ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Ο μαλακός υφασμάτινος καναπές βρίσκεται κάτω από μια ταπισερί του Τεό Τριανταφυλλίδη, που δίνει ύφος με το θέμα και το υλικό της σε όλο τον χώρο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου σ' ένα σπίτι της Δροσοπούλου

0

Η οδός Δροσοπούλου στην Κυψέλη, ένας εμπορικός δρόμος της δεκαετίας του ‘60 και του ’70 που έχασε την αίγλη του με τη μετακίνηση των κατοίκων αυτής της αστικής και συνυφασμένης με την αθηναϊκή ζωή περιοχής στα προάστια, γνωρίζει πρωτόγνωρη άνθηση. Είναι ένα σημείο της πόλης που τα τελευταία χρόνια έχει ζωντανέψει δυναμικά, με την έλευση νέων ιδιοκτητών που ανακαινίζουν κυρίως διαμερίσματα σε πολυκατοικίες της περιόδου της αντιπαροχής.

Η πολυκατοικία που επισκέπτομαι έχει ορθομαρμαρώσεις από μάρμαρο Τήνου στις κολόνες και στην είσοδο. Πρόκειται για ένα υλικό που συναντάς πλέον σπάνια σε εξωτερικούς ή κοινόχρηστους χώρους.

Το ίδιο σκούρο πράσινο μάρμαρο έχει στο πάτωμα ο προθάλαμος του σπιτιού, που δημιουργεί ένα καθιστικό με βιβλιοθήκη. Είναι ο πρώτος χώρος που βλέπει ο επισκέπτης όταν ανοίγει η πόρτα, η σύνδεση του διαμερίσματος με την είσοδο της πολυκατοικίας.

Με υποδέχονται οι νέοι ιδιοκτήτες που μόλις μετακόμισαν από το Μεταξουργείο στο νέο τους σπίτι, ο Γιώργος Ανθουλάκης, διευθυντής επικοινωνίας της Microsoft για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα, και ο Πάνος Γιαννικόπουλος, επιμελητής εκθέσεων - ιστορικός τέχνης.

Οι νέοι κάτοικοι του διαμερίσματος ταξιδεύουν, έχουν σχέση με τη σύγχρονη τέχνη, και τα vintage στοιχεία του σπιτιού συνδέονται αρμονικά με κάθε τι παλιό που βρίσκουν ενδιαφέρον, λίγο παράταιρο, λίγο τρελούτσικο και ανήσυχο και χωρίς την καλλιέπεια του πολύ μελετημένου mix and match, δίνοντας έναν τόνο ελαφρότητας γύρω μας.

Ζητώ από τον φίλο τους, αρχιτέκτονα Μάνο Μπαμπούνη, που βρίσκεται εκεί για να μελετήσουν τις βεράντες, να μου εξηγήσει τις ιδέες που είχε όταν είδε για πρώτη φορά το διαμέρισμα. Ο Μάνος, που έχει σχεδιάσει το Naxos Apothecary, το Nolan και το Sweet Nolan, ανήκει σε μια νέα γενιά αρχιτεκτόνων που δεν θέλουν να περισσεύει τίποτα, δεν θέλουν να σπαταλιέται τίποτα, και από τα υλικά που σε άλλους φαίνονται άχρηστα δημιουργούν μια νέα κατάσταση ή ξεκινούν μια νέα ιδέα.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Αυτό το πολύ σοφά μελετημένο διαμέρισμα αντανακλά τις τάσεις και το γούστο που χαρακτηρίζουν τους ιδιοκτήτες αλλά και την εποχή μας: χώροι καθαροί, με ελεύθερη κυκλοφορία, η ιδέα του «less is more» να συμπεριλαμβάνει αγαπημένα αντικείμενα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Κάτι που τους απασχόλησε όλους από την αρχή ήταν η σχέση που μπορούν να αναπτύξουν με την πολυκατοικία, με τους κατοίκους και την ιστορία όλων, καθώς και με την ιστορία της χρήσης των υλικών και της επανάχρησής τους, δημιουργώντας μια συνέχεια με τη μέχρι τώρα ζωή της πολυκατοικίας.

Το σπίτι είναι ένα δυτικό, γωνιακό διαμέρισμα λουσμένο στο φως, που είχε ένα βασικό πρόβλημα: τη δεκαετία που χτίστηκε τις κουζίνες τις έκρυβαν στο πιο ανήλιο μέρος του σπιτιού. Στα μικροαστικά διαμερίσματα της εποχής δεν υπήρχε καν η ιδέα των ενιαίων χώρων, μάλιστα οι κουζίνες, αν το σπίτι δεν ήταν μεγάλο, δεν επικοινωνούσαν απευθείας με τους χώρους υποδοχής.

Η θέση της κουζίνας αποτέλεσε το βασικό σημείο της ανακαίνισης. Μεταφέρθηκε στη θέση όπου ήταν η τραπεζαρία και διαμορφώθηκε σε ένα καθημερινό δωμάτιο στο ηλιόλουστο μέρος του σπιτιού. Με διπλή λειτουργία και με ενσωματωμένη την τραπεζαρία, έγινε η καρδιά του σπιτιού, που επικοινωνεί με το κυρίως καθιστικό. Με την αναδιάταξη αυτής της λειτουργίας το σπίτι χωρίζεται σε δυο άξονες, κρατώντας διακριτικά αόρατο το υπνοδωμάτιο, την γκαρνταρόμπα και το μπάνιο στην άλλη πλευρά του σπιτιού. Η αλλαγή του τρόπου ζωής σήμερα έκανε τη λειτουργία της κουζίνας ορατή και φιλική, οι φίλοι κάθονται παρέα με τον «μάγειρα», παίρνοντας μέρος σε όλη τη διαδικασία προετοιμασίας του φαγητού.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Ο Μάνος μού εξηγεί ότι πήρε όλη την πληροφορία που υπήρχε σχετικά με τη χρήση των υλικών στην πολυκατοικία και προχώρησε με την ιδέα της ανακύκλωσης και πέραν του αναμενόμενου, με τη χρήση των υλικών που προϋπήρχαν στο διαμέρισμα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Μάνος μού εξηγεί ότι πήρε όλη την πληροφορία που υπήρχε σχετικά με τη χρήση των υλικών στην πολυκατοικία και προχώρησε με την ιδέα της ανακύκλωσης και πέραν του αναμενόμενου, με τη χρήση των υλικών που προϋπήρχαν στο διαμέρισμα. Στη νέα σύνθεση, τα αδιαφανή τζάμια από τις δίφυλλες πόρτες, που δεν κατασκευάζονται πια, οι οποίες χώριζαν το παλιό σαλόνι από την τραπεζαρία, μπήκαν σε σιδερένια πλαίσια και έγιναν οι πόρτες του μπάνιου και του υπνοδωματίου, ένα παιχνίδι ελαφρότητας, φωτός και μερικής διαφάνειας. Ρετάλια από νερένια μάρμαρα Rosa Portogallo χρησιμοποιήθηκαν για να ντύσουν το μπάνιο και έγιναν σοβατεπί σε όλο το σπίτι, μια λύση που δεν κόστισε πολλά αλλά έδωσε ένα ανοιχτόχρωμο, ροδαλό χρώμα στον πιο ιδιωτικό χώρο του σπιτιού.

Στη λιτή και διακριτική κουζίνα κυριαρχεί ένα μεγάλο τραπέζι Travertino από γυαλί και μάρμαρο, της δεκαετίας του ’70, ένα καταπληκτικό ρετρό κομμάτι. Το πάτωμα, που είναι δρύινο, δεν χρειάστηκε καν τρίψιμο, και μας συνδέει με την ιστορία του σπιτιού, που είναι καταπληκτική.

Η πολυκατοικία αυτή χτίστηκε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Βατικανού, όπως βλέπω στα χαρτιά που μου δείχνουν, τη δεκαετία του ‘70. Το διαμέρισμα το αγόρασε ο Γουίλιαμ Αλεξάντερ, Ελληνοαμερικανός, κάτοικος Νέας Υόρκης όταν χτίστηκε. Το έντυσε με μοκέτα από τοίχο σε τοίχο και έτσι σώθηκαν από τη φθορά τα υπέροχα ξύλινα πατώματα, και έβαλε κεντρική μονάδα κλιματισμού, σε μια εποχή που η λέξη ήταν άγνωστη στην ελληνική αγορά και στις κατασκευές των διαμερισμάτων.

Οι νέοι κάτοικοι του διαμερίσματος ταξιδεύουν, έχουν σχέση με τη σύγχρονη τέχνη, και τα vintage στοιχεία του σπιτιού συνδέονται αρμονικά με κάθε τι παλιό που βρίσκουν ενδιαφέρον, λίγο παράταιρο, λίγο τρελούτσικο και ανήσυχο και χωρίς την καλλιέπεια του πολύ μελετημένου mix and match, δίνοντας έναν τόνο ελαφρότητας γύρω μας.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Κάτι που τους απασχόλησε όλους από την αρχή ήταν η σχέση που μπορούν να αναπτύξουν με την πολυκατοικία, με τους κατοίκους και την ιστορία όλων, καθώς και με την ιστορία της χρήσης των υλικών και της επανάχρησής τους, δημιουργώντας μια συνέχεια με τη μέχρι τώρα ζωή της πολυκατοικίας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Έτσι, τα έργα των Παύλου Νικολακόπουλου, Πέτρου Μώρη, Αναστασίας Παύλου, Νανάς Σαχίνη στην κουζίνα, ορατά και από το καθιστικό, συνδέονται με μια ραφιέρα από κομμάτια μάρμαρου που δημιουργεί ένα φυσικό όριο ανάμεσα στο σαλόνι και το καθιστικό της εισόδου και φιλοξενεί μια μικρή συλλογή από κρυστάλινα βάζα από τα ‘70s, συλλεκτικά του ΙΚΕΑ και ένα σχεδιασμένο από τον Κλάους Γιούργκεν Σμιτ.

Στο σαλόνι, ο μαλακός υφασμάτινος καναπές βρίσκεται κάτω από μια ταπισερί του Τεό Τριανταφυλλίδη, που δίνει ύφος με το θέμα και το υλικό της σε όλο τον χώρο. Στους τοίχους κρέμονται διακριτικά έργα των Αντώνη Πίττα, Αριστείδη Λάππα, Αναστασίας Παύλου, ενώ το coffee table φτιάχτηκε με μάρμαρο Θάσου πάνω σε βάση από το ΙΚΕΑ. Μια βιβλιοθήκη με όλα τα περιοδικά που συλλέγει ο Γιώργος δίνει χρώμα στους τοίχους του καθιστικού της εισόδου και στην ουσία επιμηκύνει τον χώρο του σαλονιού, διατηρώντας την αυτονομία της χρήσης του. Το μικρό δωμάτιο το οποίο ήταν παλιά η κουζίνα διαμορφώνεται σε βιβλιοθήκη και γραφείο.

Αυτό το πολύ σοφά μελετημένο διαμέρισμα αντανακλά τις τάσεις και το γούστο που χαρακτηρίζουν τους ιδιοκτήτες αλλά και την εποχή μας: χώροι καθαροί, με ελεύθερη κυκλοφορία, η ιδέα του «less is more» να συμπεριλαμβάνει αγαπημένα αντικείμενα, μια ευχάριστη αναρχία που δεν υπακούει σε στυλ αλλά έχει την ταυτότητα των κατοίκων της και ακούει την ελευθερία των αλλαγών.

Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Σπίτι Ανθουλάκης Γιαννικόπουλος Ανακύκλωση πέραν του αναμενόμενου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
Design
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηναία αρχιτέκτων Ελίζα Μάνωλα «μεταφράζει» την αγγλική εξοχή

Design / Η Ελίζα Μάνωλα ξαναζωντανεύει παλιά εξοχικά σπίτια της βρετανικής υπαίθρου

Με σεβασμό στην ιστορική αρχιτεκτονική τους, την ιδιαιτερότητα των τεχνοτροπιών και των λεπτομερειών τους, η Αθηναία αρχιτέκτονας προτείνει τον δικό της σύγχρονο σχεδιασμό, εγκαθιστά σε αυτά τα διατηρητέα κτίρια μια αισθητική απαλλαγμένη από κλισέ.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ