«Γυρίσματα της τύχης»: Ένα «Match Point» στα γαλλικά

Γυρίσματα της τύχης, ένα Matchpoint στα γαλλικά Facebook Twitter
Ο Άλεν επανέρχεται σε οικείο κινηματογραφικό πεδίο και με τη χαρακτηριστική του maitrise απλώνει τους χαρακτήρες σε μια συνθήκη αισθηματικού θρίλερ, με χιούμορ μειδιάματος και σχετική αγωνία.
0

Ο ΓΟΥΝΤΙ ΑΛΕΝ πενηντάρισε τις ταινίες του και η ευχή «Joyeux Anniversaire» ακούγεται πιο δόκιμη, καθώς μετά από πολλές ρομερικές, μπεργκμανικές, φελινικές, σπανιόλικες, βενετσιάνικες, λονδρέζικες και τέλος πάντων εξωνεοϋορκέζικες αποδράσεις, έφτασε επιτέλους η ώρα να γυρίσει μια ταινία στα γαλλικά, σε ένα Παρίσι πολύ πιο καθημερινό και αφομοιωμένο από εκείνο στη ρετρό φαντασία του (αγγλόφωνου) «Midnight in Paris».

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, τα «Γυρίσματα της Τύχης», που κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα εκτός συναγωνισμού στο Φεστιβάλ της Βενετίας, αφού οι Κάννες δεν ήθελαν να μπλέξουν με οποιαδήποτε ανεπιθύμητη δημοσιότητα, είναι 100% γουντιαλενικό έργο, και η γαλλική γλώσσα δεν επηρεάζει στο παραμικρό το ύφος, τους διαλόγους, την πλοκή και το πνεύμα μιας ίντριγκας γοργής και μιας επινοητικής κομεντί μυστηρίου.

Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς να τοποθετήσει τα «Γυρίσματα της τύχης» σε αύξοντα αριθμό μέσα στη φιλμογραφία του. Στη ζυγαριά κλίνει προς τα θετικά, με τα bonus του γαλλικού διαλόγου και την απουσία ενός μίμου του, στο στυλ του Κένεθ Μπράνα ή του Τζον Κιούζακ.

Σε πιο σύγχρονη τζαζ υπόκρουση, η καλοπαντρεμένη γκαλερίστα Φανί (Λου ντε Λάαζ) συναντά τυχαία τον ρομαντικό επίδοξο συγγραφέα Αλέν (Νιλς Σνεντέρ), που της εξομολογείται ότι ήταν ερωτευμένος μαζί της στο λύκειο και υπονοεί πως δεν την ξεπέρασε ποτέ, κι ενώ δεν θα έπρεπε να διανοηθεί να αφήσει τον υπερφίαλο, ευειδή και σκοτεινό στις μπίζνες του, σύζυγο Ζαν (Μελβίλ Πουπό, πολύ καλός), το κάνει, και ξεκινά μια δολοφονική ζήλεια, που φαίνεται πως έχει προηγούμενο, και χρειάζεται μια μάνα (Βαλερί Λεμερσιέ, αβίαστα ενταγμένη στο σύμπαν του Άλεν) με ένστικτο λαγωνικού και αγάπη στον Ζορζ Σιμενόν για να βρει το νήμα, σε ένα μπλέξιμο μινιμαλιστικά επικών διαστάσεων, με τον τρόπο που μας έχει συνηθίσει ο Αμερικανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος.

Γυρίσματα της Τύχης, ένα Matchpoint στα γαλλικά Facebook Twitter
Παραλλαγή του ανώτερου Matchpoint, χωρίς το ταξικό τρακάρισμα, το Coup de Chance επίσης πραγματεύεται την απιστία, τα ηθικά διλήμματα, τον πόθο και το χρήμα, αλλά και την τύχη.

Μετά το άτσαλο «Φεστιβάλ του Ρίφκιν», μια περιττή ανθολογία σχεδόν υπαρξιακά βεβιασμένη (λες και είχε κακό προαίσθημα για το μέλλον του), ο Άλεν επανέρχεται σε οικείο, ίσως παραπάνω από ό,τι αντέχουν οι φαν που τα έχουν δει ήδη όλα, κινηματογραφικό πεδίο, και με τη χαρακτηριστική του maitrise απλώνει τους χαρακτήρες σε μια συνθήκη αισθηματικού θρίλερ, με χιούμορ μειδιάματος και σχετική αγωνία, ειδικά μετά από το twist της πρώτης εξαφάνισης.

Παραλλαγή του ανώτερου «Match Point», χωρίς το ταξικό τρακάρισμα, το «Coup de Chance» επίσης πραγματεύεται την απιστία, τα ηθικά διλήμματα, τον πόθο και το χρήμα, αλλά και την τύχη. Ανεξάντλητος στις ατάκες του, ο πάλαι ποτέ πιο παραγωγικός «ανεκδοτάς» ανάμεσα στην πρώτη γενιά των stand up κωμικών της Αμερικής φυσικά δεν έχει αφήσει χωρίς σχολιασμό το συγκεκριμένο ζήτημα, έχοντας παραδεχθεί πως όλα έχουν συγκλίνει μαγικά προς το μέρος του στη δουλειά, και κατά κάποιον τρόπο στην αγάπη.

Γυρίσματα της Τύχης, ένα Matchpoint στα γαλλικά Facebook Twitter
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, τα Γυρίσματα της Τύχης είναι 100% γουντιαλενικό έργο.

Ίσως ο πιο σωστός ορισμός είναι η περίσταση, ή η συγκυρία, όταν μιλάμε για τις κρίσιμες στιγμές σε ταινίες του με κάποια αστυνομική πλοκή. Ο Άλεν κλασικά περιφρονεί και τιμωρεί τους κομπορρήμονες και τους τζάμπα μάγκες (λογικό, η περσόνα του συνήθως εκπροσωπεί τον ριγμένο από τους προνομιούχους και τους νταήδες αυτού του κόσμου), και η ματιά συμπάθειάς του στους ερωτευμένους που βρίσκονται στο έλεος της καταστροφής είναι δεδομένη.

Είναι μάταιο να επιχειρήσει κανείς να τοποθετήσει τα «Γυρίσματα της τύχης» σε αύξοντα αριθμό μέσα στη φιλμογραφία του. Στη ζυγαριά κλίνει προς τα θετικά, με τα bonus του γαλλικού διαλόγου και την απουσία ενός μίμου του, στο στυλ του Κένεθ Μπράνα ή του Τζον Κιούζακ. Το χέρι του Άλεν παραμένει ανάλαφρο και η γραφή του, αν και deja vu, ανακουφιστικά ευχάριστη.

Γυρίσματα της τύχης trailer 

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ