«Cοmandante»: Άβολο ξεκίνημα στο Φεστιβάλ Βενετίας

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
Είναι σαφές πως ο Ντε Άντζελις δεν επιδιώκει μια πολεμική περιπέτεια, και ίσως να μην είναι εξοικειωμένος ή ικανός στο είδος.
0

Λογικό και αναμενόμενο να θέλει να «ανοίξει» με έναν Ιταλό σκηνοθέτη το Φεστιβάλ Βενετίας: φέτος σβήνει τα 80 επίσημα κεράκια του, αν και είναι πολύ αρχαιότερο (με ενδιάμεσα διαλείμματα, κυρίως λόγω πολέμου), διατηρεί το κύρος του ως ισάξιου ανάμεσα στις κορυφαίες κινηματογραφικές διοργανώσεις και καλείται πάντα να τιμήσει τη μακρά και λαμπρή παράδοση του εγχώριου σινεμά με ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει κάθε χρόνο να προτείνει.

Κι ενώ το αθλητικό τρίο με φόντο το τένις, το «Challengers», ήταν έτοιμο να κάνει πρεμιέρα, η απεργία των ηθοποιών στις ΗΠΑ έκανε την MGM να το αποσύρει και να το αναβάλει για του χρόνου, όπως προφανώς έγινε με το «Dune» και τη Warner αντίστοιχα.

Ο σκηνοθέτης Λούκα Γκουαντανίνο θα παρευρεθεί στο φεστιβάλ για να προωθήσει μια μικρού μήκους ταινία του, αλλά ο διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο οποίος μάλιστα διανύει το τελευταίο έτος της θητείας του, και είναι άγνωστο αν θα συνεχίσει, με δεδομένες τις νεφελώδεις βουλές της ακροδεξιάς κυβέρνησης της χώρας, σκέφτηκε γρήγορα την εναλλακτική λύση: προβίβασε το φιλμ «Comandante», από μια απλή θέση στο διαγωνιστικό, στο περίοπτο βάθρο της πρεμιέρας, χαρούμενος για το θέμα και τις αναγνώσεις του στη σύγχρονη κοινωνία.

Το timing μιας ταινίας πάντα παίζει ρόλο στην αποτίμησή της, ωστόσο, ακόμη κι αν το «Comandante» κυκλοφορούσε χωρίς ιδιαίτερη προβολή, και σε διαφορετικό χρονικό διάστημα, και πάλι θα ήταν μια ιστορική υποσημείωση, άνευρα απλωμένη σε ένα σκηνικό αναμενόμενων διαλόγων και παλίνδρομων συναισθημάτων.

Ο σκηνοθέτης Εντοάρντο ντε Άντζελις δεν γνώριζε την πραγματική ιστορία του πλωτάρχη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, Σαλβατόρε Τοντάρο, μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όταν και διάβασε ένα σχετικό άρθρο για τον άνθρωπο που έκανε το καθήκον του στον Ατλαντικό ωκεανό βυθίζοντας σκάφη των συμμάχων που μετέφεραν βοήθεια, αλλά παρασημοφορήθηκε γιατί έσωσε τις ζωές αιχμάλωτων εχθρών, ενώ θα μπορούσε να το είχε αποφύγει, προκαλώντας έτσι τη μήνι των ναζί κι ένα ενδιαφέρον αποτύπωμα που έσβησε ο χρόνος.

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
Ο Σωτήρας, όπως υποδεικνύει και το όνομά του, Τοντάρο ενσαρκώνεται με αμηχανία από τον συνήθως αφοσιωμένο Πιερφραντσέσκο Φαβίνο.

Ο Σωτήρας, όπως υποδεικνύει και το όνομά του, Τοντάρο ενσαρκώνεται με αμηχανία από τον συνήθως αφοσιωμένο Πιερφραντσέσκο Φαβίνο σε ένα δράμα που θυμίζει περισσότερο θεατρικό σε κοντινά πλάνα. Είναι σαφές πως ο Ντε Άντζελις δεν επιδιώκει μια πολεμική περιπέτεια και ίσως να μην είναι εξοικειωμένος ή ικανός στο είδος, αλλά η προσκόλλησή του στους χαρακτήρες μεγεθύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, που δεν είναι άλλο από τον μοιραίο αντι-ήρωα, έναν ποιητικό πρωταγωνιστή που δείχνει ζαλισμένος από τον νόστο (η γυναίκα της ζωής του, σε ηδυπαθή φλασμπάκ, και μαζί μια ζωή μακριά από τον θάνατο) και τις παράδοξες αντιμιλιταριστικές του πεποιθήσεις.

«Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας, πώς μπορέσατε να το κάνετε αυτό;» φωνάζει οργισμένος στους Βέλγους ναυαγούς που περισυνέλεξε και αντί να του πουν ευχαριστώ και να κάτσουν ήσυχα, επιχείρησαν απονενοημένο σαμποτάζ και τράβηξαν τα ηλεκτρικά καλώδια του υποβρυχίου, ψελλίζοντας «φασίστες».

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
«Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας, πώς μπορέσατε να το κάνετε αυτό;» φωνάζει οργισμένος στους Βέλγους ναυαγούς που περισυνέλεξε.

Η ταινία μάς υπενθυμίζει πως οι Ιταλοί στρατιώτες είχαν δηλώσει υποταγή στον βασιλιά τους και όχι στον Μουσολίνι, και το κινηματογραφικό πορτρέτο του Τοντάρο, μια συμπαθητική ματιά σε έναν μορφωμένο καραβανά που συμπάσχει και συμπονά, προσπάθησε να κάνει τη διαφορά με τη διάκριση μεταξύ των πράξεων του πολέμου και του ήθους των ναυτικών και πέθανε νέος, εξωραΐζει την εικόνα μιας χώρας που ταλανίζεται από λάθος ηγέτες, όπως ενδεχομένως και σήμερα, αν και κατά βάθος δεν το αξίζει. Το timing μιας ταινίας πάντα παίζει ρόλο στην αποτίμησή της, ωστόσο, ακόμη κι αν το «Comandante» κυκλοφορούσε χωρίς ιδιαίτερη προβολή, και σε διαφορετικό χρονικό διάστημα, και πάλι θα ήταν μια ιστορική υποσημείωση, άνευρα απλωμένη σε ένα σκηνικό αναμενόμενων διαλόγων και παλίνδρομων συναισθημάτων.

Το κοινό της Βενετίας, συνηθισμένο στα μεγάλα χολιγουντιανά δράματα, ακόμη κι αν το ερώτημα είναι αν ο Χάρι Στάιλς έφτυσε τον Κρις Πάιν στο πόδι, αντέδρασε με ένα μαλθακό χειροκρότημα ενάμισι λεπτού στη Sala Grande, προκαλώντας άθελά του ρεβανσιστικό μειδίαμα στην κυρία Μελόνι, στην απίθανη εκείνη περίπτωση που παρακολουθούσε σε απευθείας μετάδοση την τελετή έναρξης της 80ής Μόστρα.

«Comandante» trailer

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ