ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Στην ταινία μια σειρά φόνων ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας παράκτιας επαρχιακής κωμόπολης στην Κίνα.
0

Αν κάτι ισχύει πέραν πάσης αμφιβολίας για τα μεγάλα, τα μεσαία και τα μικρομεσαία φεστιβάλ του εξωτερικού, είναι ότι προβάλλεται σ’ αυτά ένας υπέρογκος αριθμός ταινιών. Γι’ αυτό εκατοντάδες δημιουργοί εκεί έξω κάνουν σινεμά που στοχεύει πρωτίστως σε φεστιβαλική πορεία, και έχουν πολλές ευκαιρίες να πραγματοποιήσουν τέτοια – και τα φεστιβάλ είναι υπεράριθμα και καθένα από αυτά διαθέτει μπόλικα τμήματα. Ακόμα και μεγάλα φεστιβάλ που έχουμε παρακολουθήσει διά ζώσης έχουν παράλληλα τμήματα τα οποία ανακαλύπτουμε σε δεύτερο χρόνο επειδή έγινε δεκτή σ’ αυτά εγχώρια παραγωγή – επισήμως προσποιούμαστε ότι πανηγυρίζουμε και την ίδια ώρα ανοίγουμε στα κρυφά την επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ και ψάχνουμε τις υποκατηγορίες της, για να εντοπίσουμε το επίμαχο τμήμα και να αντλήσουμε τις απαραίτητες πληροφορίες. 

Tο «Ένα κάποιο βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών δεν ανήκει σ’ αυτήν τη (δευτερεύουσα) κατηγορία τμημάτων. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο τμήμα των Καννών και έχουν ξεπηδήσει από εκεί δημιουργοί και ταινίες που σήμερα λατρεύουμε. Συχνά περιλαμβάνει τίτλους με θετικότερη κριτική υποδοχή από (τουλάχιστον) τις μισές συμμετοχές του επίσημου διαγωνιστικού και ταινίες που δεν χώρεσαν στο τελευταίο, κατά ένα μέρος επειδή οι προγραμματιστές του φεστιβάλ στηρίζουν επιφανείς δημιουργούς που ξεκίνησαν από την Κρουαζέτ και έχτισαν το όνομά τους χάρη σ’ αυτή – και από μια πλευρά πολύ καλά κάνουν. 

Κάποιοι Έλληνες θεατές ίσως πρόλαβαν να δουν την ταινία στις Νύχτες Πρεμιέρας, ευτυχώς προστέθηκε στον κατάλογο του Cinobo κι έτσι θα μπορέσουν να το ανακαλύψουν περισσότεροι.

Για να επανέλθουμε, όμως, σε όσα γράφαμε στην αρχή, το κακό με τον υπερβολικό αριθμό συμμετοχών είναι ότι μια ταινία λιγότερο γνωστού δημιουργού που δεν έχει καταφέρει να χτίσει buzz και έχει την ατυχία να προβληθεί σε μέρες με «μποτιλιάρισμα» κινδυνεύει να περάσει απαρατήρητη από την πλειονότητα της κριτικής. Κι αυτό μπορεί να επηρεάσει την πορεία της μετά το φεστιβάλ – την αγορά, τη διανομή, την παρουσία της σε λίστες με τα καλύτερα της χρονιάς και, βασικά, τη διάδοσή της. Τέτοια ήταν η περίπτωση του Only the river flows το 2023. Μόλις έντεκα οι κριτικές στο Rotten Τomatoes, παντελής η απουσία του από το σοβαρότερο Metacritic. Κάποιοι Έλληνες θεατές ίσως πρόλαβαν να το δουν στις Νύχτες Πρεμιέρας, ευτυχώς προστέθηκε στον κατάλογο του Cinobo κι έτσι θα μπορέσουν να το ανακαλύψουν περισσότεροι.

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Υπάρχουν ταινίες όπου μεγαλύτερο spoiler δεν συνιστά το να γράψεις τι γίνεται αλλά τι αφορούν και, κυρίως, «πώς» μιλούν γι’ αυτό.

Στην ταινία μια σειρά φόνων ταράζει τα λιμνάζοντα νερά μιας παράκτιας επαρχιακής κωμόπολης στην Κίνα. Ένας νεαρός αστυνομικός αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση. Υπό την πίεση των ανωτέρων του για άμεσα αποτελέσματα, ο ήρωας φτάνει σύντομα στην πολυπόθητη σύλληψη, με το πρόσωπο του συλληφθέντα να είναι αρκετά περιθωριακό, άρα και αρεστό στη διοίκηση. Μήπως, όμως, ο πραγματικός ένοχος εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί έξω; Και μήπως ο μεγαλύτερος κίνδυνος πηγάζει από ένα σύστημα προγραμματισμένο να συγκαλύπτει κακουργηματικά τις ατέλειές του;

Η πρώτη ώρα της ταινίας θα ευχαριστήσει τον φαν των βραδύκαυστων θρίλερ αστυνομικής προδικασίας, ο οποίος θα νιώσει ότι παρακολουθεί το καλλιτεχνικό παιδί του υπνωτιστικού Memories of murder του Μπονγκ Τζουν-Χο και του Police, Adjective του Κορνέλιου Πορουμπόιου. Στο πρώτο η ταινία παραπέμπει λόγω της σχολαστικής ανάδειξης της πληροφορίας, του υπνωτιστικού ρυθμού και της πεποίθησης ότι η διοικητική πλημμέλεια ευνοεί τη δράση και την εδραίωση του (πολύ πιο οργανωμένου) Κακού. Το δεύτερο το θυμίζει επειδή καταδεικνύει το γραφειοκρατικό σύστημα ως μεγαλύτερο σύμμαχο ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος και επικαλείται το γνώριμο, πικρό χιούμορ του ρουμανικού νέου κύματος. 

«Only the river flows»: Ένα άγνωστο neo-noir διαμάντι του κινεζικού σινεμά Facebook Twitter
Η πρώτη ώρα της ταινίας θα ευχαριστήσει τον φαν των βραδύκαυστων θρίλερ αστυνομικής προδικασίας.

Κι εκεί που έχεις νιώσει πια ασφαλής στο φιλμικό σύμπαν, εκεί που έχεις εξοικειωθεί με τη γλώσσα της ταινίας και έχεις εφησυχάσει ίσως λόγω της οικειότητας (ή της ραθυμίας), έρχεται μια σκηνή-σοκ και δίνει τη σκυτάλη σε μια άλλη ταινία, φυσική μα απρόβλεπτη συνέχεια εκείνης που προηγήθηκε. Με μια γενναία στροφή, η αφήγηση από αντικειμενική μετατρέπεται σε υποκειμενική και σημείο αναφοράς γίνονται οι μεστές δημιουργίες του Ατόμ Εγκογιάν για την πάντα διαφεύγουσα φύση της αλήθειας, οι οποίες συνήθιζαν να συσχετίζουν την εν λόγω θεματική (και) με την κινηματογραφική εικόνα και το βίντεο.

Δεν κάνει να πούμε περισσότερα, υπάρχουν ταινίες όπου μεγαλύτερο spoiler δεν συνιστά το να γράψεις τι γίνεται αλλά τι αφορούν και, κυρίως, «πώς» μιλούν γι’ αυτό. Αν αγαπάτε τον arthouse κινηματογράφο, δείτε οπωσδήποτε αυτή την ταινία με το υπέροχο πόστερ που παραπέμπει στην «Κραυγή» του Μουνκ, και κρατήστε το όνομα του 32χρονου Γουέι Σουτζούν, πρόκειται για μεγάλο ταλέντο. 

Η ταινία «Only the River Flows» είναι διαθέσιμη στο Cinobo.

Οθόνες
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καλοκαίρι είναι και θέλει το θερινό του

Pulp Fiction / Καλοκαίρι είναι και θέλει το θερινό του

O Θοδωρής Κουτσoγιαννόπουλος συγκεντρώνει την πιο πλήρη κινηματογραφική λίστα του καλοκαιριού: Πολυαναμενόμενα blockbusters, κλασικές επανεκδόσεις, ευρωπαϊκές πρεμιέρες και ελληνικές ταινίες σε πρώτη προβολή, που θα απολαύσουμε στα θερινά σινεμά της πόλης, πάντα παρέα με τη Fischer.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ