Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie

Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου

0

Η ανακαίνιση της Neue Nationalgalerie, του μουσείου που έχει σχεδιάσει ο Λούντβιχ Μις βαν ντερ Ρόε στο Βερολίνο της Γερμανίας, ολοκληρώθηκε από τη βρετανική αρχιτεκτονική εταιρεία του Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ.

Το έργο που ανέλαβε ο κορυφαίος Βρετανός αρχιτέκτονας και ξεκίνησε το 2012, περιλάμβανε την ανακαίνιση της παλαιωμένης δομής από σκυρόδεμα του κτιρίου και του εξωτερικού του από ατσάλι και γυαλί, σήμα κατατεθέν του αρχιτεκτονικού ύφους του Μις βαν ντερ Ρόε, με τον παράλληλο εκσυγχρονισμό των εσωτερικών του χώρων.

Σύμβολο της αρχιτεκτονικής του 20ού αιώνα, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το 1963 έως το 1968 από χάλυβα και γυαλί και είναι το μόνο κτίριο που σχεδιάστηκε από τον Μις βαν ντερ Ρόε στην Ευρώπη μετά τη μετανάστευσή του στις ΗΠΑ.

Η ανακαίνιση των 140 εκατομμυρίων ευρώ της κληρονομιάς του αρχιτέκτονα έγινε με το σύνθημα «όσο το δυνατόν περισσότερο Μις». Το μουσείο, που άνοιξε το 1968, εμφανίζει μια αξιοζήλευτη συλλογή μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης του Βερολίνου στη μόνιμη συλλογή του και φιλοξενεί προσωρινές εκθέσεις μεγάλης κλίμακας, οι οποίες περιλάμβαναν ατομικές παρουσιάσεις του Gerhard Richter το 2012 και του Otto Piene το 2014.

Η επέμβαση του στούντιο του Τσίπερφιλντ διατηρεί όσο το δυνατόν περισσότερο το αρχικό όραμα του Μις βαν ντερ Ρόε για το μουσείο, διασφαλίζοντας ότι οι νέες προσθήκες είναι υποδεέστερες του έργου του.

Η επέμβαση του στούντιο του Τσίπερφιλντ, την οποία χαρακτήρισε ως «χειρουργική», διατηρεί όσο το δυνατόν περισσότερο το αρχικό όραμα του Μις βαν ντερ Ρόε για το μουσείο, διασφαλίζοντας ότι οι νέες προσθήκες είναι υποδεέστερες του έργου του. «Η αποσυναρμολόγηση ενός κτιρίου τέτοιας αναμφισβήτητης εξουσίας ήταν μια παράξενη εμπειρία αλλά και ένα προνόμιο», δήλωσε ο αρχιτέκτονας, που τόνισε ότι δεν πειράχτηκε τίποτα από τα αυθεντικά σχέδια του Μις βαν ντερ Ρόε. Η επαφή τόσο με τη μεγαλοφυΐα του όσο και τα ελαττώματά του, μεγάλωσε τον θαυμασμό του για το όραμα του βαν ντερ Ρόε, που είναι ένας πολύτιμος λίθος για εκείνον και για πολλούς άλλους αρχιτέκτονες.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που το κτίριο ανακαινίζεται και ο Τσίπερφιλντ είπε ότι εκείνος και το γραφείο του «ελπίζουν να επέστρεψαν αυτόν τον "αγαπημένο ασθενή" φαινομενικά ανέγγιχτο».

Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Η κεντρική σκάλα προς την είσοδο της Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie

Οι βελτιώσεις στον φάκελο του κτιρίου περιλάμβαναν τη βελτίωση της μόνωσης, την αντικατάσταση των υαλοπινάκων και την ανανέωση του χαλύβδινου πλαισίου του διακριτικού θόλου του. Επισκευάστηκε επίσης το κέλυφος από οπλισμένο σκυρόδεμα. Αυτή η διαδικασία απαιτούσε προσωρινά την αφαίρεση 35.000 αυθεντικών κατασκευαστικών στοιχείων, όπως η πέτρινη επένδυση του δαπέδου και όλα τα εσωτερικά εξαρτήματα, προκειμένου να αποκαλυφθεί η κατασκευή.

Παράλληλα με την ανακαίνιση του κτιρίου, αναβαθμίστηκε ο κλιματισμός και ο τεχνητός φωτισμός του για να βελτιωθεί η ενεργειακή του απόδοση.

Τα υπόγεια αναδιαμορφώθηκαν για να μεγιστοποιήσουν τον αποθηκευτικό χώρο και να βελτιώσουν την πρόσβαση σε χώρους επισκεπτών, οι οποίοι περιλαμβάνουν το βεστιάριο, το καφέ και το κατάστημα του μουσείου.

Η ανακαίνιση ολοκληρώθηκε με μια ράμπα στα νοτιοανατολικά του κτιρίου, η οποία οδηγεί στη βεράντα και την κύρια είσοδο, με το μουσείο να έχει ανεμπόδιστη πρόσβαση εκεί για πρώτη φορά.

Η Neue Nationalgalerie αναμένεται να ανοίξει ξανά στο κοινό τον Αύγουστο του 2021. Παράλληλα, ένα μουσείο των αρχιτεκτόνων Herzog & de Meuron, το Μουσείο του 20ού Αιώνα, αναπτύσσεται επί του παρόντος ακριβώς δίπλα της. Ο σχεδιασμός, που παρουσιάστηκε το 2018, θα περιλαμβάνει τη σύνδεση των κτιρίων μέσω μιας σήραγγας.

Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Η εικόνα του κτιρίου του Μις βαν ντερ Ρόε | Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Η Neue Nationalgalerie θα γειτνιάσει με το Μουσείο του 20ού Αιώνα | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Άποψη της εισόδου της Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Τα υλικά συντηρήθηκαν ώστε να είναι με νέες στερεώσεις | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Οι εσωτερικοί χώροι της Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Οι εσωτερικοί χώροι μετά την ανακαίνιση του Ντέιβιντ Τσίπερφιλντ | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Όλα τα πατώματα ξηλώθηκαν και επανατοποθετήθηκαν στη Neue Nationalgalerie | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Το βιβλιοπωλείο και κατάστημα δώρων
Έτοιμη η Neue Nationalgalerie του Μις βαν ντερ Ρόε, το νέο μουσείο του Βερολίνου Facebook Twitter
Τα υπόγεια του μουσείου ήδη ανακαινισμένα | Simon Menges | courtesy Neue Nationalgalerie
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια βιβλιοθήκη χωρίς ορθή γωνία που ονομάζεται "Το σύννεφο του χαϊκού"

Design / Μια βιβλιοθήκη χωρίς ορθή γωνία που ονομάζεται «Το σύννεφο του χαϊκού»

Η εντυπωσιακή αυτή αρχιτεκτονική δομή βρίσκεται στο πάρκο Century κατά μήκος της ακτής του κόλπου Haikou στη Νότια Κίνα και είναι ένας πολυλειτουργικός χώρος που θα φιλοξενεί χώρους για ανάγνωση αλλά και χαλάρωση των επισκεπτών της σχεδόν σε απόλυτη συνομιλία με τον ουρανό και τη θάλασσα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ