Firebrand: Η δυσοσμία του Ερρίκου/Τζουντ Λο είναι ερμηνευτικά διαπεραστική

Firebrand Facebook Twitter
O Ερρίκος του Τζουντ Λο είναι μια αφύσικη δύναμη, η σωματοποιημένη ενσάρκωση του ηγεμόνα στη νέα εποχή.
0

Ως συμπλήρωμα των συνεντεύξεων και του μονολόγου του στο βραδινό του talk show, ο Στίβεν Κολμπέρ συνηθίζει να υποβάλλει ένα χιουμοριστικό ερωτηματολόγιο σε καλεσμένους που πιστεύει πως έχουν κάτι παραπάνω να πουν από την «πώληση» της τελευταίας δραστηριότητάς τους.

Μέσα από ερωτήσεις για το αγαπημένο τους τραγούδι ή σάντουιτς, τη χειρότερη μυρωδιά ή το ζώο που φοβούνται περισσότερο, διλήμματα ανάμεσα σε μήλο και πορτοκάλι, θέση σε διάδρομο ή παράθυρο, πέντε λέξεις που χαρακτηρίζουν την προσωπικότητά τους ή την αγαπημένη τους ταινία δράσης αναδύεται ίσως μια πλευρά πιο καθαρή από τον προετοιμασμένο λόγο τους. Όπως λέει και στην εισαγωγή του ο παρουσιαστής μεταξύ αστείου και, εκ του αποτελέσματος, σοβαρού, «ο κόσμος σάς γνωρίζει, αλλά μετά από αυτό θα μάθει πραγματικά ποιοι είστε».

Αυτό το stand-up αποκύημα θα μπορούσε να μας διαφωτίσει περισσότερο για την ψυχή της Αικατερίνης Παρ, έκτης και τελευταίας συζύγου (και τρίτης με το ίδιο όνομα, μετά τη συνονόματη της Αραγονίας και τη Χάουαρντ) του ανεκδιήγητα μισογύνη, παράφορα παρανοϊκού και τεράστιας φήμης, αν και όχι θετικής υπόληψης Ερρίκου του 8ου, από το δράμα εποχής του πάλαι ποτέ βοηθού του Τοντ Χέινς, συνεργάτη του Βάλτερ Σάλες και εκπρόσωπου ενός πιο πειραματικού σινεμά Βραζιλιάνου Καρίμ Αϊνούζ, το «Firebrand», που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών. 

Ο Τζουντ, που έχει τον Σαίξπηρ αλλά και τον διάβολο μέσα του, φορούσε ένα άρωμα ειδική παραγγελία για τον ρόλο, συνδυασμό από αίμα, ιδρώτα και περιττώματα, όπως αναφέρουν τα ρεπορτάζ αλλά και ο ίδιος σε συνεντεύξεις, για να προκαλέσει αποστροφή στους συναδέλφους του.

Ο τίτλος, που υποδηλώνει άνθρωπο πολύ παθιασμένο και αντικαθιστά τον πρωτότυπο του μυθιστορήματος στο οποίο βασίζεται, Queen’s Gambit, για ευνόητους λόγους αναφέρεται στην πρώτη Αγγλίδα που εξέδωσε το δικό της βιβλίο στη Μεγάλη Βρετανία, ρίσκαρε τη ζωή της για να βοηθήσει αντιπάλους του Στέμματος και στάθηκε στο πλευρό ενός άνδρα που την αγάπησε και τη μίσησε, όπως και όλες τις προηγούμενες συντρόφους του.

Firebrand Facebook Twitter
Ο χαρακτήρας της Βικάντερ παραμένει πυκνός, σχεδόν μυστηριώδης.

Η «Κιτ» του Έρικ είναι μια στωική και ψύχραιμη σύζυγος έτσι όπως τη διαχειρίζεται η Αλίσια Βικάντερ (παρά την άψογη αγγλική προφορά της, αναδύεται μια σκανδιναβικότητα στις κρίσιμες στιγμές), μια αγωνίστρια στη θεωρία που ωστόσο πίστευε πως η επανάσταση δεν φέρνει την επιθυμητή αλλαγή όσο η υπομονή και η πειθώ – όπλα που δεν χρησίμευσαν στο βιογραφικό της περισσότερο απ' ό,τι οι περιστάσεις.

Ο χαρακτήρας της παραμένει πυκνός, σχεδόν μυστηριώδης, και στο ατμοσφαιρικό δράμα πολιτικού παρασκηνίου και βασιλικού κουτσομπολιού σε μεσαιωνικό φόντο αρκετά περιγράφονται από τη ζωή της, αλλά πολύ λίγα διαφαίνονται από τις προθέσεις και την ερμηνεία της βραβευμένης με Όσκαρ Σουηδής.

Αντίθετα, ο Ερρίκος του Τζουντ Λο είναι μια αφύσικη δύναμη, η σωματοποιημένη ενσάρκωση του ηγεμόνα στη νέα εποχή – ο Τσαρλς Λότον είχε κερδίσει Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου το 1933 για μια αναγκαστικά πιο λόγια προσέγγιση. Ο Τζουντ, που έχει τον Σαίξπηρ αλλά και τον διάβολο μέσα του, φορούσε ένα άρωμα ειδική παραγγελία για τον ρόλο, συνδυασμό από αίμα, ιδρώτα και περιττώματα, όπως αναφέρουν τα ρεπορτάζ αλλά και ο ίδιος σε συνεντεύξεις, για να προκαλέσει αποστροφή στους συναδέλφους του.

Χαριτωμένο, αλλά ακόμη κι αν δεν ήταν αλήθεια, το πύον από τις χρόνιες πληγές του ποτίζει την οθόνη και η κτηνώδης επιβολή της εξουσίας του ρυθμίζεται μοναδικά από την ικανότητά του να προβάλλει τις σκέψεις του με την ίδια διαύγεια που εκφέρει τις ιταμές προσβολές και τις φευγαλέες εξομολογήσεις αγάπης και αδυναμίας στην όμορφη regent του. 

Firebrand Facebook Twitter
Η πρόθεση στο «Firebrand» μένει μετέωρη.

Ο σκοπός της ταινίας ήταν να αναδείξει την Αικατερίνη Παρ ως σημαντική πηγή έμπνευσης και επίδρασης στην αγαπημένη θετή κόρη που μεγάλωσε ελλείψει τρυφερού πατέρα, την Ελισάβετ Α', γνωστή και ως Παρθένο Βασίλισσα, που μεγαλούργησε αφού πρώτα ραδιούργησε για να επικρατήσει των αντιπάλων της – τέχνη που έμαθε από τη ζωή και τον πατέρα της. Η πρόθεση στο «Firebrand» μένει μετέωρη, εν μέρει και εξαιτίας της πολύ αιθέριας για να είναι παραδειγματική μητριάς. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

POT AU FEU

Κάννες 2023 / «Pot Au Feu»: Ασταμάτητη γαστριμαργία και λεπτεπίλεπτος έρωτας

Κάτι πολύ ανώτερο από το σινέ-food porn της μόδας είναι το νέο έργο του Τραν Αν Χουνγκ, με τον Μπενουά Μαζιμέλ και τη Ζιλιέτ Μπινός, που διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ