«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once»

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Αν εκλάβουμε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη ως μουσικό άλμπουμ, το "Flora and Son" μάλλον είναι filler.
0

Θα αρκούσε μόνο το «Once» (2007) για να χρωστάμε αιώνια ευγνωμοσύνη στον Ιρλανδό Τζον Κάρνεϊ. Προσαρμόζοντας το είδος του μιούζικαλ στο indie ιδίωμα, ο Kάρνεϊ αφηγείται μια (παρ’ ολίγον) ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν μουσικό του δρόμου και μια πλανόδια ανθοπώλισσα και συνθέτει μια δουβλινέζικη φιλμική μπαλάντα σαν εκείνες στις οποίες βρυχάται ο πρωταγωνιστής Γκλεν Χάνζαρντ.

Ακολούθησε το νόστιμο «Βeing There» (2013) με τον μουσικό παραγωγό Μαρκ Ράφαλο να ψάχνει κάτι φρέσκο και να βγαίνει στους δρόμους για ηχογράφηση παρέα με την Κίρα Νάιτλι, για να έρθει η ακαταμάχητη ‘80s φούσκα του «Sing Street» (2016) και να επιβεβαιώσει ότι έχουμε να κάνουμε με δημιουργό από εκείνους που σε καθησυχάζουν πως βρίσκεσαι σε καλά χέρια, ακόμα και στις ελάσσονες στιγμές του.

Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μαντικές ιδιότητες για να προβλέψετε πως, αν και διαφορετικός ο αρχικός στόχος, τελικά η μουσική θα φέρει πιο κοντά τη Φλόρα και τον Υιό, όπως θα είναι ο τίτλος της αυτοσχέδιας μπάντας τους.

Αν υπάρχει ένα κοινό μοτίβο σε αυτές τις ταινίες, είναι η μουσική ως ενωτικός παράγοντας, ως το μέσο που φέρνει τους χαρακτήρες κοντά. Η από κοινού τραγουδοποιία των τελευταίων αναδεικνύεται σε ύψιστη αγαπητική χειρονομία. Στο «Once» οι ήρωες ερωτεύονται μέσα από τη μουσική δημιουργία, στο «Being There» βρίσκουν μέσω αυτής τον τρόπο να επικοινωνήσουν τη μοναξιά τους, ενώ στο «Sing Street» τα τραγούδια φτιάχνουν τη συντροφιά και εκπληρώνουν τη φαντασίωση «απόδρασης» από ένα (κατά τα άλλα) ασφυκτικό Δουβλίνο.

Στο «Flora and Son» (2023) ο Κάρνεϊ παραμένει στο Δουβλίνο, τους ανθρώπους του οποίου ξέρει καλά. Είναι, βέβαια, ένα Δουβλίνο τεχνητό, ένα Δουβλίνο ιδωμένο μέσα από το φίλτρο της κομεντί, το είδος που υπηρετεί εδώ ο σκηνοθέτης.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Η Φλόρα είναι 31 ετών και χωρισμένη από τον σύζυγό της, έναν αποτυχημένο μουσικό, με τον οποίο μοιράζονται την επιμέλεια του έφηβου γιου τους, του Μαξ. Θα ήταν ευφημισμός αν λέγαμε ότι η σχέση της με τον Μαξ έχει προβλήματα.

Η Φλόρα είναι 31 ετών και χωρισμένη από τον σύζυγό της, έναν αποτυχημένο μουσικό, με τον οποίο μοιράζονται την επιμέλεια του έφηβου γιου τους, του Μαξ. Θα ήταν ευφημισμός αν λέγαμε ότι η σχέση της με τον Μαξ έχει προβλήματα.

Φαίνεται αδύνατο να βρουν κοινό τόπο μεταξύ τους, σε μεγάλο βαθμό με δική της ευθύνη, καθώς πρέπει να συμφιλιώσει τη μέριμνα και την έγνοια για το παιδί με τη στενοχώρια και την ανησυχία για τη ζωή που δεν έζησε, την οποία πνίγει πίσω από μπόλικα νεύρα, εριστική συμπεριφορά, μπουκάλια κρασιού και μια ενίοτε ξεκαρδιστική ελευθεροστομία.

Μια παρένθεση εδώ, για να πούμε ότι χαιρετίζουμε ένα κινηματογραφικό trend της τελευταίας διετίας που θέλει τους μητρικούς χαρακτήρες πιο άνετους να εκφράσουν τη δυσφορία τους για τις συνέπειες της ιδιότητάς τους, ένα θέμα ταμπού εντός κι εκτός οθόνης. Μια ενδεχόμενη υποψηφιότητα της Φλόρα για μητέρα της χρονιάς θα ήταν φιάσκο, αν και της αναγνωρίζουμε ότι προσπαθεί. Θα ανασύρει, π.χ., μια κιθάρα από τα σκουπίδια, την οποία θα πληρώσει για να επισκευάσει, ως δώρο γενεθλίων για τον Μαξ.

Ο Μαξ θα απορρίψει το δώρο. Ίσως να έφταιξε λίγο και το γεγονός ότι ξέχασε τα γενέθλιά του και του το έδωσε ετεροχρονισμένα, μα τα σκουπίδια του ενός είναι ο θησαυρός του άλλου, όπως λέει μια βρετανική παροιμία, και έτσι η Φλόρα θα αξιοποιήσει αυτήν τη νέα προσθήκη στο μικρό διαμέρισμά τους, ξεκινώντας διαδικτυακά μαθήματα με τον Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ, τον οποίο θέλαμε να δούμε σε τραγουδιστικό ρόλο από τότε που ερμήνευε το «What are you doin’ New Year’s Eve» παρέα με τη Ζόι Ντεσανέλ, σε ένα βίντεο που είχε γίνει viral.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Χαιρετίζουμε ένα κινηματογραφικό trend της τελευταίας διετίας που θέλει τους μητρικούς χαρακτήρες πιο άνετους να εκφράσουν τη δυσφορία τους για τις συνέπειες της ιδιότητάς τους, ένα θέμα ταμπού εντός και εκτός οθόνης.

Όταν θα ανακαλύψει την έφεση του γιου της στο ραπάρισμα και το crush του για μια συμμαθήτριά του, η οποία φλερτάρει με έναν συνομήλικο trapper, θα τον βοηθήσει να κερδίσει το ενδιαφέρον της, σκαρώνοντας μαζί του ένα τραγούδι κι ένα συνοδευτικό βιντεοκλίπ.

Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες μαντικές ιδιότητες για να προβλέψετε πως, αν και διαφορετικός ο αρχικός στόχος, τελικά η μουσική θα φέρει πιο κοντά τη Φλόρα και τον Υιό, όπως θα είναι ο τίτλος της αυτοσχέδιας μπάντας τους. Kι αν η σχέση μάνας και γιου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ταινίας, το ρομάντζο της πρώτης με τον χαρακτήρα του Τζόζεφ Γκόρντον-Λέβιτ είναι μια μισοψημένη υποπλοκή.

Γενικότερα, κάποιος που θα έβλεπε το ποτήρι μισοάδειο θα έλεγε ότι η ταινία μοιάζει καμωμένη σε ένα φιλμικό GarageBand, μέσω του οποίου ενώθηκαν μοτίβα και… samples από παλιότερα σουξέ του σκηνοθέτη και γέννησαν ένα λιγότερο «επαγγελματικό» αποτέλεσμα.

«Flora and Son»: Η νέα κινηματογραφική μπαλάντα του σκηνοθέτη του «Once» Facebook Twitter
Αν η σχέση μάνας και γιου αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ταινίας, το ρομάντζο της πρώτης με τον χαρακτήρα του Τζοζεφ Γκόρντον-Λέβιτ είναι μια μισοψημένη υποπλοκή.

Εμείς θα προτιμήσουμε να σταθούμε στα καλά στοιχεία, στο φλεγματικό χιούμορ, στην αδιαμφισβήτητη ικανότητα του σκηνοθέτη να φτιάχνει ρομαντικό σασπένς και να πατά τα σωστά κουμπιά για συναισθηματική φόρτιση, καθώς και στην αποκαλυπτική εμφάνιση της Ιβ Χιούσον. Η κόρη του Bono φαίνεται να διαθέτει κωμική στόφα που είχαμε καιρό να εντοπίσουμε σε νέα πρωταγωνίστρια.

Αν εκλάβουμε τη φιλμογραφία του σκηνοθέτη ως μουσικό άλμπουμ, το «Flora and Son» μάλλον είναι filler. Αν τη δούμε ως μουσικό κομμάτι, μοιάζει περισσότερο με γέφυρα ανάμεσα σε δύο διαφορετικά, «σημαντικότερα» τμήματα της μελωδίας. Χρειαζόμαστε, όμως, fillers και γέφυρες, δίνουν ανάσες, εκτός των άλλων. Και με το είδος της κομεντί να μη διάγει την καλύτερη περίοδο, θα πάρουμε αυτό που μας έδωσε ο Κάρνεϊ και θα πούμε κι ευχαριστώ.

Η ταινία είναι διαθέσιμη στην πλατφόρμα Apple TV+. Θα συνιστούσαμε να τη φυλάξετε για κυριακάτικη μεσημεριανή προβολή ή, ακόμα καλύτερα, για τα προσεχή Χριστούγεννα – θα καταλάβετε γιατί στο φινάλε.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 ντοκιμαντέρ που μας συγκλόνισαν στο Καστελλόριζο

Οθόνες / Η αποκαλυπτική ματιά 6 ξεχωριστών ντοκιμαντέρ του «Beyond Borders»

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ