«Cοmandante»: Άβολο ξεκίνημα στο Φεστιβάλ Βενετίας

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
Είναι σαφές πως ο Ντε Άντζελις δεν επιδιώκει μια πολεμική περιπέτεια, και ίσως να μην είναι εξοικειωμένος ή ικανός στο είδος.
0

Λογικό και αναμενόμενο να θέλει να «ανοίξει» με έναν Ιταλό σκηνοθέτη το Φεστιβάλ Βενετίας: φέτος σβήνει τα 80 επίσημα κεράκια του, αν και είναι πολύ αρχαιότερο (με ενδιάμεσα διαλείμματα, κυρίως λόγω πολέμου), διατηρεί το κύρος του ως ισάξιου ανάμεσα στις κορυφαίες κινηματογραφικές διοργανώσεις και καλείται πάντα να τιμήσει τη μακρά και λαμπρή παράδοση του εγχώριου σινεμά με ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει κάθε χρόνο να προτείνει.

Κι ενώ το αθλητικό τρίο με φόντο το τένις, το «Challengers», ήταν έτοιμο να κάνει πρεμιέρα, η απεργία των ηθοποιών στις ΗΠΑ έκανε την MGM να το αποσύρει και να το αναβάλει για του χρόνου, όπως προφανώς έγινε με το «Dune» και τη Warner αντίστοιχα.

Ο σκηνοθέτης Λούκα Γκουαντανίνο θα παρευρεθεί στο φεστιβάλ για να προωθήσει μια μικρού μήκους ταινία του, αλλά ο διευθυντής Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, ο οποίος μάλιστα διανύει το τελευταίο έτος της θητείας του, και είναι άγνωστο αν θα συνεχίσει, με δεδομένες τις νεφελώδεις βουλές της ακροδεξιάς κυβέρνησης της χώρας, σκέφτηκε γρήγορα την εναλλακτική λύση: προβίβασε το φιλμ «Comandante», από μια απλή θέση στο διαγωνιστικό, στο περίοπτο βάθρο της πρεμιέρας, χαρούμενος για το θέμα και τις αναγνώσεις του στη σύγχρονη κοινωνία.

Το timing μιας ταινίας πάντα παίζει ρόλο στην αποτίμησή της, ωστόσο, ακόμη κι αν το «Comandante» κυκλοφορούσε χωρίς ιδιαίτερη προβολή, και σε διαφορετικό χρονικό διάστημα, και πάλι θα ήταν μια ιστορική υποσημείωση, άνευρα απλωμένη σε ένα σκηνικό αναμενόμενων διαλόγων και παλίνδρομων συναισθημάτων.

Ο σκηνοθέτης Εντοάρντο ντε Άντζελις δεν γνώριζε την πραγματική ιστορία του πλωτάρχη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, Σαλβατόρε Τοντάρο, μέχρι πριν από μερικά χρόνια, όταν και διάβασε ένα σχετικό άρθρο για τον άνθρωπο που έκανε το καθήκον του στον Ατλαντικό ωκεανό βυθίζοντας σκάφη των συμμάχων που μετέφεραν βοήθεια, αλλά παρασημοφορήθηκε γιατί έσωσε τις ζωές αιχμάλωτων εχθρών, ενώ θα μπορούσε να το είχε αποφύγει, προκαλώντας έτσι τη μήνι των ναζί κι ένα ενδιαφέρον αποτύπωμα που έσβησε ο χρόνος.

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
Ο Σωτήρας, όπως υποδεικνύει και το όνομά του, Τοντάρο ενσαρκώνεται με αμηχανία από τον συνήθως αφοσιωμένο Πιερφραντσέσκο Φαβίνο.

Ο Σωτήρας, όπως υποδεικνύει και το όνομά του, Τοντάρο ενσαρκώνεται με αμηχανία από τον συνήθως αφοσιωμένο Πιερφραντσέσκο Φαβίνο σε ένα δράμα που θυμίζει περισσότερο θεατρικό σε κοντινά πλάνα. Είναι σαφές πως ο Ντε Άντζελις δεν επιδιώκει μια πολεμική περιπέτεια και ίσως να μην είναι εξοικειωμένος ή ικανός στο είδος, αλλά η προσκόλλησή του στους χαρακτήρες μεγεθύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, που δεν είναι άλλο από τον μοιραίο αντι-ήρωα, έναν ποιητικό πρωταγωνιστή που δείχνει ζαλισμένος από τον νόστο (η γυναίκα της ζωής του, σε ηδυπαθή φλασμπάκ, και μαζί μια ζωή μακριά από τον θάνατο) και τις παράδοξες αντιμιλιταριστικές του πεποιθήσεις.

«Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας, πώς μπορέσατε να το κάνετε αυτό;» φωνάζει οργισμένος στους Βέλγους ναυαγούς που περισυνέλεξε και αντί να του πουν ευχαριστώ και να κάτσουν ήσυχα, επιχείρησαν απονενοημένο σαμποτάζ και τράβηξαν τα ηλεκτρικά καλώδια του υποβρυχίου, ψελλίζοντας «φασίστες».

COMANDANTE*, ένα άβολο ξεκίνημα. Facebook Twitter
«Εμείς είμαστε άνθρωποι της θάλασσας, πώς μπορέσατε να το κάνετε αυτό;» φωνάζει οργισμένος στους Βέλγους ναυαγούς που περισυνέλεξε.

Η ταινία μάς υπενθυμίζει πως οι Ιταλοί στρατιώτες είχαν δηλώσει υποταγή στον βασιλιά τους και όχι στον Μουσολίνι, και το κινηματογραφικό πορτρέτο του Τοντάρο, μια συμπαθητική ματιά σε έναν μορφωμένο καραβανά που συμπάσχει και συμπονά, προσπάθησε να κάνει τη διαφορά με τη διάκριση μεταξύ των πράξεων του πολέμου και του ήθους των ναυτικών και πέθανε νέος, εξωραΐζει την εικόνα μιας χώρας που ταλανίζεται από λάθος ηγέτες, όπως ενδεχομένως και σήμερα, αν και κατά βάθος δεν το αξίζει. Το timing μιας ταινίας πάντα παίζει ρόλο στην αποτίμησή της, ωστόσο, ακόμη κι αν το «Comandante» κυκλοφορούσε χωρίς ιδιαίτερη προβολή, και σε διαφορετικό χρονικό διάστημα, και πάλι θα ήταν μια ιστορική υποσημείωση, άνευρα απλωμένη σε ένα σκηνικό αναμενόμενων διαλόγων και παλίνδρομων συναισθημάτων.

Το κοινό της Βενετίας, συνηθισμένο στα μεγάλα χολιγουντιανά δράματα, ακόμη κι αν το ερώτημα είναι αν ο Χάρι Στάιλς έφτυσε τον Κρις Πάιν στο πόδι, αντέδρασε με ένα μαλθακό χειροκρότημα ενάμισι λεπτού στη Sala Grande, προκαλώντας άθελά του ρεβανσιστικό μειδίαμα στην κυρία Μελόνι, στην απίθανη εκείνη περίπτωση που παρακολουθούσε σε απευθείας μετάδοση την τελετή έναρξης της 80ής Μόστρα.

«Comandante» trailer

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ