Τα ξενοδοχεία της πόλης έχουν πλέον σημαντικές συλλογές τέχνης

adm7: Τα ξενο-δοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Η «Μεγάλη Μπλε Φιγούρα» του Γιώργου Λάππα υποδέχεται τους επισκέπτες στην είσοδο του Athenaeum InterContinental.
0

Έχουν περάσει περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες από τότε που άνοιξε στην Αθήνα το Athenaeum InterContinental, που υπέγραφαν οι αρχιτέκτονες Ιάσων Ρίζος και Σωτήρης Κουκής. Ήταν το πρώτο ξενοδοχείο που φιλοξένησε περίπου 350 έργα σύγχρονης τέχνης, τα οποία δεν είχαν ενιαίο θεματικό χαρακτήρα αλλά αποτελούσαν μια επιλεκτική επισκόπηση της ελληνικής παραγωγής από τη συλλογή του Δάκη Ιωάννου.

Η «Μεγάλη Μπλε Φιγούρα» του Γιώργου Λάππα που υποδέχεται τους επισκέπτες στην είσοδο, η «Ηλεκτρομαγνητική Σφαίρα» του Takis, η «Γέννηση της Αφροδίτης» της Μαρίνας Καρέλλα, το «Άτιτλο» του Νίκου Αλεξίου, όπως και έργα της Διοχάντης, του Γιώργου Μεράντζα, της Ελένης Χριστοδούλου, ανάμεσα σε άλλα, προσδιορίζουν τη μοναδική ταυτότητα του ξενοδοχείου από την πρώτη ημέρα που άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό.

«Είχαμε την ιδέα να προσφέρουμε μια οπτική και αισθητική εμπειρία στους επισκέπτες μας, μένοντας πιστοί στη δέσμευση να στηρίξουμε τη δημιουργικότητα και το καλλιτεχνικό ταλέντο γενικότερα», είχε πει ο Δάκης Ιωάννου. 

Τα έργα σύγχρονης τέχνης στα ξενοδοχεία δημιουργούν μέσα από την ξεχωριστή τους ταυτότητα ένα διαφορετικό, τολμηρό, αυθεντικό κράμα, που εμπλουτίζει την εμπειρία των επισκεπτών, οι οποίοι συναντούν σύγχρονη τέχνη σε χώρους απρόσμενους, αφού δεν έχουν την ευκαιρία πολλές φορές να την ανακαλύψουν εξαιτίας της σύντομης διαμονής τους στην πόλη.

Ο Ιωάννου ήταν αυτός που ανακατασκεύασε ριζικά το ιστορικό ξενοδοχείο Semiramis στο Κεφαλάρι, μετατρέποντάς το στο πρώτο design hotel της Ελλάδας, με τον παγκοσμίου κύρους σχεδιαστή βιομηχανικών προϊόντων Karim Rashid να υπογράφει το τολμηρό design των χώρων, τους οποίους κόσμησε με έργα σύγχρονης τέχνης από τη συλλογή του, που περιλαμβάνει καλλιτέχνες όπως οι Tim Noble και Sue Webster, Kurt Kauper, Vanessa Beecroft. 

adm7: Τα ξενο-δοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
To έργο της Vanessa Beecroft VBGDW (2000) στο ξενοδοχείο Semiramis. Φωτ.: Zuka Kotrikadze

Αργότερα, θα ανακαινίσει ένα παλιό αθηναϊκό ξενοδοχείο στην οδό Φιλελλήνων που θα το ονομάσει NEW Hotel –το έργο της ανακαίνισης φέρει την υπογραφή των Fernando & Humberto Campana–, παρουσιάζοντας έναν συνδυασμό του παλιού και του νέου με έργα τέχνης από Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, όπως οι Douglas Gordon, Jenny Holzer, Barbara Kruger, Jeff Koons, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Ραλλού Παναγιώτου, Κώστας Σαχπάζης, Αλίκη Παναγιωτοπούλου κ.ά., και έπιπλα που έχουν αναδημιουργηθεί μέσα από παλιά, εγκαταλελειμμένα κομμάτια επίπλων που υπήρχαν στο αρχικό κτίριο, κάνοντας τους επισκέπτες να αισθάνονται ότι βρίσκονται μέσα σε μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση. 

Το NEW Hotel από το 2024 έχει ξεκινήσει  έναν κύκλο καλλιτεχνικών εγκαταστάσεων στο εστιατόριο Αrt Lounge στον 7ο όροφο και σε  διάφορα άλλα επιλεγμένα σημεία του ξενοδοχείου, με τον γενικό τίτλο Contemporary Artists at New Museum Hotel in Athens. Σκοπός του προγράμματος είναι να προάγει τη σύγχρονή καλλιτεχνική δημιουργία, συνδυάζοντάς την με τη συνεχή και απρόβλεπτη αναδιαμόρφωση ορισμένων χώρων του ξενοδοχείου. Το πρόγραμμα επιμελείται η Μαρία Κασιμάτη Τσούτσια. 

adm
Το νέο ειδικό τεύχος ADM The Urban Issue της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Τα έργα σύγχρονης τέχνης στα ξενοδοχεία δημιουργούν μέσα από την ξεχωριστή τους ταυτότητα ένα διαφορετικό, τολμηρό, αυθεντικό κράμα, που εμπλουτίζει την εμπειρία των επισκεπτών, οι οποίοι συναντούν σύγχρονη τέχνη σε χώρους απρόσμενους, αφού δεν έχουν την ευκαιρία πολλές φορές να την ανακαλύψουν εξαιτίας της σύντομης διαμονής τους στην πόλη.

Είναι μια γέφυρα ανάμεσα στην οπτική εμπειρία που έχουν αποκομίσει θαυμάζοντας τις αθηναϊκές αρχαιότητες και σε μια πόλη στην οποία η σύγχρονη τέχνη είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ζωντάνιας και της ενέργειάς της. Δεν είναι πολλά τα χρόνια που η Αθήνα έγινε, από στάση για τα νησιά, προορισμός· αυτό δημιούργησε την επιθυμία και έδωσε την ευκαιρία στους ανθρώπους που άνοιξαν νέες ξενοδοχειακές μονάδες να εμπλουτίσουν τη σχέση τους με τους φιλοξενούμενους στους χώρους τους με μια εικαστική εμπειρία. 

adm7: Τα ξενοδοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Favella Wall, New Hotel

Μια τέτοια περίπτωση είναι και το Perianth της Αναστασίας Σγουμποπούλου, που οφείλει το όνομά του στον Ευθύμη Φιλίππου. Πρόκειται για ένα επιβλητικό κτίριο στην πλατεία Αγίας Ειρήνης που ανήκει στο μοντέρνο κύμα της αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου. Οι αρχιτέκτονες του K-studio εμπνεύστηκαν από την ιστορία και τον χαρακτήρα του αρχικού κτιρίου και σχεδίασαν παράλληλα τα μίνιμαλ έπιπλα του χώρου, στον οποίο η σύγχρονη ελληνική τέχνη είναι πανταχού παρούσα.

Το Perianth έχει τη δική του συλλογή έργων τέχνης, και η ιδιοκτήτριά του, που έχει σπουδάσει Ιστορία Τέχνης, θέλει να φέρει σε επαφή τους φιλοξενούμενους του ξενοδοχείου με έργα τέχνης, κάποια από τα οποία είναι commissions και άλλα εκπροσωπούν τη σύγχρονη εικαστική σκηνή. Μία φορά τον χρόνο, μια εικαστική δράση, η παρουσίαση νέων καλλιτεχνών σε επιμέλεια Γιώργου Μπεκιράκη, «καταλαμβάνει» το δωμάτιο 505 του ξενοδοχείου, φέροντας σε επαφή τον χώρο με φιλότεχνους που έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν στους διαδρόμους και να απολαύσουν δημιουργίες σύγχρονων Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών οι οποίες είναι τοποθετημένες σε αναπάντεχες θέσεις.

Η συλλογή του Perianth χαρτογραφεί τη σύγχρονη ελληνική και κυπριακή τέχνη, συστήνοντάς τη στον ξένο επισκέπτη, και περιλαμβάνει 80 και πλέον έργα. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πρόταση της Αναστασίας Σγουμποπούλου να φέρει στο προσκήνιο ονόματα σημαντικών καλλιτεχνών της παλιότερης γενιάς –κυρίως γυναικών–, όπως οι Χρύσα Ρωμανού, Ελένη Βερναδάκη, Γαβριέλλα Σίμωση, Μπία Ντάβου, Ρένα Παπασπύρου, Ναυσικά Πάστρα, Σύλια Δασκοπούλου, σε συνομιλία με νεότερους καλλιτέχνες, όπως ο Ανδρέας Αγγελιδάκης, ο Antonakis, ο Γιάννης Βαρελάς, η Ραλλού Παναγιώτου, η Λητώ Κάττου, ο Απόστολος Γεωργίου, η Γεωργία Σαγρή, ο Θανάσης Τότσικας, η Ίρις Τουλιάτου, η Μαρίνα Ξενοφώντος κ.ά.   

adm7: Τα ξενο-δοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Έργα των Ανδρέα Ράγκναρ Κασσάπη και Αλέξανδρου Τζάννη στο Perianth Hotel.
Τα ξενοδοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Έργο της Αθηνάς Ιωάννου στο Perianth Hotel.

Το παλιό Phoenix στη Γλυφάδα έγινε Ace Hotel & Swim Club Athens και το φιλόδοξα επιμελημένο καλλιτεχνικό πρόγραμμά του είναι μια συνεργασία μεταξύ του Atelier Ace και του ciguë, με την υποστήριξη του Matthieu Prat καθώς και της Αλίκης Λαμπροπούλου σε συνεργασία με το Mare Studio. Το πρόγραμμα τέχνης εμβαθύνει στη σύγχρονη αθηναϊκή καλλιτεχνική σκηνή με όλη της τη ζωντάνια, την προκλητική ειλικρίνεια και την τραχιά φαντασία. Φέρνοντας βασικούς παράγοντες του σύγχρονου αθηναϊκού καλλιτεχνικού τοπίου κάτω από μία στέγη, η συλλογή περιλαμβάνει 18 καλλιτέχνες που εργάζονται σε διάφορους κλάδους, παρουσιάζοντας μια πολύχρωμη διατομή έργων γλυπτικής, τοιχογραφίας, ταπισερί, φωτογραφίας, ζωγραφικής και σχεδίου.

Ο Matthieu Prat επικεντρώθηκε κυρίως στους δημόσιους χώρους, ενώ η Αλίκη Λαμπροπούλου επιμελήθηκε τα δωμάτια. Στις προσόψεις του κτιρίου υπάρχουν τοιχογραφίες της Claire Manent και του Πάνου Προφήτη. Μια ταπισερί των Callas, μια vintage μεταξοτυπία της Χρύσας στο λόμπι, η μαρμάρινη ρεσεψιόν του Ηλία Λέφα, εκτυπώσεις έργων του Αλέκου Φασιανού στα δωμάτια, έργα του Αριστείδη Λάππα στις σουίτες, ανάμεσα σε άλλα, δημιουργούν ένα εντυπωσιακό μείγμα δημιουργικής έκφρασης και τοπικής κουλτούρας, καθιστώντας το Ace μια ζωντανή αντανάκλαση του περιβάλλοντός του και έναν φόρο τιμής στην αισθητική της Αθήνας.

adm7: Τα ξενο-δοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Τα επιτοίχια φωτιστικά Harpies του Πάνου Προφήτη διακοσμούν τα δωμάτια του Ace Hotel. Φωτ.: Bill Georgoussis
Τα ξενοδοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Eleni Psyllaki, Together Il (2024), ακρυλικά σε καμβά. Φωτ.: DePasquale + Maffini.

Για σχεδόν 60 χρόνια, το Hilton Athens, ένα τοπόσημο της πόλης που αντιπροσώπευε την αισιοδοξία της εποχής του, σχεδιασμένο από τους αρχιτέκτονες Εμμανουήλ Βουρέκα, Προκόπη Βασιλειάδη, Αντώνη Γεωργιάδη και Σπύρο Στάικο, σηματοδότησε την είσοδο της Ελλάδας στην παγκόσμια αγορά του πολυτελούς τουρισμού, αποτελώντας το κατεξοχήν σύμβολο της μεταπολεμικής ανάπτυξης. Ως σύμβολο του μοντερνισμού, με τις εμβληματικές συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη στις προσόψεις του, αλλά και ως τόπος που στέγασε την πρώτη γκαλερί τέχνης σε περιβάλλον φιλοξενίας, δημιούργησε μια μοναδική και ανεκτίμητη κληρονομιά.

Στο ανακαινισμένο Hilton, που ονομάζεται πλέον The Ilisian, άρχισε να λειτουργεί το House of Nynn, «η πρώτη σύγχρονη λέσχη στην καρδιά της Αθήνας», όπως περιγράφεται ο νέος χώρος που φιλοδοξεί να εισαγάγει έναν διαφορετικό τρόπο ζωής στην αστική καθημερινότητα, συνδυάζοντας τη γαστρονομία, την ευεξία, τον πολιτισμό και τον σύγχρονο σχεδιασμό υπό το πρίσμα της ευζωίας. Το Mare Studio επιμελήθηκε και ανέθεσε τη δημιουργία έργων στον χώρο. Η χειροποίητη, κεντημένη ταπισερί, ερμηνεία του έργου του Κωστή Βελώνη «Η μεγάλη λάμψη στον ουρανό» («Falling Star– Ensisheim»), που έχει εκτελεστεί από τη Ριζάρειο Σχολή Χειροτεχνίας στο Μονοδένδρι, δεσπόζει στον χώρο του εστιατορίου-μπαρ.

Τα ξενοδοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Η χειροποίητη, κεντημένη ταπισερί, ερμηνεία του έργου του Κωστή Βελώνη «Η μεγάλη λάμψη στον ουρανό» («Falling Star– Ensisheim»), που έχει εκτελεστεί από τη Ριζάρειο Σχολή Χειροτεχνίας στο Μονοδένδρι, δεσπόζει στον χώρο του εστιατορίου-μπαρ.
Τα ξενοδοχεία ανοίγουν τις πόρτες τους στην τέχνη Facebook Twitter
Tο έργο του Ανδρέα Αγγελιδάκη «Memorabilia from Another Dimension».

Σε μια βιβλιοθήκη εκτίθεται μια συλλογή 27 κεραμικών κομματιών, παρουσιάζοντας το έργο 15 σύγχρονων Ελλήνων τεχνιτών, που στοχεύει να αφηγηθεί την ιστορία της κεραμικής παράδοσης της Ελλάδας. Ανάμεσα σε άλλα, συναντάμε το έργο του Ανδρέα Αγγελιδάκη «Memorabilia from Another Dimension», του Δημήτρη Γκέτση «Trying to hear your whispers», μια σύνθεση έργων του Κώστα Κουλεντιανού, έργα του Τάκι και της Χρύσας από τη συλλογή της Ιονικής, ενώ ο χώρος του co-working gallery συγκεντρώνει έργα μοντέρνων και σύγχρονων καλλιτεχνών που εξερευνούν την πόλη ως ζωντανό οργανισμό, όπως των Παντελή Χανδρή, Μάριου Πράσσινου, Διονύση Χριστοφιλλογιάννη, Χριστίνας Μήτρεντσε, Βασιλικής Γκαβαισέ, Χρυσάνθης Κουμιανάκη, Νάνας Σαχίνη.

Ο χώρος μεταμορφώνεται σε «ζωντανό» αρχείο καλλιτεχνών (index), προσκαλώντας τους επισκέπτες να ανακαλύψουν διαφορετικούς καλλιτέχνες και πρακτικές μέσα από ένα πολυφωνικό σύνολο που διαρκώς θα αναπτύσσεται. Κάθε έργο λειτουργεί σαν ένα μικρό «παράθυρο» στον κόσμο του δημιουργού και της εποχής του.

Το νέο ειδικό τεύχος ADM The Urban Issue της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ