ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε Facebook Twitter
Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι, μεταξύ άλλων, μια φιλοευρωπαϊκή ταινία, μάλλον εκουσίως, αν κρίνουμε από τις συχνές αναφορές στη διάσταση μεταξύ του αρχικού ευρωπαϊκού οράματος και της εξέλιξής του ή, μάλλον, της κατάληξής του.
0

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες κι ελπίζεις, πέρα από την ασχήμια, πέρα από τους μικρότερους που έπαιξαν όντως κλέφτες κι αστυνόμους στην Αριστοτέλους, βαφτίζοντας κλέφτες όποιους υπέδειξαν ως «εχθρούς» φασίζουσες δυνάμεις και αντιλήψεις, ότι θα μείνει το σινεμά. Τα Αδέσποτα Κορμιά ακούστηκαν πολύ αυτές τις μέρες. Έχετε διαβάσει για την αφίσα τους, για τις δυο αντίπαλες διαδηλώσεις έξω από το Ολύμπιον, για την προβολή που πραγματοποιήθηκε παρουσία αστυνομικών δυνάμεων και τον εξονυχιστικό έλεγχο των θεατών. Πέρα από αυτά, υπάρχει και η ταινία. 

Μια γυναίκα ταξιδεύει από τη Μάλτα στη Σικελία για να κάνει άμβλωση, μια άλλη στην Ελλάδα για τεχνητή γονιμοποίηση και μια τρίτη μέχρι την «ουδέτερη» Ελβετία για να δει πώς γίνονται οι ευθανασίες. Είναι πολυσήμαντος ο τίτλος του ντοκιμαντέρ. Το αδέσποτο διαφέρει από το δεσποζόμενο, είναι το «ζώο» που κυκλοφορεί ελεύθερο, δεν έχει «δεσπότη», δεν έχει άλλο κύριο πέρα από το ίδιο. Αν τον ερμηνεύσουμε θετικά, ο τίτλος αναφέρεται σε κορμιά ελεύθερα, κορμιά που θα ορίσουν τα ίδια πώς θα διατεθούν. Η αρνητική ερμηνεία του τίτλου είναι ότι τα κορμιά αυτά δεν έχουν κάποιον να τα φροντίσει κι εδώ έγκειται μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές του ντοκιμαντέρ. 

Ως σύνολο η ετήσια εγχώρια σοδειά του σινεμά τεκμηρίωσης κερδίζει σε ποιότητα κατά κράτος εκείνη της μυθοπλασίας εσχάτως. Δώστε μια ευκαιρία στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, μπορεί και να εκπλαγείτε. 

Λόγω του παραδοσιακού ελλείμματος πληροφόρησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παντοκρατορίας της παραπληροφόρησης, το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης έμεινε λειψό. Οι δυνάμεις της συντήρησης κέρδισαν μέσα στα '00s, το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα παρέμεινε μια ουτοπία και η Ένωση ολοκληρώθηκε μόνο σε νομισματικό και οικονομικό επίπεδο – και το κακό με τις Κεντρικές Τράπεζες είναι ότι εκ φύσεως δεν χαράσσουν τις πολιτικές τους με γνώμονα τον κοινωνικό τους χαρακτήρα. Έτσι, δεν υπάρχει ένας κεντρικός «φροντιστής» του σώματος και βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σχετίζονται μαζί του, παρά μόνο ένα μωσαϊκό διαφορετικών έννομων τάξεων και εντός τους κορμιά που περιφέρονται αδέσποτα από τη μία χώρα στην άλλη, ώστε να διεκδικήσουν τη φροντίδα τους.

«Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου

Η ταινία της Ψύκου απευθύνεται σε όσους συμφωνούν, δεν προσπαθεί να πείσει αυτούς που έχουν αντίθετη άποψη για το δίκιο της, δεν είναι όμως και στρατευμένη. Αφήνει χώρο στην άλλη άποψη, καθώς υπερασπίζεται το δικαίωμα της επιλογής και όχι την αναγκαιότητά της, έχει, δε, και δύο νευραλγικές σκηνές, μία όπου περιγράφεται η διαδικασία της άμβλωσης και άλλη μία όπου καταδεικνύεται η διαδικασία της ευθανασίας – προειδοποιούμε ότι δεν είναι μια εύκολη προβολή. Αποκτά, έτσι, διαλεκτική. Υποστηρίζει μεν το δικαίωμα στην υποβοηθούμενη αυτοκτονία, πάντα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μα υπενθυμίζει ότι ο θάνατος δεν είναι ποτέ όμορφος – μια στρατευμένη ταινία θα έδινε στην αντίστοιχη σκηνή πανηγυρικό τόνο. Έχει σενάριο καλογραμμένο –ναι, διαθέτουν και τα ντοκιμαντέρ τέτοιο–, έχει σορεντινικά μουσικά ιντερλούδια –το πρώτο με το «Papa don’t preach» μας έπιασε απροετοίμαστους– καθώς και αφηγηματική σιγουριά. Τα Αδέσποτα Κορμιά είναι, μεταξύ άλλων, μια φιλοευρωπαϊκή ταινία, μάλλον εκουσίως, αν κρίνουμε από τις συχνές αναφορές στη διάσταση μεταξύ του αρχικού ευρωπαϊκού οράματος και της εξέλιξής του ή μάλλον της κατάληξής του. Αν είχαν κυκλοφορήσει περισσότερες σαν αυτή στους κινηματογράφους δύο δεκαετίες πίσω, ίσως να μην είχαν κερδίσει οι δυνάμεις της απομόνωσης.  

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε Facebook Twitter
«Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Το γυναικείο σώμα πρωταγωνιστεί και στη Λεσβία της Τζέλης Χατζηδημητρίου, μια ταινία αφιερωμένη στην Ερεσό της Λέσβου, το μέρος όπου εδώ και δεκαετίες καταφθάνουν queer γυναίκες απ' όλα τα μέρη της Γης, ένα κουκούλι έξω από την υπόλοιπη κοινωνία, μια ετεροτοπία ερωτισμού και ελευθερίας, απαλλαγμένη από το αντρικό βλέμμα, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά μια συνεντευξιαζόμενη.

Φωτογραφικό κολάζ ενός ατέλειωτου καλοκαιριού, λαϊκό προσκύνημα στη Σαπφώ, την οποία οι επισκέπτριες της περιοχής λογάριασαν πρώτα για λεσβία κι έπειτα για ποιήτρια, και μαζί τους το χρονικό της σύγκρουσης και της αποδοχής των κατοίκων του μικρού χωριού που είδαν αυτήν τη μαζική έλευση λεσβιών τουριστριών πρώτα ως αξιοπερίεργο, κάποτε ως απειλή και τελικά ως αναπόσπαστο μέρος του μικρόκοσμού τους. Ο ημερολογιακός χαρακτήρας γεφυρώνει το προσωπικό με το γενικό σε ένα ντοκιμαντέρ που αποδεικνύει περίτρανα ότι η έρευνα και η συγκέντρωση υλικού μπορεί να υπερκαλύψει την ένδεια της παραγωγής στο σινεμά τεκμηρίωσης.

«Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Μια άλλου τύπου κοινότητα αποτελεί το αντικείμενο του ντοκιμαντέρ Πανελλήνιον των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα, το καλά κρυμμένο μυστικό του φετινού φεστιβάλ, που σας φυλάξαμε για το τέλος. Στη συμβολή της Μαυρομιχάλη με την οδό Σόλωνος, το ομώνυμο καφενείο αποτελεί το καταφύγιο των απανταχού Αθηναίων σκακιστών από το 1991, συνεχίζοντας μια παράδοση που ξεκίνησε από το 1885, όταν άνοιξε για πρώτη φορά σε άλλη τοποθεσία εκεί κοντά. 

Για μερικούς θαμώνες ένας άλλος κόσμος, για κάποιους όλος ο κόσμος, το καφενείο είναι ένα μέρος όπου μπορούν να εξασκήσουν τη σκακιστική εμμονή τους απρόσκοπτα, τουλάχιστον μέχρι ο ιδιοκτήτης να τους διώξει με τη σκούπα για να κλείσει. Είναι το σημείο αναφοράς της ζωής του· άλλος γνώρισε τη γυναίκα του εκεί,  άλλος βρήκε τη «φυλή» του. Είναι ένας τόπος όπου η βοή της πόλης σταματά και αντικαθίσταται από φιλοφρονήσεις, ύβρεις, φιλοσοφικές αντεγκλήσεις, απίθανες συζητήσεις. Πότε γυρισμένο σε ασπρόμαυρο, όπως το ταμπλό του παιχνιδιού, πότε σε super 8, το φίλτρο των αναμνήσεών μας, το ντοκιμαντέρ συλλέγει μαρτυρίες, καταγράφει μια «Νεραντζούλα» που συνεχίζει να τραγουδιέται «επειδή άρεσε στον πατέρα μου και μου ζήτησε να την τραγουδάω», φυλακίζει στα κάδρα του πρόσωπα που θα συναντούσες στο «Μπαρ το Ναυάγιο» της Αρλέτας, αποκαλύπτει  μικρές ιστορίες ζωντανών και νεκρών, περαστικών από τα καθίσματα του καφενείου. Είναι και το ίδιο το Πανελλήνιον μια μικρή ιστορία των Αθηνών, από εκείνες που, αν κάποτε εκλείψουν, θα πάρουν και την πόλη μαζί τους, θα σημάνουν το τέλος της.

«Πανελλήνιον» των Σπύρου Ματζαβίνου και Κώστα Αντάραχα

Μια τελευταία, προσωπική παρατήρηση. Επισκεπτόμενος εδώ και κάμποσα χρόνια τόσο το φεστιβάλ κινηματογράφου τον Νοέμβριο όσο κι εκείνο του ντοκιμαντέρ την άνοιξη, παρατηρώ τρομερή βελτίωση της ελληνικής παραγωγής στο τελευταίο. Τολμώ να πω, δε, ότι ως σύνολο η ετήσια εγχώρια σοδειά του σινεμά τεκμηρίωσης κερδίζει σε ποιότητα κατά κράτος εκείνη της μυθοπλασίας εσχάτως. Δώστε μια ευκαιρία στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, μπορεί και να εκπλαγείτε. 

H online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ανοιχτή για προβολές μέχρι τη Δευτέρα 18/3.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι «Κόρες της σιωπής» στο φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Οι «Κόρες της σιωπής» στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πώς περιθάλπει το κράτος τα θύματα που τερματίζουν την ανοχή και τη σιωπή τους; Ποια η προστασία του νομικού συστήματος και γιατί η ανισότητα δεν έχει τέλος; Πρόκειται για μια έρευνα της Δέσποινας Σωτηροπούλου με αφορμή τα μεγάλα ποσοστά κακοποίησης και γυναικοκτονιών τα τελευταία χρόνια.
NEWSROOM
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Λεσβιακές «ατίθασες καρδιές», ένα αξιόλογο αστυνομικό θρίλερ και η περσινή Χρυσή Άρκτος στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λεσβιακές «ατίθασες καρδιές», ένα αξιόλογο αστυνομικό θρίλερ και η περσινή Χρυσή Άρκτος

O αιματηρός amour fou του Love Lies Bleeding, το ατμοσφαιρικό Force of Nature και ο «χρωστούμενος» νικητής της περσινής Μπερλινάλε είναι μερικές από τις ταινίες που κυκλοφορούν στους κινηματογράφους από αύριο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ