Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης.

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Απεικόνιση είδους αρκούδας με κόκκινη χρωστική.
0

Το 1985 ένας έμπειρος δύτης, ο Henri Cosquer, κατά τη διάρκεια μιας κατάδυσης του στην ακτή μεταξύ Μασσαλίας και Κασί ανακάλυψε τυχαία το άνοιγμα μιας υποθαλάσσιας σήραγγας. Κολυμπώντας μέσα της αντιλήφθηκε πως αν ήθελε να την εξερευνήσει εις βάθος θα έπρεπε να επανέλθει κατάλληλα προετοιμασμένος.

'Ετσι, για την επόμενη βουτιά του στην είσοδο που κρυβότανε 37 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στην περιοχή του Cap Morgiou, χρησιμοποίησε κατάλληλο εξοπλισμό και τεχνικές σπηλαιοκατάδυσης. Έπειτα από μία διαδρομή 175 μέτρων αναδύθηκε σε μία αίθουσα σπηλαίου όπου η απεικόνιση ενός χεριού τράβηξε την προσοχή του. Έβγαλε μερικές φωτογραφίες και καταδύθηκε ξανά.

Όταν αργότερα είδε τις φωτογραφίες -ναι, την εποχή εκείνη δεν είχες εικόνα του τι αιχμαλώτισε ο φακός παρά μόνο μετά την εμφάνιση του φιλμ- ανακάλυψε πως δεν ήταν ένα το χέρι αλλά υπήρχαν και άλλα δύο στην συγκεκριμένη λήψη, ενώ σε άλλες φωτογραφίες εμφανίζονταν κι άλλα σχέδια αμυδρά. Ο Cosquer επισκέφθηκε κι άλλες φορές τις αίθουσες αυτές πριν δηλώσει επίσημα την ανακάλυψη του το 1991, οπότε χαρακτηρίστηκε εθνικό μνημείο και επιτέλους ενημερώθηκε η κοινή γνώμη για αυτά το μοναδικής σημασίας προϊστορικό εύρημα.

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Δύτης στο βυθισμένο τμήμα του σπηλαίου.


Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Τμήμα μαύρου αλόγου, ανατολική ζώνη της μεγάλης αίθουσας

Το σπήλαιο συνολικά έχει μία επιφάνεια περίπου 60 μέτρων, 100 αν υπολογιστούν και τα βυθισμένα τμήματα του, ενώ η χαρτογράφηση του έχει αποκαλύψει και την ένα μεγάλο και δυσπρόσιτο βάραθρο. Διαθέτει δύο σχετικά εύκολα προσβάσιμες αίθουσες με σταλακτίτες και σταλαγμίτες, όπου διασώζονται και οι δεκάδες ζωγραφιές και χαραγμένες μορφές, οι οποίες σύμφωνα με τις μεθόδους χρονολόγησης με άνθρακα χωρίζονται σε δύο περιόδους.

Η πρώτη περίοδος ήταν περίπου 29.000 χρόνια πριν από την σημερινή εποχή και η δεύτερη περίοδος περίπου 19.000 χρόνια πριν.

Αν αναρωτιέστε πως είχαν πρόσβαση στην σπηλιά αυτοί οι προϊστορικοί μας πρόγονοι οφείλω να σας πως ότι ζούσαν στην εποχή των παγετώνων, όταν το επίπεδο της θάλασσας ήταν τουλάχιστον 120 μέτρα χαμηλότερα από σήμερα και η ακτής βρισκόταν κατά προσέγγιση 6 χιλιόμετρα πιο μακρυά απ' ότι σήμερα. 

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Το σπήλαιο διαθέτει δύο σχετικά εύκολα προσβάσιμες αίθουσες με σταλακτίτες και σταλαγμίτες όπου διασώζονται εκατοντάδες ζωγραφιές και χαραγμένες μορφές ζώων, γεωμετρικά σχήματα και ανθρώπινες παλάμες.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το φάτνωμα των αλόγων όπου διακρίνεται και μία χαραγμένη μέδουσα πάνω στον λαιμό του αλόγου.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Ένας βίσωνας εκπληκτικής ομορφιάς, ζωγραφισμένος σε μαύρο.

Οι απεικονίσεις που ζωγράφισαν και χάραξαν οι κάτοικοι του σπηλαίου καλύπτουν σχεδόν κάθε σπιθαμή του. Βρίσκονται στα τοιχώματα, στην οροφή, ακόμα και στους σταλακτίκτες και σταλαγμίτες. Μερικούς μάλιστα τους είχαν κόψει επί τούτου.

Κατά πάσα πιθανότητα είχαν διακοσμήσει και όλη την σήρραγα που οδηγεί στις αίθουσες αλλά τα έργα αυτά χάθηκαν όταν οι πάγοι έλιωσαν και τα ύδατα πλημμύρισαν την είσοδο της σπηλιάς. 

Στην πλειοψηφία τους οι προϊστορικές αυτές ζωγραφιές αναπαριστούν ζώα, τα περισσότερα από τα οποία κοιτάζουν προς τα αριστερά. Έντεκα είδη θηλαστικών έχουν ζωγραφιστεί και χαραχτεί στα τοιχώματα του σπηλαίου με διαφορετική συχνότητα, γεγονός που πιθανά μαρτυρά την αξία και το δέος με το οποίο αντιμετωπίζονταν τα ζώα αυτά.

Από τις 500 περίπου αναπαραστάσεις τα 63 είναι άλογα και ιπποειδή, και ακολουθούν αίγαγροι, Ίβηξ των Άλπεων και αντιλόπες (33), 24 βίσωνες και βόνασοι, ελάφια, άλκες, μεγάκεροι και άλλα είδη. Εκείνο όμως που καθιστά το σπήλαιο Cosquer μοναδικό, είναι η απεικόνιση θαλασσίων ζώων στις βραχογραφίες.

Πιγκουίνοι, φώκιες, ψάρια και μέδουσες πλέουν μακάρια στις επιφάνειες του, αγνοώντας το πέρασμα του χρόνου και την αλλαγή του κλίματος. Παρέα τους βρίσκεται και μία ανθρώπινη μορφή που κείτεται σκοτωμένη.  

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Ελάχιστα σημεία δεν είναι καλυμμένα από ζωγραφιές και σκαλίσματα των προϊστορικών κατοίκων της σπηλιάς.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Αρχαιολόγοι επί τω έργω.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Από τις 500 περίπου αναπαραστάσεις τα 63 είναι άλογα και ιπποειδή.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Το φάτνωμα των αλόγων, στην μεγάλη αίθουσα του σπηλαίου.

Επιπλέον των θηλαστικών και των ψαριών οι αρχαιολόγοι ταυτοποίησαν και περισσότερα από 200 γεωμετρικά σχήματα. Ορθογώνια, τρίγωνα, σπείρες συνδέονται με τις ζωικές μορφές αλλά και με τις πολυπληθείς ζωγραφιές (σε αρνητικό ή θετικό) ανθρώπινων χεριών.

Ζωγραφισμένα σε κόκκινο ή μαύρο χρώμα με την τεχνική του στένσιλ, όπως κάνουν ακόμα και σήμερα τα παιδάκια που βάζουν το χέρι τους στο χαρτί και χαράσσουν το περίγραμμα του, αμέτρητα χέρια κοσμούν τις αίθουσες του σπηλαίου. Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως τα χέρια δεν είναι ίδια κι απαράλλαχτα. Υπάρχουν συνολικά έξι μοτίβα των οποίων η διαφορά έγκειται στο ποια δάχτυλα διαθέτουν όλες τις φάλλαγγες και ποια είναι ακέραια. Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως κανένα απολύτως δεν εμφανίζει έλλειψη φάλαγγας στον αντίχειρα.

Πρόκειται για σύμβολα προστασίας που τοποθετούνταν σε χώρους με διαφορετικές λειτουργίες για την ομάδα των ανθρώπων που ζούσε εκεί; Τα στένσιλ ήταν στην ουσία κάποιου είδους σήμανση προκειμένου να προειδοποιούνται άλλοι για τυχόν απόκρημνα και επικίνδυνα σημεία;

Και τι συνέβαινε με τις φάλαγγες που έλειπαν; Ήταν κάποιου είδους τελετουργικοί ακρωτηριασμοί, απώλειες λόγω ατυχημάτων ή στοιχείο κωδικοποίησης της οπτικής επικοινωνίας των προϊστορικών ανθρώπων; 

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Άλογο με διογκωμένη κοιλιά, ζωγραφισμένο σε μαύρο, κάτω αίθουσα της δυτικής ζώνης.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Πιγκουίνοι ζωγραφισμένοι σε μαύρο, 26εκ και 27εκ.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Λεπτομέρεια της σύνθεσης με τους πιγκουίνους.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Σκαλιστό άλογο στην κορυφή του ρήγματος των βισόνων. Μαζί είναι χαραγμένα και μία ελαφίνα κι ένας αίγαγρος.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Η συντριπτική πλειοψηφία των ζωγραφιών απεικονίζει θηλαστικά.

Παρά την πρόοδο στα τεχνολογικά μέσα και τις διαρκείς εργασίες έρευνας και τεκμηρίωσης των αρχαιολόγων, το σπήλαιο Cosquer εξακολουθεί να κρύβει ακόμα πολλά μυστικά. Μπορεί μεγάλο μέρος των ευρημάτων να έχει αλλοιωθεί από την θάλασσα και σπουδαία στοιχεία να έχουν χαθεί για πάντα, αλλά αυτή η περιχαρακωμένη κρύπτη εξακολουθεί να είναι ένα μαγικό μέρος με τεράστια σημασία για όσους θέλουν να γνωρίσουν καλύτερα τον προϊστορικό άνθρωπο και να εκτιμήσουν την παλαιολιθική τέχνη. 

Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Τα στένσιλ χεριών ήταν στην ουσία κάποιου είδους σήμανση προκειμένου να προειδοποιούνται άλλοι για τυχόν απόκρημνα και επικίνδυνα σημεία;
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Αρνητικά χεριών με μαύρο περίγραμμα και ελλείψεις στις φάλαγγες των δακτύλων.
Το σπήλαιο Cosquer είναι μία κιβωτός της προϊστορικής τέχνης. Facebook Twitter
Η είσοδος του σπηλαίου Cosquer βρίσκεται εδώ, 37 μέτρα κάτω από την στάθμη της θάλασσας.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ