Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που "ξέχασε" η σεμνότυφη Ιστορία Facebook Twitter
Ο Ηλιογάβαλος διασχίζει τους δρόμους της Ρώμης πάνω σε άρμα που το σέρνουν γυμνόστηθες γυναίκες.

Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που «ξέχασε» η σεμνότυφη Ιστορία

0

Η υστεροφημία του υπέφερε στα χέρια των ιστορικών. Προτιμούσαν να τον βλέπουν ως έναν παρακμιακό, ζηλόφθονα Ρωμαίο αυτοκράτορα, ακόμη έναν μέσα στους τόσους με τα νάζια και τις υστερίες τους. Όμως, η σύγχρονη ιστορική ματιά φαίνεται να είναι απείρως πιο επιεικής με τον Ηλιογάβαλο, που πλέον εμφανίζεται ως η πρώτη, επίσημα καταγεγραμμένη περίπτωση ρωμαίου αξιωματούχου που υπέφερε από δυσφορία φύλου και είχε αναζητήσει –με τα Μέσα της εποχής του- το ενδεχόμενο διόρθωσης φύλου, ακόμη και μέσω χειρουργικής επέμβασης.

Ο Ηλιογάβαλος καταγόταν από μία εξέχουσα αραβική οικογένεια, με έδρα τη σημερινή Συρία. Υπηρέτησε ως επικεφαλής ιερέας του Θεού Ήλιου. Η ιστορία τον γνώρισε για την εκκεντρικότητα, τις ακραίες θέσεις του και τη σεξουαλική του παρακμή ή τουλάχιστον με τέτοιες λέξεις επιχειρήθηκε να αποδοθεί το sex drive του εκεί κατά το 222.

Ο Άγγλος ιστορικός Edward Gibbon, εκεί γύρω στον 18ο αιώνα έγραφε ότι ο Ηλιογάβαλος «υπήρξε δέσμιος των σκληρότερων απολαύσεων, στις οποίες ριχνόταν με ανεμπόδιστη μανία. Ένας άλλος κορυφαίος μελετητής της αρχαίας Ρώμης, ο Γερμανός (επίσης ιστορικός) Barthold Georg Niebuhr προσυπέγραφε ότι «το όνομα Ηλιογάβαλος υπήρξε συνώνυμο της πλέον απερίγραπτα αηδιαστικής ζωής του», ενώ ένας πιο σύγχρονος ιστορικός, ο Adrian Goldsworthy, τον θεωρούσε απλώς ανίκανο. Ένα τίποτα της αρχαίας Ρώμης. Μόνο ο αρχαιολόγος Warwick Ball διαφοροποιήθηκε, μπαίνοντας στη διαδικασία να τον περιγράψει ως έναν «καινοτόμο αυτοκράτορα», «ένα τραγικό αίνιγμα που εξαφανίστηκε κάτω από αιώνες προκατάληψης και κακών προθέσεων».

Ο Ηλιογάβαλος δεν κρυβόταν. Εμφανιζόταν ως άλλη Αφροδίτη, φρόντιζε να αποτριχώνει ολόκληρο το σώμα του και στις επαναλαμβανόμενες κατηγορίες περί ομοφυλοφιλίας επέμενε να διακηρύττει τη διαφορετικότητά του.

Ο Δίων Κάσσιος Κοκκηιανός, εκπρόσωπος της αυτοκρατορίας τα χρόνια του Ηλιογάβαλου, αναφέρει ότι ο αυτοκράτορας είχε ερωτευθεί έναν πρώην σκλάβο και ηθοποιό με το όνομα Ιεροκλής και για χάρη του είχε απαρνηθεί το φύλο, την αξιοπρέπεια και τ’ όνομά του. Προτιμούσε –όπως υποστηρίζει ο Δίων- να τον αποκαλούν σύζυγο, ερωμένη και βασίλισσα του Ιεροκλή και ήθελε να αναφέρονται σ' αυτόν με θηλυκές αντωνυμίες. Επισήμως, ο Ηλιογάβαλος είχε παντρευτεί 5 φορές –τις δύο με γυναίκες-, ενώ ανάμεσα στους γάμους του υπήρξε και ένας με αθλητή από τη Σμύρνη.

Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του, οι φήμες για τη σεξουαλική του ζωή δεν έπαυαν ποτέ. Όμως, δεν έπαυαν και οι καινοτομίες και οι τολμηρές αποφάσεις, καθώς ο Ηλιογάβαλος ήταν ο αυτοκράτορας που επέτρεψε τη συμμετοχή γυναικών στη Σύγκλητο. Η μητέρα του και η γιαγιά του επίσης έλαβαν ανδρικούς τίτλους και η μορφή τους κόσμησε πολλά νομίσματα, να μια τιμή σπάνια για γυναίκα στην αρχαία Ρώμη.

Όμως, η απόφασή του για την ίδρυση «μιας γερουσίας των γυναικών» δεν έγινε δεκτή με επευφημίες και χειροκρότημα. Ούτε οι ιδέες του για ισότητα, ίσως και απαλοιφή των φύλων είχαν καμία απήχηση. Στις γραφές της εποχής εντοπίζει κανείς τα πρώτα κείμενα για την ηθική παρακμή και την εξαχρείωση των ηθών επί των ημερών του Ηλιογάβαλου.

Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που "ξέχασε" η σεμνότυφη Ιστορία Facebook Twitter
Αναπαράσταση του Ηλιογάβαλου βασισμένη στα σωζόμενα αγάλματά του

Δεν ήταν, όμως, μόνο αυτό το κακό. Σύμφωνα με τον Κάσσιο, ο αυτοκράτορας χρησιμοποιούσε μακιγιάζ, φορούσε τεχνητά μακριά μαλλιά (σ.σ.: οι περούκες της εποχής) και προτιμούσε να τον προσφωνούν ως «κυρία». Επίσης, πλήρωνε αδρά τις συζητήσεις του με τους γιατρούς της εποχής, από τους οποίους μάλιστα ζητούσε επιστημονικές συμβουλές για το πώς θα μπορούσε να «τροποποιήσει» τα γεννητικά του όργανα, ώστε να απαλλαγεί πλέον από το πέος του και να αποκτήσει κάτι που να θυμίζει αιδοίο.

Ακριβώς αυτή η σπαρακτική λεπτομέρεια που απομυζούσε τον Ηλιογάβαλο από χρήματα και αντοχές, είναι που κάνει αρκετούς μελετητές να πιστεύουν ότι αυτός ο εκκεντρικός αυτοκράτορας είναι επισήμως η πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση trans ατόμου της αρχαιότητας.

ΑΣ ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΕΔΩ ότι στην αρχαία Ρώμη ο παρενδυτισμός επιτρεπόταν για όσο διαρκούσαν τα Σατουρνάλια. Με το τέλος της γιορτής κανείς –άντρας ή γυναίκα- δεν μπορούσε να κυκλοφορεί, φορώντας ρούχα του αντίθετου φύλου. Στη Ρώμη, οι έμφυλες ταυτότητες ήταν αυστηρά συγκεκριμένες και όποιες παρεξέκλινε της νόρμας ετιμωρείτο αυστηρά. Επίσης, το να ντύσεις έναν άντρα με γυναικεία ρούχα εθεωρείτο από τις πλέον ταπεινωτικές τιμωρίες, που συνήθως επιβάλλονταν σε μελλοθάνατους, τρεις ημέρες πριν από την εκτέλεσή τους.

(Με λίγα λόγια όλη αυτή η σεξουαλική ελευθερία που περιγράφεται στα ρωμαϊκά όργια, όλες αυτές οι φρενήρεις σεξουαλικές συνευρέσεις ακόμη και μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου, επιτρέπονταν μόνο στο πλαίσιο του οργίου. Ή πίσω από κλειστές πόρτες. Μέχρι εκεί).

Σύμφωνα με τον ιστορικό Eric Varner «ο Ηλιογάβαλος δεν κρυβόταν. Εμφανιζόταν ως άλλη Αφροδίτη, φρόντιζε να αποτριχώνει ολόκληρο το σώμα του και στις επαναλαμβανόμενες κατηγορίες περί ομοφυλοφιλίας επέμενε να διακηρύττει τη διαφορετικότητά του. Για παράδειγμα, όταν κάποια στιγμή χρειάστηκε να γνωρίσουν οι κάτοικοι της Ρώμης τον αυτοκράτορά τους, είχε αποσταλεί ένα πορτρέτο που τον απεικόνιζε βαμμένο και με γυναικείο ποδήρες ένδυμα. Ήταν ο τρόπος του για να εξοικειώσει τους ρωμαίους με την κάπως εξωτική του εικόνα».

Άλλοι ιστορικοί ισχυρισμοί επιμένουν ότι ο Ηλιογάβαλος ως αυτοκράτορας ήταν ένας κακομαθημένος φαρσέρ, ένα άπληστο παιδί της χλιδής που στα συμπόσια φρόντιζε να σερβίρει στους συνδαιτημόνες του αρακά με φύλλα χρυσού, φακές με όνυχα, φασόλια με κεχριμπάρι, ενώ το φαγητό το πασπάλιζε –λένε- με μαργαριτάρια, αντί για αλάτι. Επίσης, φρόντιζε να τρομοκρατεί τους καλεσμένους του, αφήνοντας ελεύθερα στη σάλα λιοντάρια και τίγρεις. Τα αγρίμια, ωστόσο, είχαν εξημερωθεί και απλώς έπαιζαν κι αυτά τον ρόλο τους στις φάρσες του εκκεντρικού αυτοκράτορα.

Κατά τους ίδιους ιστορικούς, οι εκκεντρικότητες του Ηλιογάβαλου, η θυελλώδης σχέση του με τον Ιεροκλή και η σεξουαλική του παρέκκλιση ήταν ο λόγος που οι στρατιώτες της Πραιτοριανής Φρουράς απέσυραν τη στήριξή τους στο πρόσωπό του. Κουρασμένοι –λέγεται- από την παρακμιακή κατάσταση στο ανάκτορο αποσύρθηκαν, διασύροντας τον αυτοκράτορα και υποστηρίζοντας ότι είχε φτάσει στο σημείο να εκπορνεύεται σε ταβέρνες και πλούσιους Ρωμαίους, όταν τα οικονομικά του βρέθηκαν σε τέλειο μαρασμό.

Ήταν η γιαγιά του, Ιουλία Μαίσα που αποφάσισε να βάλει τέλος στον διασυρμό, ανεβάζοντας στον θρόνο τον αδελφό του, Σεβήρο Αλέξανδρο. Ακολούθησε ένα έτος κοινής διακυβέρνησης, με τον Ηλιογάβαλο, κατά τους ιστορικούς, να οργανώνει αμέτρητες απόπειρες δολοφονίας του αδελφού του, μέχρι που η Γερουσία του αφαίρεσε οριστικά οποιονδήποτε τίτλο και αρμοδιότητα.  

Το τέλος του Ηλιογάβαλου θυμίζει σκηνή από τον «Καλιγούλα». Δολοφονήθηκε, το σώμα του σκυλεύτηκε, επιχειρήθηκε να τον πετάξουν σε υπόνομο, αλλά τελικά βρέθηκε στον Τίβερη.

Μετά τη δολοφονία του, οι υποστηρικτές του (συμπεριλαμβανομένου και του εραστή του, Ιεροκλή) εκτελέστηκαν και διασύρθηκαν με όλες τις τιμές. Θρησκευτικά διατάγματα ακυρώθηκαν και απαγορεύτηκε η είσοδος των γυναικών στη Σύγκλητο.  Το όνομα του διαγράφηκε από τα δημόσια αρχεία και τις τιμητικές επιγραφές. Μάλιστα, ένα από τα μεγαλύτερα αγάλματα που τον απεικόνιζε, βανδαλίστηκε και τελικά σβήστηκαν τα χαρακτηριστικά του προσώπου που θύμιζαν τον σκανδαλιάρη αυτοκράτορα.

Το damnatio memoriae (σ.σ.: «καταδίκη μνήμης», πρακτική ατίμωσης των Ρωμαίων σε δημόσια πρόσωπα που κατηγορήθηκαν για προδοσία ή έθεσαν σε κίνδυνο για δικό τους όφελος την αυτοκρατορία) έκανε και εδώ τη δουλειά του και η μορφή του νεαρού αγοριού σβήστηκε από παντού. Οι ιστορικοί του μέλλοντος και τα gender studies έχασαν κάπως έτσι την πρώτη απεικόνιση trans ατόμου που θα μπορούσαμε να έχουμε από τα βάθη των αιώνων, από την καρδιά της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Όσο ο καημένος ο Ηλιογάβαλος πάλευε με το σώμα του και με ορμόνες που αδυνατούσε να αποδεχθεί ως δικές του, οι λόγιοι της εποχής του, μισθοφόροι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και των ηθών της συνέχιζαν την προπαγάνδα εναντίον του.

Από τη σύντομη ζωή του τα μόνα αξιόπιστα στοιχεία που μας μένουν είναι όσα δεν καταφέρονται, για πολιτικούς λόγους εναντίον του. Ξέρουμε, ας πούμε, ότι δεν ήταν τύραννος, δεν εχθρεύοταν τις γυναίκες, δεν ηδονιζόταν με τη φθορά του σώματος μέσω τιμωριών και βασανιστηρίων.

Στο βιβλίο του, “Transcending Gender: Assimilation, Identity and Roman Imperial Portraits”, ο Eric R. Varner αναφέρει ότι η δολοφονία του Ηλιογάβαλου, καθόλου τυχαία σημειώθηκε αμέσως μετά την πρώτη δημόσια αίτηση / αναζήτησή του περί διόρθωσης φύλου. Οι έρευνες του για το πώς θα μπορούσε να απαλλαγεί από το ανδρικό σώμα που τον βάραινε, ήταν κατά τον ιστορικό, η αφορμή για το πρώτο ομοφοβικό / τρανσφοβικό έγκλημα στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Ομοίως, καταδικασμένοι αυτοκράτορες όπως ο Δομιτιανός και ο Κόμμοδος είχαν επικριθεί για τις ομοφυλοφιλικές τους προτιμήσεις, κανείς, όμως, δεν πλήρωσε τόσο ακριβά και με τέτοιο ατιμωτικό τρόπο την επιλογή του να ζήσει με το φύλο που επιθυμούσε. Φυσικά, υπάρχουν και εκείνοι οι ιστορικοί που όχι απλώς δεν αποδέχονται αυτού του είδους την προπαγάνδα, αλλά επιμένουν ότι ο Ηλιογάβαλος ήταν ένας ικανότατος και δίκαιος αυτοκράτορας, πολύ μακριά από τις ανθρωποφαγικές συμπεριφορές της εποχής του. Τόσο μακριά που η πραότητα και η λεπταισθησία του τον έκανε εύκολη λεία στους πολιτικούς του αντιπάλους. Τι πιο εύκολο από το να κατηγορήσεις κάποιον για ομοφυλόφιλο σε μία κοινωνία που δημοσίως βδελυσσόταν την προτίμηση, αλλά ιδιωτικώς την αποθέωνε μέσω οργίων και σεξουαλικών πρακτικών που κάνουν ακόμη και τους σύγχρονους του BDSM να κοκκινίζουν;

Όπως και να ‘χει η τρανσοφοβία είναι τόσο παλιά όσο και τα trans άτομα. Παρόντα στην Αρχαία Αίγυπτο, που πρώτη είχε καταγράψει τις λοιπές κατηγορίες φύλου. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι κάποιες αιγυπτιακές θεότητες έχουν εξίσου πέος και αιδοίο όπως οι Mut, Sekhmet και άλλες. Δεν είναι τυχαίο ότι κείμενα των Σουμέριων αναφέρονται σε ιεροφάντες με διττή ταυτότητα φύλου.

Όσο για τον Ηλιογάβαλο, τον πιο ηδονιστή από τους ηδονιστές αυτοκράτορες της Ρώμης, φαίνεται ότι πλήρωσε την αναζήτηση του σε θέματα φύλου, πιο ακριβά από τον καθένα και προφανώς χωρίς κανείς από τους σύγχρονους του να είχε την παραμικρή διάθεση να τον δικαιώσει ή έστω να μην τον "θάψει" κάτω από τόνους "λάσπης" που θα χρειάζονταν αιώνες για να καθαριστούν. 

Με στοιχεία από Μessynessychic.com, National Geographic, 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ