Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη

Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη Facebook Twitter
O Τομ Κρουζ έχει αποδειχθεί ασυνήθιστα ανθεκτικός ως μια εμφατική παρουσία εντός και εκτός οθόνης.
0

ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΠΟΥ έκανε το σύντομο ντεμπούτο του στην οθόνη το 1981 στην ταινία Endless Love με την Μπρουκ Σιλντς, ο Τομ Κρουζ έχει αποδειχθεί ασυνήθιστα ανθεκτικός ως μια εμφατική παρουσία εντός και εκτός οθόνης – αν όχι ο «τελευταίος κινηματογραφικός σταρ», όπως τον έχουν βαφτίσει ορισμένοι, σίγουρα ο πιο χαρισματικός μεγαλοπαράγοντας του οικοσυστήματος της ψυχαγωγίας.

Μπορεί να μας ανατριχιάζουν ενίοτε οι θεσμοί που καθορίζουν την ιδιωτική του ζωή (η Σαϊεντολογία), να μας προβληματίζουν οι σχέσεις του, να είμαστε επιφυλακτικοί για την ειλικρίνειά του, να αναρωτιόμαστε ποιος πραγματικά είναι, ο ίδιος όμως απλώς απορροφά την αμφιθυμία μας και τη χρησιμοποιεί ως καύσιμο που τον κάνει πιο γρήγορο, πιο δυνατό, πιο απρόσιτο, σχεδόν υπέργειο.

Είναι εύκολο να είναι κανείς κυνικός απέναντι στη μεσσιανική ενέργεια του Κρουζ, στον υπερβάλλοντα ζήλο του για μιας μορφή τέχνης που, όταν την ασκεί, μοιάζει λιγότερο με επάγγελμα παρά με ιερή κλίση (είναι τυχαίο ότι κάποτε σκέφτηκε να γίνει Φραγκισκανός ιερέας;).

Κι εμείς παραμείναμε πιστοί στον Τομ Κρουζ, αν μη τι άλλο λόγω της καθολικής αλλά και βαθιά προσωπικής μορφής κάθαρσης που μόνο αυτός μπορεί να προσφέρει και που του επιτρέπει να κινείται σε μια εντελώς άλλη σφαίρα, πέρα από τη διασημότητα και τη φήμη. Από την αρχή σχεδόν, ο Κρουζ έβαλε στόχο να συνεργαστεί με τους καλύτερους, γεγονός που εξηγεί ένα βιογραφικό που περιλαμβάνει ονόματα όπως του Κιούμπρικ, του Σπίλμπεργκ και του Σκορσέζε, καθώς και του Όλιβερ Στόουν, του Πολ Τόμας Άντερσον και του Μάικλ Μαν.

Τομ Κρουζ: Αποστολή εξετελέσθη Facebook Twitter
Ο Τομ Κρουζ στην βρετανική πρεμιέρα του Mission: Impossible: Dead Reckoning Part One, στο Λονδίνο (22 Ιουνίου).

Όταν ξεκίνησε την σειρά των ταινιών Mission: Impossible επιστράτευσε τον θρυλικό σεναριογράφο του Chinatown, Ρόμπερτ Τάουνι για να αναβαθμίσει την φόρμουλα των ταινιών δράσης, ενώ τα τελευταία 16 χρόνια, ο κύριος συνεργάτης του είναι ο σεναριογράφος των Συνήθων υπόπτων, Christopher McQuarrie. Ως παραγωγός και πρωταγωνιστής, αποτελεί μόνος του ένα ολόκληρο τμήμα ποιοτικού ελέγχου, το οποίο στόχο έχει την τελειοποίηση των πάντων, από το κάστινγκ μέχρι τα οπτικά εφέ. «Ο κόσμος δεν γνωρίζει πόσο ολιστικά λειτουργεί ως άνθρωπος του σινεμά», παρατηρεί ο Μπεν Στίλερ, ο οποίος γνωρίζει τον Κρουζ για πάνω από 30 χρόνια.

Είναι εύκολο να είναι κανείς κυνικός απέναντι στη μεσσιανική ενέργεια του Κρουζ, στον υπερβάλλοντα ζήλο του για μιας μορφή τέχνης που, όταν την ασκεί, μοιάζει λιγότερο με επάγγελμα παρά με ιερή κλίση (είναι τυχαίο ότι κάποτε σκέφτηκε να γίνει Φραγκισκανός ιερέας;). Ίσως αυτή η εμμονή του να ικανοποιεί το κοινό προέρχεται από την εποχή που ο Κρουζ ήταν στην έκτη δημοτικού και πάσχιζε διαρκώς να διασκεδάζει τη μητέρα και τις αδελφές του μετά τον χωρισμό των γονιών του ή από τότε που ξεπέρασε τη δυσλεξία του –με τη βοήθεια, όπως έχει πει, της Εκκλησίας της Σαϊεντολογίας, στην οποία εντάχθηκε το 1986– και άρχισε να διαβάζει τα πάντα.

Είναι κυρίως αυτή η ικανότητά του να βγαίνει πάντα αλώβητος που τρελαίνει τους επικριτές του. «Είναι πολλά τα επιβαρυντικά στοιχεία, ιδίως όσον αφορά τη συμπεριφορά του ίδιου και της Σαϊεντολογίας απέναντι στις γυναίκες, που για μένα καθιστά πολύ δύσκολο να δικαιολογήσω τη συνεχιζόμενη λατρεία που απολαμαβάνει», λέει η Maureen Orth, η οποία είχε γράψει ένα επικριτικό άρθρο στο Vanity Fair το 2012 για τη σχέση του με την ηθοποιό και ακτιβίστρια Nazanin Boniadi. «Δεν είναι απλά ένα μέλος, αλλά το δεύτερο πιο σημαντικό πρόσωπο στη Σαϊεντολογία, μετά τον [ηγέτη της εκκλησίας] David Miscavige... Και ο Τύπος όμως δεν κάνει σωστά τη δουλειά του εν προκειμένω. Δεν τον ρωτούν ποτέ πια για αυτά τα πράγματα».

Στο μεταξύ, μια νέα γενιά έχει μεγαλώσει με τον Τομ Κρουζ: είναι τα παιδιά των boomers και των X-ers για τους οποία το Mission: Impossible αποτελεί πλέον κάτι σαν οικογενειακή παράδοση. Για να κατανοήσουν όμως την ισχύ του Τομ Κρουζ, θα πρέπει να ανατρέξουν στις παλιότερες ταινίες, όπως το A Few Good Men και το Rain Man, το Collateral και το Minority Report, το Magnolia και το Tropic Thunder, για να βιώσουν από πρώτο χέρι το πόσο ασυνήθιστα ευέλικτος ηθοποιός μπορεί να είναι (και ήταν πάντα).

Μετά την τελευταία ταινία της σειράς Mission: Impossible που θα προβληθεί του χρόνου, ο Τομ Κρουζ θα γράψει ιστορία ως ο πρώτος ηθοποιός που γύρισε ταινία στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Και μετά; «Έχω ακόμα είκοσι χρόνια να τον προλάβω», δήλωσε πρόσφατα στην εφημερίδα Sydney Morning Herald, αναφερόμενος στον 80χρονο Χάρισον Φορντ. «Ελπίζω να συνεχίσω να γυρίζω το “Mission: Impossible” μέχρι να φτάσω στην ηλικία του».

Με στοιχεία από The Washington Post

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ