ανθρώπινων σχέσεων και διαδικασιών παραγωγής, συντήρησης και επισκευών, για να σκιαγραφήσει τις δομές της σύγχρονης κατάστασης. Πέρασε πολλούς μήνες στο Ίδρυμα Ερευνών, εξετάζοντας τις υποδομές και τη λειτουργία, τη δημιουργία δεσμών και τις επιθυμίες, το δημόσιο και το ιδιωτικό. Δημιουργεί μεταβατικές μορφές και κοινές εμπειρίες που σχολιάζουν την εργασία, τις συναισθηματικές οικονομίες και τις καταστάσεις της ύπαρξης, και ανταποκρίνονται στις συνθήκες της καλλιτεχνικής παραγωγής και στο θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο αυτή βρίσκεται.

Εξερευνά την ιστορία, την υποδομή και τη λειτουργία του ιδρύματος: το εσωτερικό του και το περιβάλλον του, τα δομικά υλικά και τις άυλες δομές που διέπουν την οργάνωσή του, τις ανθρώπινες σχέσεις που αποτελούν το δυναμικό του. Πραγματεύεται την ορατότητα ή μη των στοιχείων που συναποτελούν το σύστημα του οργανισμού, την προσβασιμότητα τόσο στους χώρους όσο και στην πληροφορία, την παραγωγή και διάδοση της γνώσης. Προσεγγίζει τον θεσμικό και κοινωνικό του ρόλο, τη μετάβαση από το εθνικό στο δημόσιο, στο προσωπικό και συναισθηματικό πεδίο.

Αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι μια διακριτική παρουσία των έργων μέσα στον χώρο. Είναι πρόκληση για τον επισκέπτη να ανακαλύψει τα έργα της, που τον καλούν να ξεχάσει τον συνηθισμένο ρυθμό του και να σταθεί, να στοχαστεί, να παρατηρήσει και να χρησιμοποιήσει τις αισθήσεις του, προσλαμβάνοντας μια νέα εικόνα του χώρου στον οποίο βρίσκεται. Η δουλειά της «υπογραμμίζει τη σχέση που διαμορφώνεται με την επαφή "των κοινών" με την επιστήμη, δημιουργώντας έναν μεταιχμιακό χώρο έκφρασης και κατανόησης αυτής της διάδρασης μέσω της σύγχρονης τέχνης.

Τα έργα της έκθεσης μάς καλούν να προβληματιστούμε, μεταξύ άλλων, και σχετικά με τη δική μας σχέση με την επιστημονική έρευνα καθώς και την πρόσβαση και πρόσληψη των αποτελεσμάτων της από την κοινωνία, για την οποία εργαζόμαστε συστηματικά με σύγχρονες προσεγγίσεις και καινοτόμες μεθοδολογίες», λέει ο Δημοσθένης Α. Σαρηγιάννης, διευθυντής και πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.

Η Ίρις Τουλιάτου στήνει γέφυρες αισθητικής αντίληψης μέσα από την τοποθέτηση των έργων της σε σημεία απρόβλεπτα. Ο τίτλος της έκθεσης, δάνειο από τον ομότιτλο δίσκο του μουσικού Brian Eno, λειτουργεί ως χρονοδότης και αποτυπώνει τη ζωντανή –in vivo– και εργαστηριακή –in vitro– διαδικασία σύνθεσης των έργων μέσα από την ανάλυση, την αποδόμηση και την ανακατασκευή, συγχρονίζοντας λειτουργικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνθήκες.

Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
CIRCULATION, 2024, μετατόπιση υπαρχόντων μεταθετών αντικειμένων, διαστάσεις μεταβλητές. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά
CHECK Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
THIN SOLID FILMS, 2024, εγκατάσταση βίντεο σε 5 οθόνες, εικονογραφήσεις από το Human Relations, 1947-2024, άδεια Creative Commons (CCBY), συνολικός χρόνος προβολής άγνωστος. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά
CHECK Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
ACTA ARITHMETICA, 2024, μη δυαδικό ρολόι, τροποποιημένη οθόνη led, ακρυλική θήκη. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ, 16,5 x 33 x 8,5 εκ. Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά

Οι εννέα παρεμβάσεις της δανείζονται τους τίτλους τους από τους αντίστοιχους τίτλους επιστημονικών περιοδικών που περιλαμβάνονται στη συλλογή της βιβλιοθήκης. Θα μπορούσαν να αναφέρονται σε μια αρμονία συνύπαρξης, υπάρχουν συμπληρωματικά, δεν διαταράσσουν τη λειτουργία του χώρου, ωστόσο οξύνουν την παρατηρητικότητα, κεντρίζουν το ενδιαφέρον και δημιουργούν συνειρμούς και ρωγμές στη μέχρι σήμερα κατανόηση της σημασίας των κοινών πόρων. Αυτή η υπόγεια λειτουργία παραμένει ενεργή και αφού ο επισκέπτης αφήσει πίσω του την έκθεση.

Στην είσοδο της βιβλιοθήκης, στον χώρο που υπάρχει μεταξύ της κύριας αίθουσας και των χώρων υποδοχής, τοποθετεί ένα κινητό τηλέφωνο που μεταδίδει το ηχητικό περιβάλλον του Ωδείου Αθηνών, φέρνοντας σε επαφή δυο κτίρια που διαμορφώνουν το γύρω αρχιτεκτονικό και πολιτισμικό περιβάλλον, και συνδέει την εσωτερική τους λειτουργία. Ο ήχος των σπουδαστών του Ωδείου, μερικές νότες, οι φωνές μιας πρόβας συνδέονται με την ησυχία των χρηστών του αναγνωστηρίου. Συνειρμικά βγάζει τον αναγνώστη από μια διαδικασία ησυχίας, κάνοντάς τον κοινωνό μιας άλλου είδους μελέτης και ρουτίνας, η οποία παράγει έναν εντελώς διαφορετικό ήχο.

Στον χώρο της βιβλιοθήκης τοποθετεί ένα ψηφιακό ρολόι που συντονίζεται με την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας της βιβλιοθήκης, εμφανίζοντας μια ρευστή ώρα, εκτός του συνεχούς 24ωρου συστήματος μέτρησης. Συσσωρεύει τον χρόνο σημειώνοντας τον συναισθηματικό χρόνο, ή μάλλον τον χρόνο όπως τον βιώνουμε, την ακραία βραδύτητά του σε στιγμές πίεσης ή τη βιασύνη του όταν θέλουμε να κυλήσει πιο αργά.

Πέντε βίντεο είναι εγκατεστημένα ως screensaver στους υπολογιστές δημόσιας χρήσης που βρίσκονται στο αναγνωστήριο. Πρόκειται για ένα χρονολόγιο εικονογραφήσεων από το περιοδικό «Human Relations», η έκδοση του οποίου ξεκίνησε το 1947 από το Ινστιτούτο Tavistock και το Ερευνητικό Κέντρο για τη Δυναμική των Ομάδων (Research Center for Group Dynamics) του ΜΙΤ, με βάση την πεποίθηση ότι οι ερευνητές των κοινωνικών επιστημών οφείλουν να συνεργαστούν συνδυάζοντας τις επιστημονικές τους γνώσεις, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν τον χαρακτήρα και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων προβλημάτων.

Δύο αφυγραντήρες τοποθετήθηκαν σε διάστημα ενός έτους για τη διατήρηση των βέλτιστων επιπέδων υγρασίας στη βιβλιοθήκη. Το νερό που συλλέχθηκε κατά τη διαδικασία αυτή χρησιμοποιήθηκε για την εκχύλιση μελάνης και χαρτιού από έντυπα που αποκτήθηκαν μέσω των πρωτοκόλλων καταστροφής αρχείων του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Τοποθετημένοι στα χαμηλά ράφια, με το χρώμα των μελανιών να διαφοροποιείται, δημιουργούν την αίσθηση μικρών τεράριουμ που εγκλωβίζουν τον χρόνο και την ύλη, την αόρατη υγρασία του περιβάλλοντος.

CHECK Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
ROMANTISME, 2024, παρτέρι, διαστάσεις μεταβλητές. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά
CHECK Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
SCIENCE AND SCIENCE AFTER SCIENCE, 2024, ακρυλικοί θάλαμοι κενού, μανόμετρο, βαλβίδες, εκχυλίσματα μελανιού και χαρτιού, 42,5 x 42,5 x 42,5 εκ. έκαστο. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά
CHECK Before and after science: ένα έργο σύγχρονης τέχνης εναρμονίζεται με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών Facebook Twitter
PROGRESS IN OPTICS, 2024, προβολέας. Ευγενική παραχώρηση: η καλλιτέχνις και η γκαλερί Rodeo, Λονδίνο / Πειραιάς, ανάθεση νέου έργου από τον ΝΕΟΝ Φωτ.: Ναταλία Τσουκαλά

Στο μικρό τετράγωνο αίθριο του αναγνωστηρίου βρίσκεται μια σύνθεση από εποχιακά λουλούδια και φυλλώματα τα οποία ανθίζουν και κλείνουν τα πέταλά τους μια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας. Με αναφορές στο ρολόι λουλουδιών του Linneus, ένα αμφιβόλου επιτυχίας πείραμα του 18ου αιώνα, κρατάει τον χρόνο των ανθρώπων, των μηχανών, των ζώων, των πνευμάτων και της οργανικής ζωής – του χώρου ως σχέσης.

Το παρτέρι της Τουλιάτου είναι μια διαρκής υπενθύμιση του κύκλου της ζωής σε έναν χώρο στον οποίο ο χρόνος μοιάζει ακίνητος. Τα βιβλία που έχουν γραφτεί δεν αλλάζουν. Ωστόσο, λίγο πιο πέρα, ο κύκλος της ζωής και του θανάτου επαναλαμβάνεται συστηματικά και αενάως. Σε μια από τις λίγες βιβλιοθήκες της Αθήνας με φυσικό φωτισμό που ακολουθεί τα πρότυπα των οθωμανικών λουτρών, η αντίδραση του φυτικού κόσμου ασκεί μια ανακουφιστική επίδραση.

Στην υπάρχουσα υποδομή φωτισμού της σήμανσης στην πρόσοψη του κτιρίου προσθέτει έναν προβολέα για να σκιαγραφήσει το ελλείπον Ν, το τελευταίο γράμμα της λέξης «Εθνικόν», που αφαιρέθηκε σύμφωνα με τις ορθογραφικές μεταρρυθμίσεις της ελληνικής γλώσσας. Ορατό μετά το ηλιοβασίλεμα και μέχρι τις 3 π.μ., το έργο υφαίνει ιδέες προόδου στην εθνική φαντασίωση. Αυτό το Ν που λείπει αλλά έχει αφήσει ένα ανεξίτηλο σημάδι στην ορθομαρμάρωση του κτιρίου σχολιάζει έναν κοινωνικό μετασχηματισμό, προκαλώντας μας να σκεφτούμε και να εξετάσουμε την πολύπλευρη επίδρασή του τόσο στην όψη όσο και στο περιεχόμενο ποικίλων «εκσυγχρονισμών» που αφορούν τη ζωή μας όσο και την ίδια την επιστημονική ή καλλιτεχνική έρευνα.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ