«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων 

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Τεχνικά άρτια και με εκπληκτικές ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς που συμμετέχουν, τα τέσσερα επεισόδια είναι μια οδυνηρή εμπειρία, κυρίως επειδή μπορείς σε μεγάλο βαθμό να ταυτιστείς, ειδικά εάν έχεις παιδιά, ανίψια, παιδιά φίλων σε αυτή την ηλικία. Φωτ.: Netflix
0


Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ
 είναι ένας κόσμος άγνωστος, που ως ενήλικας είναι από δύσκολο έως αδύνατο να παρακολουθήσεις και να κατανοήσεις πλήρως. Αυτό συνέβαινε πάντα, αλλά στη δεκαετία που διανύουμε, που οι έφηβοι ζουν και δραστηριοποιούνται κυρίως διαδικτυακά, το χάσμα έχει γίνει ακραίο. Τα 13χρονα είναι ένα άγνωστο σύμπαν, μια γενιά που μεγαλώνει με ακατανόητους κώδικες και αναφορές που είναι δύσκολο να ελεγχθούν, ειδικά σήμερα που οι προσλαμβάνουσες ενός παιδιού προκύπτουν από ένα (τρομακτικό) χάος.

Αυτό συνειδητοποιείς βλέποντας τη σειρά που μόλις ανέβηκε στο Netflix και έχει τίτλο «Εφηβεία», ένα συγκλονιστικό δράμα βρετανικής παραγωγής που έφτιαξαν ο Tζακ Θορν και ο Στίβεν Γκράχαμ και αποκαλύπτει αρκετά από τον κόσμο των εφήβων, που δύσκολα προσεγγίζεται. Τεχνικά άρτια και με εκπληκτικές ερμηνείες απ' όλους τους ηθοποιούς που συμμετέχουν, τα τέσσερα επεισόδιά της είναι μια οδυνηρή εμπειρία, κυρίως επειδή μπορείς σε μεγάλο βαθμό να ταυτιστείς, ειδικά εάν έχεις παιδιά, ανίψια ή παιδιά φίλων σε αυτή την ηλικία. 

Ξεκινά με ένα από τα πιο δυνατά δίλεπτα που έχουμε δει σε σειρά, την αστυνομία να εισβάλει στο σπίτι της οικογένειας του 13χρονου Τζέιμι Μίλερ και να τον συλλαμβάνει ως ύποπτο για τη δολοφονία της συμμαθήτριάς του Κέιτι, που έγινε το προηγούμενο βράδυ. Όλο το επεισόδιο είναι ένα μονοπλάνο που ξεκινάει με τους δυο αστυνομικούς που έχουν αναλάβει την υπόθεση (ο ένας πατέρας έφηβου γιου) και ηγούνται της σύλληψης του Τζέιμι. Με συνοδεία ένοπλων αστυνομικών σπάνε την πόρτα του σπιτιού του στις 6 το πρωί, ακινητοποιούν τους γονείς του και την αδερφή του και τον συλλαμβάνουν – εκείνος δείχνει έκπληκτος και σοκαρισμένος, τόσο που κατουριέται πάνω του.

Με την κάμερα να ακολουθεί συνεχώς τη δράση, τα πρόσωπα, τις συναισθηματικές εκρήξεις και τις ξαφνικές εντάσεις, η σειρά «Εφηβεία» είναι και ένα τεχνικό επίτευγμα, για το οποίο υπεύθυνος είναι ο Στίβεν Γκράχαμ, ο οποίος πρωταγωνιστεί ως ο πατέρας του αγοριού – επίσης είναι ο συνδημιουργός και σεναριογράφος της σειράς.

Μετά, σε πραγματικό χρόνο, βλέπουμε τη μεταφορά του τρομοκρατημένου μικρού στο τμήμα με το βανάκι της αστυνομίας και όσα συμβαίνουν μέχρι να οριστεί ο πατέρας του, Έντι, ενήλικας συνοδός, να τον αναλάβει ο δικηγόρος που ορίζει η υπηρεσία και να γίνει η ανάκριση (όπου αποκαλύπτεται με αδιαμφισβήτητα στοιχεία αν είναι αθώος ή ένοχος). Ο Τζέιμι αρνείται οποιαδήποτε ανάμειξη και το κάνει επίμονα μέχρι τη στιγμή της δίκης, μετά από 13 μήνες. 

CHECK «Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Η σειρά, πάνω απ’ όλα, σε κάνει να αναρωτηθείς τι διδάσκουμε στα αγόρια και πώς περιμένουμε να συμπεριφερθούν σε αυτόν τον ολοένα πιο τοξικό και απάνθρωπο κόσμο. Φωτ.: Netflix

Το δεύτερο επεισόδιο είναι ένα μονοπλάνο στο σχολείο, όπου ο αστυνόμος Λιουκ Μπασκόμπ (ένας εξαιρετικός Άσλεϊ Γουόλτερς που γνωρίσαμε στο «Top Boy») ερευνά τον εφηβικό κόσμο που νομίζει ότι γνωρίζει, αλλά διαπιστώνει ότι είναι ανίκανος να αποκωδικοποιήσει. Ψάχνοντας να βρει το μαχαίρι του φόνου ανάμεσα στους συμμαθητές του Τζέιμι (και του γιου του), έρχεται αντιμέτωπος με μια κατάσταση τρομακτική, γιατί το σύμπαν των εφήβων πλέον είναι πολύ πιο άγριο και ατίθασο από αυτό που είχε ζήσει ο ίδιος στην αντίστοιχη ηλικία. Τη ματαιότητα που αισθάνεται απαλύνει κάπως η πληροφορία που του δίνει ο γιος του όταν του μεταφράζει τα emoji που χρησιμοποίησε η Kέιτι σε κάποια σχόλιά της κάτω από τις αναρτήσεις του Τζέιμι στο Instagram. Ο κόσμος της κουλτούρας «incel», το μήνυμα που διαδίδεται ανάμεσα σε αγόρια και νέους άντρες για το τι δικαιούνται να περιμένουν και να παίρνουν από κορίτσια και γυναίκες, δείχνει ότι ο Τζέιμι έχει αντιδράσει σε κάποιου είδους μπούλινγκ που έχει επιβληθεί από το manosphere και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό ονόματα όπως ο Andrew Tate – ο οποίος αναφέρεται στη σειρά. Τα παιδιά δεν έχουν φίλτρα για να κατανοήσουν αυτά που βλέπουν γύρω τους, απλώς τα δέχονται και τα υιοθετούν, και αυτό δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την κατανόηση των λόγων που τα οδηγούν σε συγκεκριμένες πράξεις.

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Φωτ.: Netflix

Η σειρά, πάνω απ’ όλα, σε κάνει να αναρωτηθείς τι διδάσκουμε στ' αγόρια και πώς περιμένουμε να συμπεριφερθούν σε αυτόν τον ολοένα πιο τοξικό και απάνθρωπο κόσμο, όταν η έννοια της αρρενωπότητας εξακολουθεί να εξαρτάται από τις επιρροές τους, τον τρόπο και τις πηγές ενημέρωσής τους. Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν μόνα τους, ανακαλύπτοντας το κόσμο από το κινητό τους. 

Το τρίτο επεισόδιο, που είναι και το πιο έντονο συναισθηματικά, και όσο εξελίσσεται γίνεται σχεδόν οδυνηρό, είναι ένα μονοπλάνο με τη συνεδρία του Τζέιμι με την παιδοψυχολόγο Μπραϊόνι, η οποία έχει σταλεί για να κάνει την ανεξάρτητη αξιολόγηση που απαιτείται πριν από τη δίκη. Η Έριν Ντόχερτι και ο 15χρονος πιτσιρικάς Όουεν Κούπερ που παίζει τον Τζέιμι δίνουν εκπληκτικές ερμηνείες στις πιο δυνατές σκηνές της σειράς. Η Μπραϊόνι, κάνοντας στον Τζέιμι, ψύχραιμα, γρήγορες και έξυπνες ερωτήσεις, τον κάνει να δεχτεί αλήθειες που δεν θέλει και πεποιθήσεις που σχεδόν αγνοεί ότι έχει. Το πινγκ-πονγκ των ερωταπαντήσεων είναι συναρπαστικό και προκαλεί στον Τζέιμι ακραίες αντιδράσεις. Συνειδητοποιείς ότι κανείς δεν είναι μόνο αυτό που φαίνεται και ότι το τρομοκρατημένο παιδάκι έχει μέσα του βία και ένταση που ποτέ δεν φανταζόσουν· ακόμα χειρότερα, έχει αποκτήσει ήδη τα ριζοσπαστικοποιημένα χαρακτηριστικά του μισογύνη. Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Όουεν Κούπερ δεν είχε καμία σχέση με την υποκριτική, είναι ο πρώτος του ρόλος και τον κέρδισε ανάμεσα σε 500 αγόρια που συμμετείχαν στο κάστινγκ.   

Ο Τζέιμι μένει στο αναμορφωτήριο 13 μήνες μέχρι τη δίκη (η σειρά τελειώνει λίγο πριν από την ημερομηνία της δίκης) και η οικογένειά του υποφέρει από τις συνέπειες της πράξης του. Το τελευταία επεισόδιο επικεντρώνεται στις απεγνωσμένες προσπάθειες να κρατηθεί ενωμένη, κάτι που είναι πολύ δύσκολο, γιατί ο περίγυρος ανοίγει συνεχώς την «πληγή» της. Η σειρά δεν προσπαθεί να προσφέρει απαντήσεις αλλά θέτει πολλά ερωτήματα, όπως το πώς φτάνει ένα παιδί σε μια τόσο ακραία πράξη, χωρίς να έχει κακοποιητικούς γονείς, χωρίς να υπάρχουν σκοτεινά οικογενειακά μυστικά, χωρίς τις συνθήκες που μπορούν να κάνουν κάποιον δολοφόνο. Οι γονείς του είναι καλοί, μεροκαματιάρηδες, μεγαλώνουν τα δυο παιδιά τους όσο καλύτερα μπορούν, παρέχοντάς τους ό,τι ζητήσουν. Γι’ αυτό διαλύονται στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τι έκαναν λάθος και γιατί το δικό τους παιδί τους έκανε ό,τι έκανε – και όχι κάποιο άλλο. 

«Εφηβεία»: Μια οδυνηρή σειρά για τον άγνωστο κόσμο των σημερινών 13χρονων  Facebook Twitter
Φωτ.: Netflix

Με την κάμερα να ακολουθεί συνεχώς τη δράση, τα πρόσωπα, τις συναισθηματικές εκρήξεις και τις ξαφνικές εντάσεις, η σειρά «Εφηβεία» είναι και ένα τεχνικό επίτευγμα για το οποίο υπεύθυνος είναι ο Στίβεν Γκράχαμ, συνδημιουργός και σεναριογράφος της σειράς, ο οποίος πρωταγωνιστεί κιόλας ως ο πατέρας του Τζέιμι. «Σημειώθηκαν πολλά περιστατικά μαχαιρωμάτων σε όλη τη χώρα», λέει στην «Guardian», «σε ορισμένες περιπτώσεις νεαρά αγόρια μαχαίρωσαν νεαρά κορίτσια». 

Εξηγεί ότι βασικό του μέλημα ήταν να μην κατηγορήσει κανείς τους γονείς. «Το θέμα δεν είναι να δείξουμε ότι ένα παιδί διαπράττει έγκλημα επειδή κάτι κακό συμβαίνει στο σπίτι του», λέει. «Δεν ήθελα ο πατέρας του να είναι βίαιος ή η μητέρα του αλκοολική, δεν ήθελα το αγόρι μας να έχει κακοποιηθεί από τον θείο του τον Tόνι. Ήθελα να αφήσω απέξω οτιδήποτε θα μας έκανε να πούμε: “Α, γι' αυτό το έκανε”. Ήθελα επίσης να δείξω πώς αυτό επηρέασε τους γύρω του.

Ήταν μια έξυπνη, αν και ζοφερή επιλογή. Το να βλέπεις μια οικογένεια να αγωνίζεται να μαζέψει τα κομμάτια της μετά από μια τόσο αδιανόητη πράξη βίας είναι πραγματικά συγκλονιστικό. Αν έχεις παιδιά μιας συγκεκριμένης ηλικίας, που πρόκειται να αποκτήσουν το πρώτο τους κινητό, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να παρακολουθήσεις τη σειρά». Και είναι, πραγματικά. 

Εφηβεία | Επίσημο τρέιλερ | Netflix

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μάς έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο, για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ