«Infinity Pool»: Η νέα πρόκληση του Μπράντον Κρόνενμπεργκ κινείται σε ρηχά νερά

«Infinity Pool»: Η νέα πρόκληση του Μπράντον Κρόνενμπεργκ κινείται σε ρηχά νερά Facebook Twitter
Στην νέα του ταινία, «Infinity Pool», ο υιός Κρόνενμπεργκ βρίσκει στις ιδέες του απλά αφορμή για ένα κολάζ από γλαφυρές εικόνες.
0

ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΣΑΙ ΟΤΙ ΟΙ κοινωνικές ανισότητες έχουν διευρυνθεί και ότι κάτι πάει πολύ στραβά στον δυτικό πολιτισμό όταν μέσα σε λιγότερο από ένα εξάμηνο έχεις δει όχι μία, ούτε δύο αλλά τέσσερις αγγλόφωνες παραγωγές που εστιάζουν στην ταξικότητα και καυτηριάζουν τις αυθαιρεσίες του διαβόητου, προνομιούχου «1%». 

Από κει και πέρα, οι ταινίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στις στουντιακές, δηλαδή το «Menu» και το «Glass Onion», που ευαγγελίζονται το τέλος του κόσμου όπως τον ξέρουμε και ένα μέλλον γένους θηλυκού, και στις ανεξάρτητες, δηλαδή το «Τρίγωνο της Θλίψης» και το «Ιnfinity Pool» του Μπράντον Κρόνενμπεργκ, που ακόμα κι αν προβλέπουν ένα κάποιο τέλος, δεν αναμένουν αλλαγή. Βλέπεις, η μη εξάρτησή τους από στουντιακά κεφάλαια τις απαλλάσσει από την (εμπορική) ανάγκη να αισιοδοξούν μέσα στον (επίσης εμπορικό) νιχιλισμό τους.

Η ιδέα είναι σαφής, η παραβολή προφανής, η συντρέχουσα θεματική περί προνομιούχου ενοχής, που στα χαρτιά ενισχύεται από τις καλλιτεχνικές οικογενειακές καταβολές σκηνοθέτη και ηθοποιού, μένει, δυστυχώς, ανεκμετάλλευτη και η ταινία καταλήγει να κυνηγάει την ουρά της μέχρι την υστερική, κακόγουστη τρίτη πράξη.

Σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, πάντως, όλες τους μένουν σε ένα πρώτο, σχηματικό επίπεδο, είναι αυτό που βλέπεις, απουσιάζει η διαλεκτική και η διεισδυτικότητα – ό,τι θα περίμενες από σάτιρες στην εποχή των social media. Παρακολουθήσαμε το «Infinity Pool», τρίτη ταινία του Μπράντον Κρόνενμπεργκ, υιού του Ντέιβιντ, πριν από λίγες μέρες στην πρεμιέρα του στην 73η Μπερλινάλε.

Οι συγκρίσεις του υιού με τον μπαμπά είναι αναπόφευκτες, η κατάδειξη, η γραφική βία και κάποια κοινά μοτίβα σχεδόν τις προκαλούν, εκεί, όμως, που ο πατήρ Ντέιβιντ αξιοποιούσε το εκάστοτε concept για να στήσει μια διανοητική κατασκευή –κακά τα ψέματα, γι’ αυτό και οι ταινίες του δεν έχουν την ευρεία αποδοχή άλλων μετρ του φανταστικού της γενιάς του– ο υιός βρίσκει στις ιδέες του απλώς αφορμή για ένα κολάζ από γλαφυρές εικόνες.

«Infinity Pool»: Η νέα πρόκληση του Μπράντον Κρόνενμπεργκ κινείται σε ρηχά νερά Facebook Twitter
H Μία Γκοθ σε ακόμα μία εξωστρεφή, μαξιμαλιστική ερμηνεία.

Στη νέα του ταινία μια ομάδα πλουσίων παραθερίζει σε ξένη χώρα, σε μια all-inclusive περιοχή που τους προστατεύει από την «πλέμπα». Aνάμεσά τους βρίσκεται και ο Tζέιμς, ένας συγγραφέας που παντρεύτηκε την πλούσια κόρη ενός μεγαλοεκδότη, άρα νιώθει σαν να μην ανήκει σε αυτή την εκλεκτή ελίτ. Στην πρώτη προκλητική σκηνή της ταινίας ο Τζέιμς πηγαίνει πίσω από έναν θάμνο προς νερού του και η Γκάμπι –η Μία Γκοθ σε ακόμα μία εξωστρεφή, μαξιμαλιστική ερμηνεία– πλησιάζει και τον αυνανίζει.

Ήδη από αυτήν τη σκηνή η Γκάμπι μοιάζει να έχει τον έλεγχο και άρα εξουσία πάνω του – ο συσχετισμός σεξ και εξουσίας τονίζεται μέσα στο έργο. Στο σημείο αυτό ανοίγουμε μια παρένθεση για να επισημάνουμε ότι χαιρετίζουμε την απενοχοποίηση του ανδρικού γυμνού σε σινεμά και τηλεόραση.

Μόλις λίγα χρόνια πριν, ένα πλάνο με πέος σε στύση θα μετέτρεπε μια ταινία αυτομάτως σε «αυτή την ταινία με το πέος σε στύση» στη συλλογική σινεφίλ συνείδηση. Πλέον ελάχιστοι θα σταθούν εκεί.  

Στον γυρισμό από την παραλία ο Τζέιμς, ως σχετικά πιο νηφάλιος, οδηγεί το αυτοκίνητο και χτυπά έναν χωρικό στον δρόμο, τον οποίο αποφασίζουν να αφήσουν αιμόφυρτο. Όπως ανακαλύπτει σύντομα, οι Αρχές της περιοχής έχουν έναν ιδιαίτερο μοντέλο απονομής δικαιοσύνης και σωφρονισμού, προορισμένο αποκλειστικά για τους πλούσιους τουρίστες: μέσω μιας επέμβασης πλάθουν έναν κλώνο του θύτη, τον οποίο οι συγγενείς του θύματος μπορούν να σφαγιάσουν, ώστε να πάρουν εκδίκηση. Ο κλώνος τιμωρείται, το κοινό περί δικαίου αίσθημα φαινομενικά ικανοποιείται και ο πραγματικά υπεύθυνος μένει ατιμώρητος.

Μετά το αρχικό σοκ, ο Τζέιμς αφήνεται στην ελευθερία της μη λογοδοσίας και παρέα με τους νέους εύπορους φίλους του επιδίδονται σε μια σειρά από παραβατικές συμπεριφορές, εγκληματικές ενέργειες αλλά και σεξουαλικά όργια υπό την επήρεια ψυχοδραστικών ουσιών – οι ψυχεδελικές σεκάνς οργιών, κάπου ανάμεσα σε cult '70s δημιουργίες τύπου «Βehind the Green Door» και στο «Lost Highway», επιτυγχάνουν έναν ερεθιστικό συνδυασμό καύλας και φρίκης και αποτελούν highlight της ταινίας. 

Η ιδέα είναι σαφής, η παραβολή προφανής, η συντρέχουσα θεματική περί προνομιούχου ενοχής, που στα χαρτιά ενισχύεται από τις καλλιτεχνικές οικογενειακές καταβολές σκηνοθέτη και ηθοποιού, μένει, δυστυχώς, ανεκμετάλλευτη και η ταινία καταλήγει να κυνηγάει την ουρά της μέχρι την υστερική, κακόγουστη τρίτη πράξη που εκθέτει τους ηθοποιούς της και θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να δικαιολογηθεί μόνο αν ο τόνος όσων είχαν προηγηθεί ήταν κωμικός – δεν είναι, παρά τις προθέσεις του ίδιου του Κρόνενμπεργκ, ο οποίος ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου στην Μπερλινάλε ότι έδειχνε την ταινία σε φίλους και γνωστούς και δεν γελούσε κανείς και τότε κατάλαβε ότι υπάρχει πρόβλημα.

Με τον Σκάρσγκαρντ να εμφανίζεται σε συνεντεύξεις και Q&A περπατώντας στα τέσσερα με κολάρο και λουρί, έχει διαρρεύσει και το πιο wtf στιγμιότυπο της ταινίας, οπότε μειώνεται ο αντίκτυπός του – η δήλωση του Δανού πρωταγωνιστή στην αίθουσα του βερολινέζικου Grand Hyatt ότι για τρεις μήνες ζούσε μαζί με σκυλιά σε πάρκα, πηδούσε τα πόδια περαστικών και αφόδευε πίσω από θάμνους έφερε γέλια που η ταινία του Κρόνενμπεργκ ουδέποτε προκάλεσε.

«Infinity Pool»: Η νέα πρόκληση του Μπράντον Κρόνενμπεργκ κινείται σε ρηχά νερά Facebook Twitter
Οι συγκρίσεις του υιού με τον μπαμπά είναι αναπόφευκτες, η κατάδειξη, η γραφική βία και κάποια κοινά μοτίβα σχεδόν τις προκαλούν.

Ο μακαρίτης ο Ρότζερ Ίμπερτ υποστήριζε ότι σημασία δεν έχει τι λέει μια ταινία αλλά πώς το λέει. Στις μέρες μας, με μεγάλη ευθύνη της κριτικής, δεν έχει καν σημασία τι λέει μια ταινία αλλά τι αφορά. Μεγάλη μερίδα κοινού και κριτικής στέκεται στο θέμα και στην ανάδειξή του με την ευθύτητα (και το βάθος) ενός σοσιαλμιντιακού post, αδιαφορεί για το τι έχει να πει (ή ακόμα κι αν έχει κάτι να πει) γύρω από αυτό ο δημιουργός – για το πώς το λέει κινηματογραφικά, δε, ούτε λόγος.

Ε, με αυτό ως δεδομένο, δεν απορείς που ο υιός Κρόνενμπεργκ έχει εξελιχθεί σε ένα από τα εναλλακτικά poster boys της εποχής, ενώ ο πατέρας μοιάζει να αφορά λίγους. Έχει, βλέπεις, την απαίτηση να σκεφτούμε και τι σημαίνουν οι εικόνες που βλέπουμε, πέρα από το πόσο «αντισυμβατικές» δείχνουν. Και, δυστυχώς, φαίνεται να μην έχουμε πια ούτε τον χρόνο ούτε τη διάθεση για κάτι τέτοιο.

 «Infinity Pool» 2023 - Official Trailer

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το τρίγωνο της θλίψης»: Είναι, τελικά, καλή η ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα;

Οθόνες / «Το τρίγωνο της θλίψης»: Είναι, τελικά, καλή η ταινία που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα;

Η νέα ταινία του Σουηδού Ρούμπεν Έστλουντ γυρίστηκε στη Χιλιαδού Εύβοιας, κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών και, όπως όλα δείχνουν, θα κάνει πρεμιέρα στις ελληνικές αίθουσες στα μέσα του Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ