Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Η πόλωση στον τρόπο με τον οποίο συνεχίζουν να αντιδρούν ακόμη μέχρι σήμερα οι Έλληνες στο άκουσμα του πρώην πρωθυπουργού, προέτρεψε τον Χάρη Μυλωνά να κάνει το ντοκιμαντέρ.
14

Στο προσεχές 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα προβληθεί ένα ντοκιμαντέρ για τον Αντρέα Παπανδρέου, τη ζωή του και τον τρόπο με τον οποίο επηρέασε τη σύγχρονη πολιτική ζωή της Ελλάδας και με αυτή την αφορμή μιλήσαμε με τους δημιουργούς του, Χάρη Μυλωνά και Θοδωρή Προδρομίδη.

Το φιλμ αφηγείται τη ζωή του πρώην πρωθυπουργού από τα άγνωστα φοιτητικά του χρόνια και φτάνει μέχρι την περίοδο κατά την οποία κυριάρχησε στην πολιτική σκηνή της χώρας τις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει κανείς ένα ντοκιμαντέρ για την επιρροή του Ανδρέα Παπανδρέου στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση της χώρας, παραδέχεται ήδη απ' την αρχή ο κ. Μυλωνάς.

«Στην αρχή προσπαθήσαμε να κάνουμε ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ. Βλέποντας όμως την κρίση στην Ελλάδα να βαθαίνει όλο και πιο πολύ, αποφασίσαμε να αλλάξουμε προσέγγιση και να απομακρυνθούμε από το καθαρά βιογραφικό του πράγματος», προσθέτει.

Είναι σίγουρο πως δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος απ' τις συνεντεύξεις, όταν μάλιστα σου μιλάνε τέτοιες προσωπικότητες. Το ζητούμενο όμως είναι να μείνεις ουδέτερος στον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζεις.

Αφορμή για τον ίδιο ήταν μια βιογραφία του Ανδρέα Παπανδρέου από τον Σπύρο Δραΐνα, την οποία διάβασε το 2012.

Η πόλωση στον τρόπο με τον οποίο συνεχίζουν να αντιδρούν ακόμη μέχρι σήμερα οι Έλληνες στο άκουσμα του πρώην πρωθυπουργού, προέτρεψε τον ίδιο να κάνει αυτό το βήμα. Απευθύνθηκε στο βιογράφο του για συνεργασία κι αυτός δέχθηκε.

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Δεν είναι εύκολο να δημιουργήσει κανείς ένα ντοκιμαντέρ για την επιρροή του Ανδρέα Παπανδρέου στη σύγχρονη πολιτική κατάσταση της χώρας, παραδέχεται ήδη απ' την αρχή ο κ. Μυλωνάς.

Για να γίνουν όλα αυτά όμως χρειάστηκαν χρόνος και χρήματα. «'Θέλαμε να κάνουμε μια ανεξάρτητη παραγωγή, γι' αυτό και φτιάξαμε λογαριασμό για crowdfunding ώστε να καλυφθούν κάποια απ τα έξοδα. Ευτυχώς που δεν ήξερα απ' την αρχή το πόσα θα χρειάζονταν, γιατί ίσως να μην κάναμε αυτή τη κουβέντα σήμερα» προσθέτει ο Χάρης Μυλωνάς.

«Ήθελα όλοι οι συντελεστές να ζουν στην Ελλάδα», συνεχίζει ο κ. Μυλωνάς, ο οποίος τα τελευταία 17 χρόνια ζει και εργάζεται ως πολιτικός επιστήμονας στο πανεπιστήμιο George Washington στις ΗΠΑ και πολλές φορές χρειάστηκε να ταξιδέψει στην Ελλάδα προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι συνεντεύξεις και η έρευνα.

Για να γίνει αυτό το ντοκιμαντέρ, λοιπόν, αποφάσισαν να απευθυνθούν αρχικά σε άτομα της οικογένειάς του και αργότερα σε πολιτικούς, συνεργάτες και αντιπάλους του.

«Όταν ξεκινήσαμε, μας απασχολούσε και μένα και τον Θοδωρή, να μην είναι μόνο πολιτικοί του ΠΑΣΟΚ», θυμάται ο Χάρης Μυλωνάς. Υπήρχαν ωστόσο και κάποιοι που δε δέχτηκαν να μιλήσουν.

Το φιλμ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, συνεντεύξεις του Υπουργού Οικονομικών κατά την πρωθυπουργία του, Γεωργίου Αρσένη, του Θάνου Μικρούτσικου, της Λούκα Κατσέλη και του νυν αντιπρόεδρου της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη.

Μεταρρυθμιστής ή δημαγωγός; Ένα νέο ντοκιμαντέρ διερευνά τον μύθο του Ανδρέα Παπανδρέου Facebook Twitter
Το φιλμ αφηγείται τη ζωή του πρώην πρωθυπουργού από τα άγνωστα φοιτητικά του χρόνια και φτάνει μέχρι την περίοδο κατά την οποία κυριάρχησε στην πολιτική σκηνή της χώρας τις δεκαετίες του 1980 και του 1990.

Μεταξύ των συνεντευξιαζόμενων και ο «αιώνιος αντίπαλός» του, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. «Δε θα ξεχάσω ποτέ τη διάθεση του, πάρα την προχωρημένη του ηλικία, να δεχθεί να κάνουμε δύο συνεντεύξεις. Θυμάμαι τη σκληρή κριτική που του άσκησε αλλά απ' την άλλη και το σεβασμό στο πρόσωπό του» συνεχίζει ο κ. Μυλωνάς.

Είναι άραγε εύκολο για κάποιον που γυρνά ένα τέτοιο ντοκιμαντέρ να μείνει αντικειμενικός;

«Είναι σίγουρο πως δεν μπορείς να μείνεις ανεπηρέαστος απ' τις συνεντεύξεις, όταν μάλιστα σου μιλάνε τέτοιες προσωπικότητες. Το ζητούμενο  όμως είναι να μείνεις ουδέτερος στον τρόπο με τον οποίο το παρουσιάζεις» σημειώνει.

Στην περίπτωση, ωστόσο, του Ανδρέα Παπανδρέου το πράγμα δυσκολεύει ακόμη περισσότερο.

«Σε όλο το ντοκιμαντέρ βρήκαμε ανθρώπους που είχαν απόλυτη θέση υπέρ ή κατά του πρώην πρωθυπουργού. Ο Ανδρέας συνεχίζει να πολώνει 22 χρόνια μετά», παραδέχεται. Τα δεκαεπτά χρόνια που ζει στις ΗΠΑ τον βοήθησαν, σύμφωνα με τον ίδιο, στην προσπάθειά του να δει πιο αποστασιοποιημένα τα πράγματα.

Υπήρχε όμως τελικά κάτι που μάθανε ή για το οποίο αλλάξανε γνώμη γύρω απ' τη ζωή και τα πεπραγμένα του Ανδρέα Παπανδρέου μέσα απ' όλη αυτή τη διαδικασία;

«Σίγουρα όσο ζεις, μαθαίνεις. Αυτό που κατάλαβα είναι πως οι ευθύνες του Ανδρέα Παπανδρέου για την πολιτική κατάσταση που ζούμε σήμερα είναι πολύ πιο έμμεσες απ ότι φανταζόμουν.

Από τη μία έκανε σημαντικές μεταρρυθμίσεις, από την άλλη όμως ενίσχυσε αντιπαραγωγικές νοοτροπίες και μηχανισμούς προσωποκεντρικούς. Δεν αρκεί όμως μόνο να δαιμονοποιηθεί ένας άνθρωπος για να εξηγήσουμε το σημερινό πρόβλημα της Ελλάδας», καταλήγει ο Χάρης Μυλωνάς.

 

Το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Ανδρέα» θα προβληθεί στις 7 και 8 Μαρτίου στο 20ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

 

Οθόνες
14

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Οθόνες / Γιατί η Apple πετάει τόσα πολλά χρήματα σε παραγωγές που δεν βλέπει σχεδόν κανείς;

Ο τεχνολογικός γίγαντας έχει την πολυτέλεια να ξοδεύει μυθικά ποσά για περιεχόμενο υψηλού κύρους αλλά χαμηλής ανταπόκρισης. Είναι αυτό μέρος μιας στρατηγικής ή απλά έχει λεφτά για πέταμα;
THE LIFO TEAM
Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Οθόνες / Αλέν Ντελόν: Οι τραγικές τελευταίες σελίδες της ζωής ενός μεγάλου σταρ

Ένα πικρό φινάλε σε μια λαμπερή ζωή, με ιστορίες μίσους μεταξύ των παιδιών του, μια περιουσία που έχει διανεμηθεί «άδικα» και κατηγορίες για χειραγώγηση και κακοποίηση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

The Review / Tα «Αδέσποτα Κορμιά» δεν είναι μόνο η πολυσυζητημένη αφίσα τους

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Τίνα Μανδηλαρά αναλύουν την ταινία που συζητήθηκε περισσότερο από όλες στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, τα «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, με αφορμή την κυκλοφορία της στις αίθουσες από 28 Μαρτίου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Αποκλειστική συνέντευξη / Κέιτ Μπλάνσετ: «Οι κοινωνίες σπρώχνουν τις συλλογικές τους αποτυχίες κάτω από το χαλί»

Με αφορμή το «Νέο Αγόρι», μια ταινία του συμπατριώτη της Γουόρικ Θόρντον στην οποία ανέλαβε την παραγωγή και πρωταγωνιστεί, η σπουδαία ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Αποκαλύπτει ένα δύσκολο παιδικό βίωμα, μιλά για τις έννοιες του θαύματος και του σωτήρα, θυμάται πώς γνώρισε τον Χρήστο Νίκου και τι την έλκει στο σινεμά που αυτός οραματίζεται. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Daily / Ο Πολ Σάιμον δεν ακούει καθόλου πλέον από το ένα αυτί αλλά η μουσική παραμένει βαθιά εντός του

Το ντοκιμαντέρ «In Restless Dreams: The Music of Paul Simon» αποτελεί μια συναρπαστική αναδρομή στη μακρά πορεία του σπουδαίου δημιουργού, από τους Simon and Garfunkel μέχρι σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Οθόνες / Έρωτας και μνήμη: Η «Αιώνια Λιακάδα ενός Καθαρού Μυαλού» έγινε 20 χρονών

Η δημοφιλής ρομαντική ταινία με τον Τζιμ Κάρεϊ και την Κέιτ Γουίνσλετ συμπλήρωσε μια εικοσαετία από την αμερικανική της πρεμιέρα. Με αφορμή αυτή την επέτειο, την επισκεπτόμαστε ξανά και εξετάζουμε γιατί παραμένει αγαπητή μέχρι σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε

Οθόνες / Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τα πολυσυζητημένα «Αδέσποτα Κορμιά», ένα ερωτικό προσκύνημα στη Σαπφώ και ένα στοιχειωμένο σκακιστικό καφενείο στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου: Τρεις ταινίες που ξεχώρισαν στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

The Review / Υπάρχει άνθρωπος που δεν έκλαψε με το «One Day» του Netflix;

Ο Γιάννης Βασιλείου και η Ναταλία Πετρίτη συζητούν για τα συν και τα πλην της παραγωγής του Netflix, για τους λόγους που δέθηκαν οι θεατές μαζί της και για άλλες πρόσφατες παραγωγές που θα έκαναν ακόμα και μια πέτρα να κλάψει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Lee Grant: «Η εξορία μου από το Χόλιγουντ ήταν η καλύτερη εκπαίδευση που θα μπορούσα να φανταστώ»

Οθόνες / Λι Γκραντ: Μια «ακυρωμένη» ηθοποιός, μια ακόμα ενεργή και αξιόλογη σκηνοθέτιδα

To τρομερό ταλέντο που έκανε μπαμ από μακριά και το Χόλιγουντ κατέστρεψε χωρίς αιτία βρίσκεται πια στην κορυφή της λίστας με τους μεγαλύτερους (σε ηλικία) εν ζωή σκηνοθέτες. Η ιστορία της ζωής και της καριέρας του κοριτσιού με την κλεμμένη νεότητα είναι συγκλονιστική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Καταχρεωσε τη χωρα. Επι των ημερων του καθιερωθηκε το προτυπο πολιτη που βασιζει τη ζωη του στα ρουσφετια και οχι στην προσωπικη εργασια και προσπαθεια, και που εχει γραμμενο στα παλια του τα παπουτσια το συλλογικο καλο. Καπως ετσι ξεκιναει η κατρακυλα της Ελλαδας σε οικονομικο και ηθικο επιπεδο. Μετα ηρθαν διψασμενοι για χρημα κι εξουσια (οτι μετραγε για τον καθενα περισσοτερο) οι επομενοι για να αποτελειωσουν το καταστροφικο εργο του 'Αντρεα'. Μαλιστα το ειδος πολιτη που καθιερωσε, εχει παθει διαφορες μεταλλαξεις μεσα στα χρονια. Παντα προς το χειροτερο και με κυριο χαρακτηριστικο την ανυπαρξια αυτογνωσιας.
Ο Ανδρέας, φαινόμενο σχεδόν ανεξήγητο εκτός της εποχής του, ήταν λαϊκιστής ή μάλλον πολιτικά νάρκισσος. Του άρεσε να τον θαυμάζουν.Μέσα σε αυτό δεν μπορεί κάποιος, σχεδόν ψυχαναλυτικά, να μη δει την ανάγκη του δημιουργίας πιστής αυλής μετά τα Ιουλιανά. Η αποστασία τον καθόρισε, δυστυχώς για την Ελλάδα. Συνειδητά επέλεγε ανθρώπους που μέσω της προσωπολατρίας θα ήταν πιστοί: Κατσανέβας, Κουτσόγιωργας, Κουλούρης, Τσοχατζό. Οι ισχυρότερες προσωπικότητες ήταν σε σχέση κόντρας: Αρσένης, Σημίτης, Τρίτσης.Παρ' όλ' αυτά υπήρξε ο άνθρωπος ο οποίος έφερε τη δημοκρατία στην Ελλάδα. Μην ξεχνάμε ότι με ευρείες έννοιες-ορισμούς η 'δεξιά' κυβερνούσε είτε άμεσα είτε παρασκηνιακά από καταβολής ελληνικού κράτους, ποσώ δε μάλλον δεν είχε ενταχθεί η 'αριστερά' στην πολιτική ζωή της χώρας. Ο λαϊκισμός που του χρεώνεται δε ήταν βασικά το νομιμοποιητικό όχημα της χούντας, το οποίο καβάλησε και ο ίδιος για άλλους λόγους.Πολύ ενδιαφέρουσα μορφή. Με πολλά αρνητικά και πολλά θετικά. Η ιστορία και ο χρόνος θα μας βοηθήσουν να τον καταλάβουμε καλύτερα.
Χώρες που η "δεξιά" κυβέρνησε πολύ περισσότερο από ότι στην Ελλάδα, είναι σε απειρώς καλύτερη μοίρα από τη δική μας.Αριστερόστροφες κυβερνήσεις υπήρχαν πάντοτε στην Ελλάδα, Βενιζελος, Πλαστήρας και παλαιότερα.Ακόμη και Ο Ανδρέας και ο Τσίπρας κυβέρνησαν με "δεξιό" τρόπο. Λάθος κάνω; Εκτώς κι αν ζούμε σε διαφορετική χώρα.Προσωπικά θεωρώ ότι η μοίρα μας θα ήταν πολύ καλύτερη εάν δεν κυβερνούσε τα ΠΑΣΟΚ 20+ χρόνια.
Τον Βενιζέλο τον αντιμαχόταν σταθερά το παλάτι σε σημείο εμφυλίου πολέμου. Όσο για τον Πλαστήρα όσο "αριστερό" και αν τον βαφτίσουμε κυβέρνησε για λιγότερο από ενάμισι χρόνο συνολικά.Το ΠΑΣΟΚ ΔΕΝ κυβέρνησε 20+ χρόνια. 19 χρόνια συνολικά (1981-1989, 1993-2004). Εκτός αν βάζεις και τον ΓΑΠ (2009-2011) οπότε όντως πάει στα 21.Σε αυτή την περίπτωση να πούμε ότι η ΝΔ έχει κυβερνήσει 19 χρόνια (1974-1981, 1989-1993, 2004-2009, 2012-2015).Ενω ο Συνασπισμός ή Σύριζα έχει συμμετάσχει συνολικά 4 χρόνια σε κυβερνήσεις (1989, 2015-2018).Δεν μπορεί να έχει όλες τις ευθύνες αυτός που κυβέρνησε 21 χρόνια και σχεδόν καμία αυτός που κυβέρνησε 19.Δεν μπορεί να μην έχει καμία ευθύνη η επί 45 χρόνια αντιπολίτευση (ναι, βάζω και το ΚΚΕ). Προσλήψεις, αυξήσεις και λιγότερα συντάξιμα έτη ζητούσαν όλοι.Στο ΠΑΣΟΚ αποδίδονται χαρακτηριστικά της Ελλάδας γιατί δεν θέλουμε να έχουμε εμείς ντροπή ή τύψεις. Λέμε ένα "το ΠΑΣΟΚ τα έκανε" και καθαρίσαμε. Όπως προείπα από τη μεταπολίτευση έως σήμερα ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είχαν μόλις δύο χρόνια διαφορά στη διακυβέρνηση της χώρας.Disclaimer: Καίτοι η ψήφος είναι μυστική λέω ότι μέχρι τούδε δεν έχω ψηφίσει ποτέ ΠΑΣΟΚ. Το διασαφηνίζω διότι ακούγομαι σαν απολογητής.ΥΓ Από τη Μακρόνησο μέχρι τις εκλογές βίας και νοθείας και από τον Λαμπράκη μέχρι την αποστασία η δεξιά κυβερνούσε αυτή τη χώρα μέχρι το 1974 με σιδηρά πυγμή. Το πράγμα σχεδόν ανεστράφη μετά το 1974 όπου η αριστερά είχε την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία. Ευελπιστώ ότι αν ισχύει η θεωρία του εκκρεμούς όπου νάναι πρέπει να χαλαρώσουμε.ΥΓ2 Δι' εμέ ο χρόνος σταματάει στον Κωστάκη τον Αμίλητο. Τον καταστροφικότερο και τον πιο κότα πρωθυπουργό από την εποχή του Δηληγιάννη.
@ ΓραφωνΤα τσουβαλιάζεις τα πράγματα και κάνεις χοντρό λάθος.Είανι απίστευτο πως μπορεί κανείς να επιχειρηματολογίσει κάνοντας το άσπρο - μαύρο.Το ΠΑΣΟΚ εγκατέλειψε την εξουσία όταν πλέον είχε ξεζουμίσει κάθε πόρο και έχοντας κάνει κάθε είδος σπατάλης και ρουσφετιού που μπορούσε να κάνει.Είναι αποδεκτό από όλους ότι η πρώτη 7ετία Καραμανλή, δεν άφησε το παραμικρό χρέος στην Ελλάδα.Μόνο με την εισαγωγή στην ΕΟΚ εξασφάλισε εσαεί ένα θετικό ισοζύγιο διακυβέρνησης.Δεν μπορώ να φανταστώ Ανδρέα αμέσως μετά τη χούντα να βγάζει την Ελλάδα από το ΝΑΤΟ (πάει το μισό Αιγαίο) και να μην μπαίνουμε καν στην ΕΟΚ.Αυτή την εισαγωγή φρέσκου χρήματος εκμεταλλεύτηκε ο για να διορίσει, χρεώσει και διαλύσει εντέλει την Ελλάδα, αλλά κυρίως να παραμείνει με κάθε τρόπο και κόστος στην εξουσία (σου θυμίζει τίποτα; )Από τη στιγμή που ανέλαβε ο Καραμανλής jr η Ελλάδα είναι σε έλεγχο ή επιστασία.Ουσιαστικά από το 2004 και μετά κουμάντο κάνουν οι ξένοι.Άρα την περίοδο 1981-2004 που διαμορφώθηκε το σημερινό χάλι, για 20 χρόνια κυβερνούσε ανεξέλεγκτα το ΠΑΣΟΚ, το οποίο φέρει την αποκλειστική ευθύνη για την σημερινή κατάσταση στη χώρα μας.Την ίδια ακριβώς περίοδο που δημιουργήθηκε το σημερινό κατεστημένο στην Ευρώπη με την Ελλάδα μονίμως στο περιθώριο.Και ξαναδες λίγο ακόμη τα νουμερά σου συνολικά. Το ΠΑΣΟΚ κυβερνά με κάθε τρόπο (και ως συγκυβέρνηση)απο το 1981-1990, από το 1993-2004 από το 2010-2015 και σήμερα έχει τουλάχιστον 30-40% των στελεχών στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ως συνδικαλιστική δύναμη είναι πρώτο σε τουλάχιστον 70% από τους δημόσιους φορείς της χώρας.Κατά τ'αλλα η ΝΔ κυβερνά 19 χρόνια, με τα 7 από αυτά να είναι τόσο προϊστορικά που δεν τα πρόλαβαν ούτε οι γονείς των αναγνωστών της Lifo.
Η πρώτη επταετία Καραμανλη δεν άφησε χρέος διότι μέχρι το 1978 υπήρχε ο Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος της πτώχευσης του Τρικούπη! Ο οποίος επιβλήθηκε μετά τις βλακείες του Δηληγιάννη το 1897.Αλλά ας είμεθα ψύχραιμοι.Τα νούμερα λένε το εξής: επί Σημίτη, ο,τι κι αν έκανε ο Αντρέας, η Ελλάδα είχε ρυθμούς ανάπτυξης, χαμηλή ανταγωνιστικότητα μεν αλλά υψηλό βιοτικό επίπεδο που οφειλόταν σε δύο κυρίως πράγματα.Α. Δανεικά με χαμηλό επιτόκιο λόγω ΟΝΕ.Β. Μεγάλα έργα λόγω Ολυμπιακών.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος στην προσπάθεια του να κρατήσει την ανάπτυξη τι έκανε αφού είχαν τελειώσει τα περισσότερα έργα; Προσλάμβανε στο δημόσιο. Αβερτα. Έφτιαχνε ανώνυμες εταιρείες του ελληνικού δημοσίου ώστε να παρακάμπτεται το ΑΣΕΠ που είχε φτιάξει ο 'λογιστης' Σημίτης.Ο Κωστακης διπλασίασε σε 5 χρόνια τις λειτουργικές δαπάνες του ελληνικού δημοσίου, ήτοι μισθούς και συντάξεις. Και το έκανε με δανεικά.Ο Πάκης έκανε 850.000 προσλήψεις! Ρε αδερφέ κοντά το 10% των Ελλήνων βολεύτηκε επί ΝΔ. Μην ξανακούσω ότι για τα χάλια του 2015 φταίει το 1981 και όχι το 2008.Συνέχισε να δανείζεται για να κάνει προσλήψεις. Ο Αντρέας ευθύνεται για την πτώση της ανταγωνιστικότητας και την διάλυση της παιδείας. Αυτά έκανε βασικά.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος δανειζόταν με τέτοιους ρυθμούς και παραποιουσε, δηλ. πλαστογραφουσε, τα οικονομικά στοιχεία τόσο παθιασμενα που κανείς δεν ήξερε ποια ήταν πραγματικά. Γι' αυτό και το σοκ ΓΑΠ όταν ανέλαβε.Ήταν τότε που ο πρόεδρος της ΤτΕ έλεγε ότι κρυφά στους πολιτικούς αρχηγούς ότι το έλλειμμα πλησιάζει διψήφιο ενώ αυτό στην πραγματικότητα ήταν 15%! Καταλαβαίνεις για τί πράγμα μιλάμε;Επί Αντρέα, με δεδομένη όλη την Πασοκική λαμόγια, δεν χάθηκε ποτέ η μπάλα. Ξέραμε πόσα λειπανε.Μην αθωώνει κανείς τον καταστροφεα-χρυση εφεδρεία. Τη σουπιά της Ραφήνας. Ο,τι κι αν έκανε το σατανικό ΠΑΣΟΚ είχε δύο τετραετίες να το μαζέψει κι αυτός έκανε προσλήψεις στη Δήμητρα ΑΕ, στη Γαιοσε ΑΕ, στον Εδισυ ΑΕ, σε stage, σε δήμους, παντού!Γι' αυτό ανταμείφθηκε από τον Σύριζα ο Πάκης κι έγινε ΠτΔ.
Αναμασάς ανακρίβειες και εκφράζεις αναπόδεικτες υποκειμενικές θέσεις.Ο Κώστας Καραμανλής "αναγκάστηκε" να ακολουθήσει μια πολιτική ΠΑΣΟΚ, μόνο και μόνο για να γίνει αρεστός στον κόσμο και να ψηφιστεί επιτέλους και η ΝΔ, γιατί κινδύνευε να δημιουργηθεί ένα τέρας- κράτος στο οποίο οι μισοί ευημερούν και οι υπόλοιποι διώκονται.Είχε να παλέψει με έναν πανίσχυρο συνδικαλισμό ο οποίος εδραιώθηκε από Ανδρέα και Σημίτη, και ο οποίος μπλόκαρε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση απ΄την ατζέντα Μητσοτάκη. (μέρος της οποίας υλοποίησε ο Σημίτης αλλά και ο Τσίπρας, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα,γιατί Θέλουμε απ'ότι φαίνεται δεξιά πολιτική από αριστερούς αφέντες).Να σου θυμίσω ότι η τελευταία απεργία εκπαιδευτικών επί Κώστα Καραμαλή, ζητούσε κατώτατο μισθό πρωτοδιοριζόμενου τα 1500 ευρώ.Αυτά περί 850.000 διορισμένων τα ακούω βερεσέ.Εκτός κι αν από κεκτημένη ταχύτητα έπαιρνε Πασοκτσήδςς και Συριζάιους. Μια ματιά στις τελυταίες εκλογές ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ, ΟΤΑ, ΔΕΚΟ κλπ θα σε πείσει για το ποσοστό των δεξιών στο δημόσιο.Το έχω ξαναπεί, είτε σε αρέσει είτε όχι σε μια χώρα που δεν υπάρχει συνέχεια, ούτε πρόβλεψη για το αύριο (και αυτό είναι διαχρονικό πρόβλημα) ο Καραμανλής θα μείνει στην ιστορία ώς ο τελευταίος πρωθυπουργός, που δεν έκοψε ούτε ένα ευρώ από μισθούς και συντάξεις.Και ο μόνος ο οποίος ενώ κυβερνούσε, αναγνώρισε ότι τα πράγματα δεν πάνε καθόλου καλά και προτίμησε να πάει στο σπιτάκι του.Αυτό που δεν κατάλαβα είναι τι τελικά πρεσβεύεις: το παλιό ένδοξο τιμημένο ΠΑΣΟΚ ή τον λογιστή;Και στην τελική γιατί έχεις κώλυμα με κόμματα και πρόσωπα, ενώ όπως ο ίδιος παραδέχεσαι, ο Κώστας Καραμανλής ακολούθησε πολιτική Ανδρέα και ο Σημίτης πολιτική Μητσοτάκη;
@ Jonathan R. Mayers 5.3.2018 | 11:53Γιατί πρέπει να μπω σε μια ταμπέλα για να με κατανοήσεις; Δεν πρεσβεύω το "παλιό ένδοξο τιμημένο ΠΑΣΟΚ ή τον λογιστή". Πρεσβεύω αυτά που λέω εγώ.Και στη δικιά μου λογική είναι αδικαιολόγητη η στάση ότι ο "Κώστας Καραμανλής "αναγκάστηκε" να ακολουθήσει μια πολιτική ΠΑΣΟΚ, μόνο και μόνο για να γίνει αρεστός στον κόσμο και να ψηφιστεί επιτέλους και η ΝΔ".Ένας πρωθυπουργός μπορεί να είναι κομμάτι της εποχής του αλλά οφείλει να δέχεται τις συνέπειες των πράξεών του χωρίς "ναι μεν αλλά". Αν δεν σου γουστάρει, κανείς δεν σε βάζει πρωθυπουργό με το ζόρι.Έντιμη στάση για έναν πρωθυπουργό δεν είναι να πάει σπιτάκι του όταν καταλάβει ότι τα σκάτωσε αλλά να μείνει εκεί, να το μαζέψει όσο και όπως μπορεί και να μην αφήνει διαρροές για Πυθίες.Αν ο Καραμαν Αλής ο δεύτερος είχε κόψει μισθούς και συντάξεις ίσως σήμερα να μην είχαμε 400.000-500.000 μετανάστες. Με τα ίσως όμως δεν βγάζεις συμπεράσματα. Τα συμπεράσματα έχουν άρα.Ο Κωστάκης ο Αμίλητος: διπλασίασε τα λειτουργικά έξοδα του ελληνικού δημοσίου, διόρισε 850.000 φορές ανθρώπους (λέω "φορές" διότι εμπεριέχονται και ανανεώσεις συμβάσεων), δεν έκοψε τίποτα από έξοδα,μοίρασε 3000χίλιαρα στην Ηλεία αφού κατακάηκε ο κόσμος επί των ημερών του,Δεκέμβρη του 2008 διαβεβαίωνε ότι όλα πάνε καλά (δες τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή και την αναφορά του Σημίτη ότι αυτός ο προϋπολογισμός μας πάει καρφί ΔΝΤ, υπάρχει στο youtube),έτρεξε να φύγει από την εξουσία όταν κατάλαβε πόσο έχουν ξεφύγει τα πράγματα, μετά από επτά μήνες αφότου έφυγε (Οκτώβρης 2009 - Μάης 2010) φάγαμε το πρώτο μνημόνιο,από τότε που δραπέτευσε από μια θέση που δεν ήθελε δεν έχει ξαναπεί κουβέντα, μόνο διαρρέει σε κύκλους,ΑΡΑ αυτός είναι υπεύθυνος για την καταστροφή.Διαφωνίες είχα-έχω με πολλούς πολιτικούς. Από Ανδρέα μέχρι Σαμαρά (Σημίτη, Μητσοτάκη συμπεριλαμβανομένων). Κωστάκης και Τσιπραλέξης είναι οι πιο καταστροφικοί. Οι μοναδικοί για τους οποίους δεν μπορώ να βρω κάτι καλό.
Και η Ηλεία τον αντάμειψε παραδοσιακά με ένα 55% ΠΑΣΟΚ.Πώς μπόρεσε; Αυτόν τον λαοπλάνο τον Κωστάκη!Στην Ελλαδά τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά εάν είχαμε καταργήσει τις εκλογές και οι κυβερνήσεις σχηματίζονταν από το μέσο όρο την κυβερνήσεων της Ευρώπης. Εάν για λίγο ξεχάσουμε τις εθνικές αυταπάτες περί ισχυρού κράτους, μεγάλου και περήφανου έθνους (περήφανα νιάτα και τιμημένα γηρατειά) θα δούμε ότι η θέση μας είναι κάπου μεταξύ Σλοβακίας, Εσθονίας και Πολωνίας, και καλό θα είναι να πάμε με τα νερά τους μήπως και μας χαρίσουν κανένα χρέος ή ρίξουν κανένα ευρώ σε επένδυση.Αλλά εμείς μια ζωή μαύρη αντίδραση και βόλεμα.
Όταν πήραν τα τριχίλιαρα το ΠΑΣΟΚ στην Ηλεία πήρε 46,50%http://ekloges-prev.singularlogic.eu/v2007/pages/index.htmlΔυο άρθρα για να κατανοήσουμε τα νούμερα:http://www.kathimerini.gr/869869/opinion/epikairothta/politikh/to-kostos-ths-siwphshttp://www.athensvoice.gr/politics/343219_athoonontas-tin-pentaetia-karamanliΜε την τελευταία παράγραφό σου δεν διαφωνώ grosso modo.Ό,τι άποψη κι αν έχει ο καθένας εξ ημών για τον Αντρέα, για τον τάπερμαν, για τον ψηλό, για τον ΓΑΠ ή τον Σαμαρά είναι ΟΚ καθώς όλοι τους είχαν και θετικά και αρνητικά. Μπορούμε να κουβεντιάσουμε.Ο Κωστάκης, σαν πρωθυπουργός, δεν είχε θετικά.-
Ξεκάθαρα δημαγωγός! Μόνο με ένα άτομο θα μπορούσα να τον παρομοιάσω και δεν είναι υπαρκτό, τον Μάικλ Κορλεόν! Είτε αυτό το θεωρείται ως θετικό (αν είστε οπαδός του) ή ως αρνητικό (αν είστε επικριτής του).
Η συνεντευξη που γεννησε τη Μεταπολιτευση :  Μπακλε’ι’ vs Παπανδρεου - 10 Απριλιου 1972 - “Γραμμη Πυρος”  Ισως η καλυτερη συνεντευξη που εδωσε ποτε ο Παπανδρεου η οποια εγινε στις 10 Απριλη του 72, στη διασημη αμερικανικη συντηρητικη προσωπικοτητα, Γουιλιαμ Φ. Μπακλε’ι’ Τζουνιορ ( διανοουμενο, εκδοτη, τηλεοπτικο παρουσιαστη του δημοφιλους προγραμματος “Γραμμη Πυρος” ), ουσιαστικα εγκαινιαζει την μεταπολιτευτικη αφηγηση της Ελλαδας : Χουντα, Νατο, προσωπικοτητες, εμφυλιος, “εταιρεια” , Τζονσον, Πενταγωνο, Κωνσταντινος, Ιταλοι, αμερικανικο ναυτικο, ελληνικη επαρχια- Αθηνα, Τρουμαν, σχεδιο Μαρσαλ, κομμουνιστες κοκ. Ο Παπανδρεου βρισκεται διανοουμενιστικα στη καλυτερη στιγμη της ζωης του. Λιτος, συγκροτημενος, ενημερωμενος, προλαβαινει τις γνωστες ειρωνικες ατακες του Μπακλε’ι΄ : ( α)  δολωμα, β ) ειρωνικη ατακα ) και τον εξουδετερωνει με σχετικη ανεση σε οτι παγιδες του βαζει. Αν χρειαζεται διευκρινιση να πω οτι προσωπικα δεν ημουν ποτε οπαδος του Ανδρεα Παπανδρεου.Τελος να μη ξεχναμε και το κειμενο του Παπανδροπουλου του Θαναση απο το 2011.Η Μεγάλη Ληστεία02/11/2011   τεύχος23, Τεύχη1 ) [Ο σοσιαλισμός της αστακομακαρονάδας]2 ) [Η δημιουργία των μηχανισμών]3 ) [Αριθμοί και γεγονότα]Από τον ΑΘΑΝΑΣΙΟ Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟhttp://athensreviewofbooks.com/?p=486#more-486