Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
10

Στην είσοδο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενός από τα ωραιότερα μουσεία του κόσμου, όπου φυλάσσεται και εκτίθεται ο ανθός της αρχαιοελληνικής τέχνης, υπενθυμίζοντας στις χιλιάδες επισκέπτες του, ποιός έθεσε το μέτρο του κάλλους στην Ιστορία της ανθρωπότητας, ορθώνεται ένα τερατικό σύμπλεγμα. Πρόκειται για τρια στρογγυλά χτένια, άλλα πλαγιαστά, άλλα ορθωμένα προς τον ουρανό, στο κέντρο ενός παρτεριού με βλάστηση ό,τι κάτσει.

Το έργο κατασκευάστηκε το 2014 και τοποθετήθηκε εκεί για να εορταστούν τα 150 χρόνια του κορυφαίου ελληνικού μουσείου, το οποίο διηύθυναν αρχικά με αληθινή γνώση, αυτοθυσία και σοβαρότητα ο Χρήστος και η Σέμνη Καρούζου.

Αν πλησιάσεις θα διακρίνεις μια πλάκα στην οποία οι συνεργοί επεξηγούν το έργο σε ελληνικά και αγγλικά: Ονομάζεται, λέει, «Προμαχώνες» δηλάδή «τμήμα οχυρού ή φρουρίου από το οποίο μάχεται κάποιος». Και συμπληρώνουν από κάτω: «Συνώνυμα: προπύργιο, έπαλξη, μετερίζι, ντάπια, ταμπούρι».

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO
Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO

Δεν είναι το μοναδικό γελοίο δημόσιο έργο τέχνης της Αθήνας. Πλήθος αμόρφωτων ταγών έχει αφήσει την κακορίζικη σφραγίδα του στην πόλη, επιλέγοντας τέχνη με βάση την πελατειακή αμορφωσιά που συνήθως το διακρίνει. Εδώ όμως μιλάμε για ένα από τα κορυφαία σημεία της πόλης, με τεράστιο συμβολισμό.

Ελπίζουμε, όσοι είναι τώρα υπεύθυνοι, να φερθούν επιτέλους με την σοβαρότητα που αρμόζει.

Οι τσατσάρες έξω από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Facebook Twitter
Φωτ.: Πωλίν Κόκλα / LIFO

Αρχαιολογία & Ιστορία
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρύσα Μαλτέζου: «Οι Έλληνες έχουμε φιλότιμο, αλλά μας ελκύει αφάνταστα το ραχάτι»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Χρύσα Μαλτέζου: «Για τον Θεό, δεν ρέει το αίμα του Περικλή στις φλέβες μας»

Η σημαντική Ελληνίδα ιστορικός και πρώην διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας αφηγείται την ζωή της με αφετηρία την Αλεξάνδρεια μιας άλλης εποχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια

Αρχαιολογία & Ιστορία / Για τη διάσωση της μνήμης: Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας κλείνουν 30 χρόνια

Γιορτάζοντας φέτος τα τριαντάχρονά τους, τα ΑΣΚΙ διοργανώνουν τον Φεβρουάριο στο Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων ένα πολυμορφικό φεστιβάλ με τίτλο «Η Ιστορία μάς αφορά».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Μια αναδρομή / Οι σκοτεινές σελίδες της ιστορίας του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου

Τα μεγάλα λάθη, οι αντιδημοκρατικές παρεμβάσεις και οι μοιραίες αποφάσεις: Δύο καθηγητές πανεπιστημίου αναλύουν το κόστος της βασιλείας και τις βαρύτατες ευθύνες του τελευταίου μονάρχη της Ελλάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σαπφώ: Τόσο γνωστή μα τόσο άγνωστη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο

Τι κάνει τόσο ιδιαίτερη την ξακουστή ποιήτρια, συνθέτρια και παιδαγωγό από τη Λέσβο και γιατί 2.600 χρόνια μετά τη γέννησή της εξακολουθεί να προβληματίζει, να συγκινεί και να συναρπάζει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσκαρ Γουάιτ Μουσκαρέλα: Ένας φανατικός πολέμιος της (ελληνικής) αρχαιοκαπηλίας

Ποιος ήταν ο αρχαιολόγος του ΜΕΤ που αφιέρωσε την καριέρα του στο κυνήγι των πλαστών και ύποπτων αντικειμένων - μεταξύ των οποίων και ο κυκλαδικός Αρπιστής της συλλογής Λέοναρντ Στερν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι μάς κάνει να πονάμε;

Ιδέες / Τι κάνει τους ανθρώπους να πονούν;

Τι είναι στον πυρήνα του ο ανθρώπινος πόνος και γιατί η ιατρική γνωρίζει πολλά, αλλά όχι τα πάντα, ώστε να χρειαζόμαστε τα πολιτιστικά εργαλεία της ιστορίας, της φιλοσοφίας και της τέχνης, προκειμένου να τον κατανοήσουμε: ένα σπουδαίο κείμενο του ακαδημαϊκού Rob Boddice, Ιστορικού του Πόνου, για την εμπειρία του πόνου, είτε αυτός είναι σωματικός είτε ψυχικός και συναισθηματικός.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Παρασκευή 06/01-Λαθουρίζα: Το αίνιγμα της αρχαίας Βάρης

Ιστορία μιας πόλης / Λαθούριζα: Το αίνιγμα της αρχαίας Βάρης

H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την αρχαιολόγο Αλεξάνδρα Αλεξανδρίδου για την αρχαία Βάρη και τη Λαθούριζα, ρίχνοντας φως στην οικιστική και λατρευτική δραστηριότητα της υπαίθρου της Αττικής κατά την αρχαιότητα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Portraits 2023 / Δημήτρης Αθανασούλης: «Οι αρχαιολόγοι έχουν διασώσει ό,τι πολυτιμότερο προβάλλουμε σήμερα ως χώρα»

Ο σημαντικός Έλληνας αρχαιολόγος και διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων είναι ο άνθρωπος που οραματίστηκε την επαναλειτουργία του ναού της Επισκοπής στη Σίκινο, του σπάνιου αρχιτεκτονήματος που χάρη στη μοναδικότητά του έλαβε το βραβείο Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς «Europa Nostra 2022».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Με τινος την υπογραφη τοποθετηθηκε το γλυπτο εξω απο το σημαντικοτερο μουσειο της χωρας και ενα απο τα σημαντικοτερα του πλανητη?εγινε αναθεση στη συγκεκριμενη καλλιτεχνιδα? ειναι δωρεα? υπηρξε καποιος διαγωνισμος λογω του εορτασμου των 150 χρονων του Εθνικου Αρχαιολογικου Μουσειου?Δεν οφειλει να δωσει καποια απαντηση το ΥΠΠΟ ?
Είναι άλλο πράγμα να κάνεις κριτική ενός έργου βάσει προσωπικού γούστου ή οποίας αντικειμενικόυητας θεωρείς πως κατέχεις και άλλο να μιλάς για "εκτρώματα"και "αμόρφωτους ταγούς" και από κάτω να βάζεις το ονοματεπώνυμο ενός δημιουργού (Βένια Δημητρακόπουλου). Αλήθεια την γνωρίζεται προσωπικά; Είναι αμόρφωτη; Είναι ταγός; Της ανατέθηκε το έργο με τις δολοπλοκίες που υπονοείτε στο άρθρο σας; Διαφωτίστε μας, γιατί εγώ με ένα Google Search μόνο θετικά στοιχεία βρήκα και σοβαρό βιογραφκό. Αλλά εγώ μπορεί να είμαι αμόρφωτος. Ή ασχετος. Ή ταγός. Πείτε μας!
ποιοι γνωμοδότησαν άραγε για την τοποθέτηση του γλυπτού? ο δημαρχος, ο ΥΠΠΟ, ο πρωθυπουργός? ποιος έβαλε την υπογραφή του?θα ήταν πολύ χρησιμο να γνωριζει ο πολίτης της ρημαγμένης αυτής ποληςαν ήθελαν καποιο συγχρονο γλυπτο για τον κήπο του σημαντικοτερου μουσειου της χωρας, γιατι δεν διάλεξαν άραγε ενα γλυπτο των διεθνών καταξιωμένων γλυπτών μας - του αληθινα σπουδαιου Τάκι, της Χρύσσας, του Αντωνάκου?
Ο περιβάλλων χώρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αποτελεί μια μεγάλη αλάνα για τα "προσφυγόπουλα" και τα παιδιά των μεταναστών από τα γκέτο(;) της γύρω περιοχής. Αυτό από μόνο του, αποτελεί ισχυρότατο συμβολισμό στην Ελλάδα του 2019, πέρα από οποιοδήποτε έργο τέχνης.
Επιτέλους! Το έβλεπα και ελεγα ποτέ θα βγει το τερατουργημα! Κι εκείνος ο εγκαταλελειμμένος κήπος του Μουσείου? Κι εκείνο το τριτοκοσμικό καφέ? Ας ελπίσουμε ότι η νυν ηγεσία του ΥΠΠΟ θα μεριμνήσει ώστε οι χώροι που περιβάλλουν το ΕΑΜ να είναι αντάξιοι του !
Τελικά απο ότι φαίνεται στην Ελλάδα ακόμα μιλάμε με όρους της τέχνης του 19ου αιώνα. Ίσως η μοντέρνα τέχνη να μην βρίσκει γόνιμο έδαφος εδώ, πόσο μάλλον μια μετά-μοντέρνα αφήγηση. Ένας Αλβανός με είχε ρωτήσει : αν καταστραφεί αυτό το κτήριο καταστρέφεται και η Ελλάδα; Οπότε ναί οι «τσατσάρες» όπως τις αποκαλείται βγάζουν σε εμένα απόλυτο νόημα. Ιωάννης Λεσσές Ιστορικός Τέχνης
Βγάζουν νόημα σαν αισθητική ή σαν συμβολισμός;Δουλειά του κριτικού τέχνης δεν είναι να συστήνει στο ευρύ κοινό την πρωτοπορία αντί να το μέμφεται για τον επαρχιωτισμό του; Μου μύρισε ολίγον τι ελιτισμός ή μου εφάνη; Ελυτισμό ψάχνουμε. Νομιζω, δηλαδη, και με ολον τον σεβασμό μου.
Περί γούστου, αισθητικής και τέχνης έχουν γραφτεί εκατοντάδες βιβλία. Δεν μπορεί να αρέσουν όλα σε όλους, ούτε μπορεί η δημόσια τέχνη να λειτουργήσει ακριβώς με ψηφοφορία του κοινού.Το ωραίο, ως έναν βαθμό, συνήθως ορίζεται ιστορικά από αυτόν που έχει «τα φράγκα» την «εξουσία» και τις «ισχυρές γνώμες» με το μέρος του. (Με διαφόρων τύπων παραδοξότητες να συμβαίνουν κατά καιρούς...)Στην συγκεκριμένη περίπτωση πάντως το έργο εξυπηρετεί απόλυτα τον σκοπό του, κάνει αισθητή την παρουσία του, αναφέρεται στην αρχαιότητα με αφαιρετικό και πρωτοτυπο τρόπο και δεν «καπελώνει» το κτίριο αλλά έρχεται σε αρμονία και “διάλογο” με αυτό...Αν θέλετε να γκρινιάξετε για κάτι, έχετε όλο το ελεύθερο να βγάλετε το άχτι σας στη διάλυση της πινακοθήκης και τη μετατροπή της από Μοντέρνο τοπόσημο, σε «βλαχόσημο».
Η αλήθεια είναι πως είναι ένα πολύ «ωραίο» έργο, μοντέρνας σύλληψης για το χώρο, που καταφέρνει με έξυπνο τρόπο να έρθει σε αρμονία με το περιβάλλον.Όμως τι καθορίζει το ωραίο πέραν αυτών που έχουν χρήματα, εξουσία και σύμφωνες γνώμες μεταξύ τους;

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ