Κιμ Νόβακ: Μετά από χρόνια η σταρ του «Vertigo», εμφανίστηκε ξανά

Kim Facebook Twitter
Η 92χρονη Κιμ Νόβακ εμφανώς συγκινημένη στο Φεστιβάλ Βενετίας. Φωτ.: Alessandra Benedetti - Corbis/Corbis via Getty Images/Ideal Image
0

ΤΟ «VERTIGO ΤΗΣ ΚΙΜ ΝΟΒΑΚ» του Αλεξάντρ Φιλίπ δεν είναι η τυπική βιογραφίας μιας σταρ της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ που έχουμε συνηθίσει και βαρεθεί αλλά περισσότερο ένα αποτύπωμα, συχνά ιμπρεσιονιστικό, μιας γυναίκας που αποθεώθηκε με τον παραδοσιακό μηχανισμό της εικονολατρίας και δεν ένιωσε ποτέ πως ανήκει πραγματικά στο συγκεκριμένο σύμπαν. «Ποιο είναι αυτό το σύμπαν;» είναι μια καλή ερώτηση που συνεχώς έθετε η Κιμ Νόβακ στον εαυτό της από τότε που ταξίδεψε για πρώτη φορά από το Σικάγο στο Λος Άντζελες για μεροκάματα μοντέλου και στα 21 της χρόνια τής δόθηκε η ευκαιρία να επιβιβαστεί στο συγκρουόμενο βαγόνι των στάρλετ. Δεν ήθελε να χαθεί μέσα σε έναν καθρέφτη από άγνωστα είδωλα, μάλλον εξαιτίας μιας ανίατης, αν και δημιουργικής, ανασφάλειας. Αρνητικός στο επάγγελμα του ηθοποιού και γενικότερα στον κόσμο του σινεμά, ο πατέρας της δεν της πρόσφερε ποτέ την υποστήριξη που χρειαζόταν και ο Χάρι Κον, το αφεντικό της Κολούμπια, ο άνθρωπος που την ανακάλυψε και την προώθησε, την αποκαλούσε «χοντρή Πολωνέζα» – σεξιστικό χαϊδευτικό, για να μην ξεχνάμε πως πρόκειται για τις αρχές της δεκαετίας του ’50.

Αντίθετα από συναδέλφους της, δεν έχει κανένα πρόβλημα να ταυτιστεί με την καλύτερη στιγμή της καριέρας της, χαρούμενη που έφυγε μακριά από κάτι που δεν πίστεψε ποτέ και την έφερνε σε μόνιμη αμηχανία.

Ασθμαίνουσα και κουρασμένη, με τη χαρακτηριστική, ραγισμένη φωνή της να μπασάρει επικίνδυνα σε ηχητικό αρχείο του 2024, η Νόβακ ακούγεται ετοιμόρροπη στο ξεκίνημα του ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας. Ωστόσο, φαίνεται μια χαρά και τα λέει περίφημα, με τον ερωτικό της ψίθυρο σχεδόν ανέπαφο από τον χρόνο στη μεγάλη συνέντευξη που αποτελεί τον κορμό της ταινίας, μια εξομολόγηση από μια ηθοποιό που επέλεξε έναν πορτρετίστα/σκηνοθέτη για να εξηγήσει γιατί έχασε το ενδιαφέρον της μετά τον «Δεσμώτη του Ιλίγγου» και μετακόμισε από την υποκριτική στη ζωγραφική, από τους ανθρώπους στα άλογα και από το πιεστικό Χόλιγουντ στο ειδυλλιακό Όρεγκον.

Κιμ Νόβακ: Μετά από χρόνια, εμφανίστηκε ξανά Facebook Twitter
H Κιμ Νόβακ ως Madeleine Elster στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», (Vertigo), 1958

Δεν υπήρξα ποτέ φαν της Νόβακ, ούτε στα πρώτα της έργα, το «Πικνίκ» του Τζόσουα Λόγκαν και το «Παλ Τζόι» με τον Σινάτρα, που την έφεραν στην κορυφή της δημοφιλίας στις αρχές των ’60s, ούτε στο καλτ «Kiss me stupid» και τα υπόλοιπα και μάλλον ξεχασμένα, με μοναδική εξαίρεση το παραγνωρισμένο μελό, και μεγάλη μου αδυναμία, «Strangers when we meet» του Ρίτσαρντ Κουίν δίπλα στον Κερκ Ντάγκλας. Δεν έχει όμως και τόση σημασία η φιλμογραφία της, όσο άδικο κι αν ακούγεται για μια ηθοποιό που δηλώνει πως ανέκαθεν έδινε όλο της τον εαυτό σε κάθε ρόλο, διάφανα και ριψοκίνδυνα, όταν ο Χίτσκοκ της πρόσφερε τον διπλό (τριπλό, αν αναλογιστούμε το φάντασμα της Καρλότα) της Μάντλιν-Τζούντι στο απόλυτο αριστούργημά του. Η Νόβακ μπορεί να μην έσκισε για τις ικανότητές της στην υποκριτική, αλλά στην ανάλυση της δειλής προσωπικότητας, στην αντανάκλαση της επιθυμίας του Τζίμι Στιούαρτ και στον τρόπο που αντιδρούσε στην ιδέα του βλέμματος πάνω της, σε φαντασιακό, ρεαλιστικό και προσωπικό επίπεδο, ξεπερνά διατριβή ακαδημαϊκού με ειδίκευση στο αόρατο πεδίο της χιτσκοκικής προβληματικής, ακριβώς γιατί ό,τι βλέπουμε στα πλάνα της τα αισθάνθηκε σύγκορμα και σώψυχα, όπως, πολύ συγκινητικά, συμβαίνει στο άνοιγμα του ντοκιμαντέρ, καθώς ψηλαφεί για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες ένα πακέτο με το γκρι ταγέρ που φιλοτέχνησε η Ίντιθ Χεντ για την Τζούντι, και βρίσκει πως η υφή του έχει απαλύνει σε σύγκριση με το σκληρό feel των γυρισμάτων!

Η Νόβακ που είδαμε στη Βενετία, αγέρωχη και αιθέρια, μακριά από τη συγκρατημένη, βαριά περσόνα που έφερε στα χολιγουντιανά της χρόνια, σφραγίζει όχι μόνο μια εποχή ως χρυσή survivor αλλά κρατά ψηλά τη σημαία μιας υπέροχης εμμονής, ενός vertigo που τη διαπέρασε και τη σημάδεψε, σαν τα σπιράλ του «Ιλίγγου» και τα εξαίσια, χτυπητά χρώματα της ταινίας του 1958. Αντίθετα από συναδέλφους της, δεν έχει κανένα πρόβλημα να ταυτιστεί με την καλύτερη στιγμή της καριέρας της, χαρούμενη που έφυγε μακριά από κάτι που δεν πίστεψε ποτέ και την έφερνε σε μόνιμη αμηχανία. Όπως είπε και η ίδια, με το πορτρέτο αυτό δένει την κορδέλα και αποχωρεί πλήρης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ