Σε αυτό το διαμέρισμα είναι πάντα καλοκαίρι

Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι Facebook Twitter
Η πρώτη αίσθηση που έχω, όταν αντικρίζω το διαμέρισμα, είναι ότι το λούζει ένα φως εκτυφλωτικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Στη δεκαετία του ’60 και του ’70 ήταν μόδα να έχεις ένα εξοχικό σπίτι στα νότια για να παραθερίζεις τους καλοκαιρινούς μήνες. Τη λογική αυτή υιοθέτησε στη ζωή του ο Στέφανος Τρουπάκης, βρίσκοντας ένα ηλιόλουστο μικρό διαμέρισμα στη Βουλιαγμένη που λειτουργεί πλέον σαν δεύτερη κατοικία. 

Λίγο πριν από τον Covid, με την προτροπή ενός φίλου, ξεκίνησε να κάνει μπάνιο στη θάλασσα και τον χειμώνα, μου εξηγεί, και με τον καιρό έγινε η αγαπημένη του συνήθεια, αυτή δηλαδή που περίμενε όλη τη βδομάδα. «Η απόκτηση αυτού του διαμερίσματος στη Βουλιαγμένη ήταν κάτι πολύ σημαντικό. Είμαι Κηφισιώτης και, όσο κι αν αγαπώ την Κηφισιά, έχει ένα άλλο βάρος. Το νότιο κομμάτι του Λεκανοπεδίου είναι σχεδόν πάντα φωτεινό και πιο ανάλαφρο», μου εξηγεί. Το σπίτι το επισκέπτεται χειμώνα-καλοκαίρι. «Είναι ιδανική συνθήκη για ανθρώπους που δεν τους αρέσει να φεύγουν από το Λεκανοπέδιο», λέει. «Όταν φτάνω στη Βουλιαγμένη, μου φτιάχνει κατευθείαν η διάθεση, νιώθω την ελευθερία του ταξιδιώτη. Κάθομαι στην κουζίνα ή στο μπαλκόνι, διαβάζω ενώ ακούω μουσική και έχω μια αίσθηση ελευθερίας και γαλήνης μαζί», εξομολογείται.

Πρόκειται για ένα διαμέρισμα πενήντα τετραγωνικών που με τη βοήθεια του φίλου του, αρχιτέκτονα Νίκου Σμυρλή το ανακαίνισε με πρακτικότητα και αισθητική που αποτελεί σπουδή για το πώς μπορείς να κάνεις ένα πολυκαιρισμένο διαμέρισμα να μοιάζει φρέσκο και εντελώς ξεχωριστό. Ο ευφάνταστος Νίκος Σμυρλής δημιούργησε την πιο εντυπωσιακή τουαλέτα που έχω δει ποτέ, ένα μπάνιο που δίνει την εντύπωση πισίνας. 

Το υπνοδωμάτιο μού βγάζει κάτι από Κινέζο αυτοκράτορα, χωρίς να υπάρχει όμως τίποτα κινεζικό ή τίποτα βαρύ στη διακόσμηση. Το κρεβάτι και οι ντουλάπες υπήρχαν στο σπίτι, εξηγεί ο Νίκος. Τις έβαψε μαύρες, έβαψε χρυσό τον τοίχο, έβαλε ένα μαύρο σώμα καλοριφέρ που δεν φαίνεται ότι είναι καλοριφέρ, και με μια ταπετσαρία και δυο-τρεις έξυπνες κινήσεις... voila!

Η πρώτη αίσθηση που έχω, όταν αντικρίζω το διαμέρισμα, είναι ότι το λούζει ένα φως εκτυφλωτικό. Φοράω γυαλιά ηλίου μέσα. Είναι σαν να έχει μείνει αυτό το σπίτι σε ένα διαρκές καλοκαίρι. Έχει ένα ωραίο μαυρόασπρο δάπεδο και στους τοίχους παλιές αφίσες του ΕΟΤ που ο Στέφανος έχει βρει σε αγορές –άκουσον, άκουσον!− στη Νέα Υόρκη. Το καθιστικό είναι επιβλητικό γιατί έχει χρώμα, δυο καναπέδες σε σχέδιο του Michel Ducaroy του 1973 που λέγεται «Τogo» και μια πορτοκαλί φλοκάτη. Το χρώμα μαζί με δυο επιπλάκια ’70s δίνουν στο διαμέρισμα μια αίσθηση σαν να είσαι σε ταινία του Γκοντάρ.  

Εντυπωσιακό και το μπαλκόνι. Ο Nίκος Σμυρλής βρήκε έναν έξυπνο τρόπο να μη φαίνονται τα γειτονικά μπαλκόνια και δημιούργησε μια αίσθηση ιδιωτικότητας με ένα εξωτερικό μπαρ που από την πίσω πλευρά λειτουργεί και σαν κρυφή ντουλάπα, στην οποία μπορείς να κρύψεις όλα αυτά που ενοχλούν σε ένα μπαλκόνι, τη βρύση, τους κουβάδες, τα λάστιχα. Ενθουσιάζομαι με το πρακτικό του πράγματος και σκέφτομαι πόσο ωραία θα ‘ναι το καλοκαίρι για σουαρέ με κοκτέιλ και καλή μουσική.

Ο Νίκος Σμυρλής μού εξηγεί ότι την έμπνευση του σπιτιού τού την έδωσε αρχικά το μαυρόασπρο πάτωμα που υπήρχε από τη δεκαετία του ’80. Σκέφτηκε να το κρατήσει όπως ήταν και να δημιουργήσει κάτι με βάση αυτό. 

Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
O αρχιτέκτονας Νίκος Σμυρλής το ανακαίνισε με πρακτικότητα και αισθητική που αποτελεί σπουδή για το πώς μπορείς να κάνεις ένα πολυκαιρισμένο διαμέρισμα να μοιάζει φρέσκο και εντελώς ξεχωριστό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Με φωνάζει στο μπάνιο και μένω με το στόμα ανοιχτό. Ήταν, μου λέει, ένα απαίσιο μπάνιο που ξηλώθηκε και έγινε απ’ την αρχή. Δημιούργησε έναν χώρο που ήθελε να έχει καμπύλες, να μην έχει καθόλου γωνίες και να έχει μαλακά σχήματα. Έτσι όπως εξελισσόταν τού θύμιζε τα έργα του Leandro Erlich, όπου ο κόσμος είναι μέσα στην πισίνα και από πάνω είναι η επιφάνεια του νερού. Κλείνει την πόρτα, μου λέει «κοίτα πάνω, το ταβάνι» και βγάζω επιφωνήματα ενθουσιασμού γιατί είναι πραγματικά σαν να βρίσκομαι μέσα στο έργο του Erlich. Το ταβάνι μοιάζει με νερό και είναι σαν να είμαι στον πάτο της πισίνας και να έφτασα εδώ με μακροβούτι.

Κοιτάζω τον Στέφανο εντυπωσιασμένη. Πώς είναι να έχεις ένα τέτοιο μπάνιο; «Το μπάνιο αυτό είναι εντελώς τρελό, δηλαδή είναι μοναδικό. Δεν ξέρω τι να πω, είναι πραγματικά φοβερή αίσθηση να κάνεις ντους μέσα σ’ αυτό. Χάνεις τον χρόνο και το πού βρίσκεσαι». Εγώ θα το ήθελα για υπνοδωμάτιο, λέω στον Νίκο και μου απαντά ότι το κάνει τώρα για έναν πελάτη στη Μύκονο, αλλά λευκό. Τον ρωτάω πώς πέτυχε το μπλε χρώμα της πισίνας. «Χρησιμοποίησα την ίδια μπογιά μ’ αυτήν που βάφουν τις πισίνες», λέει. «Είναι πολύ ανθεκτική αυτή η βαφή και δεν παθαίνει τίποτα. Βέβαια, έκανε μια βδομάδα να ξεβρομίσει. Ήταν απίστευτη η μυρωδιά γιατί είναι για εξωτερικούς χώρους, όχι για εσωτερικούς, και βρόμισε όλη η πολυκατοικία», λέει γελώντας. «Τα αξεσουάρ στο μπάνιο είναι όλα νίκελ και η ίδια η λεκάνη είναι ασημένια», μου εξηγεί. Του λέω ότι δεν έχω ξαναδεί ασημένια λεκάνη, μόνο τη χρυσή του Μαουρίτσιο Κατελάν.

Και η κουζίνα είναι πολύ έξυπνα σχεδιασμένη. «Ήταν μια κλασική κουζίνα με τον απορροφητήρα, τα ξύλινα ντουλάπια», μου λέει και τη σχεδίασε με το σκεπτικό να λειτουργεί και σαν γραφείο για να μπορείς να τρως, να εργάζεσαι, να αράζεις. Είναι της εταιρείας Corian, τονίζει ο Νίκος. Οι καρέκλες είναι Philippe Starck, αλλά ο Στέφανος θεωρεί ότι έχει αντιγράψει, στην προκειμένη, τον Saariner και την Tulip chair. Tις διάλεξε γιατί είναι διάφανες. Έξυπνο διάλογο με τις καρέκλες κάνει ένα vintage φωτιστικό ΙΚΕΑ που ανακάλυψαν σε ένα ηλεκτρονικό site στο οποίο βρίσκεις vintage αντικείμενα.

Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Ο Νίκος Σμυρλής μού εξηγεί ότι την έμπνευση του σπιτιού τού την έδωσε αρχικά το μαυρόασπρο πάτωμα που υπήρχε από τη δεκαετία του ’80. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Και η κουζίνα είναι πολύ έξυπνα σχεδιασμένη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
H συλλογή του Στέφανου από αυτοκινητάκια Porche δίνει στο σπίτι μια παιχνιδιάρικη αίσθηση. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Παρατηρώ μια φωτογραφία με ένα πολεμικό πλοίο που γράφει πάνω το επίθετό του, «Τρουπάκης». Μαθαίνω ότι ο παππούς του ήταν ο υποπλοίαρχος Τρουπάκης που υπηρετούσε στο υποβρύχιο «Κατσώνης» και σκοτώθηκε το ’43 σε μια άνιση μάχη με μια γερμανική κορβέτα. Ήταν ήρωας πολέμου και έδωσαν το όνομά του στο πολεμικό πλοίο που βλέπω στη φωτογραφία. Τον ρωτάω και για τα ωραία ζωγραφισμένα καράβια και μαθαίνω ότι είναι του Φασιανού. Βρίσκω ότι είναι πολύ σωστά βαλμένα. Το σπίτι έχει μια απλότητα και ένα μέτρο ζηλευτό. 

Εντυπωσιακή είναι και η φωτογραφία της μητέρας του Στέφανου με τον πατριό της, τον ποιητή Ζήσιμο Λορεντζάτο, τραβηγμένη το ’54 στο Μόντε Κάρλο. «Αχ, πες μου πώς ήταν ο Λορεντζάτος», τον ρωτάω με πραγματική περιέργεια. «Ενώ είχε μια αύρα δωρική, ήταν ένας πολύ γλυκός άνθρωπος με μοναδικό χιούμορ. Ήταν 80 χρονών όταν βγήκε το “Pulp Fiction”, πήγε στο σινέ Μπομπονιέρα να το δει και ενθουσιάστηκε», λέει.

Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Το ταβάνι μοιάζει με νερό και είναι σαν να είμαι στον πάτο της πισίνας και να έφτασα εδώ με μακροβούτι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το υπνοδωμάτιο μού βγάζει κάτι από Κινέζο αυτοκράτορα, χωρίς να υπάρχει όμως τίποτα κινεζικό ή τίποτα βαρύ στη διακόσμηση. Το κρεβάτι και οι ντουλάπες υπήρχαν στο σπίτι, εξηγεί ο Νίκος. Τις έβαψε μαύρες, έβαψε χρυσό τον τοίχο, έβαλε ένα μαύρο σώμα καλοριφέρ που δεν φαίνεται ότι είναι καλοριφέρ, και με μια ταπετσαρία και δυο-τρεις έξυπνες κινήσεις... voila! Σ’ ένα παραθυράκι που βλέπει στο μπαλκόνι παρατηρώ τη συλλογή του Στέφανου από αυτοκινητάκια Porche, που δίνει στο σπίτι μια παιχνιδιάρικη αίσθηση.

Ο Νίκος κλείνει τα παντζούρια και το σπίτι γίνεται σκοτεινό. «Δες το και τι όμορφο είναι το βράδυ και πώς αλλάζει χωρίς το φως». Πράγματι, το σπίτι τη νύχτα έχει μια τελείως διαφορετική αίσθηση. Πιο cosy, πιο υπαινικτική.

Φεύγω με μια αίσθηση ελευθερίας, φωτός και καλού γούστου και σκέφτομαι ότι είναι δώρο να έχεις ένα σπίτι κοντά στη θάλασσα, όπως είναι δώρο στη ζωή να έχεις φίλο τον αρχιτέκτονα Νίκο Σμυρλή, που ανεβάζει τον πήχη της αισθητικής πολύ ψηλά.

Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Το υπνοδωμάτιο μού βγάζει κάτι από Κινέζο αυτοκράτορα, χωρίς να υπάρχει όμως τίποτα κινεζικό ή τίποτα βαρύ στη διακόσμηση. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Το καθιστικό είναι επιβλητικό γιατί έχει χρώμα, δυο καναπέδες σε σχέδιο του Michel Ducaroy του 1973 που λέγεται «Τogo» και μια πορτοκαλί φλοκάτη.
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα σε μόνιμο καλοκαίρι / Όταν η τουαλέτα γίνεται πισίνα Facebook Twitter
Εντυπωσιακό και το μπαλκόνι. Ο Nίκος Σμυρλής βρήκε έναν έξυπνο τρόπο να μη φαίνονται τα γειτονικά μπαλκόνια και δημιούργησε μια αίσθηση ιδιωτικότητας... Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ