Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή

Τα Όσκαρ έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μέσο θεατή Facebook Twitter
Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών–ψηφοφόρων.
0


ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησε μια αφοσιωμένη προσπάθεια να διαφοροποιήσει και να διευρύνει τα μέλη της, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών αντιμετώπισε μεγάλες απεργίες, το κλείσιμο των αιθουσών κατά την πανδημία και την πτώση της τηλεθέασης των βραβείων Όσκαρ.

Η τάση όμως παραμένει σταθερή: Η Ακαδημία γίνεται όλο και πιο διεθνής και οι φετινές υποψηφιότητες, που ανακοινώθηκαν προχθές, επιβεβαίωσαν την έκταση στην οποία έχουν μετατοπιστεί τα γούστα των μελών-ψηφοφόρων. Το γαλλικής παραγωγής, ισπανόφωνο μιούζικαλ Emilia Pérez έλαβε τις περισσότερες υποψηφιότητες, συνοδευόμενο από πολλές άλλες ταινίες που έκαναν πρεμιέρα –και γνώρισαν μεγάλη επιτυχία–  στα μεγάλα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά φεστιβάλ.

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά. Παραγωγές του Netflix όπως το Roma, το The Irishman, το Mank, το The Power of the Dog, το All Quiet on the Western Front και το Maestro, κέρδισαν ένα σωρό υποψηφιότητες, αλλά έφυγαν χωρίς το μεγαλύτερο τρόπαιο (στις περιπτώσεις των Roma και The Power of the Dog, η πλατφόρμα  έφυγε τουλάχιστον με την παρηγοριά του βραβείου καλύτερης σκηνοθεσίας).

Η Emilia Peréz, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Καννών πέρυσι, φέρει επίσης έντονη και τη στάμπα του Netflix. Η πλατφόρμα πασχίζει εδώ και χρόνια να κατακτήσει το Όσκαρ  καλύτερης ταινίας, χάνει όμως ξανά και ξανά, έστω και οριακά.

Αυτή η ελλιπής μέχρι στιγμής «απόδοση» του Netflix στα Όσκαρ οφείλεται πιθανότατα και στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα στούντιο παραγωγής που ευνοεί πάνω απ’ όλα το streaming, και παραμένει εχθρικό απέναντι στην κινηματογραφική διανομή και κατ’ επέκταση στο Χόλιγουντ το ίδιο.

Θα μπορούσε η Emilia Pérez να είναι η ταινία που θα σπάσει αυτό το δυσμενές για την πλατφόρμα σερί; Αν συμβεί, θα είναι μια ελαφρώς αμφιλεγόμενη επικράτηση που πιθανότατα θα προκαλέσει χιλιάδες άρθρα γνώμης για την συνεχή απομάκρυνση της Ακαδημίας από τις προτιμήσεις ενός μέσου θεατή. Το Netflix πάντως τα έχει δώσει όλα στην προώθηση της ταινίας, η οποία έχει ήδη θριαμβεύσει στις Χρυσές Σφαίρες.

Ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Netflix φαίνεται να είναι η «ψαγμένη» εταιρεία διανομής A24, η οποία εξασφάλισε το The Brutalist μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η ταινία είναι ένα αμερικανικό έπος μεγάλης κλίμακας, φτιαγμένο με συγκριτικά μικρό προϋπολογισμό, μια υπερμεγέθης ταινία (με διάλειμμα) για θέματα που βρίσκουν απήχηση στα μέλη της Ακαδημίας εδώ και δεκαετίες: βασανισμένες ανδρικές ιδιοφυΐες, η μακρά σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος, ο αγώνας της τέχνης ενάντια στο εμπόριο.

Είναι μια εξαιρετική ταινία, καθώς και το είδος της παραγωγής που έχει κερδίσει πολλές φορές το μεγάλο βραβείο. Το μόνο που μπορεί να υπονομεύσει τη θριαμβευτική του πορεία είναι οι αντιδράσεις που έχουν εκφραστεί για το άνισο σχετικά δεύτερο μέρος της ταινίας αλλά και για την επιμέρους χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε κάποιες σκηνές.

Τα υπόλοιπα μεγάλα φαβορί θα πρέπει μάλλον να αρκεστούν σε λιγότερο αξιοσημείωτα τρόπαια. Το Anora κέρδισε στις Κάννες το βραβείο Καλύτερης Ταινίας και έχει λάβει ένα σωρό άλλες υποψηφιότητες για βραβεία, φάνηκε όμως σαν να προσπεράστηκε στις Χρυσές Σφαίρες, και εμφανίζεται σαν αουτσάιντερ στις κατηγορίες που έχει προταθεί στα Όσκαρ (με εξαίρεση ίσως το Πρωτότυπο Σενάριο που έγραψε ο ίδιος ο σκηνοθέτης της ταινίας, Σον Μπέικερ).

Το Wicked ήταν μια πολύ δημοφιλής ταινία που πήρε θερμές (αν και όχι ενθουσιώδεις) κριτικές, μοιάζει ανταγωνιστικό όμως μόνο για τα βραβεία σχεδιασμού. Το Conclave, ένα στιβαρό ενήλικο δράμα με φόντο το Βατικανό, περιφέρει μια αίσθηση ταινίας που «άρεσε αλλά δεν αγαπήθηκε» ενώ το Dune: Part Two θα αντιμετωπιστεί όπως και ο προκάτοχός του, πρωτίστως δηλαδή ως ένα τεχνικό επίτευγμα.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ