Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
0

Υπάρχει ένας χώρος στην Αθήνα, που τα όσα προβάλλονται στις σκοτεινές του αίθουσες, διαδόθηκαν κυριολεκτικά από στόμα σε στόμα, ένα πραγματικό urban μυστικό για όσους αγαπούν τα ντοκιμαντέρ, τις ιδιαίτερες προβολές και ταινίες - μικρά διαμάντια, μακριά από τη "σφιχτή" εμπορική ζώνη των blockbusters. 

Ο λόγος για το "Exile Room" που δύο φορές κάθε μήνα - πάντα Πέμπτη και πάντα στις 21.00 - έχει να παρουσιάσει μοναδικά ντοκιμαντέρ: από τη μουσική και τη διαπολιτισμική αξία της, μέχρι μία διαφορετική ματιά γύρω από τις δυνάμεις ενός... μύκητα, αλλά και ντοκιμαντέρ - αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς, άγνωστες πτυχές καλλιτεχνών, animation, αλλά και ανοιχτές βραδιές και συζητήσεις του κοινού απευθείας με τους δημιουργούς.  Τι είναι, λοιπόν, το Exile Room; Σε ποιους απευθύνεται; Είναι μόνο για σινεφίλ ή λοξοκοιτάει και προς τους επαγγελματίες της κινηματογράφησης; Ο υπεύθυνος προγράμματος προβολών του "Exile", Θανάσης Πατσαβός, εξηγεί. 

"To Exile Room είναι ένας μη κερδοσκοπικός, πολιτιστικός οργανισμός,που δημιουργήθηκε με ιδιωτική πρωτοβουλία της Ελληνο-Αμερικανίδας Βάλερι Κοντάκου. Η Βάλερι ήρθε στην Ελλάδα πριν από 13 χρόνια, και καθώς είναι και η ίδια σκηνοθέτιδα ντοκιμαντέρ, μία από τις πρώτες της σκέψεις ήταν να δημιουργήσει στην Αθήνα ένα μέρος αφιερωμένο αποκλειστικά στο ντοκιμαντέρ και ανοιχτό στο κοινό, σε μια εποχή που, εδώ στην Ελλάδα τουλάχιστον, το είδος ήταν σχεδόν ταυτισμένο με μια συμβατική, τηλεοπτική αισθητική και σπανίως προβαλλόταν στους κινηματογράφους. Έτσι γεννήθηκε το Exile Room, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2009".

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Δεδομένου και του ότι οι προβολές μας είναι πάντοτε χωρίς εισιτήριο, το Exile Room απευθύνεται σε όλους –ούτε καν μόνο στους σινεφίλ– όσοι θέλουν να έρθουν σε επαφή με μια «διαφορετική» ματιά πάνω στο ντοκιμαντέρ... Και το ίδιο το κοινό μάς έχει αποδείξει πολλές φορές ότι είναι ανοιχτό ακόμα και στις πιο ιδιαίτερες και απαιτητικές προτάσεις. Από εκεί και πέρα, φυσικά και αποτελεί στόχο μας να έρθουμε σε επαφή και με τους επαγγελματίες του χώρου, δίνοντάς τους ερεθίσματα και φυσικά την ευκαιρία να απολαύσουν ταινίες που μπορεί να μην πρόσεχαν σε άλλη περίπτωση, να συζητήσουμε μαζί τους και να ανταλλάξουμε απόψεις. Άλλωστε, υπάρχει και το αδελφάκι του Exile Room, η Exile Films, μέσα από την οποία κάνουμε τις δικές μας παραγωγές ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, πάντα με βασικό αντικείμενο το ντοκιμαντέρ".

 

—Και κάθε πότε προγραμματίζονται οι προβολές και ποιο είναι το κριτήριο επιλογής της κάθε ταινίας;

"Οι σταθερές μας προβολές προγραμματίζονται συνήθως δύο φορές το μήνα (πάντοτε Πέμπτη, και πάντοτε στις 21:00), κάθε μήνα κάτω από μία χαλαρή θεματική ομπρέλα. Το βασικό κριτήριο είναι να παρουσιάζουμε ταινίες που ως επί το πλείστον δεν έχουν ξαναπροβληθεί στην Αθήνα, και που επιδεικνύουν όσο το δυνατόν περισσότερο το εύρος, αισθητικό ή θεματικό, αυτού που λέμε ντοκιμαντέρ: από διάσημες, πολυβραβευμένες ή ακόμα και οσκαρικές ταινίες, μέχρι άγνωστα αλλά εξίσου –ή πολλές φορές ακόμα πιο– ενδιαφέροντα και συναρπαστικά φιλμ, που ωστόσο δεν έχουν λάβει την αναγνώριση που τους αξίζει, ταινίες που συνδυάζουν ενημέρωση και ψυχαγωγία, ή διαθέτουν μια ξεχωριστή καλλιτεχνική ή αισθητική άποψη. Στο πλαίσιο αυτό, συχνά επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους. Φυσικά, πρέπει πρωτίστως να πρόκειται για ταινίες που ενθουσιάζουν εμάς τους ίδιους και θεωρούμε ότι έχουν κάτι να πουν! Επίσης, συχνά διοργανώνουμε αφιερώματα σε δημιουργούς, καλώντας ενίοτε τους ίδιους τους σκηνοθέτες να παρουσιάσουν το έργο τους, αλλά και να παραδώσουν εργαστήρια, επίσης ανοιχτά στο κοινό".

—Τι θα δούμε στα "προσεχώς";  Τι έχει προγραμματιστεί για τις επόμενες 5 προβολές; 

"Στις 25 Φεβρουαρίου θα κλείσουμε την ενότητα των... διαφορετικών φυσιοδιφικών ντοκιμαντέρ, που ξεκίνησε με το υποψήφιο για Όσκαρ "Virunga", με το άκρως εκκεντρικό "The Creeping Garden" (2014) των Τζάσπερ Σαρπ και Τιμ Γκράμπχαμ, μια ταινία αληθινής επιστημονικής φαντασίας με πρωταγωνιστή έναν αλλόκοτο μύκητα, φορέα μιας ιδιόμορφης νοημοσύνης, ο οποίος εμπνέει επιστήμονες, καλλιτέχνες και μουσικούς!

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"The Creeping Garden"

Επιλέγουμε βαθιά προσωπικές δημιουργίες, ταινίες που δοκιμάζουν τα όρια μεταξύ των κινηματογραφικών ειδών, φλερτάροντας με τη μυθοπλασία, τα εικαστικά και το animation, ή ακόμα και πειραματικά δείγματα του είδους.


"Ο Μάρτιος είναι αφιερωμένος στη διαπολιτισμική δύναμη της μουσικής, με δύο ταινίες που βάζουν τα γυαλιά στο δημοφιλές "Buena Vista Social Club". Η πρώτη, με τίτλο "Junun" (2015), διαθέτει την ηχηρή υπογραφή ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς σκηνοθέτες, Πολ Τόμας Άντερσον («Ξέφρενες Νύχτες», "Magnolia", «Θα Χυθεί Αίμα», "The Master"), ο οποίος σκηνοθετεί εδώ το πρώτο του ντοκιμαντέρ, και ιχνηλατεί το μελωδικό ταξίδι του Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead στο Ρατζαστάν, όπου θα περάσει τρεις εβδομάδες πυρετικής δημιουργίας σε συνεργασία με σπουδαίους Ινδούς –και όχι μόνο– μουσικούς.

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Junun"Φωτό: @Shin KATAN

"Το ξεσηκωτικό "Song of Lahore" (2015), από την άλλη, ακολουθεί μια ομάδα βιρτουόζων μουσικών από το Πακιστάν, οι οποίοι έχοντας παλέψει να επιβιώσουν από τον εξισλαμισμό που απαγόρευσε ουσιαστικά τη μουσική στη χώρας τους, γίνονται διάσημοι μέσω του youtube, χάρη σε μια σειρά διασκευών δυτικών τζαζ κομματιών με παραδοσιακά όργανα της πατρίδας τους, και δέχονται την πρόσκληση του Γουίντον Μαρσάλις, προκειμένου να εμφανιστούν ζωντανά στη Νέα Υόρκη, μαζί με τη διάσημη τζαζ ορχήστρα του. (Ημερομηνίες προβολών: 10 & 24 Μαρτίου).

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter
"Song of Lahore"


"Τον Απρίλιο θα μας επισκεφτεί ο Ισπανοβραζιλιάνος ντοκιμαντερίστας  Σέρχιο Οξμάν για να μας δείξει πώς γίνεται μια ταινία για το ποδόσφαιρο χωρίς να πάει ποτέ ούτε σε ένα ματς! To "On Football" είναι ο τελευταίος φεστιβαλικός του θρίαμβος, που μαζί με μια αναδρομή σε παλιότερες δουλειές του ("The Beautician", "A Story for the Modlins", "Notes on the Other") θα μας φέρει ένα βήμα πιο κοντά στη μοναδική του ικανότητα να μπολιάζει την πραγματικότητα με μια προσεκτικά υπολογισμένη δόση φαντασίας.

 

Το Exile Room είναι ένας μικρός ναός δωρεάν κινηματογραφικών προβολών στην Αθήνα Facebook Twitter

"Το αφιέρωμα θα ολοκληρωθεί με ένα διήμερο εργαστήριο πάνω στην κινηματογραφική διάσταση της πραγματικότητας. Πώς επιλέγει κανείς τον χαρακτήρα που θα μετατρέψει σε πρωταγωνιστική φιγούρα, πώς τον αφήνεις να αναπνεύσει ελεύθερα, δίνοντάς του ταυτόχρονα μια ιδιαίτερη φωνή, πώς και πότε κάνεις τον εαυτό σου μέρος της ιστορίας, και πώς χτίζεις την πλοκή που θα σε οδηγήσει με αμείωτη ένταση μέχρι το φινάλε; (ημερομηνίες προβολών: 7 & 14 Απριλίου – η ημερομηνία του εργαστηρίου εκκρεμεί). Τέλος, για τον Μάιο το Exile Room ετοιμάζει ένα αφιέρωμα με ταινίες όπου το σινεμά συναντά την αρχιτεκτονική, με φόντο το σύγχρονο αστικό τοπίο".

Το ενδιαφέρον είναι ότι το "Exile Room" διευρύνει πλέον σταδιακά τις δραστηριότητές του και πέρα από το ντοκιμαντέρ και τον συγκεκριμένο χώρο.

"Πλέον διοργανώνουμε εργαστήρια animation για παιδιά και ενήλικες, ενώ έχουμε καθιερώσει το πρόγραμμα "Ντοκιμαντέρ με Ρόδες", με το οποίο περιοδεύουμε στην επαρχία με μια επιλογή ταινιών και με την υποστήριξη της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα. Ταυτόχρονα, στόχος μας είναι να επεκτείνουμε ακόμα περισσότερο την αγαπημένη μας δραστηριότητα του film curation, αναλαμβάνοντας την επιμέλεια προγραμμάτων για φεστιβάλ και άλλους οργανισμούς. Πρώτος μας σταθμός θα είναι η Σαρδηνία, όπου τον Μάρτιο θα βρεθούμε προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ Terre di Confine, για να παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα που επιμεληθήκαμε, με ξεχωριστές ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, κάτω από τη γενική θεματική της κρίσης.

Info
Exile Room
Αθηνάς 12, 3ος όροφος, Μοναστηράκι (έναντι ΜΕΤΡΟ),

τηλ: 210 3223395, Fax: 210 3223396, www.exileroom.gr

επικοινωνία: [email protected]

 

Extra Note: Οι ταινίες δεν έχουν υπότιτλους, παρά μόνον αγγλικούς, όταν προβάλλεται ταινία σε άλλη ευρωπαϊκή ή μη γλώσσα. 

Trailers:

 

"The Creeping garden" 

 

"Junun"


"Song of Lahore"

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ