Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966;

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Ροζίτα Σώκου
0

Η ΡΟΖΙΤΑ ΣΩΚΟΥ ΕΦΥΓΕ από τη ζωή την προηγούμενη Τρίτη, στις 14 Δεκεμβρίου, στα 98 χρόνια της. Ακόμη και σ’ ένα αναλυτικό βιογραφικό της δεν θα ήταν εύκολο για τον οποιονδήποτε συντάκτη να προτάξει την μία ή την άλλη επαγγελματική ιδιότητά της, καθώς η Ροζίτα Σώκου είχε διακριθεί σε πολλά και διαφορετικά πεδία.

Δημοσιογράφος, συγγραφέας, θεατρική συγγραφέας και διασκευάστρια, ρεπόρτερ, μεταφράστρια, καλλιτεχνική συντάκτρια, δασκάλα σε δραματικές σχολές, σινε-κριτικός, ραδιοφωνική παραγωγός, πρώιμη τηλεοπτική περσόνα, έως και ενός είδους μάνατζερ υπήρξε, ή καλύτερα εμψυχώτρια, ας το πούμε έτσι, καλλιτεχνών σαν τον τεράστιας φήμης χορευτή-χορογράφο Ρούντολφ Νουρέγιεφ ή τον τενόρο-ηθοποιό Μάριο Φραγκούλη.

Ανάλογα με τις εποχές η Ροζίτα Σώκου διακρινόταν για το ένα ή το άλλο και πολλές φορές για δύο ή και τρεις διαφορετικές ιδιότητές της ταυτόχρονα.

Είναι γνωστό σε όλους πως η άξια αυτή γυναίκα αγαπούσε πολύ τον κινηματογράφο. Μπορεί να μην είχε σπουδάσει κινηματογράφο, αλλά είχε γνώσεις σε Καλές Τέχνες, θέατρο και λογοτεχνία, σπουδάζοντας ή μαθητεύοντας δίπλα σε αναγνωρισμένους δημιουργούς, οπότε διέθετε όλες τις προϋποθέσεις –γνωρίζοντας τις βάσεις μιας νέας τέχνης όπως ήταν ο κινηματογράφος– να περάσει και σ’ αυτόν, μέσα από τις σελίδες του σινε-ρεπορτάζ και της αντίστοιχης κριτικής.

Σ’ αυτόν τον τομέα η Ροζίτα Σώκου θα διαπρέψει για δεκαετίες, και δεν θα ήταν άκυρο αν προτάσσαμε την συγκεκριμένη ιδιότητά της –ως φαν της Έβδομης Τέχνης και κριτικός κινηματογραφικών ταινιών– έναντι όλων των υπολοίπων.

Συνδυάζοντας ένστικτο, ευρύτερη γνώση και προσωπική άποψη, που ξεπερνούσε το στενό κινηματογραφικό πλαίσιο, αγγίζοντας άφοβα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, σε εποχές «περίεργες», η Ροζίτα Σώκου ήταν από τις πρώτες ελληνίδες δημοσιογράφους, αν όχι η πρώτη, με διακριτή κινηματογραφική πένα, που πληροφορούσε με εγκυρότητα και έκρινε με τόλμη.

Μετά τον Πόλεμο, πολύ νέα ακόμη, κάτω από τα 25 της, η Ροζίτα Σώκου συνεργάζεται με την εβδομαδιαία κινηματογραφική και θεατρική εφημερίδα «Χόλλυγουντ» του Δημητρίου Περαντζάκη, που τυπωνόταν στο διάστημα 1945-1949, αρθρογραφώντας ακόμη και από την Αγγλία («Οι κινηματογράφοι του Λονδίνου»).

Γρήγορα περνά και σε άλλα έντυπα, αλλά το κρίσιμο σημείο, που θα της δώσει «άλλη» διέξοδο στα κινηματογραφικά, ήταν η γνωριμία της με την Ελένη Βλάχου.

Τον Ιούνιο του 1950 η Ελένη Βλάχου, η Ειρήνη Καλκάνη, η Αγλαΐα Μητροπούλου και η Ροζίτα Σώκου μαζί με τους Μιχάλη Περάνθη, Μάριο Πλωρίτη, Βίωνα Παπαμιχάλη, Γιώργο Μακρή και ορισμένους ακόμη ιδρύουν την Ένωση Κριτικών Κινηματογράφων Αθηνών (ΕΚΚΑ), συστήνοντας για πρώτη φορά(;) στην Ελλάδα ένα τέτοιου τύπου σωματείο.

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Από το εξώφυλλο του βιβλίου: Ροζίτα Σώκου, Ο Αιώνας Της Ροζίτας / Βιβλίο Πρώτο (1900-1950), επιμέλεια Ιρένε Μαραντέι, Εκδόσεις Οδός Πανός, 2017.

Από το 1953 στην εφημερίδα «Καθημερινή» και συν τω χρόνω στο περιοδικό «Εκλογή» αργότερα δε και στην εφημερίδα «Μεσημβρινή» και τις «Εικόνες» (άπαντα υπό την διεύθυνση της Ελένης Βλάχου), η Ροζίτα Σώκου θα δώσει άλλον αέρα στο κινηματογραφικό ρεπορτάζ και την αντίστοιχη κριτική της δεκαετίας του ’60 – βασικά μέσα από την «Μεσημβρινή» και βεβαίως τις «Εικόνες», εκεί όπου θα είχε την ευκαιρία να αναπτύξει τον πιο προσωπικό λόγο της σε σχέση πάντα με το μεγάλο «στήσιμο», σ’ ένα έντυπο ποικίλης ύλης, και τις καλοτυπωμένες φωτογραφίες.

Ένα τέτοιο δικό της ρεπορτάζ δημοσιεύεται στις «Εικόνες» (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966), αφορώντας στο 16th Berlin International Film Festival, που είχε διεξαχθεί στο τότε Δυτικό Βερολίνο, στο διάστημα 24 Ιουνίου-5 Ιουλίου 1966.

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Ο Ρόμαν Πολάνσκι με την Φρανσουάζ Ντορλεάκ, πρωταγωνίστρια της ταινίας του “Cul-de-sac”, που βραβεύτηκε με Χρυσή Άρκτο στο 16th Berlin International Film Festival, του 1966, πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Ο τίτλος του ρεπορτάζ της; «Όχι... “Αδιέξοδος” για τον Πολάνσκι», σχετικός βεβαίως με την αγγλική ταινία “Cul-de-sac” (ε.τ. Αδιέξοδος) του πολωνού σκηνοθέτη, που είχε κατακτήσει, τότε, την Χρυσή Άρκτο.

Ήδη από την πρώτη στήλη του ρεπορτάζ της η Ροζίτα Σώκου ξεκινάει με φόρα.

Αφού αποδώσει τα εύσημα προς τους Βερολινέζους και την πόλη τους, που σημαιοστολίστηκε για να υποδεχθεί τους φίλους του κινηματογράφου, θέτοντας στην υπηρεσία τους ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα κ.λπ., περνάει άμεσα σε πιο προσωπικές απόψεις, που καίνε και που σχετίζονται αρχικώς με τον όρο “international” του φεστιβάλ. Διαβάζουμε σχετικώς:

«Και όμως... Τόσες προσπάθειες για μια καλλιτεχνική εκδήλωση, που ποτέ δεν θα γίνη άξια του χαρακτηρισμού “διεθνής”, όσο θα απουσιάζει απ’ αυτήν το ανατολικό μπλοκ. Όσο δεν τακτοποιούνται τα πολιτικά θέματα που εμποδίζουν τους Ρώσους να δεχθούν μια πρόσκληση, η οποία δεν αναγνωρίζει το Ανατολικό Βερολίνο. Και παρά τις ευχές του δημάρχου Βίλλυ Μπραντ στην έναρξη (σ.σ. ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός, που θα γινόταν καγκελάριος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, στο διάστημα 1969-1974), όλοι ξέρουν ότι αυτή η μέρα αργεί ακόμη».

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Το κομμένο στη μέση Βερολίνο δεν μπορεί παρά να αφήνει τη σκιά του πάνω σε κάθε τι, που μπορεί να διαδραματίζεται στο ένα μέρος του ή το άλλο, και αυτό η Ροζίτα Σώκου το εντοπίζει από την αρχή. Και γράφει επ’ αυτού:

«Εν τω μεταξύ οι Βερολινέζοι κάνουν υπομονή και οι πολεοδόμοι ετοιμάζουν τα σχέδιά τους, πάντα με την προοπτική ότι τα δύο τμήματα της πόλης θα ενωθούν. Με κάθε ευκαιρία όμως όλοι μιλούν για τον “τοίχο”,  και τα τουριστικά λεωφορεία πλησιάζουν κάθε μέρα στον έλεγχο των συνόρων, στο Τσέκποϊντ Τσάρλι, για να ρίξουν μια ματιά από πάνω, στην ζωή των Ανατολικών». Για να συνεχίσει:

«Ακόμη και στις συνεντεύξεις που οι ξένοι σκηνοθέτες δίνουν για τους δημοσιογράφους, η συζήτηση πάντα προς τα εκεί στρέφεται και εκεί καταλήγει. Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, νικητής πέρυσι της Χρυσής Άρκτου με το “Αλφαβίλ” και ο οποίος συμμετέχει εφέτος με το “Αρσενικό-Θηλυκό”, έφθασε στο σημείο να αποκαλέση τους τρεις που αποφάσισαν τον διαχωρισμό, τον Τσώρτσιλ, τον Ρούζβελτ και τον Στάλιν, “γέρους Καραγκιόζηδες”, με την συνηθισμένη του προκλητικότητα, η οποία τόση φήμη του έχει χαρίσει στον κινηματογράφο...».

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Στη συνέχεια η Ροζίτα Σώκου καταπιάνεται με τις ταινίες της 16ης Berlinale. Στην αρχή γράφει για την αμερικάνικη, εκτός συναγωνισμού, κωμωδία “The Russians Are Coming, The Russians Are Coming” του Νόρμαν Τζούισον, σημειώνοντας με νόημα:

«Καλομελέτα και θα έρθουν στ’ αλήθεια (οι Ρώσοι), σκέφτηκαν όλοι χειροκροτώντας με κέφι το ευγενικό αυτό έργο, φανταστική περιπέτεια που παρουσιάζει τους ναύτες ενός ρωσικού υποβρυχίου να αποβιβάζονται, κατά λάθος, σε αμερικανικό νησί».

Έπρεπε, πάντως, να περάσουν οκτώ χρόνια για να προβληθεί ένα σοβιετικό φιλμ στην Berlinale, και αυτό συνέβη το 1974, όταν το “S Toboy i Bez Tebya” του Ροντιόν Νακαπέτοβ εμφανίστηκε στο επίσημο πρόγραμμα, στο μη-διαγωνιστικό τμήμα.

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Κωμωδίες, σάτιρες και τραγικωμωδίες ήταν όμως αρκετές από τις ταινίες, που διαγωνίστηκαν το 1966 στο Βερολίνο, όπως η “Una Questione d'Onore” (Ιταλία) του Λουίτζι Τζάμπα, με τους Ούγκο Τονιάτσι και Νικολέτα Μακιαβέλι, η “Lord Love a Duck” (HΠΑ) του Τζορτζ Άξελροντ, η “The Group” (ΗΠΑ) του Σίντνι Λούμετ, με την Κάντις Μπέργκεν, μα ακόμη και η βραβευμένη “Cul-de-sac” (Μεγάλη Βρετανία) του Ρόμαν Πολάνσκι με τους Ντόναλντ Πλέζανς και Φρανσουάζ Ντορλεάκ. Για τις υπόλοιπες ταινίες σημείωνε η Ροζίτα Σώκου:

«Οι ταινίες του άλλου δίπτυχου, σε τόνο φανερά τραγικό, θέμα τους είχαν το ανθρωποκυνηγητό. Η Ισπανία παρουσίασε το “Κυνήγι” (Κάρλος Σάουρα), η Βραζιλία το “Μετά την Καταδίωξη”(Ζοακίμ Πέντρο ντε Αντράντε), η Ελλάς τον “Φόβο” (Κώστας Μανουσάκης), η Δυτική Γερμανία το “Πέρασε ο Καιρός για το Κυνήγι της Αλεπούς” (Πέτερ Σαμόνι) και η Σουηδία την “Καταδίωξη” (Ίνγκβε Γκάμλιν)».

Φόβος-Μανουσάκης-Σώκου

Για τον «Φόβο» η Ροζίτα Σώκου είχε εκφραστεί και σε χρόνο πρώτο (1966) στην «Καθημερινή», γράφοντας για «υψηλοτάτης κλάσεως έργο» και πως «χρόνια έχουμε να δούμε φιλμ με τέτοια δύναμη», ενώ και σε δεύτερο χρόνο, στην ταινία του Ηλία Γιαννακάκη «Κώστας Μανουσάκης, ο Εξόριστος Κινηματογραφιστής» (2005), που είχε προβληθεί σ’ ένα «Παρασκήνιο» της κρατικής τηλεόρασης, την ακούμε να λέει ενθυμούμενη και τις μέρες της Berlinale ’66:

«Ο “Φόβος” ενθουσίασε το φεστιβάλ στο Βερολίνο. Όταν λέω ενθουσίασε... με σταματάγανε συνάδελφοι στο δρόμο και μου λέγανε “φέρατε μία καταπληκτική ταινία, πραγματικά”. Πάντοτε λέγαμε... ε, για ελληνική (ταινία) καλή είναι. Αυτή δεν ήτανε καλή για ελληνική. Ήταν καλή για πολύ παραπάνω. Και όταν σκέπτεται κανείς πως ο ίδιος δεν τις υπολόγιζε αυτές τις ταινίες, και όταν σκέπτεται κανείς, το κυριότερο, ότι όλα αυτά τα χρόνια η Ελλάδα είχε άνεργο τον Μανουσάκη, το μεγαλύτερο ταλέντο που πάτησε ποτέ στον ελληνικό κινηματογραφικό χώρο...(αντιλαμβάνεστε)...».

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Στη συνέχεια, στο ρεπορτάζ της στις «Εικόνες», η Ροζίτα Σώκου αναφέρεται στους πρωτοεμφανιζόμενους στο βερολινέζικο φεστιβάλ του ’66, όπως στον Καναδό Σίλβιο Ναριτζάνο και την ταινία του “Georgy Girl” (Μεγάλη Βρετανία) με τους Τζέιμς Μέισον, Άλαν Μπέιτς, Λιν Ρεντγκρέιβ, αδελφή της Βανέσα Ρεντγκρέιβ και Σαρλότ Ράμπλινγκ –λίγο αργότερα θα έκανε το πασίγνωστο πλέον στην Ελλάδα “Blue” (1968), εξαιτίας του σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι–, στον Σουηδό Ίνγκβε Γκάμλιν και τον Γερμανό Πέτερ Σαμόνι, ενώ δεν ξεχνά να σημειώσει και κάποια ονόματα από το πληροφοριακό τμήμα, όπως τον άγνωστο τότε Γάλλο Ζαν-Πολ Ραπενό για την ταινία του “La Vie de Châteeu”, με επίσης φοβερή πρωταγωνιστική τριάδα (Κατρίν Ντενέβ, Πιέρ Μπρασέρ και Φιλίπ Νουαρέ) ή τον Ολλανδό Νικολάι βαν ντερ Χέιντε για το “Een Ochtend van Zes Weken” (Ένα Πρωινό από Έξι Εβδομάδες).

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Επίσης γίνεται λόγος για τις ρετροσπεκτίβες, όπως την εκτενή παρουσίαση του νέου βραζιλιάνικου σινεμά (cinema novo), τα αφιερώματα στις κωμωδίες του Μακ Σένετ και στις ταινίες του Μαξ Όφιλτς, ανάμεσα και ο «Εξόριστος» με τον Ντάγκλας Φέρμπανξ Τζούνιορ, ο οποίος είχε παραβρεθεί στην προβολή, και άλλα διάφορα.

Μα και για τα κοσμικά είχε λόγο η Ροζίτα Σώκου, που πάντα συνοδεύουν τα μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ:

«Παράλληλα με τις προβολές η νυχτερινή ζωή είχε ιδιαίτερη λάμψη. Μεταμεσονύκτιες δεξιώσεις και ο μεγάλος Χορός του Κινηματογράφου έγιναν στο μαγευτικό ανάκτορο του Σαρλότενμπουργκ, οι Αμερικανοί έδωσαν την τακτική τους ετήσια γιορτή στο Χίλτον, οι Ιταλοί προσέφεραν τα Σπαγγέτι του Μεσονυκτίου προς τιμήν του Ούγκο Τονιάτσι, εκδρομές στο Βερολίνο, γνωριμία της γύρω περιοχής με ποταμόπλοιο, απογευματινές και βραδινές εκδηλώσεις των χωρών που συμμετέχουν, ενώ οι διψασμένοι για ξενύχτι τριγύριζαν στα παλιά και στα καινούργια νυχτερινά κέντρα».

Τι είδε η Ροζίτα Σώκου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, το 1966; Facebook Twitter
Πηγή: Εικόνες (τεύχος #560, 15 Ιουλίου 1966)

Συνδυάζοντας ένστικτο, ευρύτερη γνώση και προσωπική άποψη, που ξεπερνούσε το στενό κινηματογραφικό πλαίσιο, αγγίζοντας άφοβα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, σε εποχές «περίεργες», η Ροζίτα Σώκου ήταν από τις πρώτες ελληνίδες δημοσιογράφους, αν όχι η πρώτη, με διακριτή κινηματογραφική πένα, που πληροφορούσε με εγκυρότητα και έκρινε με τόλμη.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ