Κιμ Νόβακ: Μετά από χρόνια η σταρ του «Vertigo», εμφανίστηκε ξανά

Kim Facebook Twitter
Η 92χρονη Κιμ Νόβακ εμφανώς συγκινημένη στο Φεστιβάλ Βενετίας. Φωτ.: Alessandra Benedetti - Corbis/Corbis via Getty Images/Ideal Image
0

ΤΟ «VERTIGO ΤΗΣ ΚΙΜ ΝΟΒΑΚ» του Αλεξάντρ Φιλίπ δεν είναι η τυπική βιογραφίας μιας σταρ της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ που έχουμε συνηθίσει και βαρεθεί αλλά περισσότερο ένα αποτύπωμα, συχνά ιμπρεσιονιστικό, μιας γυναίκας που αποθεώθηκε με τον παραδοσιακό μηχανισμό της εικονολατρίας και δεν ένιωσε ποτέ πως ανήκει πραγματικά στο συγκεκριμένο σύμπαν. «Ποιο είναι αυτό το σύμπαν;» είναι μια καλή ερώτηση που συνεχώς έθετε η Κιμ Νόβακ στον εαυτό της από τότε που ταξίδεψε για πρώτη φορά από το Σικάγο στο Λος Άντζελες για μεροκάματα μοντέλου και στα 21 της χρόνια τής δόθηκε η ευκαιρία να επιβιβαστεί στο συγκρουόμενο βαγόνι των στάρλετ. Δεν ήθελε να χαθεί μέσα σε έναν καθρέφτη από άγνωστα είδωλα, μάλλον εξαιτίας μιας ανίατης, αν και δημιουργικής, ανασφάλειας. Αρνητικός στο επάγγελμα του ηθοποιού και γενικότερα στον κόσμο του σινεμά, ο πατέρας της δεν της πρόσφερε ποτέ την υποστήριξη που χρειαζόταν και ο Χάρι Κον, το αφεντικό της Κολούμπια, ο άνθρωπος που την ανακάλυψε και την προώθησε, την αποκαλούσε «χοντρή Πολωνέζα» – σεξιστικό χαϊδευτικό, για να μην ξεχνάμε πως πρόκειται για τις αρχές της δεκαετίας του ’50.

Αντίθετα από συναδέλφους της, δεν έχει κανένα πρόβλημα να ταυτιστεί με την καλύτερη στιγμή της καριέρας της, χαρούμενη που έφυγε μακριά από κάτι που δεν πίστεψε ποτέ και την έφερνε σε μόνιμη αμηχανία.

Ασθμαίνουσα και κουρασμένη, με τη χαρακτηριστική, ραγισμένη φωνή της να μπασάρει επικίνδυνα σε ηχητικό αρχείο του 2024, η Νόβακ ακούγεται ετοιμόρροπη στο ξεκίνημα του ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας. Ωστόσο, φαίνεται μια χαρά και τα λέει περίφημα, με τον ερωτικό της ψίθυρο σχεδόν ανέπαφο από τον χρόνο στη μεγάλη συνέντευξη που αποτελεί τον κορμό της ταινίας, μια εξομολόγηση από μια ηθοποιό που επέλεξε έναν πορτρετίστα/σκηνοθέτη για να εξηγήσει γιατί έχασε το ενδιαφέρον της μετά τον «Δεσμώτη του Ιλίγγου» και μετακόμισε από την υποκριτική στη ζωγραφική, από τους ανθρώπους στα άλογα και από το πιεστικό Χόλιγουντ στο ειδυλλιακό Όρεγκον.

Κιμ Νόβακ: Μετά από χρόνια, εμφανίστηκε ξανά Facebook Twitter
H Κιμ Νόβακ ως Madeleine Elster στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», (Vertigo), 1958

Δεν υπήρξα ποτέ φαν της Νόβακ, ούτε στα πρώτα της έργα, το «Πικνίκ» του Τζόσουα Λόγκαν και το «Παλ Τζόι» με τον Σινάτρα, που την έφεραν στην κορυφή της δημοφιλίας στις αρχές των ’60s, ούτε στο καλτ «Kiss me stupid» και τα υπόλοιπα και μάλλον ξεχασμένα, με μοναδική εξαίρεση το παραγνωρισμένο μελό, και μεγάλη μου αδυναμία, «Strangers when we meet» του Ρίτσαρντ Κουίν δίπλα στον Κερκ Ντάγκλας. Δεν έχει όμως και τόση σημασία η φιλμογραφία της, όσο άδικο κι αν ακούγεται για μια ηθοποιό που δηλώνει πως ανέκαθεν έδινε όλο της τον εαυτό σε κάθε ρόλο, διάφανα και ριψοκίνδυνα, όταν ο Χίτσκοκ της πρόσφερε τον διπλό (τριπλό, αν αναλογιστούμε το φάντασμα της Καρλότα) της Μάντλιν-Τζούντι στο απόλυτο αριστούργημά του. Η Νόβακ μπορεί να μην έσκισε για τις ικανότητές της στην υποκριτική, αλλά στην ανάλυση της δειλής προσωπικότητας, στην αντανάκλαση της επιθυμίας του Τζίμι Στιούαρτ και στον τρόπο που αντιδρούσε στην ιδέα του βλέμματος πάνω της, σε φαντασιακό, ρεαλιστικό και προσωπικό επίπεδο, ξεπερνά διατριβή ακαδημαϊκού με ειδίκευση στο αόρατο πεδίο της χιτσκοκικής προβληματικής, ακριβώς γιατί ό,τι βλέπουμε στα πλάνα της τα αισθάνθηκε σύγκορμα και σώψυχα, όπως, πολύ συγκινητικά, συμβαίνει στο άνοιγμα του ντοκιμαντέρ, καθώς ψηλαφεί για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες ένα πακέτο με το γκρι ταγέρ που φιλοτέχνησε η Ίντιθ Χεντ για την Τζούντι, και βρίσκει πως η υφή του έχει απαλύνει σε σύγκριση με το σκληρό feel των γυρισμάτων!

Η Νόβακ που είδαμε στη Βενετία, αγέρωχη και αιθέρια, μακριά από τη συγκρατημένη, βαριά περσόνα που έφερε στα χολιγουντιανά της χρόνια, σφραγίζει όχι μόνο μια εποχή ως χρυσή survivor αλλά κρατά ψηλά τη σημαία μιας υπέροχης εμμονής, ενός vertigo που τη διαπέρασε και τη σημάδεψε, σαν τα σπιράλ του «Ιλίγγου» και τα εξαίσια, χτυπητά χρώματα της ταινίας του 1958. Αντίθετα από συναδέλφους της, δεν έχει κανένα πρόβλημα να ταυτιστεί με την καλύτερη στιγμή της καριέρας της, χαρούμενη που έφυγε μακριά από κάτι που δεν πίστεψε ποτέ και την έφερνε σε μόνιμη αμηχανία. Όπως είπε και η ίδια, με το πορτρέτο αυτό δένει την κορδέλα και αποχωρεί πλήρης.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ