Indiana Jones and the Dial of Destiny: Ο παλιός καλός Ίντι επέστρεψε

Indiana Jones Facebook Twitter
Mια επιστροφή στις ρίζες του αρχαιολόγου με το μαστίγιο και την ηθική στάση απέναντι στα άπιαστα κειμήλια της ιστορίας, ένα κράμα του φανταστικού με το στοχαστικό.
0

«ΠΟΥ ΝΑ ΜΕ ΠΑΡΕΙ, νόμιζα ότι μόνο εγώ μπορούσα να γυρίζω τους Ιντιάνα», αναφώνησε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, όταν παρακολούθησε την τελική κόπια του αγαπημένου (του) ήρωα, που συνδημιούργησε στα μεγάλα σινεφίλ κέφια της νεότητας με τον παλιόφιλο Τζορτζ Λούκας.

40 και βάλε χρόνια αργότερα, ο κορυφαίος αποσύρθηκε από τη μάχη, όχι γιατί δεν είναι σε θέση, αλλά διότι είχε δρομολογήσει άλλα projects στο πρόγραμμά του, παραχωρώντας τη βαριά ευθύνη για μία από τις πλέον καλοδουλεμένες και κολοσσιαία επιτυχημένες ταινίες ελαφριάς ψυχαγωγίας που βγήκαν ποτέ από τα αμερικανικά στούντιο, στον Τζέιμς Μάνγκολντ, ο οποίος είχε ξεκινήσει την καριέρα του αμφίβολα με το Copland αλλά έδειξε την ικανότητά του στα ακριβά παιχνίδια των άλλων, με το Logan.

Ο Ίντι μιλά τα ελληνικά μια χαρά, και η Ελένα απευθύνει σε έναν ήρωα της Ιστορίας, και πολύ γνώριμο σε μάς, την ατάκα της ταινίας!

Και το αποτέλεσμα είναι, προς ανακούφιση όλων, εξόχως διασκεδαστικό, μια επιστροφή στις ρίζες του αρχαιολόγου με το μαστίγιο και την ηθική στάση απέναντι στα άπιαστα κειμήλια της ιστορίας, ένα κράμα του φανταστικού με το στοχαστικό.

Μερικές ψηφιακές ολιγωρίες, σα να μην πρόφτασαν το φινίρισμα σε όλα τα εφέ στην ώρα τους, συγχωρούνται από τις περίτεχνες, ανελέητες καταδιώξεις, καθώς και από την αίσθηση πως ο Χάρισον Φορντ μπορεί να μεγάλωσε, αλλά ευτυχώς το αναγνωρίζει, και χρησιμοποιεί την πείρα του με ευπρέπεια και την ευπρόσδεκτη στραβοχαμογελαστή του ειρωνεία, με διόλου ψευτοεφηβικό αυτοσαρκασμό.

Η εναρκτήρια σκηνή είναι vintage Indiana: αντιμέτωπος με τους ναζί, ο Τζόουνς παρέα με τον συνοδοιπόρο και καλό του φίλο Μπέιζιλ Σο (Τόμπι Τζόουνς, απλή συνωνυμία…) ψάχνει σε ένα βαγόνι κάτι που όλοι νομίζουν πως είναι εξαιρετικά πολύτιμο και θαυματουργό. Αλλά εκεί που βρήκαν τη λόγχη που μάτωσε τον Ιησού, ανακαλύπτουν πρώτον ότι είναι πλαστή και δεύτερο και κυριότερο πως ανάμεσα στα λάφυρα που προορίζονται για τον Χίτλερ στα πρόθυρα της διαγραφόμενης ήττας του, βρίσκεται ο μηχανισμός των Αντικυθήρων.

Στο κατόπι τους είναι ο φυσικός Γιούργκεν Φόλερ, γνώστης και άρπαγας, μια διάνοια που δεν ξεδιπλώνει τα χαρτιά του και φαίνεται να χάνει την πρώτη παρτίδα σε μια καταδίωξη, με κομμένη την ανάσα και λυμένα τα φρένα, σε μια αμαξοστοιχία τίγκα στους αναλώσιμους Γερμανούς και τους συμμάχους από αέρος να μην έχουν ιδέα πως ο πόλεμος έχει αλλάξει μέτωπο.

Cut στο 1969, όπου ο απογοητευμένος καθηγητής Τζόουνς έχει ξεχάσει τον παλιό Ιντιάνα, έχει χάσει τον γιο του στο Βιετνάμ και τη σύζυγό του από το πλευρό του, ως αποτέλεσμα της συναισθηματικής του νέκρωσης και παραμένει παγερά αδιάφορος στους πανηγυρικούς εορτασμούς στις λεωφόρους της Νέας Υόρκης, εν όψει της προσελήνωσης.

Την ίδια στιγμή τον επισκέπτεται η βαφτισμιά του, η Ελένα (Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ), που έχει να τη δει από τα 12 της χρόνια. Με δόλιο τρόπο του αποσπά τον κρυμμένο στα αρχεία του αρχαίο δίσκο, γιατί θέλει να τον πουλήσει και να ρεφάρει τα χρέη μιας απερίσκεπτης ζωής.

Indiana Jones Facebook Twitter
Η προσθήκη της Αγγλίδας δημιουργού του Fleabag και συν-σεναριογράφου του πέμπτου Ιντιάνα, όπως και στο No Time to Die, εξαργυρώνεται αρμονικά και ευφάνταστα.

Το σοκ είναι διπλό: από τη μία η πανέξυπνη, καταρτισμένη κόρη του φίλου που αφιέρωσε όλη του τη ζωή στη σημασία και τη χρήση της αινιγματικής εφεύρεσης του Αρχιμήδη αποδεικνύεται άκαρδη, κυνική και φιλοχρήματη. Από την άλλη ο Φόλερ (ο Μαντς Μίκελσεν, που δεν έχει επινοητικό ρόλο και κάνει νεύμα στον Λε Σιφρ από το Καζίνο Ρουγιάλ, αν και στην κατ’ ιδίαν κουβέντα που είχα μαζί του μου είπε πως δεν κλείνει το μάτι σε κανέναν πρότερο ρόλο του, συνεπώς ο Δανός προηγείται πάντα ένα-μηδέν, ό,τι κι αν γίνει!). 

Με νέο επώνυμο (Σμιτ) και αμερικανικό διαβατήριο, ως ένας εκ των επιστημόνων που βοήθησαν τις ΗΠΑ στο διαστημικό σιρκουί, ο Φόλερ κυνηγά τον χαμένο θησαυρό με όλο του το είναι, γιατί πλέον δεν πιστεύει στην κατάκτηση του διαστήματος, αλλά της διόρθωσης καίριων σφαλμάτων στον χρόνο.

Το διεκδικούμενο κομμάτι της απόλυτης γνώσης δεν θα λειτουργήσει, αν δε βρεθεί το άλλο του μισό. Και από το παζάρι της Ταγγέρης, εκεί όπου η Ελένα θα προσπαθήσει να βρει πλούσιο πλειοδότη για το εύρημα που αισθάνεται πως δικαιωματικά της ανήκει, ξεκινά μια ακόμη ασταμάτητη, fun καταδίωξη με τουκ-τουκ και παλιές λιμουζίνες στα μαροκάνικα σουκ, που θα καταλήξει σε υποβρύχιες έρευνες με τον διακοσμητικό Αντόνιο Μπαντέρας, τη σπηλιά του Διονύσου, τους αιθέρες και ένα τρελό ταξίδι στον χρόνο. Οποιαδήποτε λεπτομέρεια του οποίου αποτελεί σοβαρό spoiler – ας πούμε μόνο πως στις μισές σεκάνς ακόμη και οι πρωταγωνιστές κοιτάζουν αποσβολωμένοι τι συμβαίνει. Ο Ίντι μιλά τα ελληνικά μια χαρά και η Ελένα απευθύνει σε έναν ήρωα της Ιστορίας, και πολύ γνώριμο σε μάς, την ατάκα της ταινίας!

Η προσθήκη της Αγγλίδας δημιουργού του Fleabag και συν-σεναριογράφου του πέμπτου Ιντιάνα, όπως και στο No Time to Die, εξαργυρώνεται αρμονικά και ευφάνταστα, αν υποθέσουμε πως είναι ένα κάποιο ρίσκο να «ρίξεις» δίπλα σε έναν τόσο μαρκέ ήρωα κάποιον που δεν είναι άνδρας πρώτης συγγένειας ή ερωτική σύντροφος.

Μια πολυμαθής αριβίστρια με αταλάντευτη ανεξαρτησία, περιπετειώδες πνεύμα και γλώσσα πολυβόλο, old fashioned αλλά τοποθετημένη σε επίκαιρα θέματα με διαλόγους που υπονοούν παιγνιωδώς και ευτυχώς δεν κραυγάζουν μια γυναίκα του σήμερα, που φαίνεται να έχει ξεπηδήσει από το His Girl Friday των Χεκτ και Χοκς, ενεργοποιεί το κουρασμένο παληκάρι και πυροδοτεί τις μνήμες και τις ενοχές του, καλλιεργώντας παράλληλα την ανάγκη στον θεατή να τη δει να αναπτύσσεται σε ένα πλάσμα λιγότερο άκαρδο και περισσότερο κοντά στον άξιο διάδοχο του θρόνου.

Το τρέιλερ της ταινίας

Το μοτέρ της ενθουσιώδους Γουόλερ-Μπριτζ, σωματικό και λεκτικό, είναι σαφώς πιο λειτουργικό από τον ληθαργικό Σάια Λεμπέφ στον τέταρτο και χειρότερο Ιντιάνα, πιο κινητικό από τον αξιαγάπητο τρίτο και τη συνάντηση με τον πατέρα Σον Κόνερι και πιο ισορροπημένο από το λούνα παρκ του πρώτου sequel της σειράς.

Μας μένει ο πρώτος και ίσως καλύτερος, οι Κυνηγοί της Χαμένης Κιβωτού, στον οποίο αναφέρεται ο Δίσκος του Πεπρωμένου, στους ναζί, το αλά δεκαετία του '40 στυλ του Σπίλμπεργκ (που δεν πήγε μακριά, αφού παραμένει παραγωγός με ψιλή κυριότητα και επικαρπία ταυτόχρονα), τον Χάρισον Φορντ με το πρόσωπο πειστικά αποκατεστημένο σε εκείνη την εποχή, στο πρώτο μέρος, σε έναν ιδεαλισμό που επανέρχεται συχνά και μελαγχολικά ανάμεσα στο καλοκουρδισμένο λαχάνιασμα των σκηνών δράσης – 300 εκατομμύρια δολάρια είναι αυτά, πρέπει και να φαίνονται…

15 χρόνια μετά το παραφορτωμένο και ψυχρά κατασκευασμένο Βασίλειο του Κρυστάλλινου Κρανίου, κανείς δεν αναζήτησε τον Ιντιάνα, έναν πρωταγωνιστή των κλασικών εικονογραφημένων, του φιλμ, του αναλογικού σύμπαντος, ενδεχομένως της πρόσφατης αρχαιολογίας του σινεμά της προ DC/Marvel εποχής.

Με τις ατέλειές του, τις φοβίες και τις εμμονές του, τη ρισκαδόρικη, τσιγγάνα καρδιά και το απρόβλεπτο ταξίδι του στα μεγάλα και άλυτα αινίγματα, αντιπροσωπεύει τον ίδιο τον κινηματογράφο, και ειδικά τώρα που, όπως και ο άρτι συνταξιοδοτηθείς καθηγητής της σκόνης του χρόνου, μαζεύει τα κομμάτια του, σηκώνεται από τον καναπέ της αδράνειας, διακόπτει θεαματικά καβάλα στο άλογό του το streaming πάρτι του όχλου που πανηγυρίζει την τηλε-κατάκτηση του διαστήματος και σκίζει τον χρόνο χωρίς alter ego υπερστολές, αλλά με πολλή, παλαβή φαντασία και τη δοξασμένη φανφάρα του Τζον Γουίλιαμς, στην αυλαία της καριέρας του.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ