ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι

50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι Facebook Twitter
Μισός αιώνας συμπληρώθηκε χθες το βράδυ από την ώρα που εγκατέλειψε τον μάταιο αλλά και μοναδικό τούτο κόσμο στα 65 της η Άννα Μανιάνι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

ΜΙΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΕ χθες το βράδυ από την ώρα που εγκατέλειψε τον μάταιο αλλά και μοναδικό τούτο κόσμο στα 65 της η Άννα Μανιάνι στις 26 Σεπτεμβρίου του 1973, λίγες ώρες μόνο μετά από την πρεμιέρα της τελευταίας ταινίας που εμφανίστηκε ποτέ (Correva l’anno di grazia 1870) στο πλευρό του Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Ο καρκίνος στο πάγκρεας έδωσε τέλος σε μια θυελλώδη ζωή που έμοιαζε με σενάριο από τις ταινίες της. Ο προτελευταίος της ρόλος ήταν ένα τιμητικό πέρασμα την προηγούμενη χρονιά στο Roma του Φελίνι – η τρίτη ταινία με την αιώνια πόλη στον τίτλο της όπου έπαιξε μετά τη Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη (1947) του Ροσελίνι, που κατοχύρωσε τη μεγαλειώδη ισχύ της στο παγκόσμιο σινεμά, και το Μάμα Ρόμα (1962) του Παζολίνι.

Μία από τις πιο γνωστές ατάκες της άλλωστε ήταν και η εξής: «Δεν υπάρχουν, αγάπη μου, μεγάλα πάθη. Υπάρχουν μόνο μικροί έρωτες που μπορεί να κρατήσουν λίγο ή λίγο παραπάνω».

Όλες αυτές τις ταινίες τις είδα για πρώτη φορά σε αφιερώματα στην τηλεοπτική «Κινηματογραφική Λέσχη», προηγουμένως όμως είχα δει, θυμάμαι, σε πολύ τρυφερή ηλικία (και πάλι στην τηλεόραση) αυτήν τη δύναμη της (μεσογειακής) φύσης σε αμερικανικές ταινίες όπως ο Φυγάς, πλάι στον Μάρλον Μπράντο, στο «Στιγματισμένο Ρόδο» (για την ερμηνεία της στο οποίο κέρδισε και το Όσκαρ) πλάι στον Μπαρτ Λάνκαστερ και στο ελεγειακό μελόδραμα «Άγριος είναι ο άνεμος» (Wild is the Wind, απ’ όπου και το ομώνυμο τραγούδι που θα διασκεύαζε μοναδικά ο Bowie δύο δεκαετίες αργότερα) πλάι στον Άντονι Κουίν. 

CHECK 50 χρόνια χωρίς την Άννα Μανιάνι Facebook Twitter
Στον «Φυγά» πλάι στον Μάρλον Μπράντο. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Κι εκεί όμως ήταν τόσο εκφραστική, εκρηκτική, εκστατική, συγχρόνως γήινη και απόκοσμη η παρουσία της, οι χαρακτηριστικές κινήσεις (τα χέρια της στον λαιμό, οι παλάμες στο κούτελο) και το μαγνητικό βλέμμα της – στοιχεία αμίμητα, που επιχείρησαν πάντως να μιμηθούν πολλές μεγάλες ηθοποιοί που ήρθαν αργότερα (κάποιες από τις πιο μελοδραματικές ερμηνείες της Μέριλ Στριπ, ειδικά στις Γέφυρες του Μάντισον, μοιάζουν με φόρο τιμής στη Μανιάνι). 

Οι διάσημες ιταλικές ταινίες της, όμως, είναι αυτές που την καθιέρωσαν ως «το σύμβολο μιας κατεστραμμένης χώρας αλλά επίσης και ως το σύμβολο της πιθανής της αναγέννησης». Ο Αλμπέρτο Μοράβια έλεγε ότι η Άννα Μανιάνι είχε κατορθώσει «να κάνει κάτι που συμβαίνει εξαιρετικά σπάνια στον κόσμο του σινεμά και του θεάτρου: να συγχωνεύσει τη δική της μετεωρική πορεία με τη μυστηριώδη και αμφιλεγόμενη τροχιά αυτού του κομήτη που αποκαλείται… Ιστορία».

Υπάρχει ένα πολύ ωραίο ντοκιμαντέρ του 2019 (είχε προβληθεί πριν από τρία χρόνια νομίζω στις Νύχτες Πρεμιέρας) με τίτλο Το πάθος της Άννα Μανιάνι («La passione di Anna Magnani), όπου σε κάποιο σημείο την ρωτάει ένας δημοσιογράφος ποιες ήταν οι μεγαλύτερες χαρές της ζωής της. Η απόκρισή της είναι μια παγερή σιωπή. Κρατά την αναπνοή της και ανασηκώνει το βλέμμα σαν να προσπαθεί να σκεφτεί κάποια πολύ μεγάλη χαρά και να μην τη βρίσκει.

Μία από τις πιο γνωστές ατάκες της άλλωστε ήταν και η εξής: «Δεν υπάρχουν, αγάπη μου, μεγάλα πάθη. Υπάρχουν μόνο μικροί έρωτες που μπορεί να κρατήσουν λίγο ή λίγο παραπάνω». Πιο ελπιδοφόρο, πάντως, είναι το κομμάτι «Anna verrà» που της είχε αφιερώσει καμιά δεκαπενταριά χρόνια μετά τον θάνατό της ο σπουδαίος Ναπολιτάνος τραγουδοποιός Pino Daniele (και μου το είχαν μάθει κάτι Ιταλοί ένα καλοκαιρινό βράδυ κάποτε στην Κεφαλονιά): «Η Άννα θα ’ρθει ξανά και θα είναι μια ηλιόλουστη μέρα και τότε, ναι, θα σ’ αναζητήσω, για να ονειρευτούμε ξανά, ναι ξανά…». 

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ