Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Υπάρχει ένας χώρος στην Αθήνα, που τα όσα προβάλλονται στις σκοτεινές του αίθουσες, διαδόθηκαν κυριολεκτικά από στόμα σε στόμα, ένα πραγματικό urban μυστικό για όσους αγαπούν τα ντοκιμαντέρ, τις ιδιαίτερες προβολές και ταινίες - μικρά διαμάντια, μακριά από τη "σφιχτή" εμπορική ζώνη των blockbusters. 

Ο λόγος για το "Exile Room" που δύο φορές κάθε μήνα - πάντα Πέμπτη και πάντα στις 21.00 - έχει να παρουσιάσει μοναδικά ντοκιμαντέρ: από τη μουσική και τη διαπολιτισμική αξία της, μέχρι μία διαφορετική ματιά γύρω από τις δυνάμεις ενός... μύκητα, αλλά και ντοκιμαντέρ - αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς, άγνωστες πτυχές καλλιτεχνών, animation, αλλά και ανοιχτές βραδιές και συζητήσεις του κοινού απευθείας με τους δημιουργούς.  Τι είναι, λοιπόν, το Exile Room; Σε ποιους απευθύνεται; Είναι μόνο για σινεφίλ ή λοξοκοιτάει και προς τους επαγγελματίες της κινηματογράφησης; Ο υπεύθυνος προγράμματος προβολών του "Exile", Θανάσης Πατσαβός, εξηγεί. 

"To Exile Room είναι ένας μη κερδοσκοπικός, πολιτιστικός οργανισμός,που δημιουργήθηκε με ιδιωτική πρωτοβουλία της Ελληνο-Αμερικανίδας Βάλερι Κοντάκου. Η Βάλερι ήρθε στην Ελλάδα πριν από 13 χρόνια, και καθώς είναι και η ίδια σκηνοθέτιδα ντοκιμαντέρ, μία από τις πρώτες της σκέψεις ήταν να δημιουργήσει στην Αθήνα ένα μέρος αφιερωμένο αποκλειστικά στο ντοκιμαντέρ και ανοιχτό στο κοινό, σε μια εποχή που, εδώ στην Ελλάδα τουλάχιστον, το είδος ήταν σχεδόν ταυτισμένο με μια συμβατική, τηλεοπτική αισθητική και σπανίως προβαλλόταν στους κινηματογράφους. Έτσι γεννήθηκε το Exile Room, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2009".

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Δεδομένου και του ότι οι προβολές μας είναι πάντοτε χωρίς εισιτήριο, το Exile Room απευθύνεται σε όλους –ούτε καν μόνο στους σινεφίλ– όσοι θέλουν να έρθουν σε επαφή με μια «διαφορετική» ματιά πάνω στο ντοκιμαντέρ... Και το ίδιο το κοινό μάς έχει αποδείξει πολλές φορές ότι είναι ανοιχτό ακόμα και στις πιο ιδιαίτερες και απαιτητικές προτάσεις. Από εκεί και πέρα, φυσικά και αποτελεί στόχο μας να έρθουμε σε επαφή και με τους επαγγελματίες του χώρου, δίνοντάς τους ερεθίσματα και φυσικά την ευκαιρία να απολαύσουν ταινίες που μπορεί να μην πρόσεχαν σε άλλη περίπτωση, να συζητήσουμε μαζί τους και να ανταλλάξουμε απόψεις. Άλλωστε, υπάρχει και το αδελφάκι του Exile Room, η Exile Films, μέσα από την οποία κάνουμε τις δικές μας παραγωγές ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, πάντα με βασικό αντικείμενο το ντοκιμαντέρ".

 

—Και κάθε πότε προγραμματίζονται οι προβολές και ποιο είναι το κριτήριο επιλογής της κάθε ταινίας;

"Οι σταθερές μας προβολές προγραμματίζονται συνήθως δύο φορές το μήνα (πάντοτε Πέμπτη, και πάντοτε στις 21:00), κάθε μήνα κάτω από μία χαλαρή θεματική ομπρέλα. Το βασικό κριτήριο είναι να παρουσιάζουμε ταινίες που ως επί το πλείστον δεν έχουν ξαναπροβληθεί στην Αθήνα, και που επιδεικνύουν όσο το δυνατόν περισσότερο το εύρος, αισθητικό ή θεματικό, αυτού που λέμε ντοκιμαντέρ: από διάσημες, πολυβραβευμένες ή ακόμα και οσκαρικές ταινίες, μέχρι άγνωστα αλλά εξίσου –ή πολλές φορές ακόμα πιο– ενδιαφέροντα και συναρπαστικά φιλμ, που ωστόσο δεν έχουν λάβει την αναγνώριση που τους αξίζει, ταινίες που συνδυάζουν ενημέρωση και ψυχαγωγία, ή διαθέτουν μια ξεχωριστή καλλιτεχνική ή αισθητική άποψη. Στο πλαίσιο αυτό, συχνά επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους. Φυσικά, πρέπει πρωτίστως να πρόκειται για ταινίες που ενθουσιάζουν εμάς τους ίδιους και θεωρούμε ότι έχουν κάτι να πουν! Επίσης, συχνά διοργανώνουμε αφιερώματα σε δημιουργούς, καλώντας ενίοτε τους ίδιους τους σκηνοθέτες να παρουσιάσουν το έργο τους, αλλά και να παραδώσουν εργαστήρια, επίσης ανοιχτά στο κοινό".

—Τι θα δούμε στα "προσεχώς";  Τι έχει προγραμματιστεί για τις επόμενες 5 προβολές; 

"Στις 25 Φεβρουαρίου θα κλείσουμε την ενότητα των... διαφορετικών φυσιοδιφικών ντοκιμαντέρ, που ξεκίνησε με το υποψήφιο για Όσκαρ "Virunga", με το άκρως εκκεντρικό "The Creeping Garden" (2014) των Τζάσπερ Σαρπ και Τιμ Γκράμπχαμ, μια ταινία αληθινής επιστημονικής φαντασίας με πρωταγωνιστή έναν αλλόκοτο μύκητα, φορέα μιας ιδιόμορφης νοημοσύνης, ο οποίος εμπνέει επιστήμονες, καλλιτέχνες και μουσικούς!

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"The Creeping Garden"

Επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους.


"Ο Μάρτιος είναι αφιερωμένος στη διαπολιτισμική δύναμη της μουσικής, με δύο ταινίες που βάζουν τα γυαλιά στο δημοφιλές "Buena Vista Social Club". Η πρώτη, με τίτλο "Junun" (2015), διαθέτει την ηχηρή υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς σκηνοθέτες, Πολ Τόμας Άντερσον («Ξέφρενες Νύχτες», "Magnolia", «Θα Χυθεί Αίμα», "The Master"), ο οποίος σκηνοθετεί εδώ το πρώτο του ντοκιμαντέρ, και ιχνηλατεί το μελωδικό ταξίδι του Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead στο Ρατζαστάν, όπου θα περάσει τρεις εβδομάδες πυρετικής δημιουργίας σε συνεργασία με σπουδαίους Ινδούς –και όχι μόνο– μουσικούς.

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Junun"Φωτό: @Shin KATAN

"Το ξεσηκωτικό "Song of Lahore" (2015), από την άλλη, ακολουθεί μια ομάδα βιρτουόζων μουσικών από το Πακιστάν, οι οποίοι έχοντας παλέψει να επιβιώσουν από τον εξισλαμισμό που απαγόρευσε ουσιαστικά τη μουσική στη χώρας τους, γίνονται διάσημοι μέσω του youtube, χάρη σε μια σειρά διασκευών δυτικών τζαζ κομματιών με παραδοσιακά όργανα της πατρίδας τους, και δέχονται την πρόσκληση του Γουίντον Μαρσάλις, προκειμένου να εμφανιστούν ζωντανά στη Νέα Υόρκη, μαζί με τη διάσημη τζαζ ορχήστρα του. (Ημερομηνίες προβολών: 10 & 24 Μαρτίου).

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Song of Lahore"


"Τον Απρίλιο θα μας επισκεφτεί ο Ισπανοβραζιλιάνος ντοκιμαντερίστας  Σέρχιο Οξμάν για να μας δείξει πώς γίνεται μια ταινία για το ποδόσφαιρο χωρίς να πάει ποτέ ούτε σε ένα ματς! To "On Football" είναι ο τελευταίος φεστιβαλικός του θρίαμβος, που μαζί με μια αναδρομή σε παλιότερες δουλειές του ("The Beautician", "A Story for the Modlins", "Notes on the Other") θα μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη μοναδική του ικανότητα να μπολιάζει την πραγματικότητα με μια προσεκτικά υπολογισμένη δόση φαντασίας.

 

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Το αφιέρωμα θα ολοκληρωθεί με ένα διήμερο εργαστήριο πάνω στην κινηματογραφική διάσταση της πραγματικότητας. Πώς επιλέγει κανείς τον χαρακτήρα που θα μετατρέψει σε πρωταγωνιστική φιγούρα, πώς τον αφήνεις να αναπνεύσει ελεύθερα, δίνοντάς του ταυτόχρονα μια ιδιαίτερη φωνή, πώς και πότε κάνεις τον εαυτό σου μέρος της ιστορίας, και πώς χτίζεις την πλοκή που θα σε οδηγήσει με αμείωτη ένταση μέχρι το φινάλε; (ημερομηνίες προβολών: 7 & 14 Απριλίου – η ημερομηνία του εργαστηρίου εκκρεμεί). Τέλος, για τον Μάιο το Exile Room ετοιμάζει ένα αφιέρωμα με ταινίες όπου το σινεμά συναντά την αρχιτεκτονική, με φόντο το σύγχρονο αστικό τοπίο".

Το ενδιαφέρον είναι ότι το "Exile Room" διευρύνει πλέον σταδιακά τις δραστηριότητές του και πέρα από το ντοκιμαντέρ και τον συγκεκριμένο χώρο.

"Πλέον διοργανώνουμε εργαστήρια animation για παιδιά και ενήλικες, ενώ έχουμε καθιερώσει το πρόγραμμα "Ντοκιμαντέρ με Ρόδες", με το οποίο περιοδεύουμε στην επαρχία με μια επιλογή ταινιών και με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα. Ταυτόχρονα, στόχος μας είναι να επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο την αγαπημένη μας δραστηριότητα του film curation, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια προγραμμάτων για φεστιβάλ και άλλους οργανισμούς. Πρώτος μας σταθμός θα είναι η Σαρδηνία, όπου τον Μάρτιο θα βρεθούμε προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ Terre di Confine, για να παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα που επιμεληθήκαμε, με ξεχωριστές ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, κάτω από τη γενική θεματική της κρίσης.

Info
Exile Room
Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι (έναντι ΜΕΤΡΟ),

τηλ: 210 3223395, Fax: 210 3223396, www.exileroom.gr

επικοινωνία: [email protected]

 

Extra Note: Οι ταινίες δεν έχουν υπότιτλους, παρά μόνον αγγλικούς, όταν προβάλλεται ταινία σε άλλη ευρωπαϊκή ή μη γλώσσα. 

Trailers:

 

"The Creeping garden" 

 

"Junun"


"Song of Lahore"

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ