The Brutalist: Ίσως το πιο ενδιαφέρον φιλμ του 81ου Φεστιβάλ Βενετίας

The Brutalist Facebook Twitter
Το κάστινγκ του Έιντριεν Μπρόντι είναι μια ενδιαφέρουσα σύλληψη ελεύθερης συνέχειας του χαρακτήρα που του χάρισε το Όσκαρ.
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ 9 ΧΡΟΝΙΑ, στις 6 Σεπτεμβρίου του 2015, συνάντησα τον τότε 29χρονο Μπρέιντι Κόρμπετ, σχετικά γνωστό ως indie ηθοποιό σε ταινίες όπως το Thirteen, το Mysterious Skin και το αγγλόφωνο Funny Games του Μίκαελ Χάνεκε, με την ευκαιρία του ντεμπούτου του με την ταινία Childhood of a Leader, μια πειραματικών διαθέσεων «ταπισερί» του ιδεολογήματος της τυραννίας, μέσα από την επινοημένη περίπτωση ενός νέου άνδρα (Ρόμπερτ Πάτινσον), αδιαμόρφωτου και ως έναν βαθμό επιρρεπή, στην πορεία του προς τη φασιστική ηγεσία – ένα συμπίλημα προσώπων, με πιθανότερο φαβορί τον αντιφατικότερο όλων, τον Μπενίτο Μουσολίνι.

Μία ερώτηση του έκανα στα 15 λεπτά της συνομιλίας μας και μία μεγάλη απάντηση μου έδωσε, με τις καίριες παρεμβάσεις της σεναριογράφου, μέντορα, συντρόφου και μητέρας της κόρης του, Νορβηγίδας κινηματογραφίστριας Μόνα Φάστβολντ. Τo βασικό του σκεπτικό ήταν πως, με έμπνευση από τη Μουσέτ, έφτιαξε ένα μπρεσονικό άδειο δοχείο πρωταγωνιστή αντί για το σαφέστερο πορτρέτο ενός συγκεκριμένου προσώπου, με μέλημα να απεικονιστεί πριν κατακλυστεί από καθορισμένες πολιτικές φιλοσοφίες.

Σε ένα κινηματογραφικό χρονικό εξουσίας, καταστολής, επιβίωσης, αλλοτρίωσης και αναζήτησης ταυτότητας (εθνοτικής και καλλιτεχνικής) όπου το στυλ είναι ο στόχος, γίνεται σαφές ότι ο Μπρέιντι Κόρμπετ μιλάει για τον εαυτό του, και ταυτόχρονα εκ μέρους όλων των κινηματογραφιστών που μορφοποιούν το περιεχόμενο μέσα από τον φορμαλισμό της επιλογής τους.

Όπως μου είπε, προσπάθησε να δημιουργήσει μια «λειτουργία των αισθήσεων χωρίς ακαδημαϊκό χειρισμό, γιατί, αν και καταρτιζόμαστε πριν το επιχειρήσουμε και ξοδεύουμε χρόνια μελετώντας τα αρχεία, δεν είμαστε λόγιοι, δεν υπάρχει μάθημα για να διδαχθούμε γύρω από το θέμα, απλώς σκάβουμε για να ανακαλύψουμε κι εμείς στοιχεία, σε έναν επικήδειο του 20ού αιώνα ουσιαστικά. Η ιδέα ήταν να θρηνήσουμε όλοι μαζί τα θύματα όσο και τους εκπορθητές». Και συμπλήρωσε: «Όπως είχε πει κάποτε ο Χίτσκοκ, δεν χρειάζεται να γνωρίζεις τι είδους δηλητήριο χρησιμοποιώ, αρκεί να ξέρεις πως πρόκειται για δηλητήριο».

The Brutalist Facebook Twitter
O Μπρέιντι Κόρμπετ παραλαμβάνει τον Χρυσό Λέοντα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Στην εναρκτήρια σεκάνς, με την κάμερα να αιωρείται, όπως συχνά συνέβαινε στα swinging πλάνα του Childhood of a Leader, ο Λάζλο Τοθ φτάνει, ταλαιπωρημένος και ανακουφισμένος, στο Ellis Island αμέσως μετά τον πόλεμο, και το πρώτο πράγμα που αντικρίζει είναι το Άγαλμα της Ελευθερίας ανάποδα – το κάστινγκ του Έιντριεν Μπρόντι είναι μια ενδιαφέρουσα σύλληψη ελεύθερης συνέχειας του χαρακτήρα που του χάρισε το Όσκαρ, αν υποθέσουμε πως τον Πιανίστα του ευρωπαϊκού παγκόσμιου πολέμου έχει αντικαταστήσει ένας εξαιρετικά ταλαντούχος, πάλαι ποτέ επιφανής και πλέον παραγνωρισμένος Ούγγρος αρχιτέκτονας, πάντα εβραϊκής καταγωγής, που δοκιμάζει την τύχη του, και μαζί μια ευκαιρία για καλύτερη ζωή, στη Νέα Γη.

Φιλοξενείται από τον ευγενικό αλλά ανταγωνιστικό εξάδελφό του (Αλεσάντρο Νίβολα, αποκάλυψη) και μένει σε ένα υπόγειο, δουλεύοντας ωστόσο αδέσμευτα, σχεδιάζοντας έπιπλα για τη βαρετή εταιρεία του συγγενή του. Έχοντας αφήσει πίσω τη σύζυγο και την ανιψιά του, δεν διστάζει να μετακομίσει σε ένα καταφύγιο απόρων, όταν ζορίζεται από τις περιστάσεις και κυρίως, αφού βρίσκει τον μπελά του μετά από μια σημαντική, εν λευκώ ανάθεση ανακαίνισης της βιβλιοθήκης ενός πάμπλουτου επιχειρηματία (ο καταπληκτικός Γκάι Πιρς) με παρότρυνση του απερίσκεπτου, μισάνθρωπου γιου του (ταμένος στην ενσάρκωση ευειδών καθαρμάτων ο Τζο Άλγουιν), που ήθελε να κάνει έκπληξη στον ανύποπτο πατέρα.

Ο Τοθ δουλεύει σε οικοδομές, όταν η τύχη του φαίνεται να αλλάζει: με εντελώς διαφορετική συμπεριφορά, ο εν λόγω επιχειρηματίας τον προσεγγίζει απολογούμενος για την αδικαιολόγητη οργή του, του εκμυστηρεύεται πως ο σχεδιασμός του ησυχαστηρίου του, ενός προτύπου μοντερνισμού με καθαρές γραμμές και ιδιοφυή χρήση του χώρου, απέσπασε εγκώμια από τον κύκλο του, τον αποζημιώνει αφού του προσφέρει δυσεύρετες φωτογραφίες από σπίτια που έχτισε στη Βουδαπέστη (χαρακτηριστικά δείγματα Bauhaus, απεχθή προς την αισθητική των ναζί, χειρονομία που συγκινεί βαθιά τον Τοθ και το πληγωμένο Εγώ του) και κολακεύοντάς τον του προτείνει, στη μνήμη της μητέρας που υπεραγαπούσε, να κατασκευάσει ένα τεράστιο κοινοτικό κέντρο, ως φόρο τιμής στην αβανγκάρντ της αρχιτεκτονικής που ο Τοθ υπηρετεί, για να χαρεί όλος ο κόσμος και να αναδειχθεί το ταλέντο του.

The Brutalist Facebook Twitter
Η συνέχεια της ιστορίας είναι γεμάτη ανατροπές και εξελίξεις.

Το εγχείρημα δεν θα είναι απλό, ο όγκος είναι τεράστιος, τα έξοδα θέτουν αντικειμενικά και προσωπικά εμπόδια, παρά τις διαβεβαιώσεις για το αντίθετο, και όλοι γνωρίζουμε πως ο γάμος της τέχνης με το χρήμα, από τον Αϊζενστάιν με το Χόλιγουντ ως τον Ριβέρα με τον Ροκφέλερ, είναι ένας δρόμος στρωμένος με αγκάθια, σπάνια ως ποτέ ρόδινος, και συνήθως δραματικός στα όρια της καταστροφής και της καλλιτεχνικής ταπείνωσης.

Και αυτό είναι το πρώτο μισό ενός φιλμ, και όχι ακριβώς ταινίας, καθώς γυρίστηκε σε VistaVision και χρειάστηκαν χρόνια για να ολοκληρωθεί, 275 λεπτών, που στο Φεστιβάλ Βενετίας είδαμε σε δυο μέρη, με διάλειμμα 15 λεπτών να τα χωρίζει – ο Κόρμπετ συχνά επικαλέστηκε το όραμα έναντι της διάρκειας και την αξιοπρέπεια μπροστά στον όποιο συμβιβασμό. Η συνέχεια της ιστορίας είναι γεμάτη ανατροπές και εξελίξεις, με αποκορύφωμα μια αξέχαστη σκηνή στα λατομεία της Καράρα, εκεί όπου ο αρχοντικός και επιτηδευμένος Βαν Μπιούρεν, αφεντικό από τζάκι και μάλιστα με ψαρωτικά προεδρικό επώνυμο, πήγε με τον Τοθ για να διαλέξουν τα μάρμαρα του οικοδομήματος.

Σε ένα κινηματογραφικό χρονικό εξουσίας, καταστολής, επιβίωσης, αλλοτρίωσης και αναζήτησης ταυτότητας (εθνοτικής και καλλιτεχνικής) όπου το στυλ είναι ο στόχος, γίνεται σαφές ότι ο Μπρέιντι Κόρμπετ μιλάει για τον εαυτό του, και ταυτόχρονα εκ μέρους όλων των κινηματογραφιστών που μορφοποιούν το περιεχόμενο μέσα από τον φορμαλισμό της επιλογής τους, σε μια παραβολή για τις δυνατότητες του κινηματογράφου ως «ολιστικού» μέσου έκφρασης και τα πάθη της τέχνης, με επίκεντρο τον 20ό αιώνα.

Όπως στο Childhood of a Leader και το Vox Lux η εκπαίδευση ενός νέου με προσόντα τυράννου και οι πολλαπλές και τραγικές συνέπειες της φήμης, αντίστοιχα, έτσι και η πεισματικά ασυμβίβαστη οδύσσεια ενός αδίκως και παραδόξως λησμονημένου αρχιτέκτονα στο Brutalist σηματοδοτεί έναν ακόμη μεγάλο σταθμό του προηγούμενου αιώνα, την ιστορία ενός ανθρώπου που απασχολεί με το έργο του, κλυδωνίζεται μεταξύ της οραματικής φιλοδοξίας και της πλήρους καταστροφής και αντηχεί ως τις μέρες μας.

Με οδηγούς τον πλήρως αφοσιωμένο Έιντριαν Μπρόντι ως Τοθ, τον γεμάτο αυτοπεποίθηση, σπασμένο, ταπεινό, ανθεκτικό οικοδόμο μιας υψιπετούς ελπίδας (μας έκανε να ψάξουμε αν όντως υπήρξε, όπως και πρόπερσι η περίπτωση της Λίντια Ταρ της Κέιτ Μπλάνσετ, και η απάντηση είναι αρνητική) και τον master της αυταρχικής σαγήνης με το ανίατο οιδιπόδειο και τη θεατρινίστικη άρθρωση Γκάι Πιρς, το The Brutalist σίγουρα δεν αποτελεί απλώς το πορτρέτο μιας πολύπαθης ιδιοφυΐας, και, μετατοπίζοντας έντεχνα την υποκειμενικότητα της αφήγησης από το ανυπότακτο πνεύμα του πρωταγωνιστή σε όσους προσπαθούν να τον αφυπνίσουν και να τον κάμψουν, αποφεύγει τη συνταγή του τυπικού ιστορικού έπους με τη μανιχαϊστική συνδιαλλαγή του θυματοποιημένου καλλιτέχνη με τον διαβολικό αφέντη του.

The Brutalist Facebook Twitter
Ο Τοθ δουλεύει σε οικοδομές, όταν η τύχη του φαίνεται να αλλάζει.

Υποβάλλοντας με την έξοχη κινηματογράφηση, την κρουστή και τζαζ μουσική υπόκρουση του Ντάνιελ Μπλάμπεργκ (ελλείψει του σπουδαίου συνεργάτη του σκηνοθέτη, Σκοτ Γουόκερ, που απεβίωσε πρόσφατα και στη μνήμη του αφιερώνεται η ταινία) και την ασυνήθιστη μείξη της αυξομειούμενης κλίμακας και του απροσδόκητα σαρδόνιου χιούμορ (όποτε η ακραία ανέχεια συνυπάρχει με το γελοίον της φαυλότητας), η έγερση ενός εξιδανικευμένου, σχεδόν άπιαστου μνημείου πέρα από τα σύνορα ενός κόσμου που συνεχώς γκρεμίζεται από τα ίδια χέρια τα οποία προσλαμβάνουν τα σπουδαία μυαλά που υπέφεραν από την απληστία τους είναι στοχαστική πρόταση, ενδιαφέρουσα συζήτηση και συγκινητική κατάθεση ενός ρομαντικού σκηνοθέτη που αδιαλείπτως, ακόμη κι όταν υπερβάλλει, εμποτίζει με ποίηση την αιτιοκρατία.

«Το να πουλήσεις την ψυχή σου είναι το ευκολότερο πράγμα στον κόσμο. Αν σου ζητούσα όμως να την κρατήσεις, θα ήσουν σε θέση να καταλάβεις πόσο πιο δύσκολο είναι;», είναι μια από τις κρίσιμες ερωτήσεις στο σύμπαν του μυθιστορήματος Fountainhead της Άιν Ραντ, εκεί όπου ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος να υποδεχθεί το επίσης αμφιλεγόμενο έργο του Χάουαρντ Ρορκ. Περισσότερες απαντήσεις στον Brutalist, και όχι στο Megalopolis του Φράνσις Φορντ Κόπολα

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ