O Ιησούς πάει σινεμά

O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
Ο Σεσίλ ντε Μιλ μετέφερε στην οθόνη τα Πάθη του Ιησού με την ταινία του Ο Βασιλεύς των Βασιλέων
0

Όπως σε όλα τα καλά θρίλερ, τον τρομακτικό πρωταγωνιστή τον κρύβουν για το εφέ της έντασης και της αγωνίας. Σε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες όλων των εποχών, τον Μπεν Χουρ, ο Ιησούς έκανε δύο κρίσιμα περάσματα, επηρεάζοντας σχεδόν μυστικιστικά τον Εβραίο ήρωα, οδηγώντας τον πνευματικά στον Κώδικα Ντα Βίντσι.

Όλα συνέβησαν γύρω από το κολοσσιαίο μυστικό που θα δυναμίτιζε τα θεμέλια του χριστιανισμού: είχε ο Χριστός απογόνους; Μα και να μην είχε, έχουμε δει τόσες απεικονίσεις του στο σινεμά, που μπορούμε άνετα να βρούμε τους σωσίες του να κυκλοφορούν.

Ακόμη θυμάμαι τις γριές να διαδηλώνουν, όπως και με τις ταυτότητες, έξω από τις αίθουσες στο κέντρο της Αθήνας. Η ταινία κατέβηκε την πρώτη μέρα προβολής της και στην Ιταλία μια βόμβα σε σινεμά αφαίρεσε ζωές, με τον Φράνκο Τζεφιρέλι να βρίσκεται ανάμεσα στους μαχόμενους τον Αντίχριστο.

Ήδη από το 1902, το σινεμά στο μπουσούλημά του δεν παρέλειψε να δημιουργήσει ένα ταμπλό από θείες εικόνες με τον τίτλο Η Ζωή και το Δράμα του Ιησού Χριστού, σε παραγωγή της γαλλικής Pathe. Οι τεχνικοί, σε δείγμα της αφοσίωσής τους, χρωμάτισαν με τα χεράκια τους τα καρέ του φιλμ, έχοντας καπαρώσει το ρεκόρ της πρωτιάς στα βιβλικά έπη που θα ακολουθούσαν.

Το μεγαλύτερο από εκείνα τα λείψανα της βουβής περιόδου είναι ο Βασιλεύς των Βασιλέων του Σεσίλ ντε Μιλ. Πολύ γρήγορα, η κατάρα για τους ηθοποιούς που ενσάρκωσαν το Χριστό άρχισε να πλανιέται στον αέρα. Ωστόσο, ο κύριος Χ. Β. Γουόρνερ, ο original Βασιλεύς, όχι μόνο δεν έπαθε τίποτε αλλά συνέχισε να εργάζεται μέχρι τα βαθιά του γεράματα ως καρατερίστας.

Προφανώς, οι συνωμοσιολόγοι είχαν άλλα παραδείγματα στο μυαλό τους. Όπως το σεπτό Ντέιβιντ Πάουελ, τον Χριστό του Τζεφιρέλι, που με την οστεϊκή αδυναμία του και το βαθύ γαλανό του βλέμμα μαγνητίζει ακόμη τα αποσβολωμένα τηλεοπτικά πλήθη των συνελλήνων μας κάθε Μεγάλη Εβδομάδα. Μπορεί ο Πάουελ να ζει, αλλά σίγουρα δεν βασιλεύει - η επιτυχία του αποδόθηκε σε σωστό κάστινγκ και όχι σε ιδιαίτερο ταλέντο, παρά τις θεατρικές του περγαμηνές.

O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
Ο Αλέξης Γκόλφης υποδύθηκε τον Μανωλιό στην τηλεοπτική σειρά του Βασίλη Γεωργιάδη Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, και αγαπήθηκε από τους θεατές των ηρωικών '70s.

Αντίστοιχα, ο δικός μας Αλέξης Γκόλφης υποδύθηκε τον Μανωλιό στην τηλεοπτική σειρά του Βασίλη Γεωργιάδη Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται, και αγαπήθηκε από τους θεατές των ηρωικών '70s. Ο Γκόλφης εγκατέλειψε αμέσως κάθε προσπάθεια σοβαρής καριέρας και πρόσφατα τα εγκόσμια, ξεχασμένος κι εγκαταλελειμμένος από φίλους και συγγενείς. Η ερμηνεία του ήταν άτονη και ακατέργαστη, η μορφή του όμως θεωρήθηκε σωστή και ταιριαστή στο περιεχόμενο του έργου του Καζαντζάκη.

Αντίστοιχα, στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος, χρόνια πριν από τον Ζιλ Ντασέν, ο Πιέρ Βανέκ είχε περάσει απαρατήρητος, δίπλα στη Μελίνα/Μαγδαληνή. Το Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται είχε προκαλέσει σχετική αναταραχή στους εκκλησιαστικούς κύκλους πριν προβληθεί, πταίσμα σε σχέση με όσα ακολούθησαν τον Τελευταίο Πειρασμό του Μάρτιν Σκορσέζε το 1987.

O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
Στην κινηματογραφική μεταφορά του ο Χριστός Ξανασταυρώνεται από τον Ζιλ Ντασέν ο Πιέρ Βανέκ είχε περάσει απαρατήρητος, δίπλα στη Μελίνα/Μαγδαληνή.
O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
O Τελευταίος Πειρασμός του Μάρτιν Σκορσέζε το 1987 προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στους εκκλησιαστικούς κύκλους, ενώ ο Γιουίλιαμ Νταφόε έπαιξε στιβαρά, προσπερνώντας το κλισέ φευγάτο βλέμμα για χάρη ενός βασανισμένου Θεανθρώπου.

Ακόμη θυμάμαι τις γριές να διαδηλώνουν, όπως και με τις ταυτότητες, έξω από τις αίθουσες στο κέντρο της Αθήνας. Η ταινία κατέβηκε την πρώτη μέρα προβολής της και στην Ιταλία μια βόμβα σε σινεμά αφαίρεσε ζωές, με τον Φράνκο Τζεφιρέλι να βρίσκεται ανάμεσα στους μαχόμενους τον Αντίχριστο. Ο Γουίλεμ Νταφόε πάντως έπαιξε στιβαρά, προσπερνώντας το κλισέ φευγάτο βλέμμα για χάρη ενός βασανισμένου Θεανθρώπου.

Μέχρι τότε, είχαμε δει παραλλαγές του Χριστού από τους πιο απίθανους ηθοποιούς. Τον Σουηδό Μαξ Φον Σίντοου με μαύρα μαλλιά και λευκή επιδερμίδα στη συμβατική μεγαλοπρέπεια της Μεγαλύτερης Ιστορίας του Κόσμου, τον άχρωμο Τεντ Νίλι στο ψυχεδελικό και ακίνδυνο μιούζικαλ Ιησούς Χριστός Υπέρλαμπρο Άστρο, τον βουτυρομπεμπέ Τζέφρι Χάντερ στο remake του Βασιλιά των Βασιλέων.

O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
Ο άχρωμο Τεντ Νίλι υποδύθηκε τον Ιησού στο ψυχεδελικό και ακίνδυνο μιούζικαλ Ιησούς Χριστός Υπέρλαμπρο Άστρο.

Ο Χάντερ είναι ο μόνος που ταιριάζει με τη φήμη της κατάρας. Μετά το θείο ρόλο, που υποδύθηκε στα 33 του χρόνια, η καριέρα του γλίστρησε στα φτηνά γουέστερν, έπαθε εγκεφαλικό, σωριάστηκε και τραυματίστηκε γλιστρώντας, και τελικά πέθανε και από το εγκεφαλικό και από την πτώση.

Ο Τζιμ Καβίζελ, ο πρωταγωνιστής στο Πάθος του Χριστού, σίγουρα υπέφερε τα πάνδεινα στην ταινία του Γκίμπσον. Κανείς δεν είναι σίγουρος αν ήταν τόσο χριστιανός πριν την ταινία, αλλά κατά τη διάρκειά της, είδε κεραυνούς και άλλα αποκαλυπτικά σημεία και θεωρεί και ο ίδιος πως «την άκουσε» κανονικά. Η καριέρα του έκτοτε μοιάζει με γράμμα που αναζητά παραλήπτη.

 

O Ιησούς πάει σινεμά Facebook Twitter
Ο μόνος που έπιασε το γήινο χαρακτήρα του Χριστού, δίνοντάς του παράλληλα μια μεταφυσική υπόσταση, ήταν ένα ένας μαρξιστής, ομοφυλόφιλος, άθεος σκηνοθέτης, ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο.

Κοιτάζοντας πίσω, ο μόνος που έπιασε το γήινο χαρακτήρα του Χριστού, δίνοντάς του παράλληλα μια μεταφυσική υπόσταση, ήταν ένα ένας μαρξιστής, ομοφυλόφιλος, άθεος σκηνοθέτης, ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. Στον κεντρικό ρόλο ένας άγνωστος ερασιτέχνης, ο Ενρίκε Ιραζόκι, αυθεντικός, γήινος, τέλεια αντίστιξη για μια ρεαλιστική αλληγορία.

Διότι, αν θέλετε να πάτε πιο πέρα από τα αναμενόμενα βιβλικά δράματα, τότε δεν έχετε παρά να νοικιάσετε το Jesus Christ Vampire Hunter ή το Jesus Christ Serial Rapist. Κρίνονται κατευθείαν από τον τίτλο. Η άλλη διάσταση στο Πάθος.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο LIFO.gr το 2011.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ