Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια;

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ ''A Fine Line'' της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James που θα προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης παρουσιάζει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν. Στη φωτογραφία η σεφ Valerie James,στην κουζίνα του εστιατορίου της Val’s στο Holden.
2

«Είναι ευκολότερο για μια γυναίκα να γίνει CEO σε μια εταιρεία, παρά επικεφαλής σεφ σ' ένα εστιατόριο».

Αυτή είναι η φράση με την οποία ξεκινά το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James, το οποίο πρόκειται να προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης.

Το φιλμ ουσιαστικά επιδιώκει, μέσα απ την ιστορία της μητέρας της Joanna James η οποία από το 1991 και παρά τις δυσκολίες διευθύνει ένα εστιατόριο στις ΗΠΑ, να δείξει το πόσο δύσκολο είναι σήμερα για μια γυναίκα να κάνει καριέρα ως σεφ.

Η Joanna θυμάται τότε που ήταν μικρότερη και βοηθούσε τη μητέρα της στο εστιατόριο. Δεν πίστευε ποτέ ότι θα ερχόταν η στιγμή που θα καταλάβαινε το πόσο σπάνιο είναι μια γυναίκα να έχει εστιατόριο στις ΗΠΑ.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James. Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Παίρνοντας λοιπόν αφορμή από την περίπτωση της μητέρας της, επιχειρεί να παρουσιάσει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν.

Μεταξύ εκείνων, και η Ελληνίδα, Μαρία Λόη, η οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην Αμερική και διευθύνει εστιατόρια.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James.

Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Μία μάλιστα εξ αυτών μιλά στο ντοκιμανέρ. «Οι γονείς μου νόμιζαν πως θα άλλαζα γρήγορα σε κάποιο άλλο επάγγελμα» λέει η Elena Arzak, η οποία βρίσκεται ήδη στα 3 αστέρια Μισελέν.

Είναι πολλά εκείνα, σύμφωνα με τη Joanna James, που αποτρέπουν μια γυναίκα να κάνει καριέρα στο χώρο.

Περισσότερες από το 50% των αποφοίτων μαγειρικών σχολών στις ΗΠΑ είναι γυναίκες, ωστόσο το ποσοστό αυτών που τελικά καταφέρνουν να διευθύνουν ένα εστιατόριο είναι πολύ μικρότερο, λέει στο ντοκιμαντέρ, η πρόεδρος της μη κυβερνητικής οργάνωσης James Beard Foundation, η οποία ασχολείται με ζητήματα αμερικάνικης γαστρονομίας, Susan Urgano.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Η σεφ Jody Adams στην κουζίνα της.

«Οι ΗΠΑ είναι το μοναδικό ανεπτυγμένο κράτος στον κόσμο που δε δίνει άδεια μετ΄απολαβών σε μια γυναίκα για να μεγαλώσει τα παιδιά της» παραδέχεται.

«Καταλαβαίνεις λοιπόν πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει μια ισορροπία μεταξύ οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής για μια γυναίκα».

Όλα αυτά όμως έρχοντα σε αντίθεση, όπως συνεχίζει η κ. James, με τη φιγούρα της παραδοσιακής γυναίκας η οποία βρίσκεται στην κουζίνα και μαγειρεύει για την οικογένεια της.

«Αυτό μπορείς να το καταλάβεις όταν ακούς τον τρόπο με τον οποίον έχουν επηρεαστεί για να ακολουθήσουν το συγκεκριμένο επάγγελμα, γνωστοί άνδρες σεφ από τη μητέρα τους ή τη γιαγιά τους».

Μπορεί πράγματι να υπάρχουν μικρά εστιατόρια στην Ευρώπη, όπου και η γυναίκα είναι εκείνη που έχει τον απόλυτο έλεγχο της κουζίνας, σε αντίθεση με τον άνδρα της που τις περισσότερες περιπτώσεις αναλαμβάνει το ρόλο του μετρ.

«Στα μεγάλα, όμως, εστιατόρια των ΗΠΑ, αυτό δε συμβαίνει» λέει η Joanna James.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Joanna James.

«Οι δυνατότητες των γυναικών σεφ και των ανδρών είναι οι ίδιες. Πρέπει μόνο να υπάρξουν δικαιότερες ευκαιρίες για να κάνουν κι αυτές την καριέρα που θα μπορούσαν» ήταν η απάντηση της στην ερωτήση για το σκοπό που γύρισε το φιλμ, το οποίο έχει ήδη μάλιστα προβληθεί σε φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του εξωτερικού, όπως το GlobeDocs.

Η ίδια πρόκειται να φτάσει στην Ελλάδα, για να παρακολουθήσει του φιλμ της, έξι χρόνια μετά την τελευταία της επίσκεψη στα πάτρια εδάφη.

Αγαπά την Ελλάδα και θα 'θελε να έρχεται πιο συχνά. Θυμάται μερικές απ τις τελευταίες σκηνές του φιλμ, όταν προσπαθούσε να τραβήξει πλάνα απ' τις γιορτές του Πάσχα, στο σπίτι της οικογένειάς της. «Ήταν στιγμές που θα μου μείνουν αξέχαστες».

Οθόνες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διεθνή / Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διάσημος σεφ σε επαρχιακή πόλη της Γαλλίας επιστρέφει το άστρο Μισελέν για να στείλει ένα μήνυμα στη γαλλική κυβέρνηση και να σώσει την επιχείρησή του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
Ειναι και αυτό ενα κομματι της παγκοσμιας συνομωσίας των λευκων στρειτ ανδρων.Σεφ κι μηχανολογοι μηχανικοι οι αρχισυνομωτες...Βαρεθηκα.
To τριάστερο εστιατόριο "Αρζάκ" (ένα εμβληματικό εστιατόριο της Βασκικής Κουζίνας,arzak.es) υπήρχε απο πολύ παλιά.Το "απογείωσε" ο Χουάν Μαρί Αρζάκ - πατέρας της Έλενας.Η Έλενα Αρζάκ,ναι μεν σπούδασε το αντικείμενο και ίσως να είχε και το ταλέντο αλλά βρήκε την κατάσταση/εστιατόριο σε υψηλό επίπεδο (τρία αστέρια Μισλέν από το 1989)Γενικότερα,είναι τελείως διαφορετικό για έναν άνθρωπο (άνδρα ή γυναίκα) να μαγειρεύει σε ένα απλό κατάστημα με φαγητό σε σχέση με το άτομο που εποπτεύει (ως σεφ) μία ομάδα οκτώ έως δώδεκα ατόμων σε κουζίνα βραβευμένου εστιατορίου.Η "πίεση" είναι τεράστια καθότι το κάθε πιάτο του καταλόγου/μενού απαιτεί πολλαπλές παρασκευές για να "καταστεί" έτοιμο για σερβίρισμα στον πελάτη...Σπανίως βρίσκεις έμπειρο άνθρωπο που εργάζεται σε κουζίνα εστιατορίου υψηλών προδιαγραφών που δεν έχει κάποιο "κουσούρι" (το συχνότερο απ' όλα,μπόλικο αλκοόλ) λόγω της "πίεσης" που δέχεται για την συνεχή "παρασκευή του τέλειου προϊόντος/πιάτου"...