54η Μπιενάλε Βενετίας

54η Μπιενάλε Βενετίας Facebook Twitter
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΙΒΩΤΟΣ. Η εγκατάσταση της Διοχάντης «Beyond Reform» στο ελληνικό περίπτερο.
0

Πολύ ενδιαφέρον, σκέφτομαι, κοιτώντας το εικοσιτετράωρο βίντεο The Clock του Christian Marclay, το πιο καίριο ή, καλύτερα, ίσως το μόνο αυθεντικά καίριο έργο στην Αρσενάλε (σε επιμέλεια της καλλιτεχνικής διευθύντριας της φετινής Μπιενάλε Bice Curiger). Οι λευκοί καναπέδες μπροστά στο έργο του Marclay είναι γεμάτοι κόσμο που παρατηρεί απλώς την ώρα να περνάει, τον χρόνο να φεύγει, χωρίς επιστροφή, σε μια τεράστια οθόνη όπου εικόνες ρολογιών, παρμένες από χιλιάδες στιγμιότυπα διαφορετικών ταινιών, ορίζουν την απώλεια (μπορεί απλώς και του περασμένου λεπτού). Η εικόνα αυτή με ωθεί (και φαντάζομαι όχι μόνο εμένα) να σκεφτώ την τελευταία φορά που ήμουν στη Βενετία, στην ίδια θέση, πριν από δύο χρόνια, και την προτελευταία, πριν από τέσσερα χρόνια, ακριβώς στο ίδιο σημείο. Τις δύο προηγούμενες φορές που έγραψα για το ίδιο θέμα, όπως και σήμερα. Και, ασφαλώς, τα δύο χρόνια που μεσολαβούν κάθε φορά γι’ αυτό το τακτικό και συγκεκριμένο ραντεβού. Δύο χρόνια, τέσσερα, έξι, άλλοτε σαν να μην άλλαξε τίποτα, άλλοτε σαν να έφερε η ζωή τα πάνω κάτω. Θυμάμαι έντονα τον Νίκο Αλεξίου, σαν χθες.

Η Μπιενάλε, λοιπόν, τόσο για τις προτάσεις της όσο και για τον ρυθμό και τη συνεύρεση, μοιάζει να είναι μια μονάδα μέτρησης απέναντι σε κάτι που δεν μπορεί να δαμαστεί, το πέρασμα. Ταυτόχρονα είναι κι ένα τακτικό σημείο αναφοράς. Στο ίδιο μέρος, την ίδια μέρα, οι ίδιοι άνθρωποι, εξομαλύνουν το πέρασμα και το κάνουν πιο οικείο. Η Μπιενάλε Βενετίας είναι μια «πατρίδα» της οποίας τα σύνορα ανοίγουν κάθε δύο χρόνια για τους πολίτες της, για να γίνει ο απολογισμός.

Το πιο ενδιαφέρον εθνικό περίπτερο φέτος στα Giardini ήταν το γερμανικό. Όπως και πέρσι, κατά τη γνώμη μου. Γεγονός που προδίδει τη συγκρότηση στην επιλογή καλλιτέχνη και επιμελητή. Ήταν σχεδόν το πρώτο που είδα, και ευτυχώς. Διότι έτσι είχα την ευκαιρία να το επισκεφτώ και πάλι. Εδώ υπήρξε και μια αναπάντεχη ανατροπή. Ο καλλιτέχνης-κινηματογραφιστής Christoph Schlingensief που αντιπροσώπευε τη Γερμανία πέθανε το φθινόπωρο του 2010, αφήνοντας ανολοκλήρωτη την ιδέα του για το έργο του γερμανικού περιπτέρου. Ορθά η επιμελήτρια Susanne Gaensheimer, μαζί με τη γυναίκα και συνεργάτιδα του καλλιτέχνη Aino Laberenz, αποφάσισε να μην εκθέσει το ημιτελές τελευταίο του πρότζεκτ αλλά να πραγματοποιήσει με ευρηματικό τρόπο μια μίνι αναδρομική. Οι επιλεγμένες δουλειές, οι οποίες παρουσίαζαν την περίπλοκη σχέση του Schlingensief με το θέατρο, το φιλμ, το βίντεο, αλλά και τη στενή του σχέση με την Αφρική, παρουσιάστηκαν μέσα σε μια ανακατασκευασμένη εγκατάσταση, την οποία είχε εμπνευστεί κι εκτελέσει κάπου αλλού ο καλλιτέχνης το 2008. Κάτω από τον τίτλο «A church of fear vs. the alien within», ένα πάλκο σε μορφή εκκλησίας, το πιο προσωπικό έργο που είχε κάνει ποτέ ο καλλιτέχνης και που ανα- φερόταν ανοιχτά στην αρρώστια του και στον πόνο, φιλοξένησε όλες τις δουλειές του και μετέτρεψε το γερμανικό περίπτερο σε πλατφόρμα εξέτασης του υπαρξιακού κύκλου της ζωής, του πόνου και του θανάτου.

Ομολογώ πως δεν ήξερα τον καλλιτέχνη. Έκατσα πολλή ώρα την πρώτη φορά και βγήκα τόσο βαριά και γεμάτη, που αποφάσισα να ακυρώσω μία μέρα και να μη δω σχεδόν τίποτ’ άλλο. Το βράδυ, στο κοσμικό ξενοδοχείο Bauer και σ’ ένα περιβάλλον όπου η σαμπάνια που έρρεε άφθονη μέχρι και μέσα στο κανάλι, κατηγορήθηκα ως σκοταδόψυχη για το γεγονός ότι ξετρελάθηκα με αυτό το έργο! Αν είναι δυνατόν, γέλαγε η παρέα μου. Ήταν η πρώτη βραδιά. Τα πράγματα άλλαξαν και μαζί και τα λόγια τους, όταν τελικά το περίπτερο αυτό πήρε το βραβείο! Γιατί η πραγματική συγκίνηση φέρνει καθολική και πανανθρώπινη συγκίνηση και στα τρία σημαντικά σημεία του σώματος, που λέει κι ένας Ιρανός φίλος, ξεκινώντας από πάνω και φτάνοντας ως τη μέση περίπου, αλλά δεν θα διευκρινίσω περισσότερο, για να μη με απολύσουν.

Το γερμανικό περίπτερο, μαζί με πολύ λίγα ακόμη έργα, ήταν ένα πολύ δυνατό κι ευχάριστο διάλειμμα απ’ όλες τις περισσότερο ή λιγότερο πομπώδεις, πολιτικές χειρονομίες αλλά και τα σχόλια που κατέκλυσαν φέτος τα εθνικά περίπτερα της Μπιενάλε! Λες και το παράλογο, το μαγικό παράλογο της τέχνης, δεν είχε θέση, λες και το αυθαίρετο δεν είναι πολιτικό, λες και η τέχνη είναι μια παγκόσμια βουλή και οι καλλιτέχνες και οι επιμελητές καταπιεσμένοι βουλευτές, διπλωμάτες, κυβερνήτες, που καλούνται να λύσουν την παγκόσμια πολιτική κατάσταση του πλανήτη. Πράγμα ιδιαίτερα βαρετό όταν συμβαίνει με τον ανιαρό, «πολιτικά ορθό» τρόπο της «πολιτικής τέχνης», όπου τίποτα δεν ξεφεύγει απ’ το πρώτο επίπεδο, τον πολιτικό σχολιασμό. Πολιτικά είναι και (αν όχι μόνο) τα έργα που εμπεριέχουν την αμφιβολία και το εύθραυστο της ανθρώπινης ύπαρξης. Αυτά μπορεί και ν’ αλλάξουν συνειδήσεις, πετυχαίνοντας εκεί όπου αποτυγχάνουν οι πολιτικοί. Τα υπόλοιπα τα δια- βάζουμε και στις εφημερίδες .

Μιλώντας για πολιτική, πολύ προβλεπόμενη η κίνηση του αμερικανικού περιπτέρου να διαλέξει το τρέντι πια ντουέτο Allora & Calzadilla, που ζει στο Πουέρτο Ρίκο και είναι γνωστό για τον τρόπο που χρησιμοποιεί την αισθητική και τη φόρμα για να σχολιάσει το περιβάλλον, την παγκοσμιοποίηση, τον καταναλωτισμό κ.λπ. Η επίτροπος σχολιάζει: «Προσπαθήσαμε να παρουσιάσουμε κάτι το οποίο να δείχνει όσο περισσότερο γίνεται την κατάσταση της Αμερικής τώρα». Και πραγματικά, το τεράστιο, αναποδογυρισμένο πραγματικό τανκ που ενεργοποιείται και γυρνάει από έναν πρωταθλητή τρεξίματος που ανεβαίνει και τρέχει πάνω σ’ έναν διάδρομο, συνδεδεμένος με το πολεμικό όχημα, δείχνει το μέγεθος της βλακείας στην Αμερική τώρα! Δεν λέω πως δεν είναι γοητευτική εικόνα, αλλά μήπως δεν ήταν γοητευτικοί οι μπλε και πράσινοι κόκκοι οι οποίοι εμφανίστηκαν ξαφνικά μέσα στο Tide; Τα έργα τους, ενώ ξεκίνησαν από την αμιγώς performative χειρονομία, είναι πλέον θεαματικές και μεγάλες εγκαταστάσεις που εμπεριέχουν συχνά και το διαδραστικό στοιχείο. Αν δεν καταλάβατε ακόμη, μιλάμε για εντυπωσιασμό σε πρώτο επίπεδο! Όχι με την εύστοχη ειρωνεία της ποπ τέχνης, αλλά με την εξυπνάδα της διαφήμισης. Οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες κατηγορήθηκαν τελευταία για αντιγραφή ιδεών σ’ ένα άρθρο του περιοδικού «frieze», ενώ θα μπορούσα κι εγώ να φέρω κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα εκπληκτικής ομοιότητας με ιδέες προηγούμενων έργων, άλλων καλλιτεχνών. Ψιλά γράμματα, όταν μιλάμε για τα πολλά χρήματα και τη διαφήμιση.

Ιδιαίτερα έντονη κι ενθαρρυντική η ελληνική παρουσία στην Μπιενάλε. Η Κατερίνα Γρέγου επιλέχθηκε από τη δανέζικη κυβέρνηση να είναι η επιμελήτρια του δανέζικου περιπτέρου και κατάφερε ν’ αποσπάσει πολλή προσοχή γύρω από την ομαδική έκθεση που έστησε με τίτλο «Speach Matters». Ιδιαίτερα και πολλά σχόλια πήρε το έργο του Στέλιου Φαϊτάκη, που κάλυπτε ολόκληρο τον τοίχο του πίσω μέρους του δανέζικου περιπτέρου με το γνωστό του στυλ, τον σχολιασμό των γεγονότων της εποχής, ζωγραφισμένων με μια μέθοδο του 13ου αιώνα (βυζαντινή εικονογραφία) και με επιρροές από άλλες λαϊκές κουλτούρες εικονογράφησης. Το έργο ήταν ουσιαστικά προκλητικό, επιβλητικό και ο τρόπος του θαρραλέος. Το ελληνικό περίπτερο, με την πιο σεμνή και ανοιχτή σ’ ερμηνείες εγκατάσταση της Διοχάντης, σε επιμέλεια της Μαρίας Μαραγκού, μια μπλε λίμνη την οποία μπορείς να διασχίσεις από έναν μικρό διάδρομο, κατάφερε να μαζέψει αρκετό και σημαντικό κόσμο κι επίσης σχολιάστηκε επαρκώς από τον διεθνή Τύπο, γεγονός που βοηθάει πάντα την ελληνική Ιστορία της Τέχνης. Τέλος, μέσα στο γενικότερο swing της πόλης είχα κι εγώ τη δική μου στιγμή αυταρέσκειας, για να μην αφήσω τη λανθασμένη εντύπωση μιας μουτζαχεντίν της αβανγκάρντ κουλτούρας. Καθισμένη σ’ ένα τραπέζι, σ’ ένα μακρινό νησάκι, στο κλειστό πάρτι όπου το περιοδικό «frieze» γιόρταζε τα 25 του χρόνια, δίπλα στον καλό μου φίλο απ’ το πανεπιστήμιο και διευθυντή του Artist Space της Νέας Υόρκης, προσπαθώ να καταλάβω ποιος είναι ο τέταρτος της παρέας που κάθεται δίπλα μου. Μου φαίνεται αρκετά γνώριμος, μέχρι που αντιλαμβάνομαι ότι είναι ο Michael Stipe. Όντας τρελή groupie των REM στην εφηβεία μου, ετοιμάζομαι κανονικά να ζητήσω αυτόγραφο. Ο Stefan με αποτρέπει, λέγοντάς μου πως αυτά δεν γίνονται όταν καθόμαστε ως ίσοι στο ίδιο τραπέζι. Γιατί; Λόγω του κομπλεξισμού των «έσω» της εικαστικής τέχνης, όλοι κάνουν πως δεν υπάρχει!

Εγώ βρίσκω την ευκαιρία και του ψιθυρίζω «Seven Chinese brothers swallowing the ocean, seven thousand years to sleep away the pain» από τότε που ακόμα ηχογραφούσαν σε άγνωστες εταιρείες… και γινόμαστε φίλοι! Γι’ άλλου είδους groupies, στην Μπιενάλε ήταν επίσης η Κόρτνεϊ Λαβ, ο Έλτον Τζον, η Σάρον Στόουν, κι ας ήταν όλοι γύρω τους προσποιητά τυφλοί!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ