ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Firebrand: Η δυσοσμία του Ερρίκου/Τζουντ Λο είναι ερμηνευτικά διαπεραστική

Firebrand Facebook Twitter
O Ερρίκος του Τζουντ Λο είναι μια αφύσικη δύναμη, η σωματοποιημένη ενσάρκωση του ηγεμόνα στη νέα εποχή.
0

Ως συμπλήρωμα των συνεντεύξεων και του μονολόγου του στο βραδινό του talk show, ο Στίβεν Κολμπέρ συνηθίζει να υποβάλλει ένα χιουμοριστικό ερωτηματολόγιο σε καλεσμένους που πιστεύει πως έχουν κάτι παραπάνω να πουν από την «πώληση» της τελευταίας δραστηριότητάς τους.

Μέσα από ερωτήσεις για το αγαπημένο τους τραγούδι ή σάντουιτς, τη χειρότερη μυρωδιά ή το ζώο που φοβούνται περισσότερο, διλήμματα ανάμεσα σε μήλο και πορτοκάλι, θέση σε διάδρομο ή παράθυρο, πέντε λέξεις που χαρακτηρίζουν την προσωπικότητά τους ή την αγαπημένη τους ταινία δράσης αναδύεται ίσως μια πλευρά πιο καθαρή από τον προετοιμασμένο λόγο τους. Όπως λέει και στην εισαγωγή του ο παρουσιαστής μεταξύ αστείου και, εκ του αποτελέσματος, σοβαρού, «ο κόσμος σάς γνωρίζει, αλλά μετά από αυτό θα μάθει πραγματικά ποιοι είστε».

Αυτό το stand-up αποκύημα θα μπορούσε να μας διαφωτίσει περισσότερο για την ψυχή της Αικατερίνης Παρ, έκτης και τελευταίας συζύγου (και τρίτης με το ίδιο όνομα, μετά τη συνονόματη της Αραγονίας και τη Χάουαρντ) του ανεκδιήγητα μισογύνη, παράφορα παρανοϊκού και τεράστιας φήμης, αν και όχι θετικής υπόληψης Ερρίκου του 8ου, από το δράμα εποχής του πάλαι ποτέ βοηθού του Τοντ Χέινς, συνεργάτη του Βάλτερ Σάλες και εκπρόσωπου ενός πιο πειραματικού σινεμά Βραζιλιάνου Καρίμ Αϊνούζ, το «Firebrand», που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών. 

Ο Τζουντ, που έχει τον Σαίξπηρ αλλά και τον διάβολο μέσα του, φορούσε ένα άρωμα ειδική παραγγελία για τον ρόλο, συνδυασμό από αίμα, ιδρώτα και περιττώματα, όπως αναφέρουν τα ρεπορτάζ αλλά και ο ίδιος σε συνεντεύξεις, για να προκαλέσει αποστροφή στους συναδέλφους του.

Ο τίτλος, που υποδηλώνει άνθρωπο πολύ παθιασμένο και αντικαθιστά τον πρωτότυπο του μυθιστορήματος στο οποίο βασίζεται, Queen’s Gambit, για ευνόητους λόγους αναφέρεται στην πρώτη Αγγλίδα που εξέδωσε το δικό της βιβλίο στη Μεγάλη Βρετανία, ρίσκαρε τη ζωή της για να βοηθήσει αντιπάλους του Στέμματος και στάθηκε στο πλευρό ενός άνδρα που την αγάπησε και τη μίσησε, όπως και όλες τις προηγούμενες συντρόφους του.

Firebrand Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας της Βικάντερ παραμένει πυκνός, σχεδόν μυστηριώδης.

Η «Κιτ» του Έρικ είναι μια στωική και ψύχραιμη σύζυγος έτσι όπως τη διαχειρίζεται η Αλίσια Βικάντερ (παρά την άψογη αγγλική προφορά της, αναδύεται μια σκανδιναβικότητα στις κρίσιμες στιγμές), μια αγωνίστρια στη θεωρία που ωστόσο πίστευε πως η επανάσταση δεν φέρνει την επιθυμητή αλλαγή όσο η υπομονή και η πειθώ – όπλα που δεν χρησίμευσαν στο βιογραφικό της περισσότερο απ' ό,τι οι περιστάσεις.

Ο χαρακτήρας της παραμένει πυκνός, σχεδόν μυστηριώδης, και στο ατμοσφαιρικό δράμα πολιτικού παρασκηνίου και βασιλικού κουτσομπολιού σε μεσαιωνικό φόντο αρκετά περιγράφονται από τη ζωή της, αλλά πολύ λίγα διαφαίνονται από τις προθέσεις και την ερμηνεία της βραβευμένης με Όσκαρ Σουηδής.

Αντίθετα, ο Ερρίκος του Τζουντ Λο είναι μια αφύσικη δύναμη, η σωματοποιημένη ενσάρκωση του ηγεμόνα στη νέα εποχή – ο Τσαρλς Λότον είχε κερδίσει Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου το 1933 για μια αναγκαστικά πιο λόγια προσέγγιση. Ο Τζουντ, που έχει τον Σαίξπηρ αλλά και τον διάβολο μέσα του, φορούσε ένα άρωμα ειδική παραγγελία για τον ρόλο, συνδυασμό από αίμα, ιδρώτα και περιττώματα, όπως αναφέρουν τα ρεπορτάζ αλλά και ο ίδιος σε συνεντεύξεις, για να προκαλέσει αποστροφή στους συναδέλφους του.

Χαριτωμένο, αλλά ακόμη κι αν δεν ήταν αλήθεια, το πύον από τις χρόνιες πληγές του ποτίζει την οθόνη και η κτηνώδης επιβολή της εξουσίας του ρυθμίζεται μοναδικά από την ικανότητά του να προβάλλει τις σκέψεις του με την ίδια διαύγεια που εκφέρει τις ιταμές προσβολές και τις φευγαλέες εξομολογήσεις αγάπης και αδυναμίας στην όμορφη regent του. 

Firebrand Facebook Twitter
Η πρόθεση στο «Firebrand» μένει μετέωρη.

Ο σκοπός της ταινίας ήταν να αναδείξει την Αικατερίνη Παρ ως σημαντική πηγή έμπνευσης και επίδρασης στην αγαπημένη θετή κόρη που μεγάλωσε ελλείψει τρυφερού πατέρα, την Ελισάβετ Α', γνωστή και ως Παρθένο Βασίλισσα, που μεγαλούργησε αφού πρώτα ραδιούργησε για να επικρατήσει των αντιπάλων της – τέχνη που έμαθε από τη ζωή και τον πατέρα της. Η πρόθεση στο «Firebrand» μένει μετέωρη, εν μέρει και εξαιτίας της πολύ αιθέριας για να είναι παραδειγματική μητριάς. 

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

POT AU FEU

Κάννες 2023 / «Pot Au Feu»: Ασταμάτητη γαστριμαργία και λεπτεπίλεπτος έρωτας

Κάτι πολύ ανώτερο από το σινέ-food porn της μόδας είναι το νέο έργο του Τραν Αν Χουνγκ, με τον Μπενουά Μαζιμέλ και τη Ζιλιέτ Μπινός, που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Boy

Οθόνες / The Boy: «Δεν χαίρομαι όταν κυκλοφορεί μια ταινία μου, περισσότερο φοβάμαι»

Στο «Πολύδροσο» η σχέση μάνας και κόρης γίνεται ο καμβάς για μια ιστορία υπερβολικής αγάπης και τρυφερότητας, με ιμπρεσιονιστικά χρώματα και «παραμυθένια» μουσική. Παρότι μισεί τις συνεντεύξεις, μας μίλησε για τη νέα του ταινία.
M. HULOT
Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ