Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή

Explainer: Γιατί μας κάνει τέτοιο trigger η Σοφία Χατζηπαντελή Facebook Twitter
0

—Κατ’ αρχάς ποια είναι η Σοφία Χατζηπαντελή;

Η Σοφία Χατζηπαντελή είναι μοντέλο με καταγωγή από την Κύπρο. Διέμενε και εργαζόταν στις ΗΠΑ, ωστόσο, εδώ και χρόνια είναι γνωστή και στην Ελλάδα, λόγω της απόφασής της να επιβάλει στον στερεότυπο και όχι ιδιαίτερα ανεκτικό χώρο της μόδας, το μονόφρυδό της. Αυτό before it was cool έννοιες όπως το ugly shaming, η διαφορετικότητα, η αποδοχή.

—Ωραία. Γιατί, όμως, όλο αυτό το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τη Χατζηπαντελή;

Θα είναι κριτής στο GNTM, το reality μόδας, το οποίο τα τελευταία χρόνια κάνει ανοίγματα στο διαφορετικό. Κάποτε με επιτυχία, κάποτε εντελώς συμβατικά. Ας πούμε, σε τόσες σεζόν προβολής ποτέ δεν είδαμε «διαφορετικό» σωματότυπο ή ηλικία να φτάνει στην κορυφή ή να «αντέχει» στο περιβάλλον του τηλεοπτικού show.

—Ναι, αλλά γιατί τόσος θόρυβος γι’ αυτή τη γυναίκα;

Γιατί κάτω από κάθε post που την αφορά –όχι μόνο τώρα, από την αρχή που μας συστήθηκε- «κολυμπάει» ένας σεβαστός οχετός σχολίων εναντίον της. Αυτά κυμαίνονται από χιουμοριστικά ή ειρωνικά έως υβριστικά και απειλητικά.

—Έχουμε κάποιο παράδειγμα;

Για να μην ασχοληθούμε με τις αναρτήσεις άλλων Μέσων, φτάνει να αναφέρουμε ότι μόνο στην επίσημη σελίδα της LIFO στο Facebook , χθες ημέρα Τρίτη, οπότε και ανακοινώθηκε η νέα κριτική επιτροπή του reality, συγκεντρώθηκαν περί τα 110 σχόλια. Περισσότερα από τα μισά αφορούσαν την Χατζηπαντελή και την εμφάνισή της. Σε άλλο post, από το φεμινιστικό site της LIFO, το ampa.lifo.gr, τα σχόλια έφτασαν τα 146 και το ugly shaming άλλαξε πίστα. Σημειωτέον ότι το άρθρο αναφερόταν στον τρόπο που το μοντέλο επιμένει με πίστη και σθένος στην απόφασή της να μην πειράξει αυτό το μοναδικό χαρακτηριστικό του προσώπου της, φτάνοντας να δεχθεί ακόμα και απειλές για τη ζωή της.

—Για τα φρύδια της;!

Για τα φρύδια της.

—Δεν είναι υποκριτικό όλο αυτό;

Υποκριτικό και θλιβερό, ταυτόχρονα. Άθελά της, η Χατζηπαντελή αποδεικνύει ότι οι πύρινοι για ανεκτικότητα και συμπεριληπτικότητα πάνε περίπατο, όταν προσκρούουν σε παγιωμένες απόψεις περί αισθητικής και ομορφιάς. Και φυσικά, ο τρόπος που εκφράζεται αυτή η «παγιωμένη» άποψη γίνεται σε πλαίσιο χυδαιότητας, το οποίο –τι κρίμα...- συντηρείται και από γυναίκες. Το ωραίο μάλιστα είναι ότι πρόκειται για σχολιαστές που αποθεώνουν την Τέχνη, την αισθητική και την εικόνα της Φρίντα Κάλο - όπου την πετυχαίνουν- αλλά δεν ανέχονται την εικόνα μιας γυναίκας που επιμένει να αγαπά το πρόσωπό της, ακριβώς όπως είναι και να μην καταφύγει σε καμία βελτίωση / αλλαγή / συμμόρφωση με τις επιταγές των αλληλοεξαρτώμενων βιομηχανιών μόδας / ομορφιάς / θεάματος.

—Μήπως η επιλογή του συγκεκριμένου μοντέλου έγινε και για λόγους τηλεθέασης;

Πολύ πιθανόν. Όμως, η Χατζηπαντελή έχει ατζέντα που αφορά το διαφορετικό στον χώρο της μόδας, από την πρώτη στιγμή που δραστηριοποιήθηκε στον χώρο, οπότε, η παρουσία της μόνο καλό θα κάνει προς αυτή την κατεύθυνση.

—Υπάρχει περίπτωση όλο αυτό να συντηρείται από την ίδια μόνο και μόνο για τις εντυπώσεις;

Αυτό ισχυρίζονται και όσοι παθαίνουν trigger με την εικόνα της. «Τα ποδαράκια και τις μασχάλες, όμως, τα ξυρίζει» είναι το βασικό και φτηνό τους επιχείρημα. Ωστόσο, ακόμα και έτσι να είναι, είναι προφανές ότι δεν το έχει ανάγκη. Παρά το ugly shaming η Χατζηπαντελή είναι μία πολύ όμορφη γυναίκα, που απλώς αποφάσισε ότι θέλει να συνδυάσει τις δραστηριότητές της στον χώρο της μόδας με ένα δύσκολο cause. Παλαιότερα είχε φιλοξενηθεί και στην Ελλάδα, στο πλαίσιο συνεδρίου ακριβώς γι’ αυτό. Γενικώς και ευτυχώς, δεν ιδρώνει το αυτί της ούτε από σχόλια, ούτε από παραινέσεις οίκων μόδας και κατάφερε να κάνει το μονόφρυδό της, όχι απλώς σήμα - κατατεθέν της, αλλά statement για τα διαφορετικά πρότυπα ομορφιάς, τα οποία υποστηρίζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί. 

—Ναι, όμως, δεν μας ντροπιάζουν όλες αυτές οι αντιδράσεις στα social media και γενικώς;

Προφανώς και δεν περιμένουμε την Χατζηπαντελή για να γίνουμε ρεζίλι. Απλώς στο πρόσωπό της συναντιούνται όλα τα δεινά της ελληνικής κοινωνίας: η μηδενική ανοχή, η ματσίλα που δεν αντέχει άλλα πρότυπα ομορφιάς πέρα από εκείνα που μας φόρεσε η πατριαρχία και ο καπιταλισμός στην πιο glossy εκδοχή του (που είναι η μόδα), ο εσωτερικευμένος μισογυνισμός, η βαθιά αγένεια και το bullying προς ό,τι δεν καταλαβαίνουμε. Με τις υγειές μας.

—Μήπως το πρόβλημα έχει να κάνει κυρίως με την τριχοφυΐα με την οποία πολύς κόσμος δεν αντιδρά καλά; Ας πούμε, παρόμοιες αντιδράσεις βλέπουμε και σε άρθρα που έχουν να κάνουν με την επιλογή της Λούρδης να μην ξυρίζει τις μασχάλες της; 

Όχι, έχει να κάνει με την άρνηση να γίνει κατανοητή η αυτοδιάθεση του σώματος και το δικαίωμα στο να επιλέξει κάποια να υπάρχει έξω από τα πρότυπα και πέρα από τις νόρμες. Και αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα. Για όλους. 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ