Το «Πάθος» του Γκοντάρ επιστρέφει στα σινεμά – είναι όμως για καλό;

Το «Πάθος» του Γκοντάρ επιστρέφει στα σινεμά – είναι όμως για καλό; Facebook Twitter
Ο Γκοντάρ συνεχίζει να στηλιτεύει τους περιορισμούς του σινεμά και να παράγει πολιτικά στρατευμένα, μη αφηγηματικά φιλμικά δοκίμια που στην καλή τους εκδοχή έμοιαζαν με το «Prenom: Carmen», στην κακή τους με το «Πάθος».
0

ΑΠΟ ΤΑ 2 Ή 3 ΠΡΑΓΜΑΤΑ που ξέρω γι’ αυτή και έπειτα το σινεμά του Γκοντάρ γίνεται αυστηρά δοκιμιακού χαρακτήρα και με τα χρόνια ολοένα και πιο εσωστρεφές, απαιτώντας ειδικές συνθήκες προβολής και ειδική μεταχείριση από όσους δεν ανήκουν στην ομάδα των σκληροπυρηνικών φαν του.

Στην πραγματικότητα, και αυτή η (ας την πούμε έτσι) δεύτερη καριέρα του Γκοντάρ έχει πολλές επιμέρους φάσεις – αν θέλουμε να γίνουμε κι εμείς προβοκάτορες, υπάρχει η περίοδος Τζίγκα Βερτόφ π.χ. που το κυριότερο που μας χάρισε είναι μάλλον μια ξεκαρδιστική σκηνή στο «Godard mon Amour» του Μισέλ Χαζαναβίσιους, η οποία αποδεικνύει γιατί το σινεμά δεν μπορεί να είναι προϊόν ανόθευτης δημοκρατικής διαδικασίας, κάτι που αντιλήφθηκε εκ των υστέρων και ο ίδιος ο (ισχυρογνώμων) Γκοντάρ. 

Στο φιλμ έχουμε αρκετό γυμνό –σχεδόν πάντα έχουμε, από ένα σημείο κι έπειτα‒, κλασική μουσική, ίδια μικρά ονόματα χαρακτήρων με τους ηθοποιούς που τους ενσαρκώνουν, για να μειωθεί η απόσταση μεταξύ αλήθειας και κινηματογραφικής αλήθειας, έχουμε και τη νεαρή Ιζαμπέλ Ιπέρ να ξεκαθαρίζει μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο ότι «δεν μπορείς να κάνεις πλάκα με την εργατική τάξη».

Στα ’80s oι προκλήσεις και η επιστροφή σε μια σχετική αφηγηματικότητα με το «Ο σώζων εαυτόν σωθήτω» έφεραν απρόσμενη εμπορική επιτυχία και μαζί τους αναγέννηση, μεγαλύτερους προϋπολογισμούς, περισσότερες συνεργασίες με σταρ και όλα αυτά ενώ ο δημιουργός συνέχιζε να εκδηλώνει μια σχέση αγάπης-μίσους για την τέχνη που υπηρετούσε, αν και στην πραγματικότητα ζούσε και ανέπνεε σινεμά ‒ οι αφορισμοί του είχαν έναν λανθάνοντα ναρκισσιστικό χαρακτήρα, σύμφυτο με το ζώδιο του Τοξότη στο οποίο ανήκε, για να μιλήσουμε επιστημονικά.

Ο Γκοντάρ συνεχίζει και σε αυτήν τη δεκαετία να στηλιτεύει τους περιορισμούς του σινεμά και να παράγει πολιτικά στρατευμένα, μη αφηγηματικά φιλμικά δοκίμια που στην καλή τους εκδοχή έμοιαζαν με το «Prenom: Carmen», στην κακή τους με το «Πάθος».

Το «Πάθος» του Γκοντάρ επιστρέφει στα σινεμά – είναι όμως για καλό; Facebook Twitter
Γνωρίζοντας την ύστερη εξέλιξη του σινεμά του, που τα τελευταία χρόνια έφτασε να θυμίζει περισσότερο video art, εδώ μπορείς να παρατηρήσεις έναν πρώιμο «αποχαιρετισμό στη γλώσσα».

Γνωρίζοντας την ύστερη εξέλιξη του σινεμά του, που τα τελευταία χρόνια έφτασε να θυμίζει περισσότερο video art, εδώ μπορείς να παρατηρήσεις έναν πρώιμο «αποχαιρετισμό στη γλώσσα». Το σχίσμα μεταξύ εικόνας και ήχου μεγαλώνει, όπως διαπιστώνουμε σε μια σειρά από σκηνές με επιτηδευμένο και εξόφθαλμα –περισσότερο από άλλες φορές‒ ασυγχρόνιστο ήχο. Μεταξύ άλλων, στην ταινία ένας σκηνοθέτης στήνει και γυρίζει αναπαραστάσεις πινάκων ζωγραφικής, από Γκόγια και Ελ Γκρέκο μέχρι Ντελακρουά.

Ο Γκοντάρ αρχικά τα είχε βρει με τον Βιτόριο Στοράρο και τον Ντιν Ταβουλάρις, οι οποίοι ταξίδεψαν ως την πόλη της Ρολ για να συνεργαστούν μαζί του και να βοηθήσουν σε αυτό το σκέλος της ταινίας. Όπως καταλαβαίνετε, ογκόλιθοι και οι δύο στους επιμέρους κλάδους τους, παραείχαν προσωπική άποψη για το πώς πρέπει να γίνουν τα πράγματα και οι διαφωνίες με τον Γκοντάρ ήταν διαρκείς. Ο βοηθός του ισχυρίζεται ότι στο τέλος ο σκηνοθέτης εξοργίστηκε τόσο που τους παράτησε σε ένα καφέ την ώρα που έκλεινε, δίχως ταξί για να γυρίσουν στο ξενοδοχείο και δίχως εισιτήρια επιστροφής για τις ΗΠΑ.  

Τελικά ο Γκοντάρ έμελλε να συνεργαστεί ξανά με τον θρυλικό Ραούλ Κουτάρ, ο οποίος τότε είχε να δουλέψει μια πενταετία. Οι Κάννες χαιρέτισαν την επιστροφή του διευθυντή φωτογραφίας με ένα βραβείο για τη δουλειά του στο φιλμ, στις σχετικές σκηνές ακούμε τον Γέρζι, τον Πολωνό σκηνοθέτη στο φιλμ να μιλά (ενίοτε και να διαμαρτύρεται) για το φως στην τρισδιάστατη ανασύνθεση των πινάκων, αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς όμως το οπτικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να συγκριθεί με αντίστοιχα εγχειρήματα του Γκρίναγουεϊ, για παράδειγμα, οπότε μάλλον δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο και για κομψοτέχνημα, όπως διαβάζουμε σε κριτικές της εποχής.

Το «Πάθος» του Γκοντάρ επιστρέφει στα σινεμά – είναι όμως για καλό; Facebook Twitter
Έχουμε και τη νεαρή Ιζαμπέλ Ιπέρ να ξεκαθαρίζει μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο ότι «δεν μπορείς να κάνεις πλάκα με την εργατική τάξη».

Αυτό ίσως να μην έρχεται απαραίτητα σε αντίθεση με τις προθέσεις του Γκοντάρ, που είναι πιθανό να ήθελε η κινηματογραφική εκδοχή του εκάστοτε πίνακα να ωχριά μπρος στην αυθεντική δημιουργία.

Κατά τα άλλα, στο φιλμ έχουμε αρκετό γυμνό –σχεδόν πάντα έχουμε, από ένα σημείο κι έπειτα‒, κλασική μουσική, ίδια μικρά ονόματα χαρακτήρων με τους ηθοποιούς που τους ενσαρκώνουν, για να μειωθεί η απόσταση μεταξύ αλήθειας και κινηματογραφικής αλήθειας, έχουμε και τη νεαρή Ιζαμπέλ Ιπέρ να ξεκαθαρίζει μέσα στο πρώτο δεκάλεπτο ότι «δεν μπορείς να κάνεις πλάκα με την εργατική τάξη». Με το κοινό σου όμως; Για τον Γκοντάρ, ναι. Όχι μόνο μπορείς, αλλά οφείλεις να κάνεις πλάκα με το κοινό σου, οφείλεις να το προκαλείς και να το πυροβολείς με ερωτήματα και ιδέες. Απλώς εδώ φοβόμαστε ότι οι βινιέτες που συνθέτουν το έργο δεν στοιχειοθετούν κάποιο υποτιμημένο «ανέκδοτο» ‒ υπάρχει λόγος που η ταινία παραμένει ξεχασμένη, ανάμεσα σε άλλες, αναμφίβολα πιο γοητευτικές και γόνιμες δουλειές του μέσα στη δεκαετία.

Το «Πάθος» προβάλλεται ξανά στα θερινά σινεμά.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ