Το παρόν και το παρελθόν της Ελευσίνας σε μια μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Νικόλαος Τομπάζης. Η αυλή του Μουσείου της Ελευσίνας, 9/9/1955. © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία
0

Καλώς ήρθατε στο Μυστήριο 29, σε ένα ακόμα έργο που συνθέτει το πρόγραμμα της διοργάνωσης 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Η πρώτη από τις μεγάλες δράσεις, το «Ωμό Μουσείο» στο Μουσείο Μπενάκη, μια συμπαραγωγή των δυο φορέων, είναι ένα έργο-προάγγελος του προγράμματος για τη θεατή και αθέατη ιστορία της Ελευσίνας. Μια σπάνια διαδρομή στα Μυστήρια και τη μοναδικότητά μιας πόλης-διαχρονικού σημείου αναφοράς όλης της ελληνικής ιστορίας.

Το «Μυστήριο_29: Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο» αντιπροσωπεύει τη θεματική «Άνθρωποι – Κοινωνία», έναν από τους τρεις άξονες του προγράμματός της Πολιτιστικής και ένα από τα τρία στρατηγικά έργα της. Τα άλλα είναι το «Μυστήριο_99: THE ARK – LANDSHIP», η μεγαλύτερη προσκυνηματική πομπή στα 3.500 χρόνια ιστορίας της πόλης, ενταγμένη στον άξονα «Περιβάλλον» και το «Μυστήριο_111: Ο Πήλινος Στρατός της Ελευσίνας», ένα εμβληματικό έργο για όσους εργάστηκαν ή εργάζονται στην Ελευσίνα, στον άξονα «Εργασία».

Η πόλη της Ελευσίνας συστήνεται από τις 13 Οκτωβρίου έως τις 27 Νοεμβρίου στο ευρύ κοινό σε μια έκθεση που εξερευνά το παρόν και το παρελθόν της Ελευσίνας, αυτό που σχηματικά αποκαλείται το «DNA» ή το συλλογικό Υποσυνείδητο του τόπου, υπό την επιμέλεια της αρχιτέκτονος-μουσειολόγου Ερατώς Κουτσουδάκη, επιχειρώντας να ερμηνεύσει την πόλη ως Έκθεμα.

Προσκαλεί το κοινό σε μια διαδρομή μέσα στον πυρήνα της ύπαρξής της· από την αρχαιότητα και τους νεότερους χρόνους στην παράδοση και την εσωτερική μετανάστευση, την προσφυγιά, τη βιομηχανική ανάπτυξη, την πολύπαθη εργασιακή πραγματικότητα, τη σχέση της πόλης με τις τέχνες και τον Αισχύλο, του οποίου είναι γενέτειρα, στους ανθρώπους αλλά και τις κοινότητες που τη συνθέτουν.

Αυτή είναι μια έκθεση «cool», το μόνο που ζητά είναι τον χρόνο σου και στον ανταποδίδει απλόχερα γιατί έχει πολλές ιστορίες, φανερές, αόρατες και μυστικές, να αφηγηθεί. Έχει ιστορίες στις οποίες ο καθένας μπορεί να εμβαθύνει, μπορεί να ψάξει κι άλλο και να φτάσει επιτέλους στον τόπο των μυστηρίων από όπου προέρχονται, μόλις 21 χιλιόμετρα από την Αθήνα.

Στον πρώτο όροφο του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς το πιο εύλογο είναι να αναρωτηθείς πώς μπορεί σε πεντακόσια τετραγωνικά να συνοψίσει κάποιος την ιστορία μιας πόλης 3.500 ετών και με ποια συλλογή.  

Ερατώ Κουτσουδάκη
Η επιμελήτρια της έκθεσης Ερατώ Κουτσουδάκη. Φωτο: Γιώργης Γερόλυμπος

«Επιλέξαμε να "δειγματίσουμε" την πόλη, να χρησιμοποιήσω δηλαδή μερικά "εργαλεία" που βοηθάνε τον επισκέπτη να καταλάβει αυτή την πόλη. Επιλέξαμε τις βασικές πλευρές του φαινομένου Ελευσίνα, που είναι η αρχαιότητα, οι προνεωτερικοί χρόνοι, όταν ήταν αρβανιτοχώρι και λεγόταν Λεφσίνα, και την Ελευσίνα της νεότερης εποχής, τη βιομηχανική της φάση, το εργατικό κίνημα, τον πολιτισμό της, την ιδιαίτερη σχέση που έχει με το σινεμά, με τα Αισχύλεια.

Έχω επιλέξει και μικρότερες ενότητες κοινωνικών πυκνωτών που μετατρέπουν τους ανθρώπους από κατοίκους σε κοινότητα. Είναι ο αθλητισμός, ο τύπος, και αυτά τα βρήκαμε και τα φέραμε εδώ επειδή υπάρχουν μερικοί εμβληματικοί συλλέκτες στην Ελευσίνα που κορφολογούν την ιστορία της πόλης και μας άνοιξαν τα σεντούκια τους» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Ερατώ Κουτσουδάκη.  

Αυτή είναι μια έκθεση «cool», το μόνο που ζητά είναι τον χρόνο σου και στον ανταποδίδει απλόχερα γιατί έχει πολλές ιστορίες, φανερές, αόρατες και μυστικές, να αφηγηθεί. Έχει ιστορίες στις οποίες ο καθένας μπορεί να εμβαθύνει, μπορεί να ψάξει κι άλλο και να φτάσει επιτέλους στον τόπο των μυστηρίων από όπου προέρχονται, μόλις 21 χιλιόμετρα από την Αθήνα.

Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Μυστήριο 29, Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο. Φωτο: Γιώργης Γερόλυμπος

Δέκα σεντούκια, δέκα βιτρίνες στη λογική των cabinets of curiosities μιλάνε για αυτά τα ξεχωριστά που συγκροτούν την πόλη, από τα πολύτιμα, όπως ένας χους του 450 π.Χ. που εκτίθεται για πρώτη φορά και ανήκει στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, μέχρι κάτι «ευτελές», αντικείμενο πολύτιμης μνήμης, όπως ένα εισιτήριο του αρχαιολογικού χώρου της δεκαετίας του 50 ή μια καρτ ποστάλ του αρχαιολογικού χώρου της Ελευσίνας του 1906 στην άκρη της οποίας φαίνεται και το μουσείο.

Αυτή την εικόνα είδε η Βιρτζίνια Γουλφ το 1906, όταν επισκέφθηκε για πρώτη φορά την Ελευσίνα με την αδερφή της και έγραψε: «Το μουσείο, έτσι καταχρηστικά μπορεί κανείς να ονομάσει αυτή την παστρική απλή καλύβα όπου έχουν τοποθετηθεί τα πιο αξιόλογα κομμάτια, περιέχει εξαιρετικά εκθέματα, είναι σαν να ακούς μια σωστή νότα που ξεχωρίζει μέσα στον θόρυβο».

Αν οι πλευρές της πόλης περιγράφονται μέσα στις προθήκες με το δικό τους ιστορικό ανάγλυφο, μια σειρά από δειγματισμούς του ελευσινιακού τοπίου διατρέχουν σε μια δική τους διαδρομή τους τοίχους της έκθεσης, δίνουν μια ακόμα ποιητική και ερεθιστική εικόνα της Ελευσίνας, ξεκινώντας  από τις απεικονίσεις των ντιλετάντε του 18ου αιώνα μέχρι την πόλη που απεικόνισαν οι σύγχρονοι εικαστικοί φωτογράφοι, ο εμβληματικός ερασιτέχνης φωτογράφος της Ελευσίνας Βαγγέλης Τσάκος, ο Χαρισιάδης, η Λίζη Καλλιγά με τους «κολυμβητές» της, οι εικόνες του Νίκου Μάρκου και του Γιώργη Γερόλυμπου ανάμεσα σε άλλες.

Και εκεί, ακριβώς, σε αυτά τα μέρη των φωτογραφιών, με μερικά να στέκουν απείραχτα στον χρόνο, απείραχτα από το χρόνο, ο επισκέπτης μπορεί να ανακαλύψει ξανά και ξανά αυτή την πόλη, σαν να ξεφλουδίζει μια ιστορία, να τη σκαλίζει από την αρχή.

Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Η πρώτη από τις μεγάλες δράσεις, το «Ωμό Μουσείο» στο Μουσείο Μπενάκη, είναι ένα έργο-προάγγελος του προγράμματος για τη θεατή και αθέατη ιστορία της Ελευσίνας.

«Στο Θριάσιο Πεδίο παρατήρησα τουλάχιστον είκοσι διαφορετικές αποχρώσεις του κόκκινου, του μοβ και του μπλε. Στα βόρεια κλίματα το λευκό και το γαλάζιο είναι το πιο κυρίαρχο. Βλέποντας κανείς από μια απόσταση ένα πλήθος Ελλήνων και Τούρκων με τα χρωματιστά τουρμπάνια τους, με τις κυρίαρχες αποχρώσεις κόκκινου, μπλε, κίτρινου και άσπρου, δίνουν την εικόνα ενός λιβαδιού με όλες τις αποχρώσεις ανεμώνες» γράφει το 1801 ο Έντουαρντ Ντόντγουελ.

Δίπλα στην «πολύχρωμη» περιγραφή του Ντόντγουελ, μια προβολή από οικογενειακά αρχεία παρουσιάζει σε εκατό εικόνες τη ζωή των κατοίκων της Ελευσίνας τον προηγούμενο αιώνα, συναντήσεις, παρελάσεις, οικογενειακές πόζες, έθιμα και γιορτές, εκατό εικόνες των ανθρώπων που η κάμερα αιχμαλώτισε στην αθανασία και τη μνήμη τη φευγαλέα ζωή τους και την κίνηση που δημιούργησαν στην πόλη οι εθνικοτοπικοί σύλλογοι που ακόμα και σήμερα ενεργά προσφέρουν την ιστορία και την εμπειρία τους στην Ελευσίνα και χρωματίζουν την κατοίκησή της.

Οι πρωταγωνιστές - ξεναγοί στην έκθεση είναι επτά ομιλώντα πορτρέτα Ελευσίνιων κατοίκων και ανθρώπων που έχουν συνδέσει άρρηκτα τη ζωή τους με την πόλη. Η αφήγησή τους γίνεται μετωπικά, σε κοιτάζουν στα μάτια, η στιγμή είναι πολύ προσωπική, πολύ αληθινή, η σχέση είναι ατόφια και δημιουργεί μια πρόκληση μέσα από ένα ερώτημα: με αυτή την πόλη θα ήθελες να συνδεθείς και εσύ;

Και είναι ο Ζακ Λακαριέρ, ο πιο Έλληνας από τους Γάλλους συγγραφείς, «εραστής των ελληνικών γραμμάτων» και του πνεύματος, της αρχαίας Ελλάδας αλλά και της σύγχρονης που δίνει ίσως μια απάντηση σε αυτό που διαβάζουμε στον απέναντι τοίχο: «Στην Ελευσίνα είδα μια γυναίκα στο μπαλκόνι της να ποτίζει τις βουκαμβίλιες και να ξορκίζει το στοιχειωμένο μέλλον. Είδα λουλούδια να βλασταίνουν κόντρα σε μέρες άγονες. Η Ελευσίνα είναι η μάχη του αληθινού μέλλοντος ενάντια στο ψεύτικο παρόν».

Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Συντροφιά στην παραλία της Ελευσίνας, Μάιος 1924. Συλλογή Γιώργου Παυλόπουλου

Τα παρατεταγμένα σεντούκια τα διαπερνά μια στοά, αλλάζοντας την κλίμακα και την αρχιτεκτονική του χώρου. Στις δυο άκρες της στέκουν «η γυναίκα με τα κοσμήματα», ένα εξαιρετικό γλυπτό του Γιάννη Παππά που συνομιλεί με μια γυναίκα της Ελευσίνας, μια δραστήρια, σύγχρονη, ανήσυχη, κάτοικο της πόλης. Η Στοά με σαφή αναφορά στον τελεστηριακό χαρακτήρα του μύθου της πόλης είναι αυτή που φιλοξενεί τα πιο απροσδόκητα, τα πιο μύχια εκθέματά της.

Όπως  γράφει ο Χένρι Μίλερ το 1939, «στην Ελευσίνα καθένας μας προσαρμόζεται στο σύμπαν», έτσι και ο επισκέπτης στις 12 ενότητες αυτής της έκθεσης, με τον πυρήνα της να αναπτύσσεται ως Εντός της, ανακαλύπτει την Ελευσίνα ως προσκυνηματικό τόπο, τον Μύθο που εμπνέει ως σήμερα και τα τέκνα που γέννησε ή υποδέχθηκε, θεούς και θεές, καλλιτέχνες και εργάτες, επιστήμονες και αθλητές και ανθρώπους του μόχθου, από τον Αισχύλο ως τον Καζαντζίδη.

«”Έλευσις” σημαίνει άφιξη του αξιοσημείωτου» λέει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, «από τον ορισμό ορίζεται και η πόλη αυτή με ένα τρόπο βαθύ, μυστικό και αδιατύπωτο. Η επίσκεψη στον χώρο της έκθεσης είναι δαιδαλώδης πνευματικά, σε χώρους άλλοτε πιο ανοιχτούς και άλλοτε πιο μυστηριακούς, σε θραύσματα ποίησης στους τοίχους – γιατί δεν μπορεί να φανταστείτε πόσοι έχουν γράψει για αυτή την πόλη. Οφείλουμε να επιστρέψουμε στην πόλη ένα μεγάλο κομμάτι της μυθολογίας που της ανήκει δικαιωματικά και για κάποιους λόγους συγκυριακούς τής έχει "κλαπεί".

Αυτή είναι μια πρώτη απόπειρα άτσαλη και ωμή, αλλά τακτοποιημένη και με κανόνες, να γνωρίσουν οι Αθηναίοι αυτή την πόλη που παραμένει μυστήριο. Και είναι αυτό ακριβώς που μου αρέσει σε αυτή την έκθεση, συντηρεί το μυστήριο ενώ δίνει απλόχερα τη συγκινησιακή πληροφορία.

Η Ελευσίνα έχει όλη τη δυναμική που ενδιαφέρει την Ευρώπη. Έχει ένα συνταρακτικό παρελθόν το οποίο συνεχίζει να είναι ερεθιστικό για έναν κρίσιμο λόγο: κρατάει το ανεξήγητο. Έχει τη λεγόμενη βιομηχανική ανάπτυξη και την αποβιομηχάνιση, έχει την εμπειρία των προσφύγων του παρελθόντος, της εσωτερικής μετακίνησης ανθρώπων από διάφορες περιοχές της Ελλάδας που έφτασαν εκεί για να βρουν καλύτερο μέλλον και εργασία.

Έχει τη βίαιη παρέμβαση στο περιβάλλον, έχει τη χώρα του Αισχύλου, την κοιτίδα του Καζαντζίδη, αυτό το κράμα ορίζει την ωμότητα της πόλης που είναι άτυπη, αλλά ιδιαιτέρως γοητευτική. Υπάρχει μια ρήση του Σενέκα: Μερικά μυστήρια δεν αποκαλύπτονται μονομιάς. Η Ελευσίνα κρατάει κάτι κρυφό για αυτούς που θα την επισκεφθούν ξανά».

Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Σκηνογραφικό σκίτσο για τις «Χοηφόρες», προορισμένο για ανέβασμα του έργου στο Αρχαίο Θέατρο του Άργους, Βάσσος Κανέλλος 1930. Συλλογή Κώστα Λυκίδη
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Νυφικό σεγκούνι από λευκή τσόχα, Ελευσίνα, αρχές 20ού αιώνα Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. ΕΕ1722.
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Ιέρεια της Δήμητρας. Επιχρωματισμένη ξυλογραφία από το λεύκωμα COSTUMES DE LA GRECE ANTIQUE, Παρίσι 1826 Συλλογή Γιώργου Παυλόπουλου
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Γερμανική ετικέτα σκευάσματος, πιθανώς καλλυντικής χρήσης, πιθανώς περ. 1900. Η λεζάντα φέρει εικονογράφηση και λεζάντα αναφερόμενη στους Πέρσες του Αισχύλου. Συλλογή Κώστα Λυκίδη
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Σκηνές από την ταινία «Οι ακροβάτες του Κήπου» του Ελευσίνιου σκηνοθέτη Χρήστου Δήμα, 2001
' Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Γενικό χρωματολόγιο Εργοστασίου IRIS, Συλλογή Κώστα Λυκίδη.
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Αττικός ερυθρόμορφος χους (μικρό κανάτι) με παράσταση Πάνα που προβάλλει ημικλινής μέσα από σπήλαιο και κοιτάζει νεανική γυναικεία μορφή, η οποία βαδίζει κρατώντας υδρία προς κατακόρυφο βράχο, απ’ όπου αναβλύζει νερό. Πιθανόν από την Ελευσίνα. 450-425 π.Χ. Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. 38145
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Μυστήριο 29, Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο. Φωτο: Γιώργης Γερόλυμπος
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Μυστήριο 29, Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο. Φωτο: Γιώργης Γερόλυμπος
Ελευσίνα μουσείο έκθεση Facebook Twitter
Μυστήριο 29, Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο. Φωτο: Γιώργης Γερόλυμπος

Μυστήριο_29  Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο

Έκθεση
Η πόλη της Ελευσίνας ως Έκθεμα
Ομιλούντα πορτρέτα, φωτογραφικά ντοκουμέντα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, λιθογραφίες, σπάνια εκθέματα συλλεκτών και πολύτιμα μουσειακά αντικείμενα. Εκεί που η προσωπική αφήγηση συναντά τη συλλογική μνήμη.

Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138
13 Οκτωβρίου έως 27 Νοεμβρίου

Είσοδος δωρεάν

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ

Θέατρο / Η «Κλυταιμνήστρα» της πρωτοποριακής βελγικής ομάδας tg STAN σε παγκόσμια πρεμιέρα στην Ελευσίνα

Οι συντελεστές της παράστασης που εντάσσεται στο «Αισχύλου πρότζεκτ» της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εξηγούν αυτό το μοναδικό εγχείρημα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυστήριο_13 Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία

Θέατρο / Σεμεδάκια και μικρασιατικές μνήμες σε μια συναρπαστική παράσταση στην Ελευσίνα

Η site specific παράσταση «Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία» σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου επαναλαμβάνεται στο πλαίσιο του αφιερώματος της διοργάνωσης 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ