«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Τεχνικά άρτια και με εκπληκτικές ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς που συμμετέχουν, τα τέσσερα επεισόδια είναι μια οδυνηρή εμπειρία, κυρίως επειδή μπορείς σε μεγάλο βαθμό να ταυτιστείς, ειδικά εάν έχεις παιδιά, ανίψια, παιδιά φίλων σε αυτή την ηλικία. Φωτ.: Netflix
0


Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
 είναι ένας κόσμος άγνωστος, που ως ενήλικας είναι από δύσκολο έως αδύνατο να παρακολουθήσεις και να κατανοήσεις πλήρως. Αυτό συνέβαινε πάντα, αλλά στη δεκαετία που διανύουμε, που οι έφηβοι ζουν και δραστηριοποιούνται κυρίως διαδικτυακά, το χάσμα έχει γίνει ακραίο. Τα 13χρονα είναι ένα άγνωστο σύμπαν, μια γενιά που μεγαλώνει με ακατανόητους κώδικες και αναφορές που είναι δύσκολο να ελεγχθούν, ειδικά σήμερα που οι προσλαμβάνουσες ενός παιδιού προκύπτουν από ένα (τρομακτικό) χάος.

Αυτό συνειδητοποιείς βλέποντας τη σειρά που μόλις ανέβηκε στο Netflix και έχει τίτλο «Εφηβεία», ένα συγκλονιστικό δράμα βρετανικής παραγωγής που έφτιαξαν ο Tζακ Θορν και ο Στίβεν Γκράχαμ και αποκαλύπτει αρκετά από τον κόσμο των εφήβων, που δύσκολα προσεγγίζεται. Τεχνικά άρτια και με εκπληκτικές ερμηνείες απ' όλους τους ηθοποιούς που συμμετέχουν, τα τέσσερα επεισόδιά της είναι μια οδυνηρή εμπειρία, κυρίως επειδή μπορείς σε μεγάλο βαθμό να ταυτιστείς, ειδικά εάν έχεις παιδιά, ανίψια ή παιδιά φίλων σε αυτή την ηλικία. 

Ξεκινά με ένα από τα πιο δυνατά δίλεπτα που έχουμε δει σε σειρά, την αστυνομία να εισβάλει στο σπίτι της οικογένειας του 13χρονου Τζέιμι Μίλερ και να τον συλλαμβάνει ως ύποπτο για τη δολοφονία της συμμαθήτριάς του Κέιτι, που έγινε το προηγούμενο βράδυ. Όλο το επεισόδιο είναι ένα μονοπλάνο που ξεκινάει με τους δυο αστυνομικούς που έχουν αναλάβει την υπόθεση (ο ένας πατέρας έφηβου γιου) και ηγούνται της σύλληψης του Τζέιμι. Με συνοδεία ένοπλων αστυνομικών σπάνε την πόρτα του σπιτιού του στις 6 το πρωί, ακινητοποιούν τους γονείς του και την αδερφή του και τον συλλαμβάνουν – εκείνος δείχνει έκπληκτος και σοκαρισμένος, τόσο που κατουριέται πάνω του.

Με την κάμερα να ακολουθεί συνεχώς τη δράση, τα πρόσωπα, τις συναισθηματικές εκρήξεις και τις ξαφνικές εντάσεις, η σειρά «Εφηβεία» είναι και ένα τεχνικό επίτευγμα, για το οποίο υπεύθυνος είναι ο Στίβεν Γκράχαμ, ο οποίος πρωταγωνιστεί ως ο πατέρας του αγοριού – επίσης είναι ο συνδημιουργός και σεναριογράφος της σειράς.

Μετά, σε πραγματικό χρόνο, βλέπουμε τη μεταφορά του τρομοκρατημένου μικρού στο τμήμα με το βανάκι της αστυνομίας και όσα συμβαίνουν μέχρι να οριστεί ο πατέρας του, Έντι, ενήλικας συνοδός, να τον αναλάβει ο δικηγόρος που ορίζει η υπηρεσία και να γίνει η ανάκριση (όπου αποκαλύπτεται με αδιαμφισβήτητα στοιχεία αν είναι αθώος ή ένοχος). Ο Τζέιμι αρνείται οποιαδήποτε ανάμειξη και το κάνει επίμονα μέχρι τη στιγμή της δίκης, μετά από 13 μήνες. 

CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Η σειρά, πάνω απ’ όλα, σε κάνει να αναρωτηθείς τι διδάσκουμε στα αγόρια και πώς περιμένουμε να συμπεριφερθούν σε αυτόν τον ολοένα πιο τοξικό και απάνθρωπο κόσμο. Φωτ.: Netflix

Το δεύτερο επεισόδιο είναι ένα μονοπλάνο στο σχολείο, όπου ο αστυνόμος Λιουκ Μπασκόμπ (ένας εξαιρετικός Άσλεϊ Γουόλτερς που γνωρίσαμε στο «Top Boy») ερευνά τον εφηβικό κόσμο που νομίζει ότι γνωρίζει, αλλά διαπιστώνει ότι είναι ανίκανος να αποκωδικοποιήσει. Ψάχνοντας να βρει το μαχαίρι του φόνου ανάμεσα στους συμμαθητές του Τζέιμι (και του γιου του), έρχεται αντιμέτωπος με μια κατάσταση τρομακτική, γιατί το σύμπαν των εφήβων πλέον είναι πολύ πιο άγριο και ατίθασο από αυτό που είχε ζήσει ο ίδιος στην αντίστοιχη ηλικία. Τη ματαιότητα που αισθάνεται απαλύνει κάπως η πληροφορία που του δίνει ο γιος του όταν του μεταφράζει τα emoji που χρησιμοποίησε η Kέιτι σε κάποια σχόλιά της κάτω από τις αναρτήσεις του Τζέιμι στο Instagram. Ο κόσμος της κουλτούρας «incel», το μήνυμα που διαδίδεται ανάμεσα σε αγόρια και νέους άντρες για το τι δικαιούνται να περιμένουν και να παίρνουν από κορίτσια και γυναίκες, δείχνει ότι ο Τζέιμι έχει αντιδράσει σε κάποιου είδους μπούλινγκ που έχει επιβληθεί από το manosphere και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό ονόματα όπως ο Andrew Tate – ο οποίος αναφέρεται στη σειρά. Τα παιδιά δεν έχουν φίλτρα για να κατανοήσουν αυτά που βλέπουν γύρω τους, απλώς τα δέχονται και τα υιοθετούν, και αυτό δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατανόηση των λόγων που τα οδηγούν σε συγκεκριμένες πράξεις.

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Φωτ.: Netflix

Η σειρά, πάνω απ’ όλα, σε κάνει να αναρωτηθείς τι διδάσκουμε στ' αγόρια και πώς περιμένουμε να συμπεριφερθούν σε αυτόν τον ολοένα πιο τοξικό και απάνθρωπο κόσμο, όταν η έννοια της αρρενωπότητας εξακολουθεί να εξαρτάται από τις επιρροές τους, τον τρόπο και τις πηγές ενημέρωσής τους. Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν μόνα τους, ανακαλύπτοντας το κόσμο από το κινητό τους. 

Το τρίτο επεισόδιο, που είναι και το πιο έντονο συναισθηματικά, και όσο εξελίσσεται γίνεται σχεδόν οδυνηρό, είναι ένα μονοπλάνο με τη συνεδρία του Τζέιμι με την παιδοψυχολόγο Μπραϊόνι, η οποία έχει σταλεί για να κάνει την ανεξάρτητη αξιολόγηση που απαιτείται πριν από τη δίκη. Η Έριν Ντόχερτι και ο 15χρονος πιτσιρικάς Όουεν Κούπερ που παίζει τον Τζέιμι δίνουν εκπληκτικές ερμηνείες στις πιο δυνατές σκηνές της σειράς. Η Μπραϊόνι, κάνοντας στον Τζέιμι, ψύχραιμα, γρήγορες και έξυπνες ερωτήσεις, τον κάνει να δεχτεί αλήθειες που δεν θέλει και πεποιθήσεις που σχεδόν αγνοεί ότι έχει. Το πινγκ-πονγκ των ερωταπαντήσεων είναι συναρπαστικό και προκαλεί στον Τζέιμι ακραίες αντιδράσεις. Συνειδητοποιείς ότι κανείς δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται και ότι το τρομοκρατημένο παιδάκι έχει μέσα του βία και ένταση που ποτέ δεν φανταζόσουν· ακόμα χειρότερα, έχει αποκτήσει ήδη τα ριζοσπαστικοποιημένα χαρακτηριστικά του μισογύνη. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Όουεν Κούπερ δεν είχε καμία σχέση με την υποκριτική, είναι ο πρώτος του ρόλος και τον κέρδισε ανάμεσα σε 500 αγόρια που συμμετείχαν στο κάστινγκ.   

Ο Τζέιμι μένει στο αναμορφωτήριο 13 μήνες μέχρι τη δίκη (η σειρά τελειώνει λίγο πριν από την ημερομηνία της δίκης) και η οικογένειά του υποφέρει από τις συνέπειες της πράξης του. Το τελευταία επεισόδιο επικεντρώνεται στις απεγνωσμένες προσπάθειες να κρατηθεί ενωμένη, κάτι που είναι πολύ δύσκολο, γιατί ο περίγυρος ανοίγει συνεχώς την «πληγή» της. Η σειρά δεν προσπαθεί να προσφέρει απαντήσεις αλλά θέτει πολλά ερωτήματα, όπως το πώς φτάνει ένα παιδί σε μια τόσο ακραία πράξη, χωρίς να έχει κακοποιητικούς γονείς, χωρίς να υπάρχουν σκοτεινά οικογενειακά μυστικά, χωρίς τις συνθήκες που μπορούν να κάνουν κάποιον δολοφόνο. Οι γονείς του είναι καλοί, μεροκαματιάρηδες, μεγαλώνουν τα δυο παιδιά τους όσο καλύτερα μπορούν, παρέχοντάς τους ό,τι ζητήσουν. Γι’ αυτό διαλύονται στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τι έκαναν λάθος και γιατί το δικό τους παιδί τους έκανε ό,τι έκανε – και όχι κάποιο άλλο. 

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Φωτ.: Netflix

Με την κάμερα να ακολουθεί συνεχώς τη δράση, τα πρόσωπα, τις συναισθηματικές εκρήξεις και τις ξαφνικές εντάσεις, η σειρά «Εφηβεία» είναι και ένα τεχνικό επίτευγμα για το οποίο υπεύθυνος είναι ο Στίβεν Γκράχαμ, συνδημιουργός και σεναριογράφος της σειράς, ο οποίος πρωταγωνιστεί κιόλας ως ο πατέρας του Τζέιμι. «Σημειώθηκαν πολλά περιστατικά μαχαιρωμάτων σε όλη τη χώρα», λέει στην «Guardian», «σε ορισμένες περιπτώσεις νεαρά αγόρια μαχαίρωσαν νεαρά κορίτσια». 

Εξηγεί ότι βασικό του μέλημα ήταν να μην κατηγορήσει κανείς τους γονείς. «Το θέμα δεν είναι να δείξουμε ότι ένα παιδί διαπράττει έγκλημα επειδή κάτι κακό συμβαίνει στο σπίτι του», λέει. «Δεν ήθελα ο πατέρας του να είναι βίαιος ή η μητέρα του αλκοολική, δεν ήθελα το αγόρι μας να έχει κακοποιηθεί από τον θείο του τον Tόνι. Ήθελα να αφήσω απέξω οτιδήποτε θα μας έκανε να πούμε: “Α, γι' αυτό το έκανε”. Ήθελα επίσης να δείξω πώς αυτό επηρέασε τους γύρω του.

Ήταν μια έξυπνη, αν και ζοφερή επιλογή. Το να βλέπεις μια οικογένεια να αγωνίζεται να μαζέψει τα κομμάτια της μετά από μια τόσο αδιανόητη πράξη βίας είναι πραγματικά συγκλονιστικό. Αν έχεις παιδιά μιας συγκεκριμένης ηλικίας, που πρόκειται να αποκτήσουν το πρώτο τους κινητό, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να παρακολουθήσεις τη σειρά». Και είναι, πραγματικά. 

Εφηβεία | Επίσημο τρέιλερ | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ