«Vertigo»: Η ωραιότερη ταινία για την ανθρώπινη εμμονή

Ο ΔΕΣΜΩΤΗΣ ΤΟΥ ΙΛΙΓΓΟΥ ***** (1958) Facebook Twitter
Χορταστικός, χαζευτικός, σπουδαίος, αυτός ο Ορφέας της σύγχρονης εποχής δεν έχει ξεπεραστεί.
0

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ επισκέφθηκε για πρώτη φορά το Σαν Φρανσίσκο το 1951 για την πρεμιέρα του «Strangers on a train» και, όπως έλεγε η κόρη του, βρήκε την πόλη την πιο κοσμοπολίτικη της Αμερικής, ιδανικό σκηνικό για έγκλημα – άλλωστε ήταν πάντα μέσα στα πλάνα του να χρησιμοποιήσει ένα οικείο ντεκόρ, όπως η εντυπωσιακή, φωτογενέστατη εναέρια γέφυρα της Χρυσής Πύλης πάνω από το θαλάσσιο πέρασμα, για να εφαρμόσει μια απροσδόκητη ανατροπή στην πλοκή.

Η διαφορά μεταξύ της συντριπτικής πλειοψηφίας των ταινιών του και του «Δεσμώτη του ιλίγγου» είναι πως για τη μεταφορά του «D’entre les morts» των Μπουαλό και Ναρσεζάκ (ο Τριφό ισχυριζόταν πως το έγραψαν το 1954 με τον Χίτσκοκ στον νου τους, όταν εκείνος δεν κατάφερε να εξασφαλίσει έγκαιρα τα δικαιώματα του δικού τους «Celle qui n’etait plus» έναντι του Ανρί Ζορζ Κλουζό που τον είχε προλάβει κατά δύο χρόνια) χρειάστηκε για πρώτη φορά να εμβαθύνει στο αληθινό, σπαρακτικό συναίσθημα του κεντρικού χαρακτήρα: ο ντετέκτιβ Σκότι (Στιούαρτ) είναι αθεράπευτα ερωτευμένος, στο χείλος της συντριβής, αναπάντεχα χαμένος για τα στάνταρ και τη λογική του, αποφασισμένος να κυνηγήσει τη μοναδική σανίδα σωτηρίας της αινιγματικής και θρυμματισμένης, πίσω από τον δραστήριο χαρακτήρα που άνετα επιδεικνύει, ψυχής του, και όχι να παίξει με την ιδέα του φλερτ και την έντεχνα καλυμμένη ανασφάλεια της απάτης, όπως οι περισσότεροι άνδρες στη φιλμογραφία του Βρετανού σκηνοθέτη.

Μεγάλο σινεμά αγνών αισθημάτων, άδηλης λαγνείας και τεχνικής μαεστρίας που προσπερνά την ψυχαναλυτική μόδα και τα έγχρωμα νουάρ της ύστερης περιόδου τους, για να γίνει ένα σπάνια προσωπικό φιλμ στην αυλαία της χρυσής εποχής του συστήματος των studio, κάτι που ενδεχομένως εξηγεί την αμηχανία προώθησης και υποδοχής και την παντελή απουσία του από τα Όσκαρ και τα λοιπά βραβεία της σεζόν, όταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες.

Γι’ αυτό και το «Vertigo» παραμένει, τόσα χρόνια μετά τη χλιαρή ανταπόκριση που ακολούθησε την πρεμιέρα και τη δοξασμένη αποκατάσταση της Universal που ξόδεψε ένα εκατομμύριο δολάρια για να συνεφέρει το χαλασμένο αρνητικό, το ωραιότερο έργο για την ερωτική ψύχωση ή, αν προτιμάτε, την ανθρώπινη εμμονή. Ο ντροπαλός ρομαντισμός του Χίτσκοκ συναντάει τον πονηρό φετιχισμό του σε ένα συναρπαστικό έργο, «αγνό» στο μέτρο που οι εικόνες, όπως πάντα επιδίωκε, μιλούν πιο εύγλωττα από τον διάλογο, και ο Στιούαρτ, ένας ηθοποιός καταδικασμένος να προκαλεί τη συμπάθεια του θεατή, καταλαβαίνει απολύτως σε ποια ταινία παίζει και οδηγεί τον φιλήσυχο, ακροφοβικό αστυνομικό σε ένα ελεγχόμενο παραλήρημα αυταπάρνησης και πόθου μπροστά στη διττή οπτασία της μυθιστορηματικής Μαντλέν και της Σειρήνας Τζούντι.

Από την υπνωτική αφίσα που σχεδίασε ο Σολ Μπας (ίσως την καλύτερη στην ιστορία του σινεμά) και την μπάσα φωνή της δωρικής Νόβακ, η οποία αντικατέστησε επάξια την έγκυο Βίρα Μάιλς, πρώτη επιλογή του Χιτς, μέχρι την ανήσυχη συμφωνία πνευστών και εγχόρδων που συνέθεσε ο Μπέρναρντ Χέρμαν, κάθε μικρός διάλογος ή μεγάλη τρικυμία της ταινίας (η βουτιά δίπλα στο αξιοθέατο πλέον Fort Point της Golden Gate Bridge, η πτώση από το καμπαναριό του San Juan Bautista) είναι μια αξέχαστη εναλλαγή καθημερινού με μπαρόκ, Americana με ευρωπαϊκή παράδοση στην τέχνη, ένα σπιράλ που μπήγει κλιμακωτά στην καρδιά του διαχρονικού love story ο έξοχα προετοιμασμένος δημιουργός του.

Χορταστικός, χαζευτικός, σπουδαίος, αυτός ο Ορφέας της σύγχρονης εποχής δεν έχει ξεπεραστεί. Μεγάλο σινεμά αγνών αισθημάτων, άδηλης λαγνείας και τεχνικής μαεστρίας που προσπερνά την ψυχαναλυτική μόδα και τα έγχρωμα νουάρ της ύστερης περιόδου τους, για να γίνει ένα σπάνια προσωπικό φιλμ στην αυλαία της χρυσής εποχής του συστήματος των studio, κάτι που ενδεχομένως εξηγεί την αμηχανία προώθησης και υποδοχής και την παντελή απουσία του από τα Όσκαρ και τα λοιπά βραβεία της σεζόν, όταν πρωτοβγήκε στις αίθουσες.

Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ