Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος αφήνει τη Μακεδονία με τον στρατό του, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander» (λεπτομέρεια), περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).
0

Η πιο πρόσφατη προσθήκη στη συλλογή χειρογράφων του Μουσείου Getty είναι ένα εικονογραφημένο αντίγραφο του «Roman d’Alexandre» («Μυθιστορία του Αλέξανδρου»), ένας συναρπαστικός συνδυασμός ιστορικού έπους, ταξιδιωτικής αφήγησης και μύθου. 

Ο ήρωας του κειμένου είναι ο Μέγας Αλέξανδρος (356-323 π.Χ.), βασιλιάς της αρχαίας Μακεδονίας, ο οποίος δημιούργησε μία από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες που γνώρισε ποτέ ο κόσμος. Το «Roman d’Alexandre», η πιο επιτυχημένη και δημοφιλής μεσαιωνική αφήγηση της ζωής του, συνδυάζει τα πραγματικά του κατορθώματα με μυθικά επεισόδια στα οποία −ιδιαίτερα σε εκείνα που διαδραματίζονται σε μακρινές χώρες− συναντά κάθε λογής παράξενα πλάσματα. 

Βασισμένος σε μια βιογραφία που είχε αρχικά γραφτεί στα αρχαία ελληνικά, ο θρύλος εμπλουτίστηκε καθώς μεταφραζόταν πρώτα στα λατινικά κατά τον πρώιμο Μεσαίωνα και έπειτα στα γαλλικά τον 12ο αιώνα. Το αντίγραφο που θα περιληφθεί στη συλλογή του μουσείου είναι ένα πολυτελές χειρόγραφο υψηλής ποιότητας που δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1290 για τη διαπαιδαγώγηση και την ψυχαγωγία μελών της αριστοκρατίας, στο οποίο οι εικόνες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετάδοση του δέους και του ενθουσιασμού. 

Καθεμία από αυτές τις πολύχρωμες και γεμάτες δράση εικόνες ζωντανεύει τα κατορθώματα του Αλέξανδρου, ο οποίος παρουσιάζεται όχι ως ήρωας του κλασικού κόσμου, αλλά ως ο ιδανικός μεσαιωνικός ιππότης, πλήρως εξοπλισμένος με πανοπλία του 13ου αιώνα.

Ο μεγαλύτερος ηγέτης όλων των εποχών

Στο χειρόγραφο, ο Αλέξανδρος αναλαμβάνει τον ρόλο του σπουδαιότερου στρατιωτικού ηγέτη της Ιστορίας. Γεννημένος από την ένωση της βασίλισσας Ολυμπιάδας με έναν δράκο, γίνεται κύριος του δίκερου επιβήτορα Βουκεφάλα και κατακτητής χωρών σε όλη τη Μεσόγειο, την Αίγυπτο, την Περσία και την Ινδία. Το χειρόγραφο ήταν αρχικά εικονογραφημένο με περίπου 100 μικρογραφίες, όμως δυστυχώς κάποια από τα φύλλα του έχουν χαθεί και μόνο 60 εικόνες διασώζονται σήμερα. Καθεμία από αυτές τις πολύχρωμες και γεμάτες δράση εικόνες ζωντανεύει τα κατορθώματα του Αλέξανδρου, ο οποίος παρουσιάζεται όχι ως ήρωας του κλασικού κόσμου, αλλά ως ο ιδανικός μεσαιωνικός ιππότης, πλήρως εξοπλισμένος με πανοπλία του 13ου αιώνα. Αντιπροσωπεύει μια κοσμοθεωρία εμποτισμένη με τις αρχές της ιπποσύνης, και το χειρόγραφο αποτυπώνει την ένταση της μάχης, τους κινδύνους του τολμηρού του εγχειρήματος να κατακτήσει τον γνωστό κόσμο και τον ενθουσιασμό των ανακαλύψεών του σε μακρινές χώρες (είτε ήταν αληθινές είτε όχι). 

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν ανθρώπους με έξι χέρια και γουρούνια∙ ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν τον Τρικέρατο Οδοντοτύραννο, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander», περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).

Ένας δεξιοτέχνης κατακτητής

Μεγάλο μέρος της αφήγησης επικεντρώνεται στον Αλέξανδρο που παλεύει με παράξενα και αλλόκοτα πλάσματα − ζώα και ανθρώπους. Σε ένα συναρπαστικό παράδειγμα, οι μικροσκοπικές φιγούρες του Αλεξάνδρου και των αντρών του ορμούν στη μάχη ενάντια στους γίγαντες της χώρας της Ατρείας, οι οποίοι, σύμφωνα με το κείμενο, ήταν ψηλοί όσο τα δέντρα. Ο καλλιτέχνης έχει εκμεταλλευτεί έξυπνα την τοποθέτηση της μικρογραφίας ώστε να επεκτείνει τους γίγαντες μέχρι το επάνω περιθώριο της σελίδας, τονίζοντας τόσο το τεράστιο μέγεθός τους όσο και τις ικανότητες του Αλέξανδρου, που τους νικά παρά τη φαινομενικά ακατάβλητη φύση τους. 

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν γίγαντες, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander» (λεπτομέρεια), περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).

Σε άλλο επεισόδιο, ο Αλέξανδρος και τα στρατεύματά του ορμούν πάνω σε μια ομάδα αιμοδιψών μονόκερων με πριονωτά κέρατα. Σύμφωνα με το κείμενο, αυτά τα άγρια ζώα ζούσαν στις όχθες της Ερυθράς Θάλασσας και επιτίθεντο σε μεγάλες αγέλες. Το κείμενο διηγείται ότι ο Αλέξανδρος και οι άντρες του σκότωσαν 8.450 από αυτά τα θηρία για να κερδίσουν τη μάχη. 

Μία από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες αφορά τους μηχανικούς πολεμιστές που έριξε στη μάχη ο Αλέξανδρος εναντίον μιας λεγεώνας στην Ινδία που ήταν καβάλα σε ελέφαντες. Αντιμέτωπος για πρώτη φορά με υπέρτερες δυνάμεις, επινόησε ένα έξυπνο τέχνασμα για να γείρει την πλάστιγγα υπέρ του: κατασκεύασε στρατιώτες-ρομπότ από χαλκό που έβγαζαν φωτιά από το στόμα καθώς κινούνταν πάνω σε ρόδες προς τους εχθρούς που ίππευαν τα παχύδερμα. Ο καλλιτέχνης απεικονίζει τις μεταλλικές φιγούρες με κράνη από τα οποία πετάγονται φλόγες, ενώ οι Ινδοί αντίπαλοι στα δεξιά τις κοιτούν με εμφανή τρόμο.

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν μονόκερους με οδοντωτά κέρατα, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander» (λεπτομέρεια), περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).

Τέτοιες εικόνες αποκαλύπτουν τον τρόπο με τον οποίο έβλεπαν οι Ευρωπαίοι τον κόσμο γύρω τους. Η σταθερά επιθετική στάση που υιοθετούν ο Αλέξανδρος και τα στρατεύματά του απέναντι σε κάθε πλάσμα ή κατάσταση που συναντούν σε ξένες χώρες αντανακλά την επίμονη ανάγκη για κατάκτηση, που αποτελεί και τον κύριο άξονα της αφήγησης. Σε όλες τις σκηνές ο Αλέξανδρος και οι ιππείς του ξεπροβάλλουν από τα αριστερά για να αντιμετωπίσουν και να υποτάξουν ό,τι βρουν μπροστά τους: από δράκους έως ανθρώπους με έξι χέρια, τεράστιους κάβουρες και λευκούς λέοντες. Επιπλέον, η απεικόνιση των λαών που ζουν εκτός Ευρώπης με μη κανονικά χαρακτηριστικά συνέβαλε στην απανθρωποποίησή τους για το μεσαιωνικό κοινό. Αυτές οι εικόνες αποκαλύπτουν την τοποθέτηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας στο κέντρο έναντι όλων των άλλων – πρόκειται για μια μορφή μεσαιωνικού αποικιοκρατισμού. 

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Η μάχη μεταξύ των στρατών του Αλέξανδρου και του βασιλιά Πώρου, με τους ελέφαντες του Πώρου να ηττώνται από τις φλεγόμενες χάλκινες φιγούρες, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander» (λεπτομέρεια), περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).

Οπτικά εφέ

Ίσως η πιο εντυπωσιακή εικόνα σε ολόκληρο το χειρόγραφο είναι το υποβρύχιο ταξίδι του Αλέξανδρου. Σύμφωνα με το κείμενο, δεν ήταν μόνο σπουδαίος στρατιωτικός ηγέτης αλλά και ατρόμητος εξερευνητής. Η ακατάπαυστη περιέργειά του τον οδήγησε στα βάθη του ωκεανού, όπου είδε ψάρια κάθε λογής, καθώς και θαλάσσιους ανθρώπους, έναν θαλάσσιο σκύλο και μια τεράστια φάλαινα. Το μεσαιωνικό υποβρύχιό του ήταν ένα διάφανο βαρέλι φωτισμένο με δαυλούς. Και φυσικά δεν θα πήγαινε πουθενά χωρίς το στέμμα του! 

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Η υποβρύχια περιπέτεια του Αλέξανδρου, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander», περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).

Όπως αυτή η εικόνα της θαλάσσιας περιπέτειας του Αλέξανδρου, έτσι και το ύφος των υπόλοιπων εικονογραφήσεων του χειρογράφου χαρακτηρίζεται από πυκνές συνθέσεις που μεταδίδουν μια αίσθηση ενέργειας και κίνησης. Οι εικόνες έχουν ζωηρά χρώματα και έντονα περιγράμματα με ελάχιστες σκιές. Ανασηκωμένα άλογα, γυμνά σπαθιά και εκφραστικές χειρονομίες ζωντανεύουν σκηνές που τοποθετούνται μπροστά σε απλά αρχιτεκτονικά περιβάλλοντα ή μοτίβα. Καθώς το χειρόγραφο περιέχει 60 εικονογραφήσεις σε 110 σελίδες, σπάνια υπάρχει δισέλιδο χωρίς έστω μία εικόνα, γεγονός που δημιουργεί έναν οπτικό ρυθμό καθώς ο αναγνώστης προχωρά παρακάτω, περιμένοντας με ανυπομονησία να δει ποια από τις συναρπαστικές περιπέτειες του Αλέξανδρου θα εμφανιστεί στην επόμενη σελίδα. 

Οι μεσαιωνικές περιπέτειες του Μεγάλου Αλεξάνδρου Facebook Twitter
Ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν γιγάντια καβούρια∙ ο Αλέξανδρος και ο στρατός του πολεμούν λευκά λιοντάρια, από το χειρόγραφο «Romance of Alexander», περ. 1290-1300, Γαλλία ή Βέλγιο (Reims, Thérouanne, Hainaut, ή Ypres).
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ