Το δικαίωμα στην αποτέφρωση και πώς οι παπάδες διεκδικούν το σώμα μας και μετά θάνατον

Το δικαίωμα στην αποτέφρωση και πώς οι παπάδες διεκδικούν το σώμα μας και μετά θάνατον Facebook Twitter
«4.000 Έλληνες επιλέγουν ετησίως την αποτέφρωση. Η Εκκλησία πρέπει να είναι αρωγός»
21

Κάθε χρόνο τέσσερις χιλιάδες σοροί μεταφέρονται από τη χώρα μας στη Βουλγαρία για αποτέφρωση, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τις οικογένειες των θανόντων οικονομικά και συναισθηματικά. Από το 2006, που είχε γίνει το πρώτο νομοθετικό βήμα, έως και σήμερα δεν έχει παρθεί καμία πρωτοβουλία για την ίδρυση αποτεφρωτηρίων, σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες εδώ και πολλές δεκαετίες λειτουργούν κέντρα αποτέφρωσης των νεκρών. Όμως η έλλειψη αποτεφρωτηρίων, παρά τις προσπάθειες πολλών δήμων, δημιουργεί έντονα προβλήματα. Ήδη πριν από λίγες μέρες ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα σε ιδιώτες να ιδρύσουν αποτεφρωτήρια νεκρών. Γιατί, όμως, κρίνεται αναγκαία η δημιουργία αποτεφρωτηρίων; Πόσο κοστίζει και τι διαδικασίες χρειάζονται σήμερα; Επίσης, ποια είναι η στάση της Εκκλησίας, η οποία αρνείται την εξόδιο ακολουθία σε όσους επιλέγουν την καύση; Στα ερωτήματά μας απαντά ο πρόεδρος της Επιτροπής για το Δικαίωμα της Αποτέφρωσης των Νεκρών στην Ελλάδα και μέλος της Παγκόσμιας Οργάνωσης Αποτέφρωσης, Αντώνης Αλακιώτης.

— Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι που καθιστούν αναγκαία τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου; 

Αρχικά, η απόδοση του θεμελιώδους δικαιώματος της ελευθερίας της βούλησης και της δυνατότητας επιλογής κάθε ατόμου όσον αφορά τη μετά θάνατον διάθεση του σώματός του, δικαίωμα και δυνατότητα νομοθετικά κατοχυρωμένα από το Σύνταγμα της Ελλάδος. Επίσης, το γεγονός ότι ολοένα αυξάνεται το ποσοστό των Ελλήνων που επιλέγουν την αποτέφρωση και αναγκαστικά οι σοροί μεταφέρονται στο εξωτερικό για αποτέφρωση, επειδή δεν υπάρχει αποτεφρωτήριο στη χώρα μας. Εκτός του ότι αυτό επιβαρύνει σημαντικά σε οικονομικό και συναισθηματικό επίπεδο τις οικογένειες, οδηγεί στην εξαγωγή συναλλάγματος και στην απώλεια εσόδων για το κράτος και τους δήμους σε μια τόσο δύσκολη οικονομικά συγκυρία για την Ελλάδα. Επιπρόσθετα, ο τρόπος διάθεσης της σορού των νεκρών στη χώρα μας, δια της ταφής, η υποχρεωτική εκταφή σε τρία μόλις χρόνια –χρονικό διάστημα κατά το οποίο τις περισσότερες φορές δεν έχει ολοκληρωθεί η αποσύνθεση– ενώπιον των συγγενών και η τραγική κατάληξη σε βάθος χρόνου των «ιερών λειψάνων» στα κενοτάφια-«χωνευτήρια», όλη αυτή η διαδικασία αποτελεί την πιο απαξιωτική συμπεριφορά απέναντι στους νεκρούς και στον πολιτισμό μας. Είναι κάτι που ενδεχομένως θα έκανε τον ιστορικό του μέλλοντος να αναρωτηθεί πόσο παρακμιακός είναι ο πολιτισμός μας. Τέλος, η επιλογή της αποτέφρωσης κερδίζει συνεχώς δημοτικότητα στον χριστιανικό κόσμο παγκοσμίως. Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2016 για πρώτη φορά οι αποτεφρώσεις ήταν περισσότερες από τις ταφές. Αντιστοίχως, τα ποσοστά αποτέφρωσης σε πολλές χριστιανικές χώρες της Ευρώπης είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά της ταφής. Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Τσεχία, είναι μερικές από αυτές τις χώρες. Αυτό συμβαίνει γιατί λόγω της αστυφιλίας το κόστος της ταφής είναι πολύ υψηλό και η υποχρεωτική εκταφή μακάβρια εμπειρία για την οικογένεια. Επιπλέον, ο υδροφόρος ορίζοντας μολύνεται από την αποσύνθεση των σορών. Αντίθετα, με την αποτέφρωση το κόστος είναι πολύ μικρό, η διαδικασία αξιοπρεπής για τον νεκρό και την οικογένεια και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον ελάχιστες, λόγω της υποχρεωτικής, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ύπαρξης πανάκριβων συστημάτων φίλτρων.

Η Εκκλησία οφείλει να είναι αρωγός και όχι τιμωρός. Τελεί την εξόδιο ακολουθία για εγκληματίες, δολοφόνους, παιδεραστές, εμπόρους ναρκωτικών, ακόμα και για αυτόχειρες. Δεν είναι υπερβολικό και άδικο να τιμωρεί τους νεκρούς και τους συγγενείς τους επειδή επέλεξαν την αποτέφρωση;


— Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι ανοίγει, ύστερα από πολύ καιρό, ο δρόμος για τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου σε Αθήνα και Πάτρα;

Θεωρώ ότι τόσο στην Αθήνα όσο και στην Πάτρα, με δεδομένη τη μέχρι σήμερα εμπειρία μας, θα περάσει αρκετός χρόνος για να δημιουργηθεί αποτεφρωτήριο, γιατί δυστυχώς οι προσπάθειες στο Μαρκόπουλο, στον Δήμο Ζωγράφου, στη Θεσσαλονίκη ή στον Βόλο μέχρι σήμερα δεν έχουν ευοδωθεί για πολλούς και διαφόρους λόγους. Χαιρετίζουμε όμως και συγχαίρουμε το πολιτικό προσωπικό όλων των δήμων που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο προωθεί αυτήν τη δυνατότητα.


— Πόσοι περίπου Έλληνες επιλέγουν, πλέον, την αποτέφρωση; 

Με στοιχεία που έχουμε από τα γραφεία τελετών, περί τους 4.000 ετησίως.

— Είναι ισχυρό το επιχείρημα ότι δεν έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον, όπως η ταφή, και ότι δεν επιβαρύνει τη φύση;

Τα συστήματα φίλτρων που με βάση την ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία υπάρχουν στα αποτεφρωτήρια στοιχίζουν τριπλάσια από τους κλιβάνους. Τα αέρια που εξέρχονται κατά τη διάρκεια της αποτέφρωσης, εκτός του ότι είναι άοσμα και αόρατα, παρακολουθούνται ηλεκτρονικά και καταγράφονται, πάντα σε σχέση με τα ελάχιστα όρια ρύπων που προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.


— Πόσο είναι το μέσο κόστος μιας αποτέφρωσης σήμερα;

Εάν κάνετε μια έρευνα στο Διαδίκτυο, τα γραφεία τελετών χρεώνουν αυτή την υπηρεσία που πραγματοποιείται στη Βουλγαρία από 1.700 έως 2.500 ευρώ.


— Τι διαδικασίες χρειάζεται να ακολουθήσει κάποιος αν θέλει να επιλέξει για τον συγγενή του την αποτέφρωση;

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για αποτέφρωση σε όλα τα αποτεφρωτήρια του κόσμου είναι, πρώτον, η υπεύθυνη δήλωση του θανόντος ή των εγγύτερων συγγενών ότι αυτή είναι πράγματι η επιθυμία του. Δεύτερον, πιστοποιητικό θανάτου και, τρίτον, πιστοποιητικό ιατροδικαστή ότι δεν υπάρχει λόγος περαιτέρω διερεύνησης των αιτιών του θανάτου και ότι έχουν αφαιρεθεί τυχόν ιατροτεχνικά μέλη, όπως, για παράδειγμα, ο βηματοδότης ή τα τεχνητά μέλη.

 
— Πότε γίνεται η αποτέφρωση μετά τον θάνατο και πότε παραδίδεται η τέφρα;

Η αποτέφρωση, σύμφωνα με το άρθρο 49 του νόμου 4277/2014, γίνεται 62 ώρες από τη διαπίστωση του θανάτου και η τέφρα παραδίδεται 2-3 ώρες μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας.


— Πώς κρίνετε την αντίδραση της Εκκλησίας και την άρνησή της να τελέσει εξόδιο ακολουθία για όσους θέλουν να αποτεφρωθούν; Μήπως δεν ταιριάζει στην κουλτούρα μας;

Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με την απόφαση αυτή διαφοροποιεί τη στάση της σε σχέση όχι μόνο με τις χριστιανικές Εκκλησίες παγκοσμίως, αλλά και με όλες τις ορθόδοξες Εκκλησίες (Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Ρωσία, Ουκρανία). Διαφοροποιείται ακόμα και από τη στάση του Πατριαρχείου, στο οποίο ανήκουν όλες οι ελληνόφωνες Εκκλησίες σε Ευρώπη, Αμερική, Καναδά και Αυστραλία. Είναι ευρέως γνωστή η περίπτωση της Μαρίας Κάλλας, στη μνήμη της οποίας τελέστηκε εξόδιος ακολουθία από ορθόδοξους ιερείς στο Παρίσι και ενώ γνώριζαν όλοι ότι θα αποτεφρωνόταν – την τέφρα της διέσπειρε ο τότε υπουργός Πολιτισμού στο Αιγαίο Πέλαγος. Η ταφή είναι παράδοση, δεν είναι δόγμα, ως εκ τούτου, όπως κατ' οικονομία η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος αποδέχτηκε την εκταφή των νεκρών σε τρία μόλις χρόνια, κάτι που ποτέ δεν ήταν στις παραδόσεις της χριστιανικής Εκκλησίας, έτσι θα πρέπει να αποδεχτεί και την αποτέφρωση. Άλλωστε, η εξόδιος ακολουθία προσφέρεται για την παρηγοριά των συγγενών – γιατί η Εκκλησία να εκβιάζει και να τιμωρεί τους συγγενείς για την επιλογή του νεκρού; Ποιο βαρύ έγκλημα διέπραξε ο νεκρός και η οικογένεια πρέπει να στερηθεί την εξόδιο ακολουθία; Η Εκκλησία οφείλει να είναι αρωγός και όχι τιμωρός. Τελεί την εξόδιο ακολουθία για εγκληματίες, δολοφόνους, παιδεραστές, εμπόρους ναρκωτικών, ακόμα και για αυτόχειρες. Δεν είναι υπερβολικό και άδικο να τιμωρεί τους νεκρούς και τους συγγενείς τους επειδή επέλεξαν την αποτέφρωση;

Αρχείο
21

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Διεθνή / Ο Χαράλαμπος Παπασωτηρίου μιλά για το διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων και καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Χαράλαμπος Παπασωτηρίου, εξηγεί πώς μια νίκη του Μπάιντεν θα σηματοδοτήσει την αναβίωση της Δύσης ως κεντρικού παράγοντα στη διεθνή πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
Ως Αγνωστικιστής με ευαισθησίες οικονομικές, οικολογικές κτλ ερωτώ:Τι γίνεται με το αυξημένο διοξείδιο ΤΟΥ άνθρακος που εκπέμπεται και την υπερθέρμανση, όπως λένε οι επιστήμονες, του πλανήτη: Η καύση των σωμάτων των Ζώων απαιτεί Πολύ Μεγάλες ποσότητες καύσιμης ύλης, όταν οι πολίτες τις στερούνται Ποιος ο λόγος να προωθηθεί η καύση των νεκρών όταν με την δοκιμασμένη για χιλιετίες παραδοσιακή ταφή επιτυγχάνεται καλύτερο αποτέλεσμα , χωρίς να βλάπτεται ο πλανήτης; Η Φύση μόνη της χιλιάδες χρόνια λειτουργεί αφομοιώνοντας τρισεκατομμύρια ζωικούς οργανισμούς χωρίς καύση και ο πλανήτης διατηρείται καθαρός. Τουναντίον τα "αγαθά" του πολιτισμού μας, όπως πλαστικά, βαρέα μέταλλα, ραδιενεργές ουσίες -κατάλοιπα, φυτοφάρμακα, μεταλλαγμένα κτλ που τα απορρίπτουμε όπου δει σε μισό αιώνα έχουν καταστρέψει τον πλανήτη! Τώρα συμπληρώνουμε την καταστροφή, την οποία μάλιστα θα την πληρώνουμε με τα προϊόντα καύσης ζωικών σωμάτων. Με την γενικευμένη καύση των σωμάτων των νεκρών, από όσο ξέω δεν έχει μελετηθεί η διατάραξη των οικοσυστημάτων. Οι διαφυγές πτητικών ουσιών, από την ατελή καύση, που όπως λένε οι επιστήμονες, ποτέ δεν είναι τέλεια. Οι διαφυγές πτητικών ουσιών καύσης δεν είναι επικίνδυνες για την υγεία των ζωντανών ανθρώπων και έμβιων όντων; Ποιος θα προμηθεύσει τα κρεματόρια; Προφανώς οι Γερμανοί και οι Ιάπωνες που έχουν αναπτύξει την σχετική τεχνολογία. Ποιοι άραγε θα συμμετέχουν, με το αζημίωτο προφανώς, στην προμήθεια και την συντήρηση των κρεματορίων; Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η τεχνολογική εξέλιξη τώρα προτείνει την αλκαλική υδρόλυση των σωμάτων (resomation) ως πιο φιλική. Μήπως οι «Πολιτισμένοι Ευρωπαίοι φίλοι» μας θέλουν να μας βάλουν στον «ταραχτά» αγοράς της απαρχαιωμένης τους τεχνολογίας; . .... Αυτά τα ολίγα για την ώρα!
Η άποψη της εκκλησίας που διαφωτίζει αρκετά το θέμα:1)Η ταφή των νεκρών είναι πανάρχαιο έθιμο των πολιτισμένων λαών. Στηρίζεται στην Αγία Γραφή και απορρέει από την πίστη ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος από γη «και εις γην απελεύσεται». Ο Χριστιανισμός, και μάλιστα η Ορθόδοξη Εκκλησία, είναι αντίθετος προς την καύση των νεκρών και τάσσεται υπέρ της ταφής, σε συνάρτηση με την ιερότητα ψυχής και σώματος, κατά την χριστιανική δογματική διδασκαλία. Η ταφή αποτελεί «μακροχρόνιον ιερόν έθος», το οποίον ο ίδιος ο Κύριος ετήρησε. Η Εκκλησία έχει την δική της Παράδοση. η Παράδοση δε αυτή αναβιβάζεται σε περιωπή δόγματος.2)Άπό πλευράς συνταγματικής και νομικής κατοχυρώσεως των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της διαθέσεως του σώματος εκάστου, σύμφωνα με το άρθρο 13 του Συντάγματος, οι υποστηρικτές επικαλούνται την συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία της θρησκευτικής συνειδήσεως και αξιώνουν αντί της ταφής την καύση. Εξ απόψεως συνταγματικής δύναται να υπάρχει δυνατότητα επιλογής από τους πολίτες, της δυνητικής, όχι της υποχρεωτικής, καύσεως, ιδιαίτερα μάλιστα εις τους αδιάφορους και αποκεκομμένους από την Εκκλησία. Η επιλογή αυτή δεν δύναται να ισχύσει όμως για τα πιστά μέλη της Εκκλησίας, διότι δεν νοείται ένας πιστός Χριστιανός και μέλος της Ορθοδόξου Εκκλησίας να διακηρύττει ότι αποδέχεται την διδασκαλία της Εκκλησίας και να φανεί στο θέμα αυτό ανυπάκουος στους πνευματικούς του ποιμένες. Την θέση της, απέναντι σε εκείνους που θα επέλεγαν την καύση αντί της ταφής, θα λάβει η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως μόνο αρμόδιο όργανο, όταν οι περιστάσεις το απαιτήσουν.3)Είναι επιτακτική σήμερα όσο ποτέ άλλοτε η ανάγκη της διασώσεως του ανθρωπίνου προσώπου. Ο σεβασμός στο ανθρώπινο πρόσωπο επιβάλλει τον σεβασμό και στο ανθρώπινο σώμα. Επομένως, οφείλεται σεβασμός στο σώμα και μετά το σωματικό θάνατο, ο δε σεβασμός προς το νεκρό σώμα αποδίδεται με την ταφή και όχι με την καύση. Η καύση είναι βίαια επέμβαση στην φυσιολογική φθορά με οικολογικές συνέπειες. Η εποχή μας σήμερα είναι τέτοια που να μην αποδέχεται την πολυτέλεια της αποκαθηλώσεως των άξιων και της παραδόσεως, μέσα στον ψυχρό αυτό κόσμο, όπου «εψύγη η αγάπη των πολλών».4)Οι υποστηρικτές της καύσεως επικαλούνται λόγους χωροταξικούς, περιβαλλοντολογικούς και οικονομικούς ακόμη, προκειμένου να υποστηρίξουν τις θέσεις τους. Τα επιχειρήματα αυτά δεν είναι ισχυρά. Δεν μπορούμε να εισαγάγουμε χρηστικές μεθόδους, πού αλλοιώνουν την παράδοση μας, για να επιλύσουμε τα οποιαδήποτε προβλήματα. Γιατί απωθούμε άλλες εφικτές λύσεις; Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί, σε συνεργασία, να βρούμε λύσεις στα προβλήματα που ανακύπτουν, όχι, όμως, αλλάζοντας τον παραδοσιακό τρόπο ταφής και την φυσιολογική διαδικασία διαλύσεως των σωμάτων.Η καύση των νεκρών, σε οποιαδήποτε επιχειρήματα και αν στηρίζεται, βρίσκεται έξω από την Ορθόδοξη διδασκαλία και Παράδοση. Ας μείνουμε πιστοί σ' αυτήν και το αποστολικό λόγιο: «Το σώμα θάβεται άδοξο, θα αναστηθεί όμως ένδοξο• ενταφιάζεται ανίσχυρο, θα αναστηθεί όμως δυνατό. Ενταφιάζεται σώμα που ήταν εμψυχωμένο από ζωική φυσική δύναμη, θα αναστηθεί όμως ζωοποιημένο από το Πνεύμα του Θεού» (1 Κορ. 15,42-45).Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με την υπ' αριθμ. 2734/27-3-2002 Εγκύκλιό της ενημέρωσε το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας για τις διαθέσεις κάποιων πού επιθυμούν να εισαγάγουν την καύση. Επίσης και η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών με εγκύκλιο σημείωμα αριθμ. Πρωτ. 1029/1952/25-4-2002 παροτρύνει τούς κληρικούς της Αρχιεπισκοπής να ενημερώνουν ακόμη και στα κηρύγματα τους για το φλέγον τούτο θέμα.
Μολις εχθες καναμε εκταφη στον πεθερο μου στο 'Γ νεκτοταφειο.Λογω συναισθηματικης αδυναμιας της γυναικας μου να παρεβρεθει,πηγα εγω μαζι με την πεθερα μου.Πλεον,δεν δεχονται παραταση ,και ας πληρωνεις.Απ'οτι μαθαμε ,εχουνε γυρω στους 70 νεκρους στα ψυγεια που περιμενουν να ταφουν.Η κατασταση ειναι απελπιστικη εκει .Φυσικα ο νεκρος δεν ειχε αποσυντεθει ,οποτε πηρε τον δρομο για εναν αλλο ταφο 1χ1 οπου θα μεινει για αλλον εναν χρονο ,μπας και "λιωσει" . Ηταν μαζι μας και μια φιλη της πεθερας μου,βαθια θρησκευομενη,για συμπαρασταση οπου καποια στιγμη μεχρι και αυτη αναρωτηθηκε μηπως ειναι καλυτερα να αποτεφρωνονται παρα να περνανε αυτο το μαρτυριο οι συγγενεις.Παντως ,η εκκλησια δεν φαινεται να εχει προβλημα να πηγαινουν τα οστα στο "χωνευτηρι"οπου με την χρηση διαφορων χημικων γινονται σκονη(ιδια καταληξη με την αποτεφρωση).Βλεπεις,οτι λεφτα ηταν να παρει απο την ολη διαδικασια,τα πηρε.Τον στραγγιξε και αυτον τον νεκρο και τους συγγενεις του και περναει στον επομενο.
Αν η ελληνική εκκλησία ήθελε λεφτά θα δεχόταν να τελέσει και νεκρώσιμη ακολουθία για αυτούς που αποτεφρώνονται για να πάρει κι άλλα χρήματα. Αλλά δεν το κάνει. Οπότε λίγη καλύτερη ενημέρωση δεν βλάπτει.
Για την εξόδιο λειτουργία επιεικώς στ’ αχαμνά μας μαζί με το θεσμό της Ελλαδικής Εκκλησίας και του παπάδες της. Ειναι κατ’ αρχάς λυπηρό ο κος Αλακιώτης να λέει από τη θέση που (πως?) κατέχει ότι γνωρίζει τις τιμές απο το Ιντερνετ !!! και τον αριθμό των αποτεφρώσεων στο εξωτερικό από τα γραφεία κηδειών. Οι τιμές είναι επιεικώς διπλάσιες και οι αποτεφρώσεις θα μπορούσε να ερωτηθούν τα αποτεφρωτήρια της Βουλγαρίας. Δεν αναφέρεται το κόστος μεταφοράς των συγγενών και της διαμονής τους σε παραδίπλα ξενοδοχεία όταν με διάφορες δικαιολογίες τους υποχρεώνουν να περιμένουν πάνω από μια μέρα.Αυτό που πρέπει να διερευνηθεί είναι τα οικονομικά συμφέροντα πίσω από τη βιομηχανία ταφής-νεκροταφείων-γραφείων κηδειών-δήμων, και τη θηριώδη φοροκλοπή. Οι συγγενείς δεν έχουν χρόνο και κέφι να ζητούν αποδείξεις, οι τάφοι γίνονται από υλικά και μάρμαρα απο προηγούμενες εκταφές που χρεώνονται κανονικά και προφανώς στα βιβλία παρουσιάζονται ως κόστος, το ίδιο με λουλούδια και στέφανα, οι νοσοκόμες τσακώνονται ποια θα ειδοποιήσει το "δικό της" γραφείο κηδειών να πάρει και το κατιτί της, οι παπάδες να τρέχουν να διαβάσουν τον αποθανόντα στα 9-40μερα και ακόμα να πηδάνε πάνω απο μνήματα μη χάσουν το 50ευρω. Το business model της βιομηχανίας ταφής πρέπει να διερευνηθεί κα να καταδειχτούν τα βήματα και ποιοι ενέχονται και έχουν επίσημες η ανεπίσημες οικονομικές απολαβές από υπηρεσίες απο το θάνατο μέχρι και την εκταφή. Αυτοί είναι και οι κύριοι πολέμιοι της αποτέφρωσης. Η Εκκλησία είναι μόνο ο ένας, περισσότερο εμφανής, παράγοντας. Οι πολιτεία και πολιτικοί καθώς και οι δημοτικοί άρχοντες συνήθως σκέφτονται το πολιτικό κόστος. Ηθικοί και όχι μόνο εκβιασμοί από το γάμο, στη γέννα, στην αρρώστια, στο θάνατο. Καιρός κάποιος να βάλει χέρι να τους λιγοστέψει η ακόμα και να τους εξαφανίσει. Αν κάποτε επιτραπεί η αποτέφρωση να φροντίσει η πολιτεία το βασικό κόστος να είναι κάτω από έλεγχο και όχι αναγωγή-εξομοίωση του κόστους ταφής η αποτέφρωσης στο εξωτερικό.
Καλέ είμαστε σοβαροί; Ποιος δίνει 50 ευρώ για ένα "διάβασμα" 5 λεπτών; Μάλλον εννοούσες 5 ευρώ.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΕΙ ΤΟ ΛΑΘΟΣ για μην νομίζει ο κόσμος που δεν ξέρει ότι πρέπει να έχει πενηντάρικα πρόχειρα για να δώσει στους παπάδες.
Τα αποτεφρωτήρια έπρεπε ήδη να λειτουργούν.Δεν νοείται Δυτική Δημοκρατία να μην επιτρεπεί στους πολίτες της την διαχείριση του πτώματός τους.Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι οι αντιδράσεις για τις θέσεις της Εκκλησίας.Από τη στιγμή που κάποιος έχει μια διαφορετική πίστη (πχ Αθεος,Βουδιστής,Ινδουϊστής κτλ) τί τον ενδιαφέρει ποιές είναι οι θέσεις μια άλλης φιλοσοφίας;
Μιας και κάνετε την σύγκριση με τις δυτικές δημοκρατίες, να σας επισημάνω ένα κοινωνικό φαινόμενο που σε αυτές δεν υπάρχει: σε αντίθεση με την ελληνική κοινωνία δεν είναι υποκριτικές.Δηλαδή αν σε μια άλλη χώρα είσαι βουδιστής, άθεος, μουσουλμάνος, οτιδήποτε, τότε είσαι αυτό που είσαι από την ενηλικίωση σου μέχρι τον θάνατο σου. Και καμμία "ξένη" εκκλησία δεν μπορεί να επέμβει.Στην Ελλάδα όμως η κοινωνία είναι εντελώς υποκριτική. Τα συμφεροντάκια μας και μόνο. Χριστιανοί ορθόδοξοι όπου υπάρχει τζέρτζελο και πανυγηρι, άθεοι όπου δεν μας βολεύει.Πολιτικός γάμος για να γλυτώσουμε λεφτά, αλλά θρησκευτικά βαφτίσια για να επιδειχτούμε βαμμένες με τα 12ποντα. (ένα τέτοιο περιστατικό είχε πάρει δημοσιότητα περυσι το καλοκαίρι).Προσωπικά είμαι άθεος. Απαιτώ πλήρη διαχωρισμό εκκλησίας-κράτους. Αλλά καταλαβαίνω απόλυτα την στάση της εκκλησίας που σου λέεί ότι δεν μπορείς να είσαι μισός χριστιανός. Θα είσαι είτε ολόκληρος είτε καθόλου.Αν λοιπόν θέλεις να αποτεφρωθείς για τα φράγκα, την εξόδιο ακολουθία γιατί την ζητάς; Η θρησκευτική πίστη είναι δόγμα - πάντα ήταν. Το ελληνορθόδοξο δόγμα λοιπόν σου λέει ότι όποιος αποτεφρώνεται δεν είναι χριστιανός (το αν αυτό είναι λογικό ή οχι δεν με ενδιαφέρει, κανένα δόγμα δεν είναι λογικό).Αφού λοιπόν δεν είσαι χριστιανός, δεν υπάρχει και εξόδιος ακολουθία. Απλά πράγματα. Η σύγκριση με τους εγκληματίες, ναρκέμπορους κλπ κλπ είναι δημαγωγική και λαϊκίστικη. Ο στυγερός εγκληματίας που μετανοεί μπροστά στον θάνατο δεν παύει να είναι χριστιανός. Η μεταχείριση του ταιριάζει απόλυτα με το δόγμα (και περιγράφεται καθαρότατα στο Ευαγγέλιο).Ο υποκριτής συμφεροντολόγος που θέλει να αποτεφρωθεί για τα φράγκα, ΔΕΝ είναι χριστιανός. Αρα δεν χρειάζεται και καμμία εξόδιο ακολουθία.Εννοείται ότι τα αποτεφρωτήρια πρέπει να υπάρχουν. Για να μπορούμε εμείς οι άθεοι να πεθάνουμε χωρις παπάδες. Και σαφώς χωρίς μνημόσυνα και εξόδιες ακολουθίες.
Προς jerzy Ευχαριστώ για την απάντηση Ως προς την τελευταία , γιατί το σενάριο περί Ανάστασης νεκρών καταρρέει ? Πρέπει να υπάρχουν και τα σώματα , δεν ενδιαφέρουν τον Κύριο μόνο οι ψυχές ?
Πείτε μου σας παρακαλώ άν δεν μοιάζει με μεταμοντέρνo κρεματόριo του Άουσβιτς αυτό το πράγμα στη φωτογραφία ;;;Φανταστείτε έναν άνθρωπο να στέκεται μπροστά σ'ένα τέτοιο φριχτό μέρος, όπου το νεκρό παιδί του που πρόκειται να αποτεφρωθεί...
Οτιδήποτε έχει σχέση με το θάνατο είναι φριχτό. Όμως όσους νεκρούς τους θάβουμε, πρέπει μετά από τρία χρόνια οι πλησιέστεροι συγγενείς να τους αντικρίσουνε σε κατάσταση αποσύνθεσης. Αν δεν επιθυμείς την εκταφή του συγγενή σου στα 3 χρόνια, πρέπει να πληρώσεις κάποιες εκατοντάδες ευρώ για να μείνει στον τάφο άλλον ένα χρόνο (800 αν θυμάμαι καλά). Αλλιώς πρέπει να παραστείς στην εκταφή, και αφού διαπιστωθεί ότι δεν ολοκληρώθηκε η αποσύνθεση, ξαναενταφιάζουν την σορό για άλλον ένα χρόνο, χωρίς εξτρά χρέωση. Δηλαδή αν δεν μπορείς να πληρώσεις, πρέπει να υποστείς την φρίκη της εκταφής όχι μία, αλλά δύο φορές. Μετά, αν δεν θες να καταλήξουν τα οστά στο χωνευτήριο, (αν πχ υπάρχει κάποιος οικογενειακός τάφος σε άλλη πόλη), πρέπει να παραλάβεις ο ίδιος τα οστά μέσα σε ειδικό κουτί που έχεις αγοράσει από πριν, να τα πάρεις σπίτι σου και να τα πας ο ίδιος για να ξαναταφούν(αφού γίνει η σχετική γραφειοκρατική διαδικασία στα δύο νεκροταφεία). Δε νομίζω ότι όλο αυτό είναι λιγότερο φρικτό για έναν γονιό, γιο, κόρη, εγγόνι, κλπ από την αποτέφρωση.
Το πρόβλημα στις μεγάλες πόλεις είναι όντως μεγάλο από άποψη χωροταξίας αλλά και μπίζνας.Στην Αθήνα έχω ακούσει ότι δεν ξενυχτάνε καν το νεκρό στο σπίτι του.Στις επαρχιακές πόλεις δεν είναι τόσο απρόσωπα τα πράγματα και τουλάχιστον στην δικιά μου (Κατερίνη) δεν υπάρχει υποχρεωτική εκταφή.
Στη Βρετανία και σε άλλες αγγλοσαξωνικές χώρες υπάρχει η καύση νεκρών ήδη από το 19ο αιώνα, στη Γαλλία από το 1910 περίπου, όταν η ονομασία Άουσβιτς δεν ήταν καν γνωστή. Σε βάθος χρόνου όλο και λιγότεροι άνθρωποι θα ξέρουν το Άουσβιτς, ήδη πέρασαν 70 χρόνια από τότε. Το πρόβλημα με την ταφή θα υπάρχει όμως για πολλές δεκαετίες και όλους τους επόμενους αιώνες...
Τι σχέση έχει το Άουσβιτς ρε παιδιά με την αποτέφρωση; Επειδή κάποιοι παρανοϊκοί σκέφτηκαν την αποτέφρωση για να απαλλαγούν από τα πειστήρια ενός εγκλήματος θα πρέπει σώνει και καλά να παραλληλίζεται η αποτέφρωση με το Άουσβιτς;