Λουλούδια, πουλιά, μια ολόκληρη πόλη: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Κάποιοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
0

Το λιμάνι των Κεγχρεών, που βρίσκεται στον Σαρωνικό Κόλπο, ήταν το ένα από τα δύο λιμάνια της αρχαίας πόλης-κράτους της Κορίνθου. Μαζί με το δυτικό λιμάνι του Λεχαίου, το οποίο βρισκόταν ακριβώς απέναντι από τον Ισθμό στον Κορινθιακό Κόλπο, οι Κεγχρεές έπαιζαν κομβικό ρόλο για την ευημερία της Κορίνθου κατά την αρχαιότητα: ως ναυτικό σταυροδρόμι μεταξύ Ανατολής και Δύσης, το λιμάνι έλεγχε τη θαλάσσια κυκλοφορία και τους εμπορικούς δρόμους από το Αιγαίο και την Ανατολία μέχρι τις ιταλικές ακτές και τη δυτική Μεσόγειο, καθώς και από τον βορρά προς τον νότο.

Η μικρή κοινότητα των Κεγχρεών άκμασε από την αρχαϊκή έως τη βυζαντινή εποχή, ενώ τα ίχνη οικισμών που έχουν βρεθεί υποδεικνύουν ότι η ακτή κατοικούνταν αδιαλείπτως επί αιώνες. Εκτός από τη δραστηριότητα του λιμανιού, βυζαντινές πηγές δείχνουν ότι η κοιλάδα που εκτείνεται από την Ακροκόρινθο έως τις Κεγχρεές ήταν εξαιρετικά εύφορη. Πρόκειται προφανώς για μια περιοχή που ευημερούσε από κάθε άποψη.

Το καλοκαίρι του 1966 ήταν πραγματικά εξαιρετικό για την ομάδα ανασκαφών με επικεφαλής τον καθηγητή του Πανεπιστημίου του Σικάγο, Robert L. Scranton. Έχοντας διεξάγει έρευνες στην περιοχή των Κεγχρεών για χρόνια υπό την αιγίδα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, η δραστηριότητα επί του πεδίου επικεντρώθηκε κυρίως στα αρχιτεκτονικά και συναφή ερείπια, όπως ο λιμενοβραχίονας, ο μόλος και οι αποθήκες του αρχαίου λιμανιού.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ.

Εκείνο το καλοκαίρι, οι ανασκαφές επικεντρώθηκαν στην περιοχή γύρω από ένα αψιδωτό οικοδόμημα, το οποίο αρχικά θεωρήθηκε ότι ήταν Ιερό της Ίσιδας, ενώ αργότερα αναγνωρίστηκε ως Νυμφαίο, δηλαδή μνημείο αφιερωμένο στις νύμφες.

Μια έκπληξη περίμενε την ανασκαφική ομάδα καθώς εργαζόταν σε έναν από τους τοίχους του Ιερού: έφεραν στο φως εννέα στοίβες κιβώτια τα οποία περιείχαν ψηφιδωτούς πίνακες φταγμένους με την τεχνική opus sectile από λεπτό αδιαφανές γυαλί. Ήταν κατασκευασμένοι από λασποκονίαμα πάνω σε μεγάλα, τραχιά κεραμικά όστρακα. Ορισμένοι είχαν διαστάσεις περίπου 1,90 μ. επί 1,05 μ., ενώ άλλοι ήταν ελάχιστα μικρότεροι. Το γυαλί ήταν κομμένο σε σχήματα όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται στα βιτρό και κολλημένο στην επιφάνεια του γύψινου πίνακα. Οι πίνακες ήταν συσκευασμένοι σε ξύλινα κιβώτια. Κάθε κιβώτιο περιείχε δύο πίνακες, με τις εμπρόσθιες όψεις τους να εφάπτονται. Τα κιβώτια ακουμπούσαν στον τοίχο και το ένα στο άλλο, από τέσσερα έως οκτώ κιβώτια ή και περισσότερα σε κάθε στοίβα.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Τα σχέδια στους πίνακες ποικίλλουν από ιερατικές και γεωμετρικές διακοσμήσεις έως εκθαμβωτικές πολύχρωμες παραστάσεις. Ο Scranton και η ομάδα του διέκριναν συνθέσεις με αιγυπτιακή τεχνοτροπία, ομαδοποιημένες σε οριζόντιες ζώνες. Οι αιγυπτιακές συνθέσεις απεικόνιζαν παπύρους, λωτούς και άλλα λουλούδια, ίριδες και υδρόβια πτηνά −ορισμένα από αυτά με κόκκινα πόδια−όπως πάπιες και φλαμίνγκο, καθώς και κροκόδειλους και άλλα ζώα σε σκηνές βάλτων. Επιπλέον, στις συνθέσεις αυτές, κυρίως νειλωτικού χαρακτήρα, απεικονίζονταν ανθρώπινες μορφές. Άλλοι γυάλινοι πίνακες απεικόνιζαν αρχιτεκτονικές κατασκευές κατά μήκος της θάλασσας, όπως πύργους − πιθανώς παρατηρητήρια ή φάροι. Συμπληρώνοντας αυτές τις θαυμαστές, μοναδικές απεικονίσεις, ορισμένοι πίνακες απεικόνιζαν ψαράδες να ρίχνουν τα δίχτυα ή τις πετονιές τους, με νατουραλιστικές παραστάσεις πλοίων, ψαριών και θαλασσινών.

Εξαιρετικής μοναδικότητας και σημασίας είναι ένας πίνακας που παρουσιάζει την ολόσωμη απεικόνιση ενός άνδρα, ύψους περίπου 1,10 μ., ο οποίος στέκεται πάνω σε βάθρο. Η μορφή περιβάλλεται από κομψό φυτικό περίγραμμα. Σε κάθε μία από τις πλευρές του υπάρχουν τα γράμματα OMH και POC, τα οποία οι ειδικοί ταυτοποίησαν με βεβαιότητα ως απεικόνιση του Ομήρου. Μια πολύ παρόμοια απεικόνιση με την ένδειξη [ΤΩ] ταυτοποιήθηκε ως ο Έλληνας φιλόσοφος Πλάτων. Ταυτοποιήθηκε επίσης ο Έλληνας περιπατητικός φιλόσοφος και μαθητής του Αριστοτέλη, Θεόφραστος. Αυτές οι τρεις εξέχουσες μορφές αποτελούσαν μέρος ενός εξαιρετικού διακοσμημένου γυάλινου πίνακα δώδεκα μορφών.

Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας
Λωτοί, φλαμίνγκο, κροκόδειλοι: Οι μοναδικοί ψηφιδωτοί πίνακες των Κεγχρεών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO © Εφορία Αρχαιοτήτων Κορινθίας

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι αυτό το λαμπρό φορτίο χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ. και έφτασε στις Κεγχρεές από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πιθανότατα δεν πρόλαβε ποτέ να τοποθετηθεί στο κτίριο, καθώς βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του σεισμού του 375 μ.Χ. Οι πίνακες ήταν εντυπωσιακοί σε μέγεθος, καλύπτοντας συνολικά περίπου 150 τετραγωνικά μέτρα και ζυγίζοντας πάνω από 700 κιλά.

Οι πίνακες από τις Κεγχρεές εξακολουθούν να είναι οι μοναδικοί του είδους τους που έχουν ανακτηθεί ποτέ από αρχαιολογικό χώρο. Παρόμοια με την τέχνη του ψηφιδωτού, η οποία ξεκίνησε από τη Μεσοποταμία ήδη από την 3η χιλιετία π.Χ., η τεχνική opus sectile των ευρημάτων των Κεγχρεών είναι λεπτοκομμένο και λειασμένο γυαλί που τοποθετείται ή εντοιχίζεται σε επιφάνειες, όπως δάπεδα ή τοίχοι, για διακοσμητικούς σκοπούς.

Οι πίνακες των Κεγχρεών, οι οποίοι έχουν αποκατασταθεί και εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο των Ισθμίων, μόλις 50' οδικώς από την Αθήνα, δεν είναι απλώς ευρήματα απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας. Αποτελούν ενδείξεις όχι ενός αλλά δύο σημαντικών ορόσημων. Αφενός, σηματοδοτούν τη μετάβαση των Κεγχρεών και της περιοχής της Κορινθίας από την προηγούμενη δόξα τους σε μια λιγότερο εντυπωσιακή ή επιδραστική περίοδο της μακρόχρονης ιστορίας τους. Αφετέρου, το εξαιρετικό ύφος των πινάκων προαναγγέλλει την παρακμή ενός τόσο πολυτελούς είδους διακόσμησης, το οποίο, κατά τη βυζαντινή περίοδο, επρόκειτο να αντικατασταθεί από τα διάσημα εκκλησιαστικά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM