Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή

Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή Facebook Twitter
Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών–ψηφοφόρων.
0


ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε μια αφοσιωμένη προσπάθεια να διαφοροποιήσει και να διευρύνει τα μέλη της, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών αντιμετώπισε μεγάλες απεργίες, το κλείσιμο των αιθουσών κατά την πανδημία και την πτώση της τηλεθέασης των βραβείων Όσκαρ.

Η τάση όμως παραμένει σταθερή: Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες, που ανακοινώθηκαν προχθές, επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών-ψηφοφόρων. Το γαλλικής παραγωγής, ισπανόφωνο μιούζικαλ Emilia Pérez έλαβε τις περισσότερες υποψηφιότητες, συνοδευόμενο από πολλές άλλες ταινίες που έκαναν πρεμιέρα –και γνώρισαν μεγάλη επιτυχία–  στα μεγάλα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά. Παραγωγές του Netflix όπως το Roma, το The Irishman, το Mank, το The Power of the Dog, το All Quiet on the Western Front και το Maestro, κέρδισαν ένα σωρό υποψηφιότητες, αλλά έφυγαν χωρίς το μεγαλύτερο τρόπαιο (στις περιπτώσεις των Roma και The Power of the Dog, η πλατφόρμα  έφυγε τουλάχιστον με την παρηγοριά του βραβείου καλύτερης σκηνοθεσίας).

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ  καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά.

Αυτή η ελλιπής μέχρι στιγμής «απόδοση» του Netflix στα Όσκαρ οφείλεται πιθανότατα και στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα στούντιο παραγωγής που ευνοεί πάνω απ’ όλα το streaming, και παραμένει εχθρικό απέναντι στην κινηματογραφική διανομή και κατ’ επέκταση στο Χόλιγουντ το ίδιο.

Θα μπορούσε η Emilia Pérez να είναι η ταινία που θα σπάσει αυτό το δυσμενές για την πλατφόρμα σερί; Αν συμβεί, θα είναι μια ελαφρώς αμφιλεγόμενη επικράτηση που πιθανότατα θα προκαλέσει χιλιάδες άρθρα γνώμης για την συνεχή απομάκρυνση της Ακαδημίας από τις προτιμήσεις ενός μέσου θεατή. Το Netflix πάντως τα έχει δώσει όλα στην προώθηση της ταινίας, η οποία έχει ήδη θριαμβεύσει στις Χρυσές Σφαίρες.

Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Netflix φαίνεται να είναι η «ψαγμένη» εταιρεία διανομής A24, η οποία εξασφάλισε το The Brutalist μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η ταινία είναι ένα αμερικανικό έπος μεγάλης κλίμακας, φτιαγμένο με συγκριτικά μικρό προϋπολογισμό, μια υπερμεγέθης ταινία (με διάλειμμα) για θέματα που βρίσκουν απήχηση στα μέλη της Ακαδημίας εδώ και δεκαετίες: βασανισμένες ανδρικές ιδιοφυΐες, η μακρά σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος, ο αγώνας της τέχνης ενάντια στο εμπόριο.

Είναι μια εξαιρετική ταινία, καθώς και το είδος της παραγωγής που έχει κερδίσει πολλές φορές το μεγάλο βραβείο. Το μόνο που μπορεί να υπονομεύσει τη θριαμβευτική του πορεία είναι οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί για το άνισο σχετικά δεύτερο μέρος της ταινίας αλλά και για την επιμέρους χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάποιες σκηνές.

Τα υπόλοιπα μεγάλα φαβορί θα πρέπει μάλλον να αρκεστούν σε λιγότερο αξιοσημείωτα τρόπαια. Το Anora κέρδισε στις Κάννες το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και έχει λάβει ένα σωρό άλλες υποψηφιότητες για βραβεία, φάνηκε όμως σαν να προσπεράστηκε στις Χρυσές Σφαίρες, και εμφανίζεται σαν αουτσάιντερ στις κατηγορίες που έχει προταθεί στα Όσκαρ (με εξαίρεση ίσως το Πρωτότυπο Σενάριο που έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, Σον Μπέικερ).

Το Wicked ήταν μια πολύ δημοφιλής ταινία που πήρε θερμές (αν και όχι ενθουσιώδεις) κριτικές, μοιάζει ανταγωνιστικό όμως μόνο για τα βραβεία σχεδιασμού. Το Conclave, ένα στιβαρό ενήλικο δράμα με φόντο το Βατικανό, περιφέρει μια αίσθηση ταινίας που «άρεσε αλλά δεν αγαπήθηκε» ενώ το Dune: Part Two θα αντιμετωπιστεί όπως και ο προκάτοχός του, πρωτίστως δηλαδή ως ένα τεχνικό επίτευγμα.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ