ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Όταν η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο περιπλανιόταν στην Αθήνα την άνοιξη του 1967

Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
H Sandra Milo στην Αθήνα.
0

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ Sandra Milo στα 90 χρόνια της, στις 29 του περασμένου Ιανουαρίου, δεν πέρασε απαρατήρητος από τα ελληνικά μίντια, καθώς όλα θα αναπαρήγαγαν το δελτίο Τύπου τού ΑΠΕ-ΜΠΕ, που αναφερόταν στη «φελινική» ηθοποιό –καθώς η Millo εμφανιζόταν σε δύο από τις πιο σημαντικές ταινίες του Federico Fellini, το “8 ½” (1963), παίζοντας δίπλα στον Marcello Mastroianni και την χρωματικά ονειρική “Giulietta degli spiriti” (1965), συμπρωταγωνιστώντας με την Giulietta Masina–, χωρίς να γίνει λόγος, κάπου, για τη σχέση της ιταλίδας ηθοποιού με την Ελλάδα.

Η Sandra Milo, στα σίξτις, συνδεόταν με τον Έλληνα, εβραϊκής καταγωγής και σημαντικό παραγωγό της ιταλικής κινηματογραφίας Moris Ergas (Μόρις Έργκας), που είχε γεννηθεί στη Θεσσαλονίκη το 1922.

Η σχέση του Ergas με την Milo είχε περάσει από μεγάλα σκαμπανεβάσματα, απασχολώντας έντονα τον Τύπο της εποχής – καθώς η ζωή του ζευγαριού είχε μεταφερθεί στη δημόσια σφαίρα.

Από την ιταλική wiki μαθαίνουμε πως ο Ergas είχε μια δύσκολη ζωή ως νέος, λόγω της εβραϊκής καταγωγής του, καθώς στα χρόνια του Πολέμου, θα περιπλανιόταν από χώρα σε χώρα (Ελλάδα, Σερβία, Αλβανία, Ιταλία) και βασικά από στρατόπεδο συγκέντρωσης σε φυλακή, πριν ξεκινήσει να δημιουργεί τη σημαντική πορεία του ως παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών, στην Cinecittà, μετά τα μέσα του ’50.

Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
H Sandra Milo στην αρχή της Πατησίων – πίσω φαίνεται κι ένα μέρος της ταμπέλας του κινηματογράφου Αλάσκα.

Η πρώτη πολύ μεγάλη ταινία στην οποία συναντάμε τον Moris Ergas ως παραγωγό είναι το πολεμικό δράμα του Roberto Rossellini “Il generale Della Rovere” από το 1959 («Χρυσό Λιοντάρι» στην 20η Mostra, στη Βενετία). Η ταινία, που πραγματεύεται συναρπαστικά τον μετασχηματισμό ενός μικροαπατεώνα, που δουλεύει για τους γερμανούς κατακτητές, σε ήρωα της αντίστασης, όταν η Ιταλία βρισκόταν υπό κατοχή, το 1944, είχε προβληθεί σε πρώτο χρόνο στην Ελλάδα, ενώ «όλοι» θα την βλέπαμε, και σε αποκαταστημένες κόπιες, όταν θα παιζόταν ξανά στις αίθουσες το 2017. Εκεί, σ’ αυτήν την ταινία, συμπρωταγωνίστρια του Vittorio De Sica (που κρατούσε τον κεντρικό ρόλο) ήταν η Sandra Milo (που ήδη σχετιζόταν με τον Moris Ergas).

Φυσικά ο Ergas, ως παραγωγός, θα δούλευε και για άλλες ταινίες, έχοντας για πρωταγωνίστρια την Sandra Milo, όπως τις «Κοκκέτες Πολυτελείας» (1960) σε σκηνοθεσία Antonio Pietrangeli, “Vanina Vanini” (1961) ξανά του Roberto Rossellini κ.λπ., ενώ θα έριχνε χρήματα και σε αρκετές ακόμη, χωρίς την Milo μπροστά από τις κάμερες, σαν τις “Kapò” (1960) του Gillo Pontecorvo και “Una vita violenta” (1962) σε σενάριο Pier Paolo Pasolini.

Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Η Sandra Milo στον Λυκαβηττό.
Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Από την πρώτη προβολή στην Αθήνα της ταινίας του Roberto Rossellini «Ο Στρατηγός Ντέλλα Ρόβερε» (1959), σε παραγωγή του Moris Ergas, με τον Vittorio De Sica, την Sandra Milo κ.ά.

Η σχέση του Ergas με την Milo είχε περάσει από μεγάλα σκαμπανεβάσματα, απασχολώντας έντονα τον Τύπο της εποχής – καθώς η ζωή του ζευγαριού είχε μεταφερθεί στη δημόσια σφαίρα. Υπήρξαν πολλά παράλληλα περιστατικά, όχι και τόσο ευχάριστα, που δεν έχει νόημα τώρα να αναφερθούν, και τα οποία, μετά τον χωρισμό τους, περιστρέφονταν γύρω από την διεκδίκηση της επιμέλειας της κόρης τους. Μέσα σ’ αυτό το σκηνικό η Sandra Milo θα επισκεπτόταν για δεύτερη φορά την Αθήνα, στις 26 Μαρτίου 1967.

Η παρουσία της ιταλίδας σταρ, στη χώρα μας, δεν είχε περάσει απαρατήρητη από τα μίντια της εποχής. Η Milo ήταν τότε η πρωταγωνίστρια των ταινιών του Fellini, ήταν γνωστά τα προβλήματα της σχέσης της με τον Ergas και γι’ αυτό το λόγο δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ την είχαν από κοντά. Και κάπως έτσι η ιταλίδα σταρ θα δήλωνε στο περιοδικό «Εικόνες» (στον Μάνο Χάρη): «Ο πατέρας του παιδιού μου είναι Έλληνας. Θέλω κι εγώ να γίνω Ελληνίδα και να δώσω στην κόρη μου την ελληνική υπηκοότητα». Τι είχε γίνει; Όπως διαβάζουμε στις «Εικόνες» της 7ης Απριλίου 1967 (δεκατέσσερις μέρες πριν από το πραξικόπημα):

«Μια εβδομάδα πριν από την ημέρα της δικής της αφίξεως (στην Αθήνα), ήλθε ο Έργκας, μαζί με την μικρή και την γκουβερνάντα της. Ακολούθησε η άφιξη της Σάντρα και του δικηγόρου της, ο οποίος με τη συνεργασία αθηναίου συναδέλφου του άρχισαν τις απαραίτητες διατυπώσεις και ενέργειες στο υπουργείο Εξωτερικών και σε άλλες αρμόδιες υπηρεσίες με δύο στόχους: Πρώτον να αναγνωρισθή νομίμως το παιδί και δεύτερον να αποκτήσει την ελληνική υπηκοότητα η Σάντρα. Ωστόσο οι δουλειές του καλούσαν στη Ρώμη τον κ. Έργκας, και έτσι έμειναν μόνες, τις υπόλοιπες ημέρες, η μαμά με την κόρη, οι δύο “υποψήφιες Ελληνίδες”».

Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Η Sandra Milo στο τελεφερίκ του Λυκαβηττού.

Τέλος πάντων τα πράγματα δεν θα εξελίσσονταν καλά, για κανέναν, καθότι η Sandra Milo, όπως θα έγραφαν τότε οι εφημερίδες «απέβλεπον εις την απαγωγήν της θυγατρός της», με αποτέλεσμα ο Moris Ergas να μηνύσει την γκουβερνάντα τού παιδιού και όποιον άλλον θα μπορούσε να «μετέχει της αφαιρέσεως της πατρικής εξουσίας». Βασικά στο κέντρο της υπόθεσης ήταν η ίδια η Milo, η οποία είχε κατορθώσει εν τω μεταξύ να φύγει από την Αθήνα την ημέρα του πραξικοπήματος, στις 21 Απριλίου 1967 (έτσι είχε γραφτεί στον Τύπο), μαζί με το παιδί και την γκουβερνάντα του, οδεύοντας προς άγνωστη κατεύθυνση, πριν επιστρέψει, τελικά, στη Ρώμη στις 9 Μαΐου.

Η ιστορία έχει και συνέχεια, και μάλιστα στα ελληνικά δικαστήρια, στα οποία θα κατέφευγε η Sandra Milo, επαναδιεκδικώντας την επιμέλεια του παιδιού, που είχε δοθεί στον Moris Ergas (μετά την «απαγωγή» του), αλλά όλα αυτά δεν έχουν πλέον ιδιαίτερη σημασία.

Σημασία έχουν μόνον οι πολύ ωραίες φωτογραφίες τής ιταλίδας ηθοποιού στην Αθήνα, στον Λυκαβηττό, στα Χαυτεία, στο Μοναστηράκι, στα καταστήματα Αδελφοί Λαμπρόπουλοι και αλλού, τραβηγμένες από τον Παναγιώτη Δεληκάρη (για τις «Εικόνες») στο τέλος Μαρτίου και στις αρχές Απριλίου του 1967...

Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Η Sandra Milo γυρίζει μια λατέρνα (μάλλον στο Μοναστηράκι).
Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Η Sandra Milο αριστερά στα καταστήματα Αδελφοί Λαμπρόπουλοι και δεξιά στο Μοναστηράκι.
Η αξιαγάπητη Ιταλίδα ηθοποιός Σάντρα Μίλο, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, περιπλανιέται στην Αθήνα την άνοιξη του 1967 Facebook Twitter
Η Sandra Milο στην Αθήνα.
Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ