Ένα σπίτι που βγάζει γλώσσα στους κανόνες

Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Η Άσπα Καραγεωργίου έχει μεγαλώσει μέσα στα έπιπλα, αφού οι γονείς και οι παππούδες της ήταν επιπλοποιοί. Έτσι, από μικρή βρισκόταν ανάμεσα σε έπιπλα που είχαν ποιότητα και μεράκι. Έχει ακόμα μνήμες απ’ τη μυρωδιά του φρέσκου ξύλου και το βερνίκι, το παιδικό χεράκι της έχει ψηλαφήσει, με την καθοδήγηση του παππού, τις υφές και έχει από νωρίς καταλάβει τι θα πει έμφαση στη λεπτομέρεια. Αργότερα ο μπαμπάς της την έπαιρνε μαζί του σε διεθνείς εκθέσεις με interior «καλούδια» και έμαθε να ξεχωρίζει το ποιοτικό και το διαχρονικό. Οι σπουδές της στο Λονδίνο στο interior design ήταν κάτι σαν λογική συνέχεια, αφού ποτέ δεν σκέφτηκε να κάνει τίποτα διαφορετικό. Σαν να είναι στο DΝΑ της το να «ντύνει» τα σπίτια και να τα μεταμορφώνει.

Πώς είναι, όμως, το σπίτι ενός ανθρώπου που φτιάχνει ο ίδιος σπίτια; Χύμα ή θυμίζει εκθεσιακό χώρο; Ούτε το ένα ούτε το άλλο.

Το σπίτι της Άσπας είναι ένα «συναισθηματικό σπίτι» που μοιάζει με την ίδια. Έχει πολλά επίπεδα, σίγουρα δεν είναι μόνο ένα πράγμα. Έχει καταφέρει μια ζηλευτή ισορροπία γιατί εκεί που πάει να γίνει «στιβαρή» η διακόσμηση την ίδια ώρα μοιάζει να βγάζει τη γλώσσα στους κανόνες, κρατώντας στον αφρό το συναίσθημα. «Τα σπίτια πρέπει να τα ζεις», λέει, «να τα τσαλακώνεις».

«Επειδή βάζω συναίσθημα, συχνά με εξουθενώνει να βλέπω να κάνουν σπίτια που είναι στημένα και θυμίζουν σελίδες περιοδικού. Πρέπει να φτιάχνουμε σπίτια που όχι μόνο αρέσουν αλλά που θα τα ζούμε κιόλας».

Θα μπορούσε το σαλόνι της να αποτελεί και ένα μάθημα σε φοιτητές εσωτερικής διακόσμησης. Είναι σαν το ίδιο το σπίτι να λέει: «Εδώ βάζουμε ένα έντονο χρωματικά χαλί και από πάνω μια πιο κλασική τραπεζαρία, εδώ μια λάμπα, ένα βάζο και ούτω καθεξής». Με γοητεύει το τζάκι της που είναι ντυμένο με καθρέφτη. Της λέω ότι θα αντιγράψω την ιδέα και μου δίνει το πράσινο φως: «Ελεύθερα. Είναι απλό, φωνάζεις έναν καθρεφτά και σου το φτιάχνει στο τσακ μπαμ».

Το διαμέρισμά της, ενώ έχει πολλά αντικείμενα, δεν δείχνει φορτωμένο αλλά απόλυτα αρμονικό. Καταλαβαίνεις ότι έχει κερδίσει ένα δύσκολο στοίχημα ισορροπίας γιατί τελικά το μάτι ξεκουράζεται. Τη ρωτάω πώς συνδέεται με τα έπιπλα.

Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Το σπίτι της Άσπας είναι ένα «συναισθηματικό σπίτι» που μοιάζει με την ίδια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο παππούς και η γιαγιά της, λέει, ήρθαν στην Ελλάδα πρόσφυγες απ’ τη Σμύρνη. Ο πάππους ήταν καλλιτεχνική φύση, «έπιαναν τα χέρια του», έτσι ξεκίνησε να φτιάχνει ωραία έπιπλα με μεράκι και φροντίδα. Ξεκίνησε με ένα μικρό μαγαζί στην Κυψέλη, αλλά αυτό γρήγορα μεγάλωσε και μετέφερε την επιχείρηση στο Νέο Ψυχικό που τότε ακόμα ήταν χωράφια με πρόβατα. Ωστόσο, έβλεπε μακριά. Έτσι, η επιχείρηση μεγάλωσε και το μαγαζάκι έγινε εργοστάσιο κατασκευής επίπλων. Τη σκυτάλη απ’ τον παππού πήρε ο πατέρας της που άνοιξε τα φτερά του στην Ιταλία, την πηγή του design και του σχεδιασμού. «Στην Ελλάδα, τη δεκαετία του ’70 και του ’80 τα πράγματα ήταν σε βρεφικό στάδιο στον σχεδιασμό», μου λέει.

Τη ρωτάω τι θυμάται από το πατρικό σπίτι.

«Στους γονείς μου άρεσαν οι αλλαγές. Έτσι, αλλάζαμε συχνά σπίτια και ήταν σαν να αλλάζαμε σελίδα. Το έκαναν να φαίνεται σαν κάτι απλό».

Μου λέει ότι έχει μάθει σε ζεστά σπίτια, που είχαν αρκετά πράγματα. «Μου αρέσουν τα αντικείμενα γιατί περιέχουν την ιστορία σου – καμιά ιστορία δεν είναι όμοια με κάποια άλλη. Δεν μπορώ να λειτουργήσω σε ένα μινιμαλιστικό περιβάλλον». 

Τη ρωτάω αν η αισθητική είναι κληρονομική υπόθεση. «Νομίζω πως γεννιόμαστε με αυτό, άλλα, φυσικά, αν μελετήσουμε και ενημερωνόμαστε, μπορούμε σαφώς να το βελτιώσουμε. Όμως το στυλ δεν διδάσκεται, ή το ’χεις ή δεν το ’χεις».

Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Το διαμέρισμά της, ενώ έχει πολλά αντικείμενα, δεν δείχνει φορτωμένο αλλά απόλυτα αρμονικό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Της Άσπας της αρέσουν τα «ντυμένα» σπίτια με ταπετσαρίες, υφάσματα, που έχουν τραπέζια, βάζα, ένα ωραίο κουτί και coffee table books. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Καταλαβαίνεις ότι έχει κερδίσει ένα δύσκολο στοίχημα ισορροπίας γιατί τελικά το μάτι ξεκουράζεται. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η Άσπα πιστεύει ότι το σπίτι δηλώνει πάντα ποιοι είμαστε. «Για μένα είναι το πιο ενδεικτικό όλων. Μπορεί να έχεις μια εικόνα χι και το σπίτι σου να δίνει μια εικόνα ψι. Αυτό που ισχύει όμως, τελικά, είναι η εικόνα του σπιτιού. Αυτή είναι η πραγματικότητά σου, όχι το άλλο. Μπορεί έξω το προσωπείο σου να λειτουργεί, αλλά το σπίτι θα τα “μαρτυρήσει” όλα για σένα. Κι αυτό γιατί τα σπίτια συνδέονται άμεσα με την ψυχοσύνθεσή μας.

Συχνά μου λένε “θα πάρω αυτόν τον καναπέ, είναι τέλειος”, και μπορεί πράγματι να είναι. Αλλά ο ίδιος καναπές σε ένα σπίτι μπορεί να με γοητεύσει και σε ένα άλλο να κλοτσάει.

Συχνά, όταν κάνεις interior, κάνεις και τον ψυχολόγο, λέει. «Αν θες να κάνει τη δουλειά σου σωστά, πρέπει να μπεις μέσα στο σπίτι, να φορέσεις σχεδόν τα ρούχα τους, για να βγει το αποτέλεσμα σωστό. Πρέπει να καταλάβεις τις ανάγκες τους, προκειμένου να φτιάξεις ένα λειτουργικό σπίτι.

Η δουλειά μας είναι να καθοδηγούμε, και πρέπει να σε εμπιστεύεται ο άλλος. Αν σε “μισο-εμπιστεύεται”, πάλι δεν θα προχωρήσει σωστά, θα μοιάζει με πασάλειμμα. Έχω πει “όχι” σε αρκετές συνεργασίες γιατί ήξερα ότι δεν θα συνεννοούμασταν. Εγώ δεν πουλάω τη δική μου αισθητική, είμαι όμως εκεί για να βελτιώσω αυτή του πελάτη, να τον καθοδηγήσω ώστε να κάνεις πιο σωστές επιλογές. Πώς θα γίνει αυτό, όμως, αν δεν μου δώσεις ψήφο εμπιστοσύνης;

Επειδή βάζω συναίσθημα, συχνά με εξουθενώνει να βλέπω να κάνουν σπίτια που είναι στημένα και θυμίζουν σελίδες περιοδικού. Πρέπει να φτιάχνουμε σπίτια που όχι μόνο αρέσουν αλλά που θα τα ζούμε κιόλας. Φέρ’ ειπείν, πρέπει να σκεφτώ ότι η Τζούλη έχει έναν γιο 12 χρονών, άρα θα θέλει το βράδυ να βάλει τα πόδια του στο τραπέζι και να παίξει PlayStation. Θέλω όμως να είναι ωραίο αυτό το τραπέζι, γιατί η Τζούλη καλεί και τους φίλους της. Άρα, έχω να λύσω μια δύσκολη εξίσωση, που όμως είναι και μια γοητευτική πρόκληση».

Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Η φωτογραφία στον τοίχο είναι του Todd Marshard, ενός εξαιρετικού φωτογράφου και κεραμίστα που ζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Με γοητεύει το τζάκι της που είναι ντυμένο με καθρέφτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Μου λέει ότι δεν έχει γεμίσει τους τοίχους έργα τέχνης γιατί δεν έχει πολλούς, αλλά, έτσι κι αλλιώς, η τέχνη πρέπει να συνδυάζεται με το interior σε μια ανάλαφρη χορογραφία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τη ρωτάω αν της αρέσουν τα design έπιπλα. «Ναι, μου αρέσει να βάλω δίπλα σε μια Le Corbusier κάτι πολύ κλασικό. Δεν κυνηγάω την υπογραφή. Μου αρέσουν τα παλιά, καλά έπιπλα που μπορεί να τα πάρεις και να τους αλλάξεις τα πάντα, να τα ανακατασκευάσεις και να γίνουν “to die for”».

Τη ρωτάω αν υπάρχουν μόδες στο design.

«Όλα γυρίζουν στις ρίζες. Αν δίπλα σε ένα παλιό έπιπλο της γιαγιάς βάλεις κάτι πιο μοντέρνο, είναι σαν να δείχνεις το πέρασμα από γενιά σε γενιά».

Της Άσπας της αρέσουν τα «ντυμένα» σπίτια με ταπετσαρίες, υφάσματα, που έχουν τραπέζια, βάζα, ένα ωραίο κουτί και coffee table books. Της αρέσει να δημιουργεί διακοσμητικά παλίμψηστα.

Τη ρωτάω για τη φωτογραφία στον τοίχο· είναι του Todd Marshard, ενός εξαιρετικού φωτογράφου και κεραμίστα που ζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Έχει και μια φιγούρα μοντέρνου Καραγκιόζη του Σπύρου Αγγελόπουλου, που δίνει μια εύθυμη νότα. Μου λέει ότι δεν έχει γεμίσει τους τοίχους έργα τέχνης γιατί δεν έχει πολλούς, αλλά, έτσι κι αλλιώς, η τέχνη πρέπει να συνδυάζεται με το interior σε μια ανάλαφρη χορογραφία. Ένα επιβλητικό έργο τέχνης μπορεί να σε καταπιεί και για να κρατήσεις το μέτρο, κανονικά πρέπει να προσαρμόσεις όλη τη διακόσμηση σε αυτό».

Φεύγω από το διαμέρισμά της με ένα σωρό ιδέες και έμπνευση για να κάνω και στο δικό μου σπίτι κάποιες αλλαγές αλά Άσπα. Εύγε!

Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Θα μπορούσε το σαλόνι της να αποτελεί και ένα μάθημα σε φοιτητές εσωτερικής διακόσμησης. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Έχει και μια φιγούρα μοντέρνου Καραγκιόζη του Σπύρου Αγγελόπουλου, που δίνει μια εύθυμη νότα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Δείξε μου το σπίτι σου να σου πω ποιος είσαι: Interior από τα γεννοφάσκια Facebook Twitter
Έχει καταφέρει μια ζηλευτή ισορροπία γιατί εκεί που πάει να γίνει «στιβαρή» η διακόσμηση την ίδια ώρα μοιάζει να βγάζει τη γλώσσα στους κανόνες, κρατώντας στον αφρό το συναίσθημα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Το υποθετικό σπίτι της Κατριν Ντενέβ

Design / Ένα αθηναϊκό σπίτι που θα μπορούσε να ανήκει στην Κατρίν Ντενέβ

Το σπίτι της εικαστικού Κατερίνας Ζαχαρόπουλου θυμίζει θεατρικό σκηνικό. Δεν μοιάζει καθόλου με διαμέρισμα. Εδώ είναι όλα ανοιχτά, χωρίς προσδιορισμένους χώρους σε ένα κτίριο που δεν θυμίζει σε τίποτα αθηναϊκή πολυκατοικία.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ