ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«Η Μεγάλη Ανατριχίλα»: Μια παρέα που έγραψε όντως ιστορία

«Η Μεγάλη Ανατριχίλα»: Μια παρέα που έγραψε όντως ιστορία Facebook Twitter
Eίναι ταινία που ωφελεί να επισκέπτεσαι ανά τακτά (ή άτακτα) χρονικά διαστήματα η «Μεγάλη Ανατριχίλα».
0

ΤO ΓΝΩΣΤΟ ΡΗΤΟ θέλει τις παρέες να γράφουν ιστορία. Αν αναφερόμαστε σε μια ομάδα ανθρώπων με κοινό στόχο που τα βρίσκουν μεταξύ τους και τον επιδιώκουν από κοινού, μπορούμε να το καταλάβουμε και να το αποδεχτούμε, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός ο στόχος επηρεάζει έναν ευρύτερο αριθμό τρίτων. Συνήθως αυτή η ιστορία αφορά αποκλειστικά την παρέα. Και όταν τα μέλη της παρέας έχουν χαθεί και ξανασυναντηθούν μετά από καιρό, η επανένωση αποτελεί ένα ραντεβού με την ιστορία, για να χρησιμοποιήσουμε ένα δημοφιλές εγχώριο σύνθημα που έκανε θραύση την περίοδο που κυκλοφόρησε η ταινία. 

Στη «Μεγάλη Ανατριχίλα», όπου πρωταγωνιστεί η μεικτή (μεταγενέστερων) πρωταγωνιστών των ‘80s, μια παρέα φίλων ενώνεται ξανά μετά από χρόνια. Aφορμή η κηδεία ενός μέλους της, άλλωστε μετά τα πρώτα -άντα τα reunions γίνονται κυρίως σε γάμους, βαπτίσεις και κηδείες. Θα περάσουν ένα Σαββατοκύριακο μαζί, έχοντας συντροφιά και έναν outsider, τη νεαρή φίλη του εκλιπόντα, που θα συνδεθεί μαζί τους επειδή φέρει κάτι από το πνεύμα του. Μέσα σε αυτό το Σαββατοκύριακο το παρελθόν θα ξυπνήσει, ανεκπλήρωτοι έρωτες θα φουντώσουν, κοιμώμενες έριδες θα ενεργοποιηθούν και η διάθεση για σαχλαμαρισμούς θα επανέλθει, ως μέρος όσων τους ένωσαν κάποτε.

Η συγκεκριμένη παρέα, μέσα από το δράμα της, μέσα από τη δική της ιστορία δηλαδή, κατάφερε να γράψει ιστορία κινηματογραφική, ως χαρακτηριστικό δείγμα του εμπορικού σινεμά των ‘80s.

Κάποια χαρακτηριστικά τους παρέμειναν αναλλοίωτα, οι ρόλοι ανάμεσά τους μοιάζουν μοιρασμένοι από παλιά. Η Γκλεν Κλόουζ, για παράδειγμα, είναι η μητέρα της συντροφιάς – προ «Ολέθριας Σχέσης» και «Επικίνδυνων Σχέσεων» η Κλόουζ είχε τυποποιηθεί σε μητρικούς ρόλους. Έχει μάλλον την πιο στενάχωρη ιστορία, καθώς ήταν ερωτευμένη με τον νεκρό, μα θλίβεται βωβά, προτιμά να μοιράσει χαμόγελα και να φροντίσει τους πάντες, εν μέρει σε μια προσπάθεια εξορκισμού της επώδυνης αλλαγής. Επιτρέψτε μας να κάνουμε μια παρένθεση στο σημείο αυτό, για να επισημάνουμε πόσο ανεπτυγμένο ερμηνευτικό ένστικτο είχε η Κλόουζ από την αρχή της καριέρας της. Σε μια σκηνή όπου η σύντροφος του νεκρού μιλά τρυφερά για εκείνον και για τις συνήθειές του, βλέπουμε την Κλόουζ μέσα στο κάδρο να ρίχνει ένα βλέμμα κινούμενο μεταξύ ζήλιας και (διακριτικής) απαξίωσης, αναδεικνύοντας μια ακόμα πτυχή του χαρακτήρα της και γνωστοποιώντας στον θεατή τη διάθεσή της απέναντι σε εκείνη που έχει τον λόγο. Κι όλα αυτά με μια στιγμιαία επινόησή της, καθώς στο σενάριο δεν μετέχει ενεργά στη σκηνή.

«Η Μεγάλη Ανατριχίλα»: Μια παρέα που έγραψε όντως ιστορία Facebook Twitter
Γκλεν Κλόουζ και Κέβιν Κλάιν.

Ωστόσο, μαζί με όσα έμειναν ίδια, υπάρχουν κι εκείνα που άλλαξαν. Υποσχέσεις που δεν τηρήθηκαν, κανόνες ηθικής που ποδοπατήθηκαν, μια σειρά από «εγώ ποτέ» του παρελθόντος, με τα οποία το παρόν γελάει κελαρυστά. Αλλάζουμε, πότε προς το καλύτερο, κάποτε προς το χειρότερο, και η παλιοπαρέα, ως κομμάτι της προσωπικής ιστορίας μας, έρχεται για να επισημάνει την αλλαγή, με όλες τις ματαιώσεις και τις διαψεύσεις της, και να μας βυθίσει στη μελαγχολία της νοσταλγίας. Όμως, την ίδια στιγμή υπογραμμίζει εμφατικά κι εκείνο που παραμένει σταθερό μέσα στον χρόνο, την ανάγκη μας για μικρές και μεγάλες εκδηλώσεις τρυφερότητας, για χορευτικές παρορμήσεις και μουσικές εκτονώσεις, για εξηγήσεις και εξομολογήσεις, για φλερτ και για έρωτα. Για παρέα, εν ολίγοις. Και η συγκεκριμένη παρέα, μέσα από το δράμα της, μέσα από τη δική της ιστορία δηλαδή, κατάφερε να γράψει ιστορία κινηματογραφική, ως χαρακτηριστικό δείγμα του εμπορικού σινεμά των ‘80s, αλλά και μουσική: εκδόθηκαν όχι ένα, αλλά δύο σάουντρακ με τραγούδια της ταινίας, όλα τους από τα νεανικά χρόνια των ηρώων – τα '60s και τα '70s. 

Eίναι ταινία που ωφελεί να επισκέπτεσαι ανά τακτά (ή άτακτα) χρονικά διαστήματα η «Μεγάλη Ανατριχίλα». Κάνει καλό να την επιθεωρείς, όχι τόσο για να τσεκάρεις πού στέκεσαι ως προς αυτή, αλλά πού βρίσκεσαι σε σχέση με σένα και τους γύρω σου. Όταν τη χρειάζεσαι, σου λέει πολλά. Όταν δεν την πολυέχεις ανάγκη, σου λέει λιγότερα, αλλά γνωρίζεις ότι βρίσκεσαι σε καλά χέρια. Πάνω κάτω το ίδιο ισχύει και για τις παρέες.

Η «Μεγάλη Ανατριχίλα» (Τhe Big Chill, 1983) προβάλλεται σε επανέκδοση από 27/06 στο Σινέ Διάνα.

Οθόνες
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ