Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια;

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Το ντοκιμαντέρ ''A Fine Line'' της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James που θα προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης παρουσιάζει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν. Στη φωτογραφία η σεφ Valerie James,στην κουζίνα του εστιατορίου της Val’s στο Holden.
2

«Είναι ευκολότερο για μια γυναίκα να γίνει CEO σε μια εταιρεία, παρά επικεφαλής σεφ σ' ένα εστιατόριο».

Αυτή είναι η φράση με την οποία ξεκινά το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Ελληνοαμερικανίδας Joanna James, το οποίο πρόκειται να προβληθεί στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλόνικης.

Το φιλμ ουσιαστικά επιδιώκει, μέσα απ την ιστορία της μητέρας της Joanna James η οποία από το 1991 και παρά τις δυσκολίες διευθύνει ένα εστιατόριο στις ΗΠΑ, να δείξει το πόσο δύσκολο είναι σήμερα για μια γυναίκα να κάνει καριέρα ως σεφ.

Η Joanna θυμάται τότε που ήταν μικρότερη και βοηθούσε τη μητέρα της στο εστιατόριο. Δεν πίστευε ποτέ ότι θα ερχόταν η στιγμή που θα καταλάβαινε το πόσο σπάνιο είναι μια γυναίκα να έχει εστιατόριο στις ΗΠΑ.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James. Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Παίρνοντας λοιπόν αφορμή από την περίπτωση της μητέρας της, επιχειρεί να παρουσιάσει τις ιστορίες έντεκα γυναικών σεφ απ όλο τον κόσμο, που προσπάθησαν και τελικά κατάφεραν να αναδειχθούν.

Μεταξύ εκείνων, και η Ελληνίδα, Μαρία Λόη, η οποία τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στην Αμερική και διευθύνει εστιατόρια.

«Έπαθα σοκ όταν κατάλαβα πως μόλις το 7% των σεφ στις ΗΠΑ είναι γένους θηλυκού» παραδέχεται η Joanna James.

Και όσον αφορά τα αστέρια Μισελέν; Μόνο 5 γυναίκες παγκοσμίως έχουν το συγκεκριμένο τίτλο, ενώ καμία, στις ΗΠΑ.

Μία μάλιστα εξ αυτών μιλά στο ντοκιμανέρ. «Οι γονείς μου νόμιζαν πως θα άλλαζα γρήγορα σε κάποιο άλλο επάγγελμα» λέει η Elena Arzak, η οποία βρίσκεται ήδη στα 3 αστέρια Μισελέν.

Είναι πολλά εκείνα, σύμφωνα με τη Joanna James, που αποτρέπουν μια γυναίκα να κάνει καριέρα στο χώρο.

Περισσότερες από το 50% των αποφοίτων μαγειρικών σχολών στις ΗΠΑ είναι γυναίκες, ωστόσο το ποσοστό αυτών που τελικά καταφέρνουν να διευθύνουν ένα εστιατόριο είναι πολύ μικρότερο, λέει στο ντοκιμαντέρ, η πρόεδρος της μη κυβερνητικής οργάνωσης James Beard Foundation, η οποία ασχολείται με ζητήματα αμερικάνικης γαστρονομίας, Susan Urgano.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Η σεφ Jody Adams στην κουζίνα της.

«Οι ΗΠΑ είναι το μοναδικό ανεπτυγμένο κράτος στον κόσμο που δε δίνει άδεια μετ΄απολαβών σε μια γυναίκα για να μεγαλώσει τα παιδιά της» παραδέχεται.

«Καταλαβαίνεις λοιπόν πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει μια ισορροπία μεταξύ οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής για μια γυναίκα».

Όλα αυτά όμως έρχοντα σε αντίθεση, όπως συνεχίζει η κ. James, με τη φιγούρα της παραδοσιακής γυναίκας η οποία βρίσκεται στην κουζίνα και μαγειρεύει για την οικογένεια της.

«Αυτό μπορείς να το καταλάβεις όταν ακούς τον τρόπο με τον οποίον έχουν επηρεαστεί για να ακολουθήσουν το συγκεκριμένο επάγγελμα, γνωστοί άνδρες σεφ από τη μητέρα τους ή τη γιαγιά τους».

Μπορεί πράγματι να υπάρχουν μικρά εστιατόρια στην Ευρώπη, όπου και η γυναίκα είναι εκείνη που έχει τον απόλυτο έλεγχο της κουζίνας, σε αντίθεση με τον άνδρα της που τις περισσότερες περιπτώσεις αναλαμβάνει το ρόλο του μετρ.

«Στα μεγάλα, όμως, εστιατόρια των ΗΠΑ, αυτό δε συμβαίνει» λέει η Joanna James.

Γιατί υπάρχουν τόσες λίγες γυναίκες σεφ στα εστιατόρια; Facebook Twitter
Σκηνή από το ντοκιμαντέρ "A Fine Line" της Joanna James.

«Οι δυνατότητες των γυναικών σεφ και των ανδρών είναι οι ίδιες. Πρέπει μόνο να υπάρξουν δικαιότερες ευκαιρίες για να κάνουν κι αυτές την καριέρα που θα μπορούσαν» ήταν η απάντηση της στην ερωτήση για το σκοπό που γύρισε το φιλμ, το οποίο έχει ήδη μάλιστα προβληθεί σε φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του εξωτερικού, όπως το GlobeDocs.

Η ίδια πρόκειται να φτάσει στην Ελλάδα, για να παρακολουθήσει του φιλμ της, έξι χρόνια μετά την τελευταία της επίσκεψη στα πάτρια εδάφη.

Αγαπά την Ελλάδα και θα 'θελε να έρχεται πιο συχνά. Θυμάται μερικές απ τις τελευταίες σκηνές του φιλμ, όταν προσπαθούσε να τραβήξει πλάνα απ' τις γιορτές του Πάσχα, στο σπίτι της οικογένειάς της. «Ήταν στιγμές που θα μου μείνουν αξέχαστες».

Οθόνες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διεθνή / Κάθε σεφ στον κόσμο πασχίζει για ένα άστρο Μισελέν - αυτός εδώ το επιστρέφει και το επιχείρημα του είναι σοβαρό

Διάσημος σεφ σε επαρχιακή πόλη της Γαλλίας επιστρέφει το άστρο Μισελέν για να στείλει ένα μήνυμα στη γαλλική κυβέρνηση και να σώσει την επιχείρησή του

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Ειναι και αυτό ενα κομματι της παγκοσμιας συνομωσίας των λευκων στρειτ ανδρων.Σεφ κι μηχανολογοι μηχανικοι οι αρχισυνομωτες...Βαρεθηκα.
To τριάστερο εστιατόριο "Αρζάκ" (ένα εμβληματικό εστιατόριο της Βασκικής Κουζίνας,arzak.es) υπήρχε απο πολύ παλιά.Το "απογείωσε" ο Χουάν Μαρί Αρζάκ - πατέρας της Έλενας.Η Έλενα Αρζάκ,ναι μεν σπούδασε το αντικείμενο και ίσως να είχε και το ταλέντο αλλά βρήκε την κατάσταση/εστιατόριο σε υψηλό επίπεδο (τρία αστέρια Μισλέν από το 1989)Γενικότερα,είναι τελείως διαφορετικό για έναν άνθρωπο (άνδρα ή γυναίκα) να μαγειρεύει σε ένα απλό κατάστημα με φαγητό σε σχέση με το άτομο που εποπτεύει (ως σεφ) μία ομάδα οκτώ έως δώδεκα ατόμων σε κουζίνα βραβευμένου εστιατορίου.Η "πίεση" είναι τεράστια καθότι το κάθε πιάτο του καταλόγου/μενού απαιτεί πολλαπλές παρασκευές για να "καταστεί" έτοιμο για σερβίρισμα στον πελάτη...Σπανίως βρίσκεις έμπειρο άνθρωπο που εργάζεται σε κουζίνα εστιατορίου υψηλών προδιαγραφών που δεν έχει κάποιο "κουσούρι" (το συχνότερο απ' όλα,μπόλικο αλκοόλ) λόγω της "πίεσης" που δέχεται για την συνεχή "παρασκευή του τέλειου προϊόντος/πιάτου"...