Ιπτάμενα κτίρια

Facebook Twitter
3

Ο ισπανός φωτογράφος Rafa Zubiria, με την φωτογραφική του σειρά No Way Home, μας ξεναγεί σ' έναν υπερρεαλιστικό κόσμο, σ' ένα αστικό περιβάλλον όπου τα κτίρια αιωρούνται ελεύθερα, μυστηριωδώς απελευθερωμένα από την βαρύτητα και την στοιβαρότητα της κατασκευής τους.

Οι εικόνες προσδοκούν να συνδυάσουν την αρχιτεκτονική μας ματιά με την φαντασιακή μας ικανότητα, ώστε να αντιληφθούμε το κτισμένο περιβάλλον γύρω μας και τον αστικό ιστό, ως μέρος ενός πολυεπίπεδου χωρικού σύμπαντος.

 

Αυτός ο σουρεαλιστικός κόσμος, προσφέρει μια περίεργη γαλήνη στον θεατή, λες και αυτή η περίεργη ανύψωση των κτιρίων-κατασκευές βαριές και τυπικά γερά θεμελιωμένες στο έδαφος-εκπληρώνει κάποια αρχέτυπη ανθρώπινη επιθυμία υλικής απελευθέρωσης.

Οι εικόνες των ιπτάμενων κτιρίων του Rafa είναι σχεδόν ενοχλητικές, δίνοντας ταυτόχρονα και μια αίσθηση κανονικότητας. Τα ιπτάμενα κτίρια παρουσιάζονται σαν ένα σύνηθες θέαμα στον ορίζοντα, σαν να ήταν εκεί από πάντα, αλλά την ίδια στιγμή μοιάζουν απλησίαστα, αντιπροσωπεύουν ένα χωρικό στοιχείο που χάθηκε- ένα αστικό κομμάτι που 'αφήσαμε' να φύγει μήπως; Σε κάθε περίπτωση, προκαλούν νοσταλγία..

 

 

Όπως λέει και ο ίδιος, "με αυτό το πρότζεκτ προσπάθησα ν' αποτυπώσω εκείνο το σημείο στην ζωή ενός ανθρώπου, που  συνειδητοποιεί ότι αυτό που πάντα θεωρούσε ως σπίτι δεν είναι πλέον το σπίτι του. Υπάρχει μια ρήξη με το παρελθόν που δεν μπορεί να ανακτηθεί πια και αυτή η ρήξη συνοδεύεται από μια αίσθηση απώλειας και νοσταλγίας."

 

 —

 

 

 

Τα κτίρια του γάλλου φωτογράφου Laurent Chéhère, αν και επίσης αιωρούμενα, μοιάζουν περισσότερο στατικά. Στην δικιά του φωτογραφική σειρά, Flying Houses, το κτίσμα έχει αποσπαστεί από τον αστικό ιστό για να ξεχωρίσει και να αναδειχθεί ως προς τα μορφολογικά του στοιχεία.

 

 

 

Εδώ, ο φωτογράφος θέλει ν' απομονώσει το κτίριο από τον περιβάλλοντά του χώρο ώστε ν' αποκαλυφθεί η μορφολογική του ποιότητα. Κυρίως όμως, αυτή του η 'έξοδος' από την μονοτονία της πόλης, μας αναγκάζει σαν θεατές να επαναπροσδιορίσουμε το κάθε κτίσμα ως έναν 'ζωντανό' οργανισμό, ως ένα βασικό και αναγκαίο κομμάτι του ανθρώπινου κόσμου, αστικού ή μη.

 

 

 

Τα ιπτάμενα κτίρια του Chéhère, παρότι έχουν κάποια στοιχεία κατοίκησης-απλωμένα πλυντήρια, διαφημιστικές πινακίδες, κεραίες, φυτά κτλ.-παρουσιάζονται μόνα στον απέραντο ουρανό χωρίς ύπαρξη οικείου περιβάλλοντος, αναδεικνύοντας τους εαυτούς τους πλέον σαν ξεχωριστές 'υπάρξεις', μακριά από την ανωνυμία του οικοδομικού τετραγώνου.

 

 

 

 

Εικόνες που προτρέπουν τον θεατή να επανεκτιμήσει την απλή ομορφιά των κτιρίων γύρω του και ν' αντιληφθεί την ζωή που το κάθε ένα ξεχωριστά κρύβει μέσα του.

 

 

 

 

 

 
Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR

σχόλια

3 σχόλια
Έψαχνε καιρό, είχε αποφασίσει να μην ταξιδέυει καθημερινά. Τους τελευταίους δύο μήνες περιόρισε τα ταξίδια του στις δύο με τρεις μέρες την εβδομάδα.Ηταν πλέον δύσκολο να πετάει, όχι επειδή απαιτούσε ενέργεια, απλά δεν άντεχε να βλέπει την ανθρώπινη δυστυχία από ψηλά. Όσο και να το πόναγε, η ίδια κατάρα συνεχιζότανε: όπου πήγαινε, όπου στεκότανε το έδαφος σταδιακά μαύριζε, η διάθεση των ανθρώπων χαλούσε, ο αέρας γέμιζε μιζέρια. Περνόυσαν μήνες ή χρόνια, αλλά τίποτα δεν άλλαζε, πάντοτε η ίδια ιστορία. Το χειρότερο απ'όλα δε ήταν πως κουβαλούσε τις αναμνήσεις των κατοίκων του, της γειτονιάς, της κάθε πόλης.Εκείνοι που κοίταγαν τις φωτογραφίες του μιλούσαν για γλυκειές νοσταλγίες, το ιπτάμενο κτήριο όμως ήξερε πως ήταν μονο μερικές στιγμές.Αναστέναξε, ανυψώθηκε και ξεκίνησε να πετάει προς μιαν άλλη γη. Πόσο του έλειπε να ριζώσει κάπου ξανά..