Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό  Facebook Twitter
Ο ναός της Μεγαλόχαρης στην Τήνο. Δημοσίευμα στην εφημερίδα «Ακρόπολις» τον Δεκαπενταύγουστο του 1933.   
0


«ΠΛΗΘΟΣ Η ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ
των θαυμάτων για την σημερινή μεγάλη εορτή της χριστιανοσύνης και οι θρύλοι των πιστών άμμος!» γράφει ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος της εφημερίδας «Ακρόπολις» τον Δεκαπενταύγουστο του 1933.   

«Οι κακόπιστοι ας μειδιούν και ας σκέπτωνται ό,τι θέλουν για την έλλειψι εγκύρων στοιχείων. Οι θρύλοι έχουν την αγία εγκυρότητα της πίστεως και αυτό σώνει και παρασώνει. Βλέπει κανείς αυτήν την αγία εγκυρότητα όχι μόνο στο βοερό και χαρμόσυνο πανηγύρι της Τήνου, αλλά παντού της Ελλάδος όπου –από τις όχθες του Έβρου ως τον μακρυνόν Ίσανο της Κρήτης– αναρίθμητα εκκλησάκια, σκαλωμένα σε άγριες και γραφικές αετοράχες, συγκεντρώνουν το 24ωρο της 15ης Αυγούστου άπειρα τα πλήθη των πιστών εις το προσκύνημα της γλυκυτέρας και υψηλοτέρας των ουρανών Θεοτόκου». 

«Και όπως δεν μένει άνθρωπος δίκαιος ή άδικος», συνεχίζει ο Θωμόπουλος, «που να μη φθάσει με το τάμα του και το κεράκι του στο προσκύνημα της Μεγαλόχαρης στην γειτονική της περιοχής του εκκλησούλα της, άλλο τόσο δεν είναι και κανείς που να μη γνωρίζει ν' αφηγηθεί και από μία ιστορία θαύματος…»

«Η Παναγία κατά την γιορτή της τιμωρεί ακόμη και τους αισχροκερδείς. Και αφηγούνται σχετικώς οι Χιώτες για την Παναγία την Νερατζιώτισσα ότι μάρανε κατά τη νύχτα τα άνθη των νεραντζιών και των πορτοκαλιών σε κάποιον αισχροκερδή που πουλούσε πανάκριβα τις λουλουδένιες μαρμελάδες του».

Μέσα σ' αυτή την ανεξάντλητη φιλολογία, γενναίο είναι το μερίδιο των αφηγήσεων που αφορούν τους... «αστυνομικούς άθλους της Μεγαλόχαρης!». Δεν μπορεί να πει κανείς αν το μερίδιο αυτών των αγίων θρύλων είναι μεγαλύτερο από όλων των άλλων. Γεγονός είναι πάντως ότι, όπως διαβεβαίωσαν τον ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» οι αστυνομικοί, «παρ' όλη τη σύγχυση του απείρου πλήθους των προσκυνητών, τη θάλασσα των αναθημάτων, η όραση των “ποντικών” είναι ελαχίστη. Μηδαμινή, ανυπολόγιστη. Η Θεοτόκος μαζί με τ' άλλα σκέπει και προστατεύει την ασφάλεια και την περιουσία των πιστών, που έχουν φθάσει στα εκκλησάκια της για να προσφέρουν την λατρεία τους». 

Για του λόγου το αληθές, ο Ευστάθιος Θωμόπουλος επικαλείται «το προ ετών εκδοθέν βιβλιαράκι του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού του ναού της Τήνου». Μέσα σε αυτό, μαζί με την ιστορία και τη σειρά των θαυμάτων του ιδρύματος, διαβάζει και μία περιπετειώδη, καθαρώς αστυνομικής φύσεως, υπόθεση, όπου «ο σηκώσας βέβηλον χείρα εις τα αναθήματα της Παναγίας, παραλύει και αυτοαποκαλύπτεται εις τους αστυνομικούς».

Και δεν είναι μόνο τα αντιλωποδυτικά θαύματα που αποδίδονται στη Θεομήτορα. Είναι και οι σωτήριες επεμβάσεις της σε ζητήματα τάξης, ηθικής και αισχροκέρδειας. «Γεγονός είναι», εξηγεί ο ρεπόρτερ, «ότι είτε διότι σκοπίμως από τους διευθύνοντες τα παλλαϊκά πανηγύρια του Δεκαπενταύγουστου πλάσθηκαν οι θρύλοι –κατά το "ο φόβος φυλάει τα έρημα"– είτε διότι συνέβησαν στην πραγματικότητα, η Μεγαλόχαρη στην παντοδυναμία της φορτώθηκε και τα βάρη της ιδιότητας του καταδιωκτικού λαγωνικού».

Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό  Facebook Twitter
Το ρεπορτάζ του Ευστάθιου Θωμόπουλου.

Οι αποδιδόμενοι στην Παναγία άθλοι

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ε. Θωμόπουλου, αλλά χωρίς, όπως διευκρινίζει, να αναλαμβάνει την ευθύνη της αυθεντικότητάς τους, αυτοί είναι κάποιοι από τους αποδιδόμενους στην Παναγία άθλους:

«Ο περισσότερο ενδιαφέρων από τη σωρεία των άλλων είναι ο αναφερόμενος ως να έχει λάβει χώρα το 1930. Το πάθημα φορτώνεται σε ένα γνωστό άσσο της λαθροχειρίας, τον Κακάτιμο. Ο δαιμόνιος άνθρωπος, παραβαίνοντας την παράδοση των ομοίων του να σέβονται τους τόπους των αγίων προσκυνημάτων, αναμίχτηκε στο πλήθος των συνταραζομένων προ της θαυματουργού εικόνος και διά της μεθόδου του "πράσου" ξελάφρωσε δύο γυναίκας από το κομπόδεμα του μαντηλιού τους και το πορτοφόλι ενός άλλου. Ελαφρύς ξεγλίστρησε κατόπιν προς την έξοδο του ναού. Εν τούτοις ενώ ώρα ολόκληρη είχε περάσει, ο λωποδύτης –ω του θαύματος!– δεν μπορούσε να ξεκολλήσει από την πόρτα. Και έμενε εκεί με τα μαντήλια και το πορτοφόλι στα χέρια, ζαλισμένος, έως ότου η κραυγή μιας εκ των θυμάτων έκανε τον κόσμο ν' αναστατωθεί και τους αστυνομικούς να σπεύσουν προς το μέρος όπου αμήχανος ο Κακάτιμος περιφέρονταν. Εκεί και τον συνέλαβαν με την λεία της δεξιοτεχνίας του στα χέρια».

Παρόμοια σχεδόν είναι η αφήγηση η αναφερομένη ως «πάθημα δύο λωποδυτών που έβαλαν χέρι στο τάμα μιας ολοκλήρου κοινότητος, αποτελούμενο από έναν όγκο χρυσαφιού αξίας πολλών χιλιάδων δραχμών». Αυτοί απομακρύνθηκαν πολύ από τον ναό της Μεγαλόχαρης, αλλά αντί να στραφούν προς την παραλία, στράφηκαν προς το εσωτερικό του νησιού. Έχασαν και εκεί τον δρόμο και «ωσάν τρελλοί περιεφέροντο εις ένα πηγάδι, τρέχοντες γύρω από αυτό διά ν' ανακαλύψουν τον δρόμο! Τέλος, τους είδαν διαβαίνοντες χωρικοί, έτρεξαν κοντά τους, είδαν τα κλοπιμαία και τους συνέλαβαν!». Η Παναγία φέρεται και στις τρεις αυτές περιπτώσεις «συλλαμβάνουσα και παραδίδουσα τους λωποδύτας εις τας χείρας της Εξουσίας!».

Σκληρότερες επεμβάσεις της Μεγαλόχαρης

Στην Κρήτη εξάλλου αφηγούνται, μεταξύ άλλων, σκληρότερες επεμβάσεις της Μεγαλόχαρης: κάποιοι θέλησαν να κλέψουν ολόκληρο το περιεχόμενο του παγκαριού που ήταν γεμάτο από τις εισπράξεις της γιορτής. «Το πέτυχαν κόβοντας το κιγκλίδωμα του παραθυριού, από το οποίον μπουκάρησαν εντός του ναού». Δεν μπόρεσαν όμως να βγουν από τον ίδιο δρόμο και όχι μόνον δεν μπόρεσαν να βγουν, αλλά τα ίδια τα κομμένα σίδερα τους έπνιξαν. «Έκλεισαν πάλι μόνα τους –χάρις εις την αόρατον θείαν της επέμβασιν–, τους έκλεισαν τον λαιμό και την άλλη ημέρα τους εύρηκαν τούμπανο επάνω εις το παράθυρο και κάτω σωρούς χυμένα τα κλοπιμαία».

Επίσης, η Παναγία η Γηροκομίτισσα των Πατρών, στο μοναστηριακό εκκλησάκι της οποίας συγκεντρώνεται τη μέρα της Κοιμήσεώς της όλος ο νομός της Αχαΐας, έχει αναγνωρισθεί από τους πιστούς ως καθοδηγήτρια των καταδιωκτικών αρχών. Εκεί είχε γίνει αρπαγή ενός μέρους των θησαυρών των αναθημάτων από τους πιστούς της και οι ιερόσυλοι έφυγαν έφιπποι για να αποφύγουν τη σύλληψη. «Κανείς δεν είχε πάρει είδηση της κλοπής, διότι έγινε προς την χαραυγή, όταν η κούραση του ξενυχτιού και το αεράκι του Παναχαϊκού είχαν κλείσει τα βλέφαρα των πιστών σε γλυκύτατο υπνάκο. Αιφνιδίως όμως το άλογο του ανθυπομοιράρχου χλιμίντρησε και έκοψε το σχοινί από το δένδρο, στο οποίο ήταν δεμένο. Άρχισε να τρέχει, ο ανθυπομοίραρχος το πρόλαβε και πήδηξε πάνω του να το συγκρατήσει. Αλλά το θεόπνευστο άλογο στάθηκε μόλις μια στιγμή. Όταν ο ανθυπομοίραρχος το καβάλησε, έγινε σίφουνας. Οι χωροφύλακες, φοβούμενοι δυστύχημα, όρμησαν και αυτοί προς τα άλογά τους, ακλουθώντας το αφηνιασμένο άλογο του καπετάνιου. Κοντολογίς, ενώ ξημέρωνε, τα όργανα της χωροφυλακής χωρίς να το θέλουν βρέθηκαν αντιμέτωπα με τους αγιογδύτες, είδαν τί κρατούσαν και τους συνέλαβαν. Τότε ημέρεψε και το "θεόπνευστο" άλογο».

Στην Κύχρα της Ροδόπης η Μεγαλόχαρη έχει παρουσιάσει ακόμα και προσόντα ανιχνευτή. Αποκάλυψε δηλαδή σε έναν αποσπασματάρχη πού είχαν κρύψει οι λωποδύτες της γιορτής την είσπραξη του παγκαριού. Καθώς ο αποσπασματάρχης έτρεχε χωρίς να γνωρίζει πού πηγαίνει, σκόνταψε και έπεσε. Εκεί κάτω στη γη, είδε νεοσκαμμένο το μέρος, υποψιάσθηκε και όταν το έσκαψε βρήκε μέχρι τελευταίας δεκάρας τα κλοπιμαία. 

«Η Παναγία κατά την γιορτή της τιμωρεί ακόμη και τους αισχροκερδείς. Και αφηγούνται σχετικώς οι Χιώτες για την Παναγία την Νερατζιώτισσα ότι μάρανε κατά τη νύχτα τα άνθη των νεραντζιών και των πορτοκαλιών σε κάποιον αισχροκερδή που πουλούσε πανάκριβα τις λουλουδένιες μαρμελάδες του. Αλλού πάλι έκανε ξύδι τα κρασιά και αλλού στείρεψε την πηγή, γιατί οι διπλανοί μαγαζάτορες από τον ναό της πωλούσαν ακριβά».

Η Θεοτόκος ως αστυνομία Ηθών

«Περισσότερον διασκεδαστική είναι η περίπτωσις του θαύματος που αφορά τους ερωτευμένους, οι οποίοι δεν συγκρατούν τας παρορμήσεις του αισθήματός των ούτε εις τους άγιους τόπους της Μεγαλόχαρης. 

Την αφηγούνται σε όλες τις γωνίες της χώρας μας και διεκδικούν τη γνησιότητά της όλοι οι πιστοί Έλληνες. Ελαφρά είναι η παραλλαγή ανά τα διάφορα μέρη. Οπωσδήποτε, αφηγούνται με πλήθος λεπτομερειών ότι κάποτε ένας ερωτευμένος με την εκλεκτή του δεν σεβάστηκαν την Μεγαλόχαρη, στο πανηγύρι της οποίας είχαν πάει να προσκυνήσουν. Θέλησαν να φιληθούν. Αλλού λέγεται ότι "ο έρως των τους εξώθησεν έτι περαιτέρω". Πάντως όλοι βεβαιούν ότι οι ασεβείς ερωτευμένοι δεν μπορούσαν να ξεκολλήσουν τα χείλη τους. Έμεναν εκεί κολλημένοι παρ' όλες τας προσπάθειές τους, κοινός περίγελως του κόσμου των πιστών, έως ότου έγινε δέησις και ξεκόλλησαν!»

«Τοιουτοτρόπως η Θεομήτωρ», σχολιάζει κλείνοντας την έρευνά του ο Ευστάθιος Θωμόπουλος, «δεν ημπορείτε να έχετε αντίρρησιν – μαζί με τας τόσας θεοδωρήτους ενεργείας της υπέρ των πιστών ασθενών και μη, τους εξασφαλίζει την ασφάλειαν, την περιουσίαν των και την ηθικήν. Και είναι τελεσφόρος αυτή η πίστις προς την φιλολογίαν των... αστυνομικών θαυμάτων της. Ούτε λεηλασίαι σημειούνται από τους “ποντικούς” εις τα πλήθη των πιστών, ούτε η Τήνος π.χ. γίνεται τόπος ερωτικών ραντεβού. Τιμή και δόξα λοιπόν προς την πίστιν και από αυτής της πλευράς». 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ