Licorice Pizza: Είδαμε τη νέα πολυαναμενόμενη ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον

Licorice Pizza: Είδαμε τη νέα πολυαναμενόμενη ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον Facebook Twitter
0

Με τις ρευστές κινήσεις της κάμερας, απευθείας βγαλμένες από τον κανόνα του κρυφού μέντορά του, Μαξ Οφίλς και το βάπτισμα της πιο ξεκούραστης, αν και ιδιαίτερα πολυεπίπεδης, αφήγησης στην καριέρα του, στην αγαπημένη του γειτονιά, το San Fernando Valley, ο Πολ Τόμας Άντερσον μας παρασύρει σε ένα υπνωτιστικό ‘70s ρομάντσο μετ’ εμποδίων, εφαρμόζοντας παραισθητικό ρεαλισμό σε μια δεκαετία που ο Κουέντιν Ταραντίνο αποθεώνει μυθολογικά – όταν δεν τη διορθώνει ιστορικά, όπως και τις υπόλοιπες άλλωστε.

Η νοσταλγική αχλή του Πολ Τόμας Άντερσον δεν εξιδανικεύει την εποχή, αλλά κατευθύνεται στην αίσθηση που αναδίδει, στην καρδιά των πρωταγωνιστών της, στο πώς νιώθει ο 15χρονος Γκάρι  απέναντι στην τουλάχιστον 25χρονη Αλάνα. Τι του βρίσκει; Prima vista, είναι ένας άχαρος ανήλικος, πρώην παιδί-θαύμα με συμμετοχές σε τηλεοπτικές παραγωγές, που δεν το βάζει κάτω, αλλά έχει την πείρα για να καταλάβει πως η με το ζόρι ξεχειλωμένη καριέρα του έχει τελειώσει.

Η ουσία της ταινίας βρίσκεται στις εκστατικές ή όχι και τόσο υπέροχες λεπτομέρειες και ο Άντερσον, ως lo fi ενισχυτής, είναι μάστορας στον σκηνικό σχεδιασμό και τη μουσική υπόκρουση, από την επιλογή τραγουδιών.  Και όπως αναμενόταν, αναδεικνύει τους πρωταγωνιστές του μοναδικά.

Στο μεταξύ, έχει αποκτήσει επιχειρηματικό κριτήριο, σαν έμφυτη δικλείδα επιβίωσης και ανέλιξης, και με τις διασυνδέσεις και την αντίληψή του δικτυώθηκε και είναι έτοιμος να ξεκινήσει μπίζνα με στρώματα νερού. Είναι αντράκι, περπατημένος παρά τα χρόνια του και την έλλειψη μαγνητισμού, ενώ η σέξι Αλάνα είναι παγιδευμένη στο επόμενο μεταίχμιο, τη γραμμή που χωρίζει την έφηβη από τη γυναίκα. Τον συναντά στο γυμνάσιο όπου αυτός φοιτά κι εκείνη βοηθά έναν τυπικά σεξιστή φωτογράφο. Αμέσως καταλαβαίνουμε, σε ένα μαγευτικό εισαγωγικό μονοπλάνο, πως κάτι θα τρέξει μεταξύ τους, αλλά το ταίριασμά τους είναι δύσκολο και η φάση τους άνιση.

Δεν είναι ακριβώς το ηλικιακό το θέμα (σήμερα θα σκανδάλιζε, αλλά στο σύμπαν του 1973 περνά απαρατήρητο από τους εμπλεκόμενους και τους τριγύρω τους), αλλά ο ανεξήγητος δισταγμός της Αλάνα απέναντι στον γεμάτο αυτοπεποίθηση Γκάρι. Ψάχνει δουλειά και δοκιμάζεται σε οντισιόν σε μια πόλη που ζει και αναπνέει στη σκιά της πρωτεύουσας του κινηματογράφου, αλλά Λος Άντζελες δεν είναι. Ωστόσο, ο Άντερσον ρίχνει στο ηλιόλουστο καζάνι που βράζει από την πετρελαϊκή κρίση (εντυπωσιακή η σκηνή με τους συνωστισμένους αυτοκινητιστές που παίζουν ξύλο για ένα μπιτόνι βενζίνης) δυο εμβληματικές φιγούρες του παλιού, μεθυσμένου, αλλά και του νέου «κοκαρισμένου» μέχρι παράνοιας Χόλιγουντ: ο Τζακ Χόλντεν, που στην ουσία είναι φτυστός ο Γουίλιαμ Χόλντεν και τον υποδύεται ευειδώς ο δυσεύρετος πλέον Σον Πεν στην καλύτερή του εμφάνιση τα τελευταία χρόνια, και ο Τζον Πίτερς, εραστής της Μπάρμπαρα Στράϊσαντ, που έμελλε να γυρίσει μαζί της το «Ένα Αστέρι Γεννιέται» και από κομμωτής να γίνει uber-παραγωγός.

Ο πρώτος έχει ένα ρομαντικό παραλήρημα με την Αλάνα, αλλά ουσιαστικά μονολογεί για το περασμένο μεγαλείο που κουβαλάει, και ο δεύτερος πρωταγωνιστεί στην εκτροχιασμένη, με φορτηγό και φουλ όπισθεν, και πιο συναρπαστική σεκάνς της ταινίας, εκεί όπου η Αλάνα και ο Γκάρι διασταυρώνονται συνωμοτικά, και ενώνουν τα κομμάτια του παζλ που συναποτελεί η φιλία, η έλξη και η ανάγκη τους να συνυπάρχουν. Ο Κούπερ ορμά σαν ταύρος και τα κάνει λίμπα. Εκπροσωπεί επάξια το χολιγουντιανό bullshit των ‘70s, την καμμένη υπερβολή, σε ένα μεγάλο cameo που ροντάρει δεξιοτεχνικά, κλωτσώντας ηθελημένα τον ρυθμό μακριά από τον ράθυμο βηματισμό του –πετάει το κυνικό Λος Άντζελες στα μούτρα των χωριατόπαιδων.

Η σωματικότητα του «Licorice Pizza», που πήρε το όνομά του από ένα αληθινό δισκάδικο του προαστίου, είναι ο αέναος συντελεστής μιας κινηματογραφικής συνθήκης όπου όλοι περπατούν ασταμάτητα ή τρέχουν για να φτάσουν στον προορισμό τους, όταν δεν συνεννoούνται αναγκαστικά και αποκλειστικά από τηλεφώνου. Η ουσία της ταινίας βρίσκεται στις εκστατικές ή όχι και τόσο υπέροχες λεπτομέρειες (σαν τις ειλικρινείς αναμνήσεις που επιφυλάσσουμε μόνο για το ιδιωτικό μας λεύκωμα) και ο Άντερσον, ως lo fi ενισχυτής, είναι μάστορας στον σκηνικό σχεδιασμό και τη μουσική υπόκρουση, από την επιλογή τραγουδιών όπως η ροκ ελεγεία της αποξένωσης «Life on Mars» του Μπόουι, το ερωτικά εξομολογητικό «Let me Roll it» των Wings, το παραγνωρισμένο διαμάντι «Softly Whispering I Love you» των Congregation και οι μουσικές γέφυρες του εκλεκτικού συγγενή του, Τζόνι Γκρίνγουντ. Και όπως αναμενόταν, αναδεικνύει τους πρωταγωνιστές του μοναδικά.

Ο Κούπερ Χόφμαν, γιος του αείμνηστου Φίλιπ Σίμορ, πιάνει συγκινητικά το νήμα από το γεμάτο ανθρωπιά και ειλικρίνεια βλέμμα του πατέρα του στο «Magnolia», ακόμη κι όταν αντιδρά άτσαλα, πικαρισμένος από την αντίσταση της ανάφτρας γυναίκας που ποθεί τόσο πρόδηλα. Η Αλάνα Κέιν της Αλάνα Χάιμ (του γνωστού γυναικείου συγκροτήματος, με ολόκληρη την οικογένειά της να την πλαισιώνει σε μια art imitating life σεναριακή χειρονομία) είναι η ερμηνευτική αποκάλυψη της χρονιάς, παίζοντας μια κομπλικέ ύπαρξη, με γκάμα και αυθεντικότητα, αφοπλιστική, κυρίως στο απορημένο, γεμάτο περιέργεια βλέμμα της. Της προσφέρει τα κλειδιά για την αυτογνωσία, τον χάρτη για να αποφύγει τις κακοτοπιές, το εισιτήριο για την προσωπική ενδυνάμωση, σε μια περίοδο γεμάτη με πολιτικά ανορθόδοξες πρακτικές, απατηλά σύμβολα και συγκεχυμένα σημάδια. Αυτή είναι μια σπουδαία ταινία για τη διαδρομή του συναισθήματος και την παρατεταμένη περιπέτεια της ενηλικίωσης στην ουσία της, έμπλεη ανθρώπινης παρατήρησης και κινηματογραφικών αναφορών.

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ