«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once»

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Αν εκλάβουμε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη ως μουσικό άλμπουμ, το "Flora and Son" μάλλον είναι filler.
0

Θα αρκούσε μόνο το «Once» (2007) για να χρωστάμε αιώνια ευγνωμοσύνη στον Ιρλανδό Τζον Κάρνεϊ. Προσαρμόζοντας το είδος του μιούζικαλ στο indie ιδίωμα, ο Kάρνεϊ αφηγείται μια (παρ’ ολίγον) ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν μουσικό του δρόμου και μια πλανόδια ανθοπώλισσα και συνθέτει μια δουβλινέζικη φιλμική μπαλάντα σαν εκείνες στις οποίες βρυχάται ο πρωταγωνιστής Γκλεν Χάνζαρντ.

Ακολούθησε το νόστιμο «Βeing There» (2013) με τον μουσικό παραγωγό Μαρκ Ράφαλο να ψάχνει κάτι φρέσκο και να βγαίνει στους δρόμους για ηχογράφηση παρέα με την Κίρα Νάιτλι, για να έρθει η ακαταμάχητη ‘80s φούσκα του «Sing Street» (2016) και να επιβεβαιώσει ότι έχουμε να κάνουμε με δημιουργό από εκείνους που σε καθησυχάζουν πως βρίσκεσαι σε καλά χέρια, ακόμα και στις ελάσσονες στιγμές του.

Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μαντικές ιδιότητες για να προβλέψετε πως, αν και διαφορετικός ο αρχικός στόχος, τελικά η μουσική θα φέρει πιο κοντά τη Φλόρα και τον Υιό, όπως θα είναι ο τίτλος της αυτοσχέδιας μπάντας τους.

Αν υπάρχει ένα κοινό μοτίβο σε αυτές τις ταινίες, είναι η μουσική ως ενωτικός παράγοντας, ως το μέσο που φέρνει τους χαρακτήρες κοντά. Η από κοινού τραγουδοποιία των τελευταίων αναδεικνύεται σε ύψιστη αγαπητική χειρονομία. Στο «Once» οι ήρωες ερωτεύονται μέσα από τη μουσική δημιουργία, στο «Being There» βρίσκουν μέσω αυτής τον τρόπο να επικοινωνήσουν τη μοναξιά τους, ενώ στο «Sing Street» τα τραγούδια φτιάχνουν τη συντροφιά και εκπληρώνουν τη φαντασίωση «απόδρασης» από ένα (κατά τα άλλα) ασφυκτικό Δουβλίνο.

Στο «Flora and Son» (2023) ο Κάρνεϊ παραμένει στο Δουβλίνο, τους ανθρώπους του οποίου ξέρει καλά. Είναι, βέβαια, ένα Δουβλίνο τεχνητό, ένα Δουβλίνο ιδωμένο μέσα από το φίλτρο της κομεντί, το είδος που υπηρετεί εδώ ο σκηνοθέτης.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Η Φλόρα είναι 31 ετών και χωρισμένη από τον σύζυγό της, έναν αποτυχημένο μουσικό, με τον οποίο μοιράζονται την επιμέλεια του έφηβου γιου τους, του Μαξ. Θα ήταν ευφημισμός αν λέγαμε ότι η σχέση της με τον Μαξ έχει προβλήματα.

Η Φλόρα είναι 31 ετών και χωρισμένη από τον σύζυγό της, έναν αποτυχημένο μουσικό, με τον οποίο μοιράζονται την επιμέλεια του έφηβου γιου τους, του Μαξ. Θα ήταν ευφημισμός αν λέγαμε ότι η σχέση της με τον Μαξ έχει προβλήματα.

Φαίνεται αδύνατο να βρουν κοινό τόπο μεταξύ τους, σε μεγάλο βαθμό με δική της ευθύνη, καθώς πρέπει να συμφιλιώσει τη μέριμνα και την έγνοια για το παιδί με τη στενοχώρια και την ανησυχία για τη ζωή που δεν έζησε, την οποία πνίγει πίσω από μπόλικα νεύρα, εριστική συμπεριφορά, μπουκάλια κρασιού και μια ενίοτε ξεκαρδιστική ελευθεροστομία.

Μια παρένθεση εδώ, για να πούμε ότι χαιρετίζουμε ένα κινηματογραφικό trend της τελευταίας διετίας που θέλει τους μητρικούς χαρακτήρες πιο άνετους να εκφράσουν τη δυσφορία τους για τις συνέπειες της ιδιότητάς τους, ένα θέμα ταμπού εντός κι εκτός οθόνης. Μια ενδεχόμενη υποψηφιότητα της Φλόρα για μητέρα της χρονιάς θα ήταν φιάσκο, αν και της αναγνωρίζουμε ότι προσπαθεί. Θα ανασύρει, π.χ., μια κιθάρα από τα σκουπίδια, την οποία θα πληρώσει για να επισκευάσει, ως δώρο γενεθλίων για τον Μαξ.

Ο Μαξ θα απορρίψει το δώρο. Ίσως να έφταιξε λίγο και το γεγονός ότι ξέχασε τα γενέθλιά του και του το έδωσε ετεροχρονισμένα, μα τα σκουπίδια του ενός είναι ο θησαυρός του άλλου, όπως λέει μια βρετανική παροιμία, και έτσι η Φλόρα θα αξιοποιήσει αυτήν τη νέα προσθήκη στο μικρό διαμέρισμά τους, ξεκινώντας διαδικτυακά μαθήματα με τον Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ, τον οποίο θέλαμε να δούμε σε τραγουδιστικό ρόλο από τότε που ερμήνευε το «What are you doin’ New Year’s Eve» παρέα με τη Ζόι Ντεσανέλ, σε ένα βίντεο που είχε γίνει viral.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Χαιρετίζουμε ένα κινηματογραφικό trend της τελευταίας διετίας που θέλει τους μητρικούς χαρακτήρες πιο άνετους να εκφράσουν τη δυσφορία τους για τις συνέπειες της ιδιότητάς τους, ένα θέμα ταμπού εντός και εκτός οθόνης.

Όταν θα ανακαλύψει την έφεση του γιου της στο ραπάρισμα και το crush του για μια συμμαθήτριά του, η οποία φλερτάρει με έναν συνομήλικο trapper, θα τον βοηθήσει να κερδίσει το ενδιαφέρον της, σκαρώνοντας μαζί του ένα τραγούδι κι ένα συνοδευτικό βιντεοκλίπ.

Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μαντικές ιδιότητες για να προβλέψετε πως, αν και διαφορετικός ο αρχικός στόχος, τελικά η μουσική θα φέρει πιο κοντά τη Φλόρα και τον Υιό, όπως θα είναι ο τίτλος της αυτοσχέδιας μπάντας τους. Kι αν η σχέση μάνας και γιου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ταινίας, το ρομάντζο της πρώτης με τον χαρακτήρα του Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ είναι μια μισοψημένη υποπλοκή.

Γενικότερα, κάποιος που θα έβλεπε το ποτήρι μισοάδειο θα έλεγε ότι η ταινία μοιάζει καμωμένη σε ένα φιλμικό GarageBand, μέσω του οποίου ενώθηκαν μοτίβα και… samples από παλιότερα σουξέ του σκηνοθέτη και γέννησαν ένα λιγότερο «επαγγελματικό» αποτέλεσμα.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Αν η σχέση μάνας και γιου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ταινίας, το ρομάντζο της πρώτης με τον χαρακτήρα του Τζοζεφ Γκόρντον-Λέβιτ είναι μια μισοψημένη υποπλοκή.

Εμείς θα προτιμήσουμε να σταθούμε στα καλά στοιχεία, στο φλεγματικό χιούμορ, στην αδιαμφισβήτητη ικανότητα του σκηνοθέτη να φτιάχνει ρομαντικό σασπένς και να πατά τα σωστά κουμπιά για συναισθηματική φόρτιση, καθώς και στην αποκαλυπτική εμφάνιση της Ιβ Χιούσον. Η κόρη του Bono φαίνεται να διαθέτει κωμική στόφα που είχαμε καιρό να εντοπίσουμε σε νέα πρωταγωνίστρια.

Αν εκλάβουμε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη ως μουσικό άλμπουμ, το «Flora and Son» μάλλον είναι filler. Αν τη δούμε ως μουσικό κομμάτι, μοιάζει περισσότερο με γέφυρα ανάμεσα σε δύο διαφορετικά, «σημαντικότερα» τμήματα της μελωδίας. Χρειαζόμαστε, όμως, fillers και γέφυρες, δίνουν ανάσες, εκτός των άλλων. Και με το είδος της κομεντί να μη διάγει την καλύτερη περίοδο, θα πάρουμε αυτό που μας έδωσε ο Κάρνεϊ και θα πούμε κι ευχαριστώ.

Η ταινία είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα Apple TV+. Θα συνιστούσαμε να τη φυλάξετε για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή ή, ακόμα καλύτερα, για τα προσεχή Χριστούγεννα – θα καταλάβετε γιατί στο φινάλε.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM